Turboval till SP-1

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
I morgon lackar jag dina kåpor. Då har du ett par att karva i och en orginaluppsättning. ! Fan vad fint det blir.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Så där ja. Skiner som en hundkewk i månskenet. Skickar dom på ons.
 

Bifogat

  • DSC00166.jpg
    DSC00166.jpg
    130.9 KB · Visningar: 198

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Då var den klar! Oljefilteradapter version II. Lättare, bättre och snyggare. Inkl o-ringar, snart i en brevlåda nära dig. Om du heter Pucken vill säga...:tungan
 

Bifogat

  • oljeadapter_v2.JPG
    oljeadapter_v2.JPG
    114.8 KB · Visningar: 146

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tack för det !:tummenupp
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Är jävligt impad av ditt bygge Bromsklossen. Har själv varit sugen på att bygga turbo på spättan, men har varken kunskapen eller verktygen:huvet. Kommer att följa tråden slaviskt ett tag fram över, och hoppas på fler bilder...

Keep up the good work... :tummenupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Är jävligt impad av ditt bygge Bromsklossen. Har själv varit sugen på att bygga turbo på spättan, men har varken kunskapen eller verktygen:huvet. Kommer att följa tråden slaviskt ett tag fram över, och hoppas på fler bilder...

Keep up the good work... :tummenupp


Klart du skall sätta snurr på Spettan! Kunskap kommer under tiden och verktygen snor du från grannen:D

Så äntligen en uppdatering. Inget stort men man får vara nöjd med det lilla ibland.

Har till slut lyckats lösa problemet med oljereturen. Pumpen från Emtes är tänkt att sitta på motorns högra sida. Eftersom SP-1:an har sin vevlagersmörjning in genom höger sida på veven kändes det lite dumt att stoppa in en bult/drivaxel i det hålet... Alltså fick pumpen hamna på vänster sida istället. Nackdelen då är att den går baklänges. Typiskt dåligt med andra ord. Lösningen blev att sätta den på vänster sida fast med insidan utåt och vice versa. Nytt problem; drivningen av pumpen pekar FRÅN hojen och utloppet från pumpen hamnar i atmosfären (eller snarare på min vänsterfot).

Isär med pumpen och ta upp ett nytt axelhål i husets utsida. Stoppa i ett litet lager i andra ändan och vänd på axeln. Plana av toppen på pumphuset så axeln når ut ordentligt. Fräsa ny slits så den dumpar in i motorn istället för ut på gatan. Nytt lock till nya utsidan. Ny pumphus-adapter för att kunna montera den. Såå äntligen, sitter den där!

Den slang som sitter framför pumpen i kåpan är ventileringen som skall förhindra att turbon sugs torr. Under turbon rinner oljan ned i ett uppochnedåt änt T-kors. Den luft pumpen drar från vevhuset passerar alltså under turbon vilket skall (förhoppningsvis) förhindra att det står olja i turbon.

Oljefitret fick en par nya kompisar i form av dogbones (eller vad det nu kallas). Dock sitter det numer med två stöddiga slangklämmor och stannar förhoppningsvis kvar där under körning.

Ps. Hoppas ni står ut med mina gryniga mobilkamera-bilder. Orkar inte släpa med mig den "riktiga" som ändå bara suger ur batterierna..
 

Bifogat

  • olja_pump.JPG
    olja_pump.JPG
    114.8 KB · Visningar: 177
  • olja_retur.JPG
    olja_retur.JPG
    129.8 KB · Visningar: 144
  • olja_luftning.JPG
    olja_luftning.JPG
    133.7 KB · Visningar: 161
  • olja_höger.JPG
    olja_höger.JPG
    135.1 KB · Visningar: 186
  • Olja_filter.JPG
    Olja_filter.JPG
    122.8 KB · Visningar: 167
  • olja_adapter.JPG
    olja_adapter.JPG
    132.3 KB · Visningar: 143

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja jeflar vad den pöjken kan !
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Så jäkla coolt bygge, man sitter bara och ler när man tittar genom bilderna. :)
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Tackar och bugar för allt beröm! Ni är alldeles för snälla:pannkyss

Oljetrycket är 4.4 bar vid 5000 rpm och 80 grader C. Oljetrycksgivaren sitter efter kylet och filtret i en förgrening som fördelar oljan till veven, kammarna och vävellådan/kopplingen. Alltså mäter den efter tryckfallet i filter och kyl och kommer således se tryckfallet skapat av turbon eftersom den får olja från filterreturen.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
klarar du markfrigången när den fjädrar ihop mm? ser tajt ut på sista bilden..

