turbofiddy

JockeH

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Ort
luleå
Hoj
gp 125
knotan skrev:
2597865 har inga problem med att den tar olja, beror nog sanolikt på att oljepumpen är unerdimensionderad å bara bygger som mest 3 hekto drygt, blir liksom inget tryck på oljan på andra sidan, liknar nog mest droppsmörjning...

Hm att ens ligga på hekto nivå lät inte bra. har läst att turbon bör ha runt 2kg tryck:va . men funkar det så är det ju shyst. men antar att turbinen inte snurrar i den hastighet den är gjord för?.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
nej det är nog just att EGT aldrig sticker speciellt högt, troligen runt ett par tre hundra fjuttiga ceslius som max, turbo är byggd för å klara runt 12-1400 grader under kortare perdioder.
sen ska den nog igentligen ha minst 3 kilo under max belastning, men då pratar vi effektutag på kanske 60 häst vid 1 bar å varvtal på runt 150krpm.
nu kanske jag tar MAX 20 häst vid 0.5 bar å med antagligen inte ens 50k i varv. har inte märkt nått slitage(glapp) än så läge iallafall...
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
har fått hem nya avgasventilen nu men är ute på jobb några veckor, dock inga nya planer mer än att plocka ihop den, justera tändkurvan lite sen dit med dubbdäck å invänta ISTIDER :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
18-20hp vid 0.5 ??
Vad är där för originaleffekt på den motorn ?
14hp eller.

Man får nog ladda 1.1-1.3 bar om man ska få ut 20hp.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
orginaleffekten brukar ligga på ca 8-9hp (bromsat)
med kammen/kolven/portning så brukar dem ge 15 häst.
så med 0.5 bars överladd samt högre tändkurva borde det inte va nån omöjlighet att det finns 20 häst som maxeffekt rent teoretiskt ska den ju lämna det dubbbla effekten vid 1 bar förutsatt at man inte backar på tändning eller kompa så!
men då ska vi tilllägg att jag tappar en del i nedre registret tack vare att jag kör med sugfugge :(

men framföralltcså är det här byggt ENBART för att jag tyckte det va en kul grejj,
går fort gör den iallafall HAHA
sen är det ju lite matcho å kunna tuuna minifiddyn med PC:n hemma i garaget, vilket de flesta inte ens klarar av med sina betydligt seriösare byggen ;)
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
knotan skrev:
2635256 orginaleffekten brukar ligga på ca 8-9hp (bromsat)
med kammen/kolven/portning så brukar dem ge 15 häst.
så med 0.5 bars överladd samt högre tändkurva borde det inte va nån omöjlighet att det finns 20 häst som maxeffekt rent teoretiskt ska den ju lämna det dubbbla effekten vid 1 bar förutsatt at man inte backar på tändning eller kompa så!
men då ska vi tilllägg att jag tappar en del i nedre registret tack vare att jag kör med sugfugge :(

men framföralltcså är det här byggt ENBART för att jag tyckte det va en kul grejj,
går fort gör den iallafall HAHA
sen är det ju lite matcho å kunna tuuna minifiddyn med PC:n hemma i garaget, vilket de flesta inte ens klarar av med sina betydligt seriösare byggen ;)

Man önskar att man hade lite bättre kunskaper. Mitt projekt som kanske drar igång nästa vinter blir en stunthoj. Inte så mycket tekniska bitar där.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
knotan skrev:
2635256 orginaleffekten brukar ligga på ca 8-9hp (bromsat)
med kammen/kolven/portning så brukar dem ge 15 häst.
så med 0.5 bars överladd samt högre tändkurva borde det inte va nån omöjlighet att det finns 20 häst som maxeffekt rent teoretiskt ska den ju lämna det dubbbla effekten vid 1 bar förutsatt at man inte backar på tändning eller kompa så!
men då ska vi tilllägg att jag tappar en del i nedre registret tack vare att jag kör med sugfugge :(

men framföralltcså är det här byggt ENBART för att jag tyckte det va en kul grejj,
går fort gör den iallafall HAHA
sen är det ju lite matcho å kunna tuuna minifiddyn med PC:n hemma i garaget, vilket de flesta inte ens klarar av med sina betydligt seriösare byggen ;)


