Turboval till SP-1

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Gröna bensinslangar är en av få bensinslangar som tål bensin
ett hett tips


Tips nr 2 , BYT olja i motorn om du surkört mycke

Bensin trånger ner i oljan och fördärvar den samme ( inte kul ) provat det med:mad:
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har höjt laddet lite. Ligger nu mellan 0,4-0,5. Lite svårt att avgöra exakt då mätaren är allt annat än stilla. Nu börjar den gå riktigt skönt! Dock har jag nog fetat på den lite för mycket då jag fått tillbaka bluddret vid runt 5k rpm samt att min tomgång försvinner efter att lampan tänds (har inte fixat nån backventil ännu). Skall försöka få tid över för en liten "gatmappning" med bredbandslamda inkopplad för att skruva in den lite mer noggrant. Blir det lyckat kan det kanske bli en bänkning (bara för skoj och så vill man ju se effekten/vridet). En riktig mappning i bänk får nog vänta till senare.

Tyvärr märkte jag idag att kopplingen inte vill vara med och leka längre. Slirar som bara den om man drar lite på de högre växlarna. Trodde det skulle räcka att shimsa fjädrarna, men icke.

Utan att ha kollat själv undrar jag om nån kan tipsa om bra/styva kopplingsfjädrar som skulle kunna passa? Och ja, det blir nya lameller också.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Nu har det varit tyst bra länge i denna tråd... Klossen har du gått under jorden eller ??:va
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Jag säger detsamma,, tittar ju in här dagligen för att se om det hänt något nytt.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Sorry för väntetiden, alla ni som gluttar här då och då. Har inte hänt så mycket sen sist.

Det som hände, när jag väl kopplat in lamdamätaren och satt på en pall med datorn i knäet bredvid hojen, var att tanken började läcka. För att komma åt allting var tanken uppställd likt en motorhuv med hjälp av en skruvmejsel som stöd. Mejseln tyckte inte om livet som tankstöd och gav sig av i en fin båge och landade några meter från hojen. Tanken som då inte längre hade nått stöd beslutade sig för att helt sonika falla ner på plats igen. Smällen fick en något tveksam svetsfog att spricka. Resultatet lät inte vänta på sig; droppar av 99-oktanig superdupersås föll taktfast på det ultravarma bakre grenröret. Trodde loppet var kört och att både garage, hus och hoj skulle brinna upp. Samtidigt ropade frugers att det var käk på gång. Snacka om stress :tuttar

Så nu står den där, i garaget, med tömd och läckande tank, slirande koppling och slutkörda bromsar. Skall självklart fixa ihop den men tar det lite lugnt med tanke på att vintern ändå står runt hörnet. Förhoppningsvis är den fit for fight när solen återvänder i April.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Sorry för väntetiden, alla ni som gluttar här då och då. Har inte hänt så mycket sen sist.

Det som hände, när jag väl kopplat in lamdamätaren och satt på en pall med datorn i knäet bredvid hojen, var att tanken började läcka. För att komma åt allting var tanken uppställd likt en motorhuv med hjälp av en skruvmejsel som stöd. Mejseln tyckte inte om livet som tankstöd och gav sig av i en fin båge och landade några meter från hojen. Tanken som då inte längre hade nått stöd beslutade sig för att helt sonika falla ner på plats igen. Smällen fick en något tveksam svetsfog att spricka. Resultatet lät inte vänta på sig; droppar av 99-oktanig superdupersås föll taktfast på det ultravarma bakre grenröret. Trodde loppet var kört och att både garage, hus och hoj skulle brinna upp. Samtidigt ropade frugers att det var käk på gång. Snacka om stress :tuttar

Så nu står den där, i garaget, med tömd och läckande tank, slirande koppling och slutkörda bromsar. Skall självklart fixa ihop den men tar det lite lugnt med tanke på att vintern ändå står runt hörnet. Förhoppningsvis är den fit for fight när solen återvänder i April.


