Turboval till SP-1

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Bugar för ditt kanonfina hantverk. Ska ta tag i kolvfrågan nästa vecka, smidda saker som ordnar kompsänkningen. Ska jag kolla till dig också ?
Ps. du har inte lust att knåpa ihop en oljeadapter till:tummenupp

Vet inte med kolvar riktigt. Är lite kluven. Vill ju helst slippa men du kan ju iaf kolla vad det skulle kosta. I nuläget tror jag att kompsänkning/kolvbyte får bli etapp 2. Dvs nästa vinter när hojen förhoppningsvis rullat en sommar utan att rasa.

Visst skulle jag kunna ge mig på ännu en adapter. Tyvärr tog den ju lite tid att få ihop så jag vet i nuläget inte när jag kan hinna med det.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Får passa på och tacka för den fina feedbacken på förra omgången bilder. Tack!:pannkyss

Det som nu saknas är den omslutande plåten som skall in i skåran på sidornas insida. Hela härligheten skall sen (förhoppningsvis) hållas samman av 5mm stänger genom de hål som inte ockuperas av skruv för slanganslutningsplattorna (rackarns långt ord det blev:va ) Sen skall det passas in på hojen så lämpliga hål kan göras för luft in och ut. Förhoppningsvis blir det lite plats över i nån vrå under tanken så det går att få lite extra luftvolym i plenumet.

Har även köpt en Power Commander III USB. Har en polare som är i USA som kunde köpa den där för mig så jag fick den för 2050:-:tummenupp Tack Frank!

Har även fixat två extra spridare. De är på 450cc styck. Stora så det räcker och blir över:yoparty Kanske t o m dristar mig till att testa med E85 med tanke på allt krångel/pengar det innebär att kompsänka. Priset för dessa blev 0:-:tummenupp Tack Mikael!




Har du Mailat dina bilder till Thomas å grabbarna på laminova

Dom lär nog bli stormförtjusta:tummenupp


Vackert hantverk:tummenupp :yoparty
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ledsen att det inte hänt så mycket på att tag. Får se om jag kan få loss lite tid framöver. Slänger med ett par bilder på insuget. Tanken är att de två delarna skall skäras upp och svetsas ihop till en enhet. Värmeväxlarpaketet hamnar ovanpå insugsröret som i detta nu faktiskt har fått två spridare inopererade. Ska se om jag inte kan fixa en bild på det imorgon.

Plåtarna är friformade för hand med hjälp av gummiklubba och diverse runda saker med olika diametrar att böja och banka över. Eftersom