Kör lite i bromsbänk så vet man direkt.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
han som saluför delarna HAR kört dessa motorer i bromsbänk, tyvär bara i sugutförande då...
hade jag tillgång till en bromsbänk eller ens visste vart det fanns nån inm rimliga avstånd så hade jag inte tvekat en sekund å slänga hojjen i bagaget å ge mej iväg å bromsa :rolleyes:

så om nån har en bänk å känner sej manad å testa bromsa så hör av er.
som ni säkert förstår så har jag inget större intresse i att betala några större summor tyvär..
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
knotan skrev:
2636717 han som saluför delarna HAR kört dessa motorer i bromsbänk, tyvär bara i sugutförande då...
hade jag tillgång till en bromsbänk eller ens visste vart det fanns nån inm rimliga avstånd så hade jag inte tvekat en sekund å slänga hojjen i bagaget å ge mej iväg å bromsa :rolleyes:

så om nån har en bänk å känner sej manad å testa bromsa så hör av er.
som ni säkert förstår så har jag inget större intresse i att betala några större summor tyvär..
du kan nog få bromsa den gratis på atoteknik (där jag håller hus) på tullängen här i örebro men de är ju en bit hit:D
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Haha
Den hojjen har jag kört, den går ju inte alls lika fort som min 620!!:arsele :arsele
Men den är sådär underbart urflippad som bara ett projekteffekt bygge kan va... :yoparty Ska fråga snällt om man inte får prova en sväng på isen...
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
örebro är ju inte såå långt, "bara" 51an som är så rolig så här års :va
men hör efter om det skulle va lungt då!! vet inte vart det skulle finnas närmare.

MotardBoy skrev:
2638888 Haha
Den hojjen har jag kört, den går ju inte alls lika fort som min 620!!:arsele :arsele
Men den är sådär underbart urflippad som bara ett projekteffekt bygge kan va... :yoparty Ska fråga snällt om man inte får prova en sväng på isen...
hur kommer det sej att du låg bakom när vi rejsa då :pannkyss
 
Last edited:

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
haha, shit grym som fan :tummenupp
säger som alla andra brutalt:tungan och bra jobbat (=
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
jaha, inser att det vart dåligt med uppdateringar här inser jag, men har tyvär inte hinnut göras så mycket heller.
fick ihop motorn med ny avgasventil å justerade ner tändkurvan lite osv.
höll väll en stund, launchen gjorde STOR skillnad, men det blev nog lite mycket för när jag drog ur den rejält på gatan utanför garaget satt jag plötsligt i ett moln av ELD runt hela motorn (å JA motorn känns farligt nära kroppen när den brinner :tungan )

hade lyckats skjuta hela toppackningen med en gång, hörde först att det sipprade lite sen fanns inget kvar 1 sekund senare :yoparty

så nu är det bara att börja leta efter nytt alternativ till toppen, får nog bli en kopparpackning istället tror jag.

plockade även dän Megasparket för det kommer få ta åplats i min 850 t5a istället, å det verkade ju inte vilja hålla med det iallafall på den lilla motorn.
så det blir orginal tändning på fiddyn igen :(

väntar fortfarande på minusgrader så sjöarna ska frysa till :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Tänkte direkt också kopparpackning.
Hur tjock ska den va ?

Är det så att man kan köra ut en med CNC ?
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
knotan skrev:
2679102 jaha, inser att det vart dåligt med uppdateringar här inser jag, men har tyvär inte hinnut göras så mycket heller.
fick ihop motorn med ny avgasventil å justerade ner tändkurvan lite osv.
höll väll en stund, launchen gjorde STOR skillnad, men det blev nog lite mycket för när jag drog ur den rejält på gatan utanför garaget satt jag plötsligt i ett moln av ELD runt hela motorn (å JA motorn känns farligt nära kroppen när den brinner :tungan )

hade lyckats skjuta hela toppackningen med en gång, hörde först att det sipprade lite sen fanns inget kvar 1 sekund senare :yoparty

så nu är det bara att börja leta efter nytt alternativ till toppen, får nog bli en kopparpackning istället tror jag.

plockade även dän Megasparket för det kommer få ta åplats i min 850 t5a istället, å det verkade ju inte vilja hålla med det iallafall på den lilla motorn.
så det blir orginal tändning på fiddyn igen :(

väntar fortfarande på minusgrader så sjöarna ska frysa till :)

tråkigt..hoppas de går bättre med ny packning då!
Vi får tyvärr inte bromsa motorcyklar tyvärr sa dom till mej!
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
typ en 1.5mm packning borde räcka eller där i krokarna. har kollat lite med josun om inte han hade nån lite bättre packning så vi får väll se om det löser sej den vägen.
Cnc borde funka men kanske är lite överkurs iofs
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
knotan skrev:
2682024 typ en 1.5mm packning borde räcka eller där i krokarna. har kollat lite med josun om inte han hade nån lite bättre packning så vi får väll se om det löser sej den vägen.
Cnc borde funka men kanske är lite överkurs iofs

Cnc är ju busenkelt :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top