Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har startat idag med den nya sträckaren monterad. Ingen skillnad. :(

Steg ett blir väl att lyfta ventilkåpan och kika, men åker väl på att riva. Känns verkligen trist när jag var inställd på att åka upp till Marklund och bänka i veckan...

Det är en attityd fråga. Antingen tycker man att allting jävlas o går emot en eller så tycker man att sånt här ingår i konceptet trimma hoj och att det inte är hela världen.

Tänk så här, det är 100cm snö ute och 36 grader kallt, so what om hojen knackar lite. motorn plockar du i och ur på en dag. och avsätter du en helg så kan i princip byta varenda pinal i blocket o hänga tillbaka spisen.

Dvs ungfär så långt tid det tog för din första lackerare att slå på sin kaffebryggare:D

Gå ut o riv skiten nu!:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Om du bara har bytt sträckare UTAN att lyfta ventilkåpan
så finns det inget som säger att kammarna ligger rätt


Om ventiler har tagit i för att nån av kammarna hoppat
så finns en svag möjlighet att varva dom till rätta

Inget man igentligen rekomenderar och det är en väldig chanstagning

Jag har gjort det själv då jag varit helt säker på att detta har varit ända felet

Lyfta topp är väl det enda riktigt seriösa tyvär

men som sagt, Har man mycket reservdelar och är lat så kan det funka
( efter man laggt kammarna rätt det vill säga

Ok. Steg ett blir iaf att lyfta ventilkåpan och kika. Då ser jag ju om kammarna ligger rätt. Skulle dom ligga fel så får man väl ta det därifrån.
Kan ju även passa på att kolla komp och så att kamkedja och dess kringutrustning är i ordning.

Om dom skulle ha blivit knäckta, syns det på kompprov? Samt blir dom helt täta om man "varvar till dom?"

Tack för hjälpen.



Det är en attityd fråga. Antingen tycker man att allting jävlas o går emot en eller så tycker man att sånt här ingår i konceptet trimma hoj och att det inte är hela världen.

Tänk så här, det är 100cm snö ute och 36 grader kallt, so what om hojen knackar lite. motorn plockar du i och ur på en dag. och avsätter du en helg så kan i princip byta varenda pinal i blocket o hänga tillbaka spisen.

Dvs ungfär så långt tid det tog för din första lackerare att slå på sin kaffebryggare:D

Gå ut o riv skiten nu!:tummenupp

Haha, visst är det så :)

Lite halvjävligt att plocka ner motor med nuvarande konfig, men allt går!

Känns bara motigt att sånt här ska strula som man inte varit och pillat i. Nåja, till veckan är jag ledig ett par dar, då blir det till o felsöka.

:)
 

skagge

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
T-backar
Hoj
Fet jävla bobber.
Roligt och snyggt bygge! :) Fick en känsla av tomhet när tråden tog slut.:huvet

Hoppas du får ordning på oljudet.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
OK, nu har jag efter många tålamodsöl lyckats gräva mig fram till toppen. Har bara hunnit göra en snabbare inspektion än, men inga kvarglömda verktyg kunde hittas under ventilkåpan, vilket ju var en bra start :) Inget spån eller från ovan synliga skador kunde heller upptäckas.

Däremot så verkar problemet vara kamkedjerelaterat trots allt. Kedjesträckaren fjädrar ut men kedjan sträcker inte sig nog så ska kolla på det imorrn. Sen ska jag även kolla så att kammarna inte kuggat över(hoppas, hoppas). Ska även göra ett kompprov.

Mellan tummen och pekfingret, vilket spel ska det vara på kamkedjan?

