ca 180hkHur mycket hp krämade de ur en Sp1 i superbike då?
ca 180hkHur mycket hp krämade de ur en Sp1 i superbike då?
Du vet att dom bytte stakar till SP2:an.
Dom körde nämligen av SP1:ans stakar i superbike
/Roger
Det skrevs någonstans att "Collin Edwards knäcker vevstakar som tändstickor" på sin Honda twin i WSBK.
Om det var på SP1 eller SP2 vet jag inte.
Ooops! Får ta och kika på priserna för alternativen.
Håller det eller håller det inte...
Man kan ju alltid ta reda på det den hårda vägen... det tänker jag göra![]()
![]()
Hehe, det är det enda rättaSå gör jag, går det sönder så byter man det trasiga till kraftigare grejor, men jag har inte kört sönder så mycket. Några drev och lite annat smått och gott. Förebyggande åtgärder, vafan e det?
![]()
HAHAH du laddar för LITE , öka på med lite tryck så ska du se att även du får lära dig den hårda vägen![]()
Hur blir påfrestningarna på stakarna i en högkompad rejsmotor med kanske 13:1 jämfört med en lågkompad turbomotor med 8:1? Större, mindre, annorlunda? Laddar man på lite med en turbomotor så man kommer upp i ett dynamiskt kompressionsförhållande motsvarande sugmotorns 13:1 så bör de ju överföra mer kraft ändå pga. den högre effekten, men anledningen till att jag undrar är att stakarna på en gammelgixxer är ju inte de grövsta (med mina mått mätt...) och sugtrimmar man en sådan och kör högt komp så säger ju vissa att man ska byta till kraftigare stakar när man passerar 160 hk på hjulet, men jag som kör överladdat kör med original stakar och runt 300 hk på hjulet. Kurt Geschwindt (stavning?) kör/körde väl med gammelgixxerrova med turbo och närmare 400 bakhjulshästar med original stakar. Det där får jag inte ihop. Håller det eller håller det inte... Blir det "snällare" (ursäkta det amatörmässiga uttrycket) påfrestningar på stakarna i en turbomotor än i en högkompad sugmotor med lägre effektTänkte om de håller bättre i lågkompat med turbo, än högkompat med sug. Eller är här någon som fattar vad jag menar, jag gör det knappt själv
![]()
Det är varvet som knäcker stakar, effekten spelar nog ingen större roll. Om det inte är lagret som skär först och sen drar av staken, då spelar ju effekten en viss roll
*TEXT*
Askul, detta bygget är verkligen tokintressant.
Har du ngn form av deadline?
Helt riktigt. Det är varvet som sliter av staken.
Om du inte varvar motorn mer än original och att vevlagret håller, så ska det nog gå bra.
/Roger
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |