Turboval till SP-1

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jobba snabbare!:tungan

Jag har inte tiiii-iid :) Kan inte du pm:a mig den adressen där du köpte däcken? Kommer behöva nya strax:D

Bromskloss is the shit! *worship*

fan mannen, tejpa fast en kamera och vrid ur den fan ordentligt så vi fattiga, okunniga, icke värdiga, *insätt valfritt etcetera här*, får åtminstone en liiiiten inblick i hur det är att grensla detta monster. :yoparty :yoparty :yoparty

Respekt för detta hantverk. *bugning, djuup sådan*

Oj, här var det ingen hejd på berömmet:rodnar Faktum är att hojen fortfarande står uppe på lyften. Har inte velat plocka ned den eftersom det tog så lång tid att få upp lyften då den saknar all form av hydraulik och mekanik.

Lovar på heder & samvete att det blir liten uppdatering idag (inatt?). Dock inte någon styrmonterad rejsfilm. Än.
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jösses vad saker kan bråka om dem vill. Och det vill dem tydligen för det mesta. Skulle ju göra en permanent lösning på oljeläckaget igår. Det började med att jag inte fick av oljeadaptern. Turbon måste lossas för att kunna få av adaptern och av någon outgrundlig anledning lyckades jag dra den ena bulten till turboflänsen rund och tjusig :mad: Inga probs tänker ni då, bara att rotera turbon lite runt den rundade bultens skalle. Jovisst. Om det inte vore för att en annan av de fyra bultarna inte går att backa ur tillräckligt om inte övriga tre är lossade lite för den går in i oljematarledningen till turbon:huvet Till slut kom jag på den geniala idén att helt enkelt dela turbon. Det gick lite lättare.

Nåväl, nu skulle då anslutningarna i oljeadaptern svetsas för att inte läcka mera. Eftersom olja pressats ut mellan anslutningens yttervägg och adapterns yttervägg så gick det inte svetsa i skiten. Varje försök slutade med att det rök och fräste och TIG-lågan "hoppade över" där det skulle bli fog. Bara ann inse att anslutningarna måste ur och rengöras.

Trots att det pressats in olja emellan sitter de fast rätt ordentligt så självklart tog det eoner av tid att få isär... Till slut löste det sig dock, men det var riktigt urtrist att pyssla med när man vet att man kunde sluppit krångel om man gjort rätt från början.

Jaja, det positiva är att det är gjort och att avgassystemet är klart. Var lite skeptisk till silverfärgen först men det blev ju faktiskt...snyggt!
 

Bifogat

  • avgas_lackat.JPG
    avgas_lackat.JPG
    139.4 KB · Visningar: 172
  • avgas_fram.JPG
    avgas_fram.JPG
    112.3 KB · Visningar: 162
  • avgas_bak.JPG
    avgas_bak.JPG
    103 KB · Visningar: 133

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Idag har varit en mkt givande mekar-dag! Först på med alla saker som var demonterade. Sen på med nya avgassystemet, i med oljan i rovan, och provstarta. Ahhh, vad skönt när oljan håller sig på insidan motorn! Inget mer läckage.

Det naturliga steget efter detta är att plocka fram kåporna och börja mobba dessa med allsköns vassa verktyg för att förbättra passformen. Eller så skiter man i det och tar en provtur istället:yoparty

Sen städade jag som en tok runt hojen och slutligen kunde den baxas ned från lyften, vilket var lättare sagt än gjort. Det stod nämligen en Boggie-flak-försedd Audi A4 ca 3 meter bakom hojlyften. Alltså kunde inte hojen rullas ned. Vad göra? Jo, jag byggde en liten bro av två lastramper, en ranglig rostfri pall, en 30 cm lång bit fururegel i dimensionen 2"8, kanten av Audiflaket och änden på hojlyften. Sen balanserade jag sakta 200 kg Spetta 70 cm upp i luften över till flaket för ayy därifrån rulla ner på golvet. Puh:näsblod Helt obeskrivligt att bara få sätta sig i sadeln igen efter så lång tid.

Sen fick Hyndan smaka på nått som vi båda längtat efter. Svamp. Tvättsvamp alltså. Ja, sen var det inte så mkt annat att göra än att sätta på sig hjälmen då.

