Effektivt komp.förhållande
Tjoho i skogen!
Sitter här och slösurfar i största allmänhet med hockeyallsvenskans kval i bakgrunden när jag helt oförberedd stöter på ett riktigt najs foruminlägg på Svenska Corvetteforumet. Fråga mig inte hur jag hamnade där. Måste erkänna att det är lite pinsamt att läsa om alla tvåventilade stötstångsmonster med teknik från tidigt 1900-tal. Eller är den från Amerikat? Tekniken alltså. Jaja, de får väl trösta sig att de har gott om vrid och att de påskyndar utvecklingen av miljöalternativ. Ja menar, två och ett halvt ton gjutjärn framskjutet av en motor vars konstruktörer antagligen inte kan stava till verkningsgrad MÅSTE ju bara slurpa i sig en pinsam mängd finfin 98 oktanig sås. Nog om det, över till glädjen.
För att kunna syssla med det vi alla gillar bäst, överladdning, så är det ju i många fall nödvändigt att sänka det geometriska kompet. Inget konstigt med det. Samtidigt säger de lite mer insatta att man skall passa sig för att överstiga ett effektivt kompressionsförhållandet av ca 13,5 på en vattenkyld 4-ventilspuffra. MEN ingen verkar ju ha en aning om förhållandet mellan dessa två vilket iofs ger en extra krydda i tillvaron i form av Russian roulette när det väl är dags för provkörning.
Om man då kikar på de tabeller/grafer som florerat bl a på GIK:s sida så skulle min "moderna" motor klara ca 0,7-0,75 bars överladd utan kompsänkning. Tillåt mig småle
Mitt ödmjuka bondförnuft säger mig helt enkelt att prov av något dylikt skulle rendera ett STORT hål i lädret när nya motorn skall betalas.
Såå, till pudelns kärna:
sqrt((boost+14.7)/14.7) * CR = ECR
sqrt = square root
boost = psi of boost
CR = static compression ratio of the motor
ECR = effective compression ratio
Nu är det ju inte det effektiva kompet vi vill räkna ut, utan vi vill ju veta vilket geometriskt komp vi skall sänka till för att optimera mot ett GIVET effektivt komp. För er som trivs bäst när ni slipper kasta om ekvationer följer därför en förbered (som tv-kockarna säger) variant:
boost=(ECR^2*14,7/CR^2)-14,7
ex. jag har original 10,8 i geometriskt komp och vill veta hur mycket jag kan ladda utan att överstiga 13,5 i effektivt komp. =>
boost=(13,5*13,5*14,7/(10,8*10,8))-14,7= 8,26875 psi (ca 0,57bar)
För alla er som likt mig tycker att man inte behöver veta hur många bar 1psi är så kan man kika här
http://www.britishmetrics.com/html/pis-bar.htm
En sista brasklapp bara. Man skall inte ha en övertro på några ekvationer om de inte är allmängiltiga, bevisade och dessutom saknar tydlig avgränsning. I detta fallet måste det nämnas att kolvens diameter har en inte helt försumbar inverkan på vilka ladd en motor tål. Till er fegisar
som går den lätta vägen och laddar fyrcylindriga motorer kan jag bara säga grattis. Färre cyllar = större kolvdiameter vid given total slagvolym => känsligare för knack. Detta beror på att sk "heta punkter" får längre tid på sig för självantändning eftersom flamman har längre sträcka att brinna för att fylla ut förbänningsrummet. Ligger man på gränsen för knack kan det räcka med den extra värmen från tändstiftsgnistan eller från den begynnande flamman för att utlösa självantändningar i områden längst bort från tändstiftet.