Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nja... eg inte. Hastighetsmätaren(mitt everest), distansera styrstoppar för minskat styrutslag, några kåpskruvar och ett täckgaller fram.

Måste tanka också.

Edit: Förutsatt att hon inte läcker som ett såll...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nja... eg inte. Hastighetsmätaren(mitt everest), distansera styrstoppar för minskat styrutslag, några kåpskruvar och ett täckgaller fram.

Måste tanka också.

Edit: Förutsatt att hon inte läcker som ett såll...

Så om du vakna upp imorgon vid 9 hugget och konstaterade att det var snöfritt 20g varmt o solsken skulle du kunna dumpa redan vid 10 hugget.
med andra ord..
Det kan inte jag:gnissla
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Haha... Nu är det ju såhär att det här kanske är 20 cm snö för dig:hihi :
4.jpg


Men nu råkar det vara så att läget är lite annars här uppe... Jag är inte direkt orolig att jag ska behöva veva igång rettan och dumpa vid 10-slaget... Men i teorin så ja. Åker till chamonix på torsdag, men sen när jag kommer hem så blir det nog till o vrida på nyckeln.
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Mycket trevligt !


Har följt denna tråden ! Och tycker du gjort ett fantastiskt jobb !

Underbart läcker hoj !

Keep up the good work

Mvh

Mike från söder
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Gjorde även en najning av bromsoken, kanske inte nödvändigt, men jag tycker det ser rätt coolt ut, och sen är det ju trots allt en extra säkerhet.
2.jpg

Riktigt trevligt bygge du har där.

Dock så kan jag inte sitta och se din najning av bromsoken utan att reagera.
För att den skall ha någon funktion så måste tråden vara mer spänd än så.

Idén med najtråd på bromsoksbultarna är att de skall stoppa moturs innan bulten kan röra sig. Det slack du har på tråden gör att den kan vridas väldigt mycket innan tråden tar emot, om den ens gör det med tanke på att du fäst den i sprintar. Risken som finns är att tråden glider på sprinten och tillåter muttern att skruvas ur mer.
Tråden skall vara så spänd att du kan slå an en ton på den. :D

Najning1.JPG


Bara ett tips.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Riktigt trevligt bygge du har där.

Dock så kan jag inte sitta och se din najning av bromsoken utan att reagera.
För att den skall ha någon funktion så måste tråden vara mer spänd än så.

Idén med najtråd på bromsoksbultarna är att de skall stoppa moturs innan bulten kan röra sig. Det slack du har på tråden gör att den kan vridas väldigt mycket innan tråden tar emot, om den ens gör det med tanke på att du fäst den i sprintar. Risken som finns är att tråden glider på sprinten och tillåter muttern att skruvas ur mer.
Tråden skall vara så spänd att du kan slå an en ton på den. :D

Najning1.JPG


Bara ett tips.


Håller väl både med och inte

Visst för att fungera som en najnig så är det ju som du säger

Men handen på hjärtat så funkar väl najning mera som en egenkontroll att man skruvat fast vissa prylar

Ett bromsok som ÄR FASTSKRUVAT låsnar inte , Men därimot händer det att man " bara " skruvar dit saker "tillfälligt" Det är väl då olyckan kommer

Finns massor av skruvförband på en mc som kan orsaka katastrof lika väl som en skruv till ett ok. Banjoskruv till ett eljekyl exempelvis

Har inte sett så många av dessa najade




Ps. Jäklit snyggt bygge:yoparty
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Intressant att vi som kör på gatan "får" tappa våra bromsok eftersom najning inte är ett krav på gatan, men inte racing-killarna :) Jag hade ju hellre tappat bromsen på en bana, än framför barnfamiljen på övergångsstället :)
Är nog som sagt mest en påminnelse :)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Mycket trevligt !


Har följt denna tråden ! Och tycker du gjort ett fantastiskt jobb !

Underbart läcker hoj !

Keep up the good work

Mvh

Mike från söder


Tackar, tackar!

Riktigt trevligt bygge du har där.

Dock så kan jag inte sitta och se din najning av bromsoken utan att reagera.
För att den skall ha någon funktion så måste tråden vara mer spänd än så.

Idén med najtråd på bromsoksbultarna är att de skall stoppa moturs innan bulten kan röra sig. Det slack du har på tråden gör att den kan vridas väldigt mycket innan tråden tar emot, om den ens gör det med tanke på att du fäst den i sprintar. Risken som finns är att tråden glider på sprinten och tillåter muttern att skruvas ur mer.
Tråden skall vara så spänd att du kan slå an en ton på den. :D

Najning1.JPG


Bara ett tips.

