Turboval till SP-1

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Mer bilder Gadd damm it klossen... :va

Öka nu.. :D :yoparty :tummenupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jaa, mina otåliga herrar, den som väntar på nån som gått har ju som bekant väntat för länge, men jag har inte gått. Bara sysslat med lite annat.

Visste för länge sedan att saker och ting skulle köra ihop sig lagom till nu. Tyvärr så blev ju inte hojen klar innan denna, i min tillvaro, allmänna ihopkörning vilket innebär att projektet får ligga på is tills mer tid finns att tillgå. Som det är/har varit och kommer att vara ett tag så har jag jobbat 12-16h om dagen med annat. På fredag flyr jag landet i ca 10 dgr men SEN, då jäklar, tar det fart igen! Är ju egentligen inte så mkt kvar innan första provstarten kan göras så jag räknar kallt med att kunna köra min söta lilla turbo-Honda i juli.

Tills dess får ni glutta på alla andra sköna byggen som postas här på forumet!
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Tycker det ha varit bra tyst i denna tråd nu ett tag... :va

Klossen hur gåre :confused:
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Då var man tebax igen! Helgen har varit ganska givande faktiskt. Har lyckats få dit waste gaten på ett sätt jag blev nöjd med. Har även tillverkat ett tryckrör mellan snurra och IC. Har även upptäckt att det kommer bli lite mer skärande i tanken än vad som var tanken, om man säger så. Det saknas drygt en decimeter i avstånd för att den skall gå att "fälla ner" ordentligt. Lite trist men, men.

Kom faktiskt så långt så det blev dags för en liten provstart, mest för skoj. Finns ännu inget vattensystem för IC:n. Har ännu inte monterat kylare och pump. Har heller ingen downpipe. Har fortfarande original BTR osv. Men det går ju starta utan dessa triviala ting.

Körde till närmsta mack där en dunk fin-fin macksoppa inhandlades. Det roliga slutade tyvärr i samma stund som jag hällde i det i Hyndan. Tydligen hade mitt våldsamma sätt att tvinga i armaturen med den nya bränslepumpen i tanken resulterat i en totalt havererad packning. Ca två liter prima 99-oktanig sås sipprade så sakteliga ner över halva hojen och vidare över mekbänk, verktyg, golvet och mina fötter. Inget att göra, bara att vara åskådare:mad:

När det värsta hade sölat klart drog jag iaf på tändningen för att se om pumpen gick som den skulle. Det gjorde den. Tre gånger testade jag för att verkligen höra att den byggde tryck. Sen tog jag ett varv runt hojen och upptäckte att det droppade ymnigt från turbo och waste gate. Jaha, det läcker nånstans från fuel railen. Jä**a skit oxå! Det är i princip omöjligt att komma åt nått där när insuget är på och det var en egen saga att komma åt att dra insugets alla bultar så det tar jag inte gärna av igen.

Lyckades lokalisera läckan till främre insuget och drog på tändningen igen. Då sprutade en kvast soppa från matarledningens anslutning till railen. Klantigt nog hade jag glömt dra den innan.Tog ca en halvtimme att dra den pga platsbristen.

Nu hade det gått så lång tid så det hade blivit ganska tort runt hojen. Ha! Kanske skulle bli en provstart ändå. Sakta men säkert drog det något vintertrötta batteriet runt motorn som bara vägrade tände. Gav lite choke och vips kom det en smäll med påföljande eldsflamma ur turbon. Nästa försök dundrade den igång. Jösses sicken känsla! Naturligtvis går den tokfett med originalmap och megastora spridare så den rök duktigt svart, men den gick! Lyckades faktiskt spela in en liten snutt med digitalkameran (en vanlig för foto alltså). Ingen vidare kvalité vare sig på bild eller ljud men jag skall se om det går att lägga upp. I så fall postar jag en länk.
 

Bifogat

  • tryckrör.JPG
    tryckrör.JPG
    138.2 KB · Visningar: 145
  • tryckrör_övre.JPG
    tryckrör_övre.JPG
    139.9 KB · Visningar: 220
  • sida höger.JPG
    sida höger.JPG
    139.6 KB · Visningar: 259
  • waste gate.JPG
    waste gate.JPG
    134.9 KB · Visningar: 268

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jag tror jag har det! Kolla på http://youtube.com/bromsklossen det borde funka. Gör det inte det får ni skrika till.

Förresten måste jag bara få berätta dagens förvåning: Skulle vrida locket till dumpen på turbon eftersom slanganslutningen pekade in i luftfiltret. Blev ganska paff när jag insåg att det var alldeles tomt under locket. Blåst på en dump med andra ord. Snacka om att bli dumpad... (ja vi har kass humor här på kusten:D )
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Har du några funderingar på hur du löser att det inte går att läga på tanken riktigt? Eller är det där du menar att du måste skära i den för att det ska funka?