Riktigt spänd av förväntan inför första smakprovet. Gled bort till Shell 300 meter ner på gatan. Märktes att den stått ett tag. Väldigt jobbig i kurvorna. Fyllde 10 liter 99 Oktan i tanken och kollade lufttrycket i däcken. Hade ca 2 bar fram och 0,6 bar bak. Ha! Nu skall det bli åka av, tänkte jag.

Drog ut på motorvägen och gasade lite försiktigt. Jodå, det verkar lira. Fast går den nått då? Gasade lite mer på lite högre varv. Vid ca 5000 rpm laddade den ca 0,3 bar och mer verkar det inte bli :-( Dock går den tokfett och jag vågar inte leana ut den uyan koll på lamda. Sen körde jag hela vägen hem. Det blev ca 5,5mil.

Upptäckte att om man drog på lite mer så tändes en röd lampa med bokstäverna FI i. Alltså indikerar den fel på Fuel Injection. Detta resetades genom att stanna och stänga av och sedan starta igen. Verkar som det kommer runt 6000rpm om man gasar på. På lägre växlar som 1:an och 2:an tänds den inte. Kanske för att den varvar upp så snabbt och att man då växlar. Inte vet jag.

Så, summering då.

Den går som sagt alldeles för fett, vilket märks bl a på att den misständer en del och bluddrar och spottar. Egentligen inget problem eftersom den skall mappas så småningom.

Laddtrycket däremot är ett litet bekymmer. Kanske blir det bättre när den förbränner bättre för den går inte särskilt rent nu när man drar på. Hur gör jag lämpligast annars för att få upp laddet? Har iofs inte trycktestat plenumet men det borde iaf inte vara såpass stora läckor om ens några.

Sen det här med att den skickar felkod och tänder lampan för insprutningen. Någon som har nån aning om varför?? Kan det vara att MAP-sensorn (den som sitter original)ser ett högre tryck än den är byggd/kalibrerad för eller beror det på något annat? Kan nämna att när lampan är tänd går den riktigt illa. Antar att den hamnar i nått slags "limp mode" och kanske fetat på ännu mer för att inte riskera nått. Ni som byggt/kan insprutning får nu ta bladet från munnen för så här kan det ju inte vara:confused:
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Det är säkerligen ecu:n som inte gillar att map sensorn ser tryck, och därför varnar för detta. Det man gör är att sätta ett t-kors framför map sensorn med en backventil på ena utgången. Så att övertryck pyser förbi men vid undertryck så stänger ventilen.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Det är säkerligen ecu:n som inte gillar att map sensorn ser tryck, och därför varnar för detta. Det man gör är att sätta ett t-kors framför map sensorn med en backventil på ena utgången. Så att övertryck pyser förbi men vid undertryck så stänger ventilen.

Listigt! Tack för tipset.
 

MikkE

Guest
Har nu suttit i 1 timme och läst igenom tråden. Dels för att det är kul med snygga hemmabyggen och också för att polaren precis har köpt sig en SP-1.
Ska skicka denna länken till han och han blir helt till sig HAHA!

Grymt bygge bromsklossen och hoppas det går bra med mappningen i framtiden. Sedan vill vi se lite film =)
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har klämt drygt 25 mil med turbospettan nu. Riktigt kul!:)

Innan åkningen räknade jag lite på bränslemängder. Gjorde först ett antagande att original spridare är utnyttjade till 80% vilket enl. mitt sätt att räkna gör dem 203cc stora vilket jag avrundade till 200cc. Enligt en sida jag fick av VR-8 skull spridarna vara på 216cc men det är ju trevligare att räkna med 200 så det fick bli det. (sidan ligger som länk i hans svar i min tråd "Spridarberäkningar" under Teknikforumet för er som är intresserade) Mina nya spridare är på 450cc vilket då blir 2,25 ggr större.

Om man förutsätter att hojens angivna originaleffekt (132 på veven) stämmer och målet är en ökning av 10% per hekto ladd, dvs 198 vevhästar med ca 0,5bar så blir kravet 1,5 ggr mer soppa när turbon laddar fullt. Då behöver jag utnyttja 1,5/2,25=0,666... alltså 66% av vad spridarna ger omappat. Närturbon inte laddar behöver jag utnyttja 1/2,25=0,444.. alltså 44%.