Coolt bygge :tummenupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
klarar du markfrigången när den fjädrar ihop mm? ser tajt ut på sista bilden..

Coolt bygge :tummenupp

Vid kompression rakt fram är det inga problem. Den lägsta punkten är väl nån cm lägre är vad kåpan hänger ned i vanliga fall. Dock vet jag inte hur det blir vid fullt nedlägg eftersom den blir lite bredare längst ned men det borde klara sig.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ibland går saker inte riktigt som man tänkt...

Skulle tillverka en ny svänghjulsbult som samtidigt skulle få driva oljereturpumpen. Sagt och gjort. Utgick från en bit sexkantstång i, vad jag trodde, prima seghärdningskvalité. Efter en kväll i verkstan var det så dags att provmontera. Enligt Hondas egna mek-manual skall ytorna vara väl smorda och bulten dras till hela 157 Nm.

Jaha, fram med stora momentskaftet med andra ord. Provade först med att ställa det på 157 Nm men tyckte det kändes konstigt när jag drog. Ut med bulten för inspektion. Allt såg bra ut. I med den igen och ned till 70 Nm. Klick. Fint! Upp till 90 och 110 funka kanon. Strax innan 130Nm sa det inte klick utan smack. En väldigt kall och ortevlig känsla spred sig i kroppen samtidigt som jag försökte koppla det faktum att jag just vridit av en bult inne i min vevaxel:huvet

Sittandes på stolen spanade jag ut över garaget och funderade på vart en lämplig avdragare kunde finnas. Svänghjulet måste såklart av för att överhuvudtaget få en chans att dra ut skiten. Innan jag hann resa mig fick jag lite lagom disträ tag i en liten flacktång för att känna på den korta stump som ändå gick att nå. Den var helt lös! Tjoho, bättre än sex:)

Det visade sig senare att materialet var Automatstål. Rena blymönjan! Ny bult i rostfri kvalité gjordes och sitter numer på plats. Fräste till en avgasfläns av bara farten i glädjeyran (hur man nu kan vara glad när det just gått åt skogen).
 

Bifogat

  • bult_av.JPG
    bult_av.JPG
    25.3 KB · Visningar: 159
  • bult_ny.JPG
    bult_ny.JPG
    35.1 KB · Visningar: 150
  • exh_flange_1.JPG
    exh_flange_1.JPG
    121 KB · Visningar: 106

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Puhh, tur att du fick ut biten ut veven. Rätt trist att behöva köpa en ny annars...

//Anders
 

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Fjället
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Tja
Slänger in lite OT i tråden men jag blev nyfiken på om turbosjukhuset du nämner i din avatar råkar vara CMK????
Ballt bygge hursom..
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Vad för oljereturpump har du instalerat då

Emtes eller?

Yes box! Tror till och med jag nämnt det nånstans tidigare. Du läser väl mina alster noggrant :tungan BTW så lutar det åt att jag för enkelhets skull monterar min BTR i serie med original och därför behåller original grundtryck på ca 3,4 bar. Detta för att jag annars är rädd att körbarheten på låga varv blir lidande av kombinationen stora spridare+lågt tryck = stora droppar = sämre uppblandning. Det jag istället får är antagligen svartrök och kanske lite hosta vid stora vinlkeländringar av trotteln i väntan på ladd. Hoppas dock kunna minimera detta med att ställa acc-berikningen negativt.

Tja
Slänger in lite OT i tråden men jag blev nyfiken på om turbosjukhuset du nämner i din avatar råkar vara CMK????
Ballt bygge hursom..

Visst är den på CMK. Iofs inget ställe att operera på om man säger så men det funkar. Var hittar man dig, Tommy antar jag, då?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top