Fan va trist att höra.
Hör av dig om du behöver några pryttlar till hojen, jag har lagt ner mitt spetteprojekt.
Har precis köpt grunkor till ett ännu fetare bygge !:yoparty
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Sorry för väntetiden, alla ni som gluttar här då och då. Har inte hänt så mycket sen sist.

Det som hände, när jag väl kopplat in lamdamätaren och satt på en pall med datorn i knäet bredvid hojen, var att tanken började läcka. För att komma åt allting var tanken uppställd likt en motorhuv med hjälp av en skruvmejsel som stöd. Mejseln tyckte inte om livet som tankstöd och gav sig av i en fin båge och landade några meter från hojen. Tanken som då inte längre hade nått stöd beslutade sig för att helt sonika falla ner på plats igen. Smällen fick en något tveksam svetsfog att spricka. Resultatet lät inte vänta på sig; droppar av 99-oktanig superdupersås föll taktfast på det ultravarma bakre grenröret. Trodde loppet var kört och att både garage, hus och hoj skulle brinna upp. Samtidigt ropade frugers att det var käk på gång. Snacka om stress :tuttar

Så nu står den där, i garaget, med tömd och läckande tank, slirande koppling och slutkörda bromsar. Skall självklart fixa ihop den men tar det lite lugnt med tanke på att vintern ändå står runt hörnet. Förhoppningsvis är den fit for fight när solen återvänder i April.

Hoppas du snart får tid och ork att fortsätta, ser fram emot fortsättningen! :tummenupp
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Hur går det för dig Bromsklossen ???
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Final Update

Jaha folks, här har det inte skrivits nått på länge. Det som till slut hände med turbospettan var att tanken sprang läck. Försökte täta detta med olika kemikalier, fast det blev aldrig särskilt bra. Till slut tröttnade jag och svetsade lite till på den (hade hittat fyra-fem porer) och då blev den nääästan helt tät. Problemet var att TIG:en vägrade lira, antar att det är nån mysko legering i tanken, så det har fått bli MIG hela tiden.

Jaja, hursomhelst. Efter detta körde jag totalt ca 130 hemmamappade mil med hojen. Löste heller aldrig riktigt problemet med den "FI"-lampan som tändes vid laddtryck och nån bromsbänk kom jag aldrig till.

Ungefär samtidigt som jag luskade efter bromsning till vettiga pengar började en allmän oro för motorn sprida sig i kroppen. Den var ju helt orörd och det skakade och skångrade en hel del om hela cykeln när man matade på från låga varva. Dessutom var kopplingen som en trave pannkakor. Samtidigt började ett gäng polare snacka rejslicenskurs. Så jag tog det mogna beslutet att bygga om den till original igen. Vilket så gjordes. Alla prylar ligger i dvala på en hylla i garaget och väntar på nästa knasiga idé.

Hur var det då att åka lågladdad twin? Ja vad skall man säga? I med sexan så fort som möjligt och sen bara gasa, är nog den bästa beskrivningen! Växellådan blev överflödig och vridet var riktigt maffigt! Att varva över 7500 var i princip onödigt, bara i med nästa kugge och mata på. En riktigt skön känsla om man redan innan gillar karaktären hos en twin!

Det var fantastiskt roligt och lärorikt att bygga. Lika fantastiskt och roligt har det varit med er som följt och läst och kommenterat i tråden under byggets gång. Stort tack för alla påhejningar!

Under och in
/bk
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Suttit o läst igenom tråden, galen energi och underbart snygga lösningar.
Kul att se att du byggde allt så seriöst i första versionen. Jag är själv mer för yxlösningar som sen ska fixas till, vilket dem aldrig gör iofs, istället för att bygga för seriöst med någonting som inte funkar sen.
Men hur som helst, en väldigt lärorik tråd för oss som inte är insatta i turbobyggenas värld och underbar humor! Tack för det.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top