Sen är det ju bra att veta vid vilka varvtal och spjällvinklar som fullt ladd förekommer. Bäst är ju att ge sig ut och testa men pga avv mätaren sitter (just nu med silvertejp och buntband) lite nära tanken är det svårt att se den samtidigt som vägen och övriga traffikanter. Därför gjordes vissa antaganden:D Sen satt jag på en pall i gruset på parkeringen med laptopen i knät och uppkopplad till hojen och "byggde" mig en redig fulmap:fyllisar Försökte så gott jag förmådde att skapa en najs blendkurva i det område jag ansåg turbon skulle bygga tryck och sänkte -32% och -55% vid ladd och ickeladd respektive. Lade mig medvetet 2% fett för fulladd.

Sen ville den nästan inte starta och så fort man rörde gasen dog den. Typisk mig att inte prova innan skinnstället kommit på:huvet Jaja, bara att använda knapparna direkt på power commandern och höja området 0-3333 rpm lite granna. Sen startade den fint.

Ute på vägen så märktes att den spottade och fräste mellan ca 4000-5750 rpm. Stannade och justerade ner området 3333-6666 rpm lite. Blev fantastiskt dåligt. Så fort jag gick in i mediumområdet gick den skit och ville överhuvudtaget inte varva över 4000 rpm. Bara för att försäkra mig om att det var så i hela mellanregistret "tvingade" jag upp farten på 6:an och växlade ner tills jag kom till rätt varv och gasade. Hua, vad illa. Bara att stanna och feta på istället. Efter uppfetningen (ca 10% över vad jag startade med) gick den bättre men tvekade fortfarande en del runt 5000-5500 rpm. Det visade sig att laddet kom lite tidigare och vid lägre gaspådrag än jag tidigare gissat. Bara att feta på så mkt som möjligt i mellanregistret mao.

Efter detta blev det helt ok faktiskt. Maxladdet är fortfarande bara ca 0,3bar men det verkar som den är ganska känslig för tunna blandningar och ganska okänslig om det går lite fett. Från 6500-10000 rpm går den kanonbra (inte kanonfort, utan jämnt, mjukt, förutsägbart och utan misständningar) och man märker faktiskt en effektökning även om den inte är så himla stor.

Slutsatsen av detta är att min artificiella map blev lite för tunn. Dels blev den uppenbart för tunn i låg- och mellanregistret och dels verkar den inte gå farligt fett på fullspett trots det blygsamma laddet. Tur att man inte laddar så friskt och kör så försiktigt när man gör antaganden som inte är 100%:rolleyes:

Skall justera mappen lite ordentligare men jag tror det skall gå bra att åka på den så här tills man kommer upp i bänken. Enda smolket i bägaren är den rackarns felkodsignalen som ECU:n skickar ut.

Så fort den fått smaka lite ladd tänder sig lampan och det påverkar en del negativt. På höga varv märks ingen skillnad men på mellan och låg blir det sämre. Runt 4000-5000 rpm blir det värst. Ligger man däremellan och drar fullt spottar den bara och man tvingas växla upp eller ner för att komma ur området (oftast blir det ner:D ) Sen tappar den tomgången också. Det hjälper inte ens med choken (som inte är en choke utan bara öppnar spjällen för mera luft) utan man måste hålla igång den med gasrullen. Jobbigt som bara den i korsningar och vändningar.:mad:

Ska testa tipset med T-kors och backventil för att få tyst på f-nskapet.

OT: I morgon är det för övrigt roadracing-EM på Gelleråsen och dit måste man ju åka:)
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ändrade lite i mappen imorse innan jag drog till jobbet. Det gjorde susen. Har fått tillbaka min tomgång och bluddret vid 5k rpm har minskat, fast det är fortfarande där. Rätt störigt faktiskt:mad: Jaja, det löser sig förhoppningsvis i bänken.

Tänkte på det där med T-kors och backventiltill map-sensorn. Om jag gör så, så fuckar jag ju upp alla andra vakuum signaler samtidigt. Tänker på dumpen, BTR:en och tryckmätaren. Dessutom släpper jag samtidigt ut värdefullt laddtryck. Vet inte om det är försumbart eller om man skulle kunna göra det försumbart genom att sätta en strypning innan backventilen men det hjälper ju inte övriga komponenter som är beroende av trycksignaler.

Har ist börjat fundera på att byta till en sensor som ger 5V vid 2bar. Det borde ju klara biffen. Någon som har tips på vad man skaffar en lämplig sådan för en lämplig peng?

