Är jävligt impad av ditt bygge Bromsklossen. Har själv varit sugen på att bygga turbo på spättan, men har varken kunskapen eller verktygen
. Kommer att följa tråden slaviskt ett tag fram över, och hoppas på fler bilder...
Keep up the good work...
Klart du skall sätta snurr på Spettan! Kunskap kommer under tiden och verktygen snor du från grannen
Så äntligen en uppdatering. Inget stort men man får vara nöjd med det lilla ibland.
Har till slut lyckats lösa problemet med oljereturen. Pumpen från Emtes är tänkt att sitta på motorns högra sida. Eftersom SP-1:an har sin vevlagersmörjning in genom höger sida på veven kändes det lite dumt att stoppa in en bult/drivaxel i det hålet... Alltså fick pumpen hamna på vänster sida istället. Nackdelen då är att den går baklänges. Typiskt dåligt med andra ord. Lösningen blev att sätta den på vänster sida fast med insidan utåt och vice versa. Nytt problem; drivningen av pumpen pekar FRÅN hojen och utloppet från pumpen hamnar i atmosfären (eller snarare på min vänsterfot).
Isär med pumpen och ta upp ett nytt axelhål i husets utsida. Stoppa i ett litet lager i andra ändan och vänd på axeln. Plana av toppen på pumphuset så axeln når ut ordentligt. Fräsa ny slits så den dumpar in i motorn istället för ut på gatan. Nytt lock till nya utsidan. Ny pumphus-adapter för att kunna montera den. Såå äntligen, sitter den där!
Den slang som sitter framför pumpen i kåpan är ventileringen som skall förhindra att turbon sugs torr. Under turbon rinner oljan ned i ett uppochnedåt änt T-kors. Den luft pumpen drar från vevhuset passerar alltså under turbon vilket skall (förhoppningsvis) förhindra att det står olja i turbon.
Oljefitret fick en par nya kompisar i form av dogbones (eller vad det nu kallas). Dock sitter det numer med två stöddiga slangklämmor och stannar förhoppningsvis kvar där under körning.
Ps. Hoppas ni står ut med mina gryniga mobilkamera-bilder. Orkar inte släpa med mig den "riktiga" som ändå bara suger ur batterierna..