På min racehoj så najar jag som på din bild, där har jag heller inga sprintar. Du har nog rätt i att den kanske är lite för slack, även om det tog stopp efter ett kvarts varv. Nåja, en enkel sak att ändra så nu är dom sträckta.
1.jpg




Kom hem igår från en veckas puderpumpning i chamonix, så idag var man tillbaks i garaget. Tillverkade ett par distanser som jag monterar på toppkåpstaget så att jag kan minska styrutslaget. Den nya instrumenteringen kom lite längre bak så var tvungen att minska styrutslaget så gaffelbenen inte ska ta i och göra kolfiberved av den vid första lilla styrvobbel.(Border f.ö. verkligen skaffa en styrdämp...).

2.jpg



I övrigt så har jag provkört all el så gott det går utan att starta. Allt verkade fungera som det skulle. Helt otroligt med tanke på hur jag klippt och klistrat i det elsystemet...:D

Det enda som inte gick var soppapumpen. Jag provade allt innan jag till slut kom på att jag monterat en liten brytare för pumpen i den gamla cutsen, men det satt ju ingen sån i nya cutsen... Bara att bygla där så gick soppapumpen som en klocka. :hihi

Imorrn tänkte jag tanka och provstarta om jag hinner.:brinnerup
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Tackar, tackar!



På min racehoj så najar jag som på din bild, där har jag heller inga sprintar. Du har nog rätt i att den kanske är lite för slack, även om det tog stopp efter ett kvarts varv. Nåja, en enkel sak att ändra så nu är dom sträckta.
1.jpg




Kom hem igår från en veckas puderpumpning i chamonix, så idag var man tillbaks i garaget. Tillverkade ett par distanser som jag monterar på toppkåpstaget så att jag kan minska styrutslaget. Den nya instrumenteringen kom lite längre bak så var tvungen att minska styrutslaget så gaffelbenen inte ska ta i och göra kolfiberved av den vid första lilla styrvobbel.(Border f.ö. verkligen skaffa en styrdämp...).

2.jpg



I övrigt så har jag provkört all el så gott det går utan att starta. Allt verkade fungera som det skulle. Helt otroligt med tanke på hur jag klippt och klistrat i det elsystemet...:D

Det enda som inte gick var soppapumpen. Jag provade allt innan jag till slut kom på att jag monterat en liten brytare för pumpen i den gamla cutsen, men det satt ju ingen sån i nya cutsen... Bara att bygla där så gick soppapumpen som en klocka. :hihi

Imorrn tänkte jag tanka och provstarta om jag hinner.:brinnerup

Det är nära nuuuuuu:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok.

Har startat upp bettan idag. Först var hon lite kinkig, men sen jag tagit bort täcklocket på insuget och satt dit ett luftfilter istället så startade hon tämligen direkt. :D

Till det mindre roliga:
Missljud. Det låter som om jag glömt en momentnyckel under ventilkåpan, vilket inte alls skulle kunna vara ett omöjligt scenario om det inte var för att jag inte haft loss ventilkåpan. :gnissla
Har inte hunnit felsöka spec mycket, men det jag vet är:

- Hojen är inte startad på 2 sommrar.(dock dränerat tank och bränslesystem när jag ställde in den sista gången.
- Hojen gick sött utan missljud sist jag körde den.
- Har inte öppnat motorn sen sist. Avgas och insug är det enda jag modifierat.
- Missljudet låter komma från toppen/cylindrarna.
- Låter inte som ventilknack, utan mer som ett slammer.
- Jag tycker det låter med på tomgång än när man varvar lite.
- Oljepumpen ger olja, kollat efter pumpen vid huvudgalleriet.
- Dumpen klapprar inte utan är vackert stängd.
- Den verkar vilja sura ner sig på tomgång, det har den inte gjort nånsin tidigare.(Får köra pumpen lite stötvis.(har brytare på den))
- Garaget var ca +10 grader.

Ska försöka spela in ett ljudklipp så forumets motoröron kan hjälpa mig med en analys.

Skumt då jag inte öppnat motorn sen sist och nu låter den såhär illa.:död

Nån som har nån spontan idé såhär på rak arm?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Att den var så kiknig att locket skulle bort!

Tråkigt med missljudet.
Kamkedjan kan ju låta om den stått.
Ta en mejsel och sätt mot örat så hör du när spetsen på mejseln är nära felkällan.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok, jag funderade faktiskt kring kamkedjan och dess spännare. Ska kolla på nån sprängskiss och kolla så inte den kan tänkas kärva.