Passar på att posta några bilder fast de är några dar gamla. Visar hur jag tätat oljeläckan med lite svets samt hur bågen ser ut nu utan sidokåpor. Klantigt nog plåtade jag före tvättningen. I lådan syns lite sånt som "blev över" dvs trams som alla egentligen borde plocka av för att spara vikt:)
 

Bifogat

  • oljeadapter.JPG
    oljeadapter.JPG
    137.6 KB · Visningar: 181
  • överblivet.JPG
    överblivet.JPG
    131 KB · Visningar: 178
  • helbild_höger.JPG
    helbild_höger.JPG
    140.7 KB · Visningar: 422

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
riktigt nice!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du kan inte byta ut mapsensorn,eftersom du inte har en aning om vart i mappen du hamnar

Det kommer totalt at fucka up hela beteendet

har du bara ett vacumutag per spjällhus?
Om så är fallet borra då helt enkelt dit ett till så har du till dom andra komponenterna

Jag kan bara återigen råda dig att bygga om regulatorn enligt mitt koncept
och därmed slippa 90% av mappningsstrulet

Man måste ha en tryckstyrd parameter för att få riktig gång
att mappa med pc2 eller 3 på varvtal och TPS ger bara rätt bränslevärden på ett givet tryck
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Du kan inte byta ut mapsensorn,eftersom du inte har en aning om vart i mappen du hamnar
Det kommer totalt at fucka up hela beteendet
har du bara ett vacumutag per spjällhus?
Om så är fallet borra då helt enkelt dit ett till så har du till dom andra komponenterna
Jag kan bara återigen råda dig att bygga om regulatorn enligt mitt koncept
och därmed slippa 90% av mappningsstrulet

Man måste ha en tryckstyrd parameter för att få riktig gång
att mappa med pc2 eller 3 på varvtal och TPS ger bara rätt bränslevärden på ett givet tryck

Som det är idag har jag kvar min originalregulator och den progressiva i serie med denna. Det blir en del merjobb att bli av med original. Samidigt är jag lite tveksam till ombyggnaden av den progressiva. Inte för att jag tvivlar på att det blir som du säger utan för att jag själv aldrig gjort det, men framförallt vill jag inte gå ner så lågt som till 1bar i grundtryck. Stora spridare med låga tryck ger ganska mycket sämre turbulens vid sprayningen vilket påverkar droppstorleken och förångningen negativt. Det innebär att jag isåfall bygger in en parameter som, i värsta fall, ger dålig gång på låga varv och/eller låga spjällvinklar.

Att man bör ha minst en tryckstyrd parameter för att få till det håller jag fullständigt med om. Förstår dock inte problemet med att byta mapsensorn. Signalen med en ny mapsensor kommer givetvis hålla lägre volt i alla punkter där turbon inte laddar vilket gör att original ECU:n kommer ge en för klen bränsleberikning i dessa fall. Men gör det egentligen nått? Eftersom man läser lamda under bänkningen så reglerar man ju bort detta extra "fel" precis på samma sätt som man adderar bränsle då turbon laddar eller gör jag en tankevurpa i mitt resonemang?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har byggt system med progresiva regulatorer i över 10 år med ruskigt bra resultat

Runt 1.2 bar på tomgång går dom som en klocka

Man kopplar heller inte undertryck till regulatorerna å slipper på så sätt oroligheter under transienten under till övertryck

Att byta mapsensor i ett system där man har full insyn är inget problem
men att göra detta på ett orginalsystem där man inte har den blekaste om upplägget , betänk att orginalsystemen kör TPS / map kombinerat

Du har ingen möjlighet alls att korrigera dessa avvikelser
En pc3as mapp uppläggär inte i närheten av vad ett standalonesystem
har

Annars kan du prata med grabbarna Civinco i göteborg ( hälsa från mig)

Där kan man både blockera mapsignal , styra laddtryck
köra spridarna på högt tryck samt mappa med Boost som parameter
dock är väl priset lite högt

Men tro mig om du redan har pc3 och nästan en regulator färdig så skulle ja lätt modda den å köra progresivt