Riktigt frånt bygge det här, kul med uppdateringen!
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Fy fan vilket jävla ljud det va i snurran, fick ju rysningar i hela kroppen :tummenupp

Vill se mer.. höra mer.. :D :yoparty

Keep up the good work....
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har du några funderingar på hur du löser att det inte går att läga på tanken riktigt? Eller är det där du menar att du måste skära i den för att det ska funka?

Riktigt frånt bygge det här, kul med uppdateringen!

Japp, det är där den stora hemska kapen kommer in i bilden. Hoppas inte volymen minskar mer än ca 1,5l. Den är ju inte störst från början och förbrukningen kommer antagligen ta ett skutt uppåt.

Kul att ni gillade videon. Kan säga att fokus under "inspelningen" låg på allt annat än på vad som visades i sökaren. Förhoppningsvis kommer nästa vara lite roligare att titta på.

Kastar upp några bilder på den nya kylaren, pumpen och lite goa slangar. Från början är det Feltemas värmeslang som tål 20bar och var i princip omöjlig att ha å göra med. Kom på den geniala idén att "flå" slangen. Eftersom den var armerad borde det gå och det gick. Med tanke på att pumpen inte gillar tryck över 2,5bar borde inte slangen bli för klen iaf. Tyvärr blev den så mjuk att den istället vill vecka sig, därav den extra slangklömman på en av slangarna vid pumpen. I framtiden kanske jag får skaffa en annan slang men detta får duga för stunden.

Har även köpt separat dump och täcklock till turbon. Hoppas hinna med en del av detta nästa helg, nu bär det av ut i skog och mark med la familia i en vecka.
 

Bifogat

  • Xtra kyl II.JPG
    Xtra kyl II.JPG
    133.9 KB · Visningar: 229
  • pump&slangar.JPG
    pump&slangar.JPG
    124.9 KB · Visningar: 227
  • Xtra kyl.JPG
    Xtra kyl.JPG
    136 KB · Visningar: 171

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Efter uppstarten sist har hojen stått några dar. När jag kom tillbaka upptäcktes att det stod en massa olja i turbon. Inte bra :va Gjorde ett överslag och kom fram till att den mängd som blir kvar i sugslangen mellan evakuerignspumpen och turboreturen är ca 4,5 cl. Det stod betydligt mycket mer olja i turbon, alltså kommer den från nått annat. Började kika på bygget och eftersom turbon sitter så superduperlågt så verkar det bli så att den drar i sig olja via matningen efter man stängt av motorn. Detta plus några centiliter från returen som kommer upp bakvägen blev ingen vinnande design precis. Vill ju inte behöva elda bort över 1dl olja varje start. Lösningen blev en kulkran på matarledningen. Eftersom det sitter en förgrening från oljefiltrer kan man stänga den utan att riskera för höga oljetryck i motorn. Så efter varje körning stängs den och motorn får gå i några sekunder och dra rent det värsta. Nackdelen vlir ju att turbon då kommer slitas betydligt fortare, men det finns ju gott om aggregat:)

Eftersom det saknades intern dump i turbon köptes en extern. Har lyckats klämma in den under tanken så det värsta dumpljudet kanske dämpas en del. Vill ju inte åka runt och låta som en Zatzymupp när man växlar:D Hittade även ett litet utrymme för BTR:en under tanken. Tyvärr får mätaren stryka på foten när tanken skall slutmonteras, annars får jag såga i tanken även på den sidan och det känns lite onödigt.

Har även karvat två fina hål i tankens undersidan. Bockade till en plåt som jag började punkta med TIG:en. Gick sådär. Lågan bara hoppade och så fort jag försökte värma tankgodset bev det tomtebloss. Japansk skitlegering! Fick bli MIG istället. Tyvärr innebär lägsta krämen att det bränner hål så det går inte svetsa strängar utan det får bli runtom punktning. Fult som stryk blir det. Hoppas det blir tätt bara.
 

Bifogat

  • Oljekran.JPG
    Oljekran.JPG
    136.5 KB · Visningar: 139
  • Dump.JPG
    Dump.JPG
    134.4 KB · Visningar: 139
  • BTR.JPG
    BTR.JPG
    134.6 KB · Visningar: 167
  • Tank.JPG
    Tank.JPG
    140.1 KB · Visningar: 167
  • Tankdelar.JPG
    Tankdelar.JPG
    134.8 KB · Visningar: 141
  • Tank på hoj.JPG
    Tank på hoj.JPG
    133.2 KB · Visningar: 125

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Tanken är svetsad och monterad! Självklart lyckades jag ta i minsta laget så svetsfogarna tog i nånstans. Typiskt. Jaja, det fick bli som det blev och främre fästet fick shimsas upp ca 1,5 cm. Man måste ju spara lite småfix till vintern:D

