Har klämt drygt 25 mil med turbospettan nu. Riktigt kul!
Innan åkningen räknade jag lite på bränslemängder. Gjorde först ett antagande att original spridare är utnyttjade till 80% vilket enl. mitt sätt att räkna gör dem 203cc stora vilket jag avrundade till 200cc. Enligt en sida jag fick av VR-8 skull spridarna vara på 216cc men det är ju trevligare att räkna med 200 så det fick bli det. (sidan ligger som länk i hans svar i min tråd "Spridarberäkningar" under Teknikforumet för er som är intresserade) Mina nya spridare är på 450cc vilket då blir 2,25 ggr större.
Om man förutsätter att hojens angivna originaleffekt (132 på veven) stämmer och målet är en ökning av 10% per hekto ladd, dvs 198 vevhästar med ca 0,5bar så blir kravet 1,5 ggr mer soppa när turbon laddar fullt. Då behöver jag utnyttja 1,5/2,25=0,666... alltså 66% av vad spridarna ger omappat. Närturbon inte laddar behöver jag utnyttja 1/2,25=0,444.. alltså 44%.
Sen är det ju bra att veta vid vilka varvtal och spjällvinklar som fullt ladd förekommer. Bäst är ju att ge sig ut och testa men pga avv mätaren sitter (just nu med silvertejp och buntband) lite nära tanken är det svårt att se den samtidigt som vägen och övriga traffikanter. Därför gjordes vissa antaganden
Sen satt jag på en pall i gruset på parkeringen med laptopen i knät och uppkopplad till hojen och "byggde" mig en redig fulmap
Försökte så gott jag förmådde att skapa en najs blendkurva i det område jag ansåg turbon skulle bygga tryck och sänkte -32% och -55% vid ladd och ickeladd respektive. Lade mig medvetet 2% fett för fulladd.
Sen ville den nästan inte starta och så fort man rörde gasen dog den. Typisk mig att inte prova innan skinnstället kommit på
Jaja, bara att använda knapparna direkt på power commandern och höja området 0-3333 rpm lite granna. Sen startade den fint.
Ute på vägen så märktes att den spottade och fräste mellan ca 4000-5750 rpm. Stannade och justerade ner området 3333-6666 rpm lite. Blev fantastiskt dåligt. Så fort jag gick in i mediumområdet gick den skit och ville överhuvudtaget inte varva över 4000 rpm. Bara för att försäkra mig om att det var så i hela mellanregistret "tvingade" jag upp farten på 6:an och växlade ner tills jag kom till rätt varv och gasade. Hua, vad illa. Bara att stanna och feta på istället. Efter uppfetningen (ca 10% över vad jag startade med) gick den bättre men tvekade fortfarande en del runt 5000-5500 rpm. Det visade sig att laddet kom lite tidigare och vid lägre gaspådrag än jag tidigare gissat. Bara att feta på så mkt som möjligt i mellanregistret mao.
Efter detta blev det helt ok faktiskt. Maxladdet är fortfarande bara ca 0,3bar men det verkar som den är ganska känslig för tunna blandningar och ganska okänslig om det går lite fett. Från 6500-10000 rpm går den kanonbra (inte kanonfort, utan jämnt, mjukt, förutsägbart och utan misständningar) och man märker faktiskt en effektökning även om den inte är så himla stor.
Slutsatsen av detta är att min artificiella map blev lite för tunn. Dels blev den uppenbart för tunn i låg- och mellanregistret och dels verkar den inte gå farligt fett på fullspett trots det blygsamma laddet. Tur att man inte laddar så friskt och kör så försiktigt när man gör antaganden som inte är 100%
Skall justera mappen lite ordentligare men jag tror det skall gå bra att åka på den så här tills man kommer upp i bänken. Enda smolket i bägaren är den rackarns felkodsignalen som ECU:n skickar ut.
Så fort den fått smaka lite ladd tänder sig lampan och det påverkar en del negativt. På höga varv märks ingen skillnad men på mellan och låg blir det sämre. Runt 4000-5000 rpm blir det värst. Ligger man däremellan och drar fullt spottar den bara och man tvingas växla upp eller ner för att komma ur området (oftast blir det ner
) Sen tappar den tomgången också. Det hjälper inte ens med choken (som inte är en choke utan bara öppnar spjällen för mera luft) utan man måste hålla igång den med gasrullen. Jobbigt som bara den i korsningar och vändningar.
Ska testa tipset med T-kors och backventil för att få tyst på f-nskapet.
OT: I morgon är det för övrigt roadracing-EM på Gelleråsen och dit måste man ju åka