Mina busakitt både här hemma å dom jag sålde till USA bänkade 360 hk med denna setupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har byggt system med progresiva regulatorer i över 10 år med ruskigt bra resultat
Runt 1.2 bar på tomgång går dom som en klocka
Man kopplar heller inte undertryck till regulatorerna å slipper på så sätt oroligheter under transienten under till övertryck
Att byta mapsensor i ett system där man har full insyn är inget problem
men att göra detta på ett orginalsystem där man inte har den blekaste om upplägget , betänk att orginalsystemen kör TPS / map kombinerat
Du har ingen möjlighet alls att korrigera dessa avvikelser
En pc3as mapp uppläggär inte i närheten av vad ett standalonesystem
har
Annars kan du prata med grabbarna Civinco i göteborg ( hälsa från mig)
Där kan man både blockera mapsignal , styra laddtryck
köra spridarna på högt tryck samt mappa med Boost som parameter
dock är väl priset lite högt
Men tro mig om du redan har pc3 och nästan en regulator färdig så skulle ja lätt modda den å köra progresivt
Mina busakitt både här hemma å dom jag sålde till USA bänkade 360 hk med denna setupp

Att sätta backventil både till mapsensorn och btr:en låter som en god idé. Antar att det får bli en mod av btr:en innan bänkningen då. Ska se om det finns att få tag i genomströmmade backventiler. Isåfall behövs ju inget T-kors och inget laddtryck kommer läcka ut.

Nu när bågen ändå är "körbar" även om den inte är mappad så blir det nog en minipaus i mekandet. Det finns ju ett liv utanför garaget har jag hört...
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jag har provat det, inget att rekommendera. :D

Haha, nä det var inget vidare...



Märkligt hur man registrerar saker utan att tänka på det. Hade två sådana upplevelser idag.

Det hela började med att jag bytta framdäck på Spettan igår. Självklart vill man genast ut och testa sin "nya" hoj. Trots att timmen var sen och solen sov slängde jag på mig hjälmen och tog en kort tur.

När jag kommer tillbaka och skall svänga in i området där jag bor dör hojen plötsligt när jag kopplar ur för att växla ner. Inget konstig med det. Den har ju gjort så några gånger innan jag fick hyfs (nåja) på soppamängderna.

Givetvis trycker jag på startknappen men får inte igång den. Försöker upprepade gånger och väntar ganska länge mellan gångerna. Till slut ger batteriet upp och jag får knö hem hojen de sista 200 metrarna. Jag trodde såklart att den surat ner sig så den fick stå över natten.

Kom ut i morse och skulle provstarta innan jag skinnade på mig. Inte f-n ville den starta. Tömde återigen batteriet och det enda resultatet var att man kunde få den att gå på tomgång i nån sekund.

Efter ett antal försök inser jag att jag noterat nått som inte är rätt, men som egentligen inte har med detta att göra. Provar igen och märker att det puffar på mitt ben (står i shorts) fast jag är på vänster sida. Det visade sig att jag glömt sätta en avgasklämma på grenröret där mitt sitter ihop med originalets första bit från 2:ans cylinder. Hmm, inte konstigt att den laddar lite lågt.

Gick och hämtade två "heavy duty" startkablar. Nu jäklar ska du få, tänkte jag och förenade min bil och min hoj (åker diesel med redig generator och stooort batteri). Aldrig förr har hojens startmotor snurrat så fort:D :D Hjälpte det då? Nä! Samma sak som innan. Lite tomgång och sen död.

Fick ta bilen till jobbet och blev dessutom redigt försenad.

Väl hemma igen började jag riva i hojen och nya stift sattes i. Tog f.ö en evighet eftersom den lilla service-vänlighet som fanns är vida bortbyggd:näsblod
Inte heller det gjorde nån skillnad. Efter ett antal tröstlösa försök får jag åter känslan av att nått är fel. Men vad? Provar att vrida på tändningen igen. Jojomen, det låter inte rätt. Eller? Provar igen. Är nu helt övertygad om att pumpen inte bygger tryck. Den bara surrar lite förstrött där inne i tanken somom den vore på semester.

Efter en del grubblande kom jag så fram till vad det är (hoppas jag). Det läcker ju ingen soppa nånstans utåt. Det kan heller inte vara BTR:en eftersom jag har original plus en extra i serie med denna och att två BTR:er skulle ryka samtidigt finns inte på kartan. Alltså är det inne i tanken nått är fel. Och där har jag monterat en slang på ca 30mm som jag inte visste om den tålde bensin under bygget. Det gjorde den uppenbarligen inte. Smart! :huvet :huvet
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top