Skaffade lite 2,5" rör till avgassystemet idag. Rostfritt fanns inte på hyllan och otålig som jag är fick det bli vanlig, rostande, kvalité. Tänkte försöka dra 2,5" hela vägen från turbon till ljuddämparen. Låter nog murrigt om jag får till det. Tyvärr upptäckte jag att oljefiltret, som så fiffigt placerats bakom motorn, inte kunde sitta kvar där om det skall funka med 2,5" hela vägen. Eller rättare sagt, det kommer inte gå att svänga särskilt mkt om jag behåller filtret där så en ny plats får hittas. Nackdelen med att vägra planera i förväg:mad:

Hoppas lösa detta i helgen så jag kan börja kapa i kåporna:yoparty och äntligen få ta en provtur på besten.

BTW, bilder kommer senare i helgen.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ser att du åker med progresiv bränsleregulator

Den bör du modifiera så att den ger 1-3 i utväxling

Då kommer bränslevärdena stämma nästan perfekt

Antar att den nu är 1 -1.2 eller 1.4

detta ger aldeles för lite anrikning på tryck

Modifieringen görs genom att ändra mebran arean på dels luftsidan vilket är enkelt , bara svarva upp så mycke det går 47,5 mm tror jag va max

Bränslesidan e jobbigare där man får ta ner arean genom att fälla in brickor med ca 26 - 27 mm hål ( bägge sidor av membranet måste klämmas)

samt att käglan i mitten måste moddas för att passa dom nya diametrarna . så stor bricka i mitten på membranet som det går på luftsidan

och tvärtom på bränslesidan ( har gjort massor med sådana regulatorer

Funkar kanon varje gång:tummenupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ser att du åker med progresiv bränsleregulator
Den bör du modifiera så att den ger 1-3 i utväxling
Då kommer bränslevärdena stämma nästan perfekt
Antar att den nu är 1 -1.2 eller 1.4
detta ger aldeles för lite anrikning på tryck
Modifieringen görs genom att ändra mebran arean på dels luftsidan vilket är enkelt , bara svarva upp så mycke det går 47,5 mm tror jag va max
Bränslesidan e jobbigare där man får ta ner arean genom att fälla in brickor med ca 26 - 27 mm hål ( bägge sidor av membranet måste klämmas)
samt att käglan i mitten måste moddas för att passa dom nya diametrarna . så stor bricka i mitten på membranet som det går på luftsidan
och tvärtom på bränslesidan ( har gjort massor med sådana regulatorer
Funkar kanon varje gång:tummenupp

Tack för tipset!:tummenupp Har alltid undrat hur man går till väga rent prakriskt. Nu vet jag.:)
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Har suttit å läst hela tråden nu, riktigt kul att du går mot strömmen lite :D
Har hållt på en del med turbo och jag kan bara tänka mig hur ball detta kommer bli.
Imponerande jobb.
Åppdatera nu :p
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Läste hela tråden igår. jäklar vad duktig du e:tummenupp

Körde själv en sp1 för 2 veckor sedan. vilket ljud:D dock hade den gått över 5000mil så de blir å titta på en annan. kanske sp1 nästa vår:tuttar

Lycka till med bygget :yoparty
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har suttit å läst hela tråden nu, riktigt kul att du går mot strömmen lite :D
Har hållt på en del med turbo och jag kan bara tänka mig hur ball detta kommer bli.
Imponerande jobb.
Åppdatera nu :p

Tackar! Ja, man vill ju inte vara som alla andra hela tiden:)

Läste hela tråden igår. jäklar vad duktig du e:tummenupp

Körde själv en sp1 för 2 veckor sedan. vilket ljud:D dock hade den gått över 5000mil så de blir å titta på en annan. kanske sp1 nästa vår:tuttar

Lycka till med bygget :yoparty

Bugar och bockar! Ja, visst låter det gött med trimmade twinnar!


Tyvärr har jag lyckats glömma kameran varenda gång jag vart hos hojen:mad: Lovar bot och bättring, bilderna får komma om ett par dar ist.

Köpte förresten lite färg till avgassystemet eftersom det är "roströr". Åkte först till Feltema för deras "Hot paint" som skulle klara 600 grader. Som tur var var den slut så det fick bli en tur till OK-macken istället. De hade en som var god för 800 grader. Tyvärr fanns den inte i mattsvart utan endast i silver men man tager vad man haver, eller nått sånt. Hoppas det inte blir allt för fult bara.
 
Last edited:

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Bromskloss is the shit! *worship*

fan mannen, tejpa fast en kamera och vrid ur den fan ordentligt så vi fattiga, okunniga, icke värdiga, *insätt valfritt etcetera här*, får åtminstone en liiiiten inblick i hur det är att grensla detta monster. :yoparty :yoparty :yoparty

Respekt för detta hantverk. *bugning, djuup sådan*
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top