Ska läsa lite i manualen vilka markeringar jag ska kika efter så återkommer jag väl med dödsdomen under morgondagen. Är ledig imorrn(bara några småärenden som ska hinnas med) så finns gått om tid till skruvande, så nu är det bara att hålla tummarna.
 

pulver73

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2006
Ort
dalarna
Hoj
Blackbird Turbo
En tanke bara,om kedjan skulle ha kuggat över så borde den inte gå så sött som den gjorde på video snutten.
 

sodafyrer

sodafyrer
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Piteå
Hoj
1997 honda cbr 1000f
Enligt min bror som bytte kamkedja på sin husqvarna för att den var totalt slut så kunde man inte se någon större skillnad om man la dom bredvid varandra. Kedjan var nött invändigt om du förstår vad jag menar.Värt att kolla kanske.Lycka till!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
[YOUTUBE-ID]tklK0z2l2oE[/YOUTUBE-ID]

God natt!:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag vet! det var så att "yamahas tekniker" hade.....:censored

:D:D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Givetvis så var felet helt och hållet Yamahas, precis som jag anade. Helt felkonstruerat block. :mattias

Men för att ta det från början:

Som sagt så hade jag rätt slack kedja. Kollade upp sträckaren igen men den verkade fungera i ordning när jag testade den löst. Sen så blev kedjan mer sträckt efter att jag monterat den, men det var som om den inte sträckte tillräckligt.:va

Fortsatte att demontera lite här och lite där och helt plötsligt så var kedjan sträckt. Jaha?:confused:

Sen råkar jag kika på en av skruvarna till högra vevaxelkåpan. Snedslipad i toppen. Det sitter nämligen 3 långa skruvar nertill och sen ett gäng lite kortare upptill. I samband med att jag monterat ett litet kåpfäste så har jag tagit fel bult, en bult som var endast ett par mm längre men lång nog för att gå in mellan kamkedjan och sträckarglidskenan och på så sätt hindrat sträcken att gå ut fullt och samtidigt gått mot kedjan.

Dvs helt och hållet Yamahas fel. Tydligen tål inte blocket att man trycker dit vilka bultar som helst. Bedrövligt.:D


På busan ska det vara 3/8" spel mitt mellan kamdreven, men det kanske är annat på didäringa småmotorerna?:)

Tackar för svaret, för övrigt så kändes det som mycket? ca 9.5mm? Har inte i närheten av det spelet... Men det är väl så på hayabusor och stora marindieslar antar jag...:D

Enligt min bror som bytte kamkedja på sin husqvarna för att den var totalt slut så kunde man inte se någon större skillnad om man la dom bredvid varandra. Kedjan var nött invändigt om du förstår vad jag menar.Värt att kolla kanske.Lycka till!

Som sagt känns det lite smått otroligt att den skulle har blivit uppnött genom att stå i ett garage... :)

Underbart! :tummenupp

Men vad var det för fel? :va

Skönt :)

Ut å skotta en bana nu!

Gågatan i centrum är uppvärmd så den är helt isfri. Man kanske skulle...eller inte...eller?:D

Jag vet! det var så att "yamahas tekniker" hade.....:censored

:D:D
Satans klåpare.:huvet

:D
Kul! När hade du tänkt bänka den?

Vi får se, jag ska fixa en vevhusventilation också kom jag på. Sen vore det trevligt att ha hastighetsmätaren fungerande, men jag är inte elektrikter nog att bena ut den nöten...:(
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Gågatan i centrum är uppvärmd så den är helt isfri. Man kanske skulle...eller inte...eller?:D

Ooh, en promod-burnis kanske!?! Se till att bromsa innan snön tar vid bara, annars lär du aldrig sluta glida!! :D


Skönt att det löste sig iaf, jefla Yamaha... :rolleyes:
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Någon som vet vart hastighets sensorn sitter på en R1a så akll jag hjälpa noc o bena ut hur fan han skall fixa till det. PM:a mig kollar aldrig min mail.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tackar för svaret, för övrigt så kändes det som mycket? ca 9.5mm? Har inte i närheten av det spelet... Men det är väl så på hayabusor och stora marindieslar antar jag...:D

...:(


Pårom bara, Gubbpråmstalibanerna!:kulspruta

:D:D
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Någon som vet vart hastighets sensorn sitter på en R1a så akll jag hjälpa noc o bena ut hur fan han skall fixa till det. PM:a mig kollar aldrig min mail.

Sensorn sitter bak på blocket framför svingens infästning ca 10 cm från framdrevet. En liten fykantig sak!
MVH :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top