Turboval till SP-1

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det skrevs någonstans att "Collin Edwards knäcker vevstakar som tändstickor" på sin Honda twin i WSBK.

Om det var på SP1 eller SP2 vet jag inte.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Du vet att dom bytte stakar till SP2:an.
Dom körde nämligen av SP1:ans stakar i superbike :eek:

/Roger

Ooops!

Detta är ju typiskt sån info man inte vill ha men är tacksam att få :3freak Tror jag får kolla på detta lite närmare då. Frågan är huruvida man vid ett ev byte skall sätta i stakar från SP-2 eller gå hela vägen och skaffa en uppsättning smidda. Får ta och kika på priserna för alternativen.

Hepp.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Det skrevs någonstans att "Collin Edwards knäcker vevstakar som tändstickor" på sin Honda twin i WSBK.

Om det var på SP1 eller SP2 vet jag inte.

Colin körde sp1:an
Sp2 blev till efter alla moddar som gjordes bara för att den skulle likna den hoj Colin körde, dock är alla kitdelar från HRC gjorda för sp1:an. Jag tvivlar starkt på att orginalstakarna kommer att hålla för dom effekter du kommer att få med turbo. Tänk så här, Colins hoj revs hellt efter alla race (ca45 min) i stoppades det nya grejer..... och han bröt ju en del race också
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur blir påfrestningarna på stakarna i en högkompad rejsmotor med kanske 13:1 jämfört med en lågkompad turbomotor med 8:1? Större, mindre, annorlunda? Laddar man på lite med en turbomotor så man kommer upp i ett dynamiskt kompressionsförhållande motsvarande sugmotorns 13:1 så bör de ju överföra mer kraft ändå pga. den högre effekten, men anledningen till att jag undrar är att stakarna på en gammelgixxer är ju inte de grövsta (med mina mått mätt...) och sugtrimmar man en sådan och kör högt komp så säger ju vissa att man ska byta till kraftigare stakar när man passerar 160 hk på hjulet, men jag som kör överladdat kör med original stakar och runt 300 hk på hjulet. Kurt Geschwindt (stavning?) kör/körde väl med gammelgixxerrova med turbo och närmare 400 bakhjulshästar med original stakar. Det där får jag inte ihop. Håller det eller håller det inte... Blir det "snällare" (ursäkta det amatörmässiga uttrycket) påfrestningar på stakarna i en turbomotor än i en högkompad sugmotor med lägre effekt :va Tänkte om de håller bättre i lågkompat med turbo, än högkompat med sug. Eller är här någon som fattar vad jag menar, jag gör det knappt själv :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Man kan ju alltid ta reda på det den hårda vägen... det tänker jag göra :D :tummenupp

Hehe, det är det enda rätta :tummenupp Så gör jag, går det sönder så byter man det trasiga till kraftigare grejor, men jag har inte kört sönder så mycket. Några drev och lite annat smått och gott. Förebyggande åtgärder, vafan e det? :D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hehe, det är det enda rätta :tummenupp Så gör jag, går det sönder så byter man det trasiga till kraftigare grejor, men jag har inte kört sönder så mycket. Några drev och lite annat smått och gott. Förebyggande åtgärder, vafan e det? :D



HAHAH du laddar för LITE , öka på med lite tryck så ska du se att även du får lära dig den hårda vägen:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
HAHAH du laddar för LITE , öka på med lite tryck så ska du se att även du får lära dig den hårda vägen:D

Hehe, ja, jag vet! Alldeles för lite :D Laddar 1,45 bar nu, men wg verkar inte riktigt kunna evakuera gaserna så jag kan hålla konstant 1,45. Får liiiiite boost creep ibland, trots portat wg-hål och ingen flex i t.ex. wg-stången. Så därför tänkte jag byta turbo till en gt28rs, och den pumpar ju ganska mycket mer... men den kan evakuera allt också, dessutom har den mycket lägre avgasmottryck = mer effekt, och får jag då ingen boost creep (vilket jag inte borde få) så ska jag nog fan ladda mer än jag gör nu. Det är just boost creep som har hindrat mig från att ladda mer än 1,45 nu :D så jag ska nog också kunna köra sönder lite grejor snart :D
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Hur blir påfrestningarna på stakarna i en högkompad rejsmotor med kanske 13:1 jämfört med en lågkompad turbomotor med 8:1? Större, mindre, annorlunda? Laddar man på lite med en turbomotor så man kommer upp i ett dynamiskt kompressionsförhållande motsvarande sugmotorns 13:1 så bör de ju överföra mer kraft ändå pga. den högre effekten, men anledningen till att jag undrar är att stakarna på en gammelgixxer är ju inte de grövsta (med mina mått mätt...) och sugtrimmar man en sådan och kör högt komp så säger ju vissa att man ska byta till kraftigare stakar när man passerar 160 hk på hjulet, men jag som kör överladdat kör med original stakar och runt 300 hk på hjulet. Kurt Geschwindt (stavning?) kör/körde väl med gammelgixxerrova med turbo och närmare 400 bakhjulshästar med original stakar. Det där får jag inte ihop. Håller det eller håller det inte... Blir det "snällare" (ursäkta det amatörmässiga uttrycket) påfrestningar på stakarna i en turbomotor än i en högkompad sugmotor med lägre effekt :va Tänkte om de håller bättre i lågkompat med turbo, än högkompat med sug. Eller är här någon som fattar vad jag menar, jag gör det knappt själv :D

Sugmotorerna får man ju varva ordentligt för att ge bra med effekt som dessutom alltid går med högt komp.

