Givetvis så var felet helt och hållet Yamahas, precis som jag anade. Helt felkonstruerat block.
Men för att ta det från början:
Som sagt så hade jag rätt slack kedja. Kollade upp sträckaren igen men den verkade fungera i ordning när jag testade den löst. Sen så blev kedjan mer sträckt efter att jag monterat den, men det var som om den inte sträckte tillräckligt.
Fortsatte att demontera lite här och lite där och helt plötsligt så var kedjan sträckt. Jaha?
Sen råkar jag kika på en av skruvarna till högra vevaxelkåpan. Snedslipad i toppen. Det sitter nämligen 3 långa skruvar nertill och sen ett gäng lite kortare upptill. I samband med att jag monterat ett litet kåpfäste så har jag tagit fel bult, en bult som var endast ett par mm längre men lång nog för att gå in mellan kamkedjan och sträckarglidskenan och på så sätt hindrat sträcken att gå ut fullt och samtidigt gått mot kedjan.
Dvs helt och hållet Yamahas fel. Tydligen tål inte blocket att man trycker dit vilka bultar som helst. Bedrövligt.
På busan ska det vara 3/8" spel mitt mellan kamdreven, men det kanske är annat på didäringa småmotorerna?
Tackar för svaret, för övrigt så kändes det som mycket? ca 9.5mm? Har inte i närheten av det spelet... Men det är väl så på hayabusor och stora marindieslar antar jag...
Enligt min bror som bytte kamkedja på sin husqvarna för att den var totalt slut så kunde man inte se någon större skillnad om man la dom bredvid varandra. Kedjan var nött invändigt om du förstår vad jag menar.Värt att kolla kanske.Lycka till!
Som sagt känns det lite smått otroligt att den skulle har blivit uppnött genom att stå i ett garage...
Underbart!
Men vad var det för fel?
Skönt
Ut å skotta en bana nu!
Gågatan i centrum är uppvärmd så den är helt isfri. Man kanske skulle...eller inte...eller?
Satans klåpare.
Kul! När hade du tänkt bänka den?
Vi får se, jag ska fixa en vevhusventilation också kom jag på. Sen vore det trevligt att ha hastighetsmätaren fungerande, men jag är inte elektrikter nog att bena ut den nöten...