Hur länge låter kamkedjan och hur mycket?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan vara ventilerna också. Har motorn stått eller varit tömd på olja länge vill jag minnas att dom kan gå "trögt" och skapa missljud eftersom skaften suger fast i ventiltätningarna. Borde dock gå över efter en stunds tomgångskörning.

Prova dock det Kamikaze kid föreslog först.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har lyssnat med skruvmejsel och det låter från ventilkåpan tycker jag. Ska kolla exaktare imorrn + spela in en liten film.

Har inte kört den speciellt länge iom att det skär i mitt motoröra, den har kanske gått 1-2min effektiv tid bara. Ska jag varmköra ordentligt och hoppas det går över?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har inte kört den speciellt länge iom att det skär i mitt motoröra, den har kanske gått 1-2min effektiv tid bara. Ska jag varmköra ordentligt och hoppas det går över?

Vågar inte säga att du kan göra det utan att riskera något. Däremot så brukar det ta några minuter för oljan att börja gå runt ordentligt i motorn och bilda ny oljefilm.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har inte haft nåt objekt som stått längre än en vinter tidigare, men dom har aldrig låtit i närheten av såhär...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tog mod till mig och varmkörde någorlunda idag, 65 grader kylvatten, 55grader oljetemp(woho, dom nya instrumenten fungerar iaf! reds anm.)
Då slamrar det lite mindre, men fortfarande illa.

Försökt lyssna mer ingående vars det låter. Höger sida, vid kamdreven samt höger sida ner mot kamkedjesträckaren inbillar jag mig att det låter värst. Hur kolla man kamkedjesträckaren på en sån här moppe?

Lyssna motorgurus, lyssna!

[YOUTUBE-ID]uOJLM2v8aN8[/YOUTUBE-ID]
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Usch då , Blir nog till att lyfta topen där

Är du säker på att nån inte råkat droppa nån mutter eller liknande ner i insuget

Var det inte Kamikaze vars dotter hadde fyllt insuget med mutter å skruv

Nån här på forumet var det allafall


Annars kan shims ibland hoppa ur sina lägen men då har man offtast lyft kammarna men tror att allt ligger kvar som det ska
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Låter inget skoj det där! :gnissla

Kommer att tänka på uttrycket: "Så nära men ändå så långt bort" när jag läser Anderssons inlägg.

Det kan inte vara så att all olja har runnit ur kamkedjespännaren eftersom den har stått så länge? Men då borde den ju iof ha fyllts ganska snabbt och ljudet minska... (om du nu har orginal kamkedjespännare)
Bara en tanke...

Hoppas det inte är något allvarligt!!!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Usch då , Blir nog till att lyfta topen där

Är du säker på att nån inte råkat droppa nån mutter eller liknande ner i insuget

Var det inte Kamikaze vars dotter hadde fyllt insuget med mutter å skruv

Nån här på forumet var det allafall


Annars kan shims ibland hoppa ur sina lägen men då har man offtast lyft kammarna men tror att allt ligger kvar som det ska

Har inte haft loss plenumet ens... Visserligen så har jag haft loss laddröret men då måste den(mutter etc) falla uppåt iom att ingången på plenumet är riktad neråt, framåt. Men är 99.99% säker att inget åkt in där.

Har som sagt inte haft loss ventilkåpan, än mindre några kamaxlar. Kan nån ventil ha fastnat inne och "torkat fast" och sen har det blivit så att den inte ploppat ut förrän kammen kommer nästa varv och då lyckats kasta ur nåt shims?

Kompprov borde väl visa om nåt är knas med ventilerna?


Låter inget skoj det där! :gnissla

Kommer att tänka på uttrycket: "Så nära men ändå så långt bort" när jag läser Anderssons inlägg.

Det kan inte vara så att all olja har runnit ur kamkedjespännaren eftersom den har stått så länge? Men då borde den ju iof ha fyllts ganska snabbt och ljudet minska... (om du nu har orginal kamkedjespännare)
Bara en tanke...

Hoppas det inte är något allvarligt!!!

Har försökt forska i vad det sitter för kamkedjespännare och hur man kollar den, men inte hittat nåt. :( För ljudet verkar ju kommar från kamdrev + kamkedjespännare. Skulle vilja kolla den innan jag river.


För övrigt så fick den ett jäkla härligt ljud med den nya avgaspipan :yoparty


Nåja, nu sörjer vi vidare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top