Vid överladdat har man helt andra vridmomentskurvor och vanligtvis lägre komp vid låga varvtal kan ha med det att göra.


På hyffsat avancerade tvåtaktsmotorer släpper man på kompet vid högre varvtal med diverse avgasportar som styrs antingen elektroniskt eller mekaniskt.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det är varvet som knäcker stakar, effekten spelar nog ingen större roll. Om det inte är lagret som skär först och sen drar av staken, då spelar ju effekten en viss roll
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ahaaaa, ja, tänkte inte på det! En sugande räjsmotor varvas ju ganska friskt... men det behövs ju inte med turbo. På den tiden då jag laddade 1,1 bar hade jag maxeffekt (266 hk på hjulet) vid 9000 varv, och effekten låg över 250 från 8000 varv. Maxvrid på 233 Nm på hjulet hade jag 7100 varv. Liiite mer pulver finns det ju nu när jag laddar 1,45 bar :) men jag varvar ju inte mer för det. Rödstrecket ligger vid 10500 men jag är ju nästan aldrig över 9000 varv eftersom jag då har tanken i huvudet. Kanske därför stakarna har klarat sig då! :tummenupp Får se hur det blir med lite längre sving och jag kan dra ur den på växlarna :)

Men då funkar det kanske ändå för trådstartaren om han inte varvar så in i he... Kanske till strax under rött? Man behöver ju inte alls varva på samma sätt med en turbohoj, det går åt helsike för fort ändå :D
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Det är varvet som knäcker stakar, effekten spelar nog ingen större roll. Om det inte är lagret som skär först och sen drar av staken, då spelar ju effekten en viss roll

Helt riktigt. Det är varvet som sliter av staken.

Om du inte varvar motorn mer än original och att vevlagret håller, så ska det nog gå bra.

/Roger
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ahhh, skönt att ni redde ut det gubbar. Eftersom det är en twin och jag är barnsligt förtjust över dess karaktär så är högre varv inget jag har tänkt så mycket på. Idag planar ju effekten vid strax efter 8500 varv å då är det bara att peta i nästa kugge. Kan tänka mig att det blir liknande åkning med snurran på plats.

Tror jag får ta mig en öl på puben för att fira att jag just "tjänat" massa pengar på icke köp av dyra stakar:tummenupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Får passa på och tacka för den fina feedbacken på förra omgången bilder. Tack!:pannkyss

Det som nu saknas är den omslutande plåten som skall in i skåran på sidornas insida. Hela härligheten skall sen (förhoppningsvis) hållas samman av 5mm stänger genom de hål som inte ockuperas av skruv för slanganslutningsplattorna (rackarns långt ord det blev:va ) Sen skall det passas in på hojen så lämpliga hål kan göras för luft in och ut. Förhoppningsvis blir det lite plats över i nån vrå under tanken så det går att få lite extra luftvolym i plenumet.

Har även köpt en Power Commander III USB. Har en polare som är i USA som kunde köpa den där för mig så jag fick den för 2050:-:tummenupp Tack Frank!

Har även fixat två extra spridare. De är på 450cc styck. Stora så det räcker och blir över:yoparty Kanske t o m dristar mig till att testa med E85 med tanke på allt krångel/pengar det innebär att kompsänka. Priset för dessa blev 0:-:tummenupp Tack Mikael!
 

Bifogat

  • sida_in.JPG
    sida_in.JPG
    111.8 KB · Visningar: 117
  • sida_ut.JPG
    sida_ut.JPG
    111.5 KB · Visningar: 111
  • montage.JPG
    montage.JPG
    112.7 KB · Visningar: 150
  • montage_slits.JPG
    montage_slits.JPG
    137.6 KB · Visningar: 149

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Bugar för ditt kanonfina hantverk. Ska ta tag i kolvfrågan nästa vecka, smidda saker som ordnar kompsänkningen. Ska jag kolla till dig också ?
Ps. du har inte lust att knåpa ihop en oljeadapter till:tummenupp
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Helt riktigt. Det är varvet som sliter av staken.

Om du inte varvar motorn mer än original och att vevlagret håller, så ska det nog gå bra.

/Roger


Detta dödar stakar:

Följande faktorer ökar klart risken för att vevstaken ska gå av:
* Högre varvtal
* mer slaglängd och
* tyngden på kolven.

Alltså ökar man någon eller flera av nämnda faktorer är det inte en fråga om standard vevstaken ska går av - utan en fråga om när den går av. Se länk nedan!

http://www.tgmotor.com/h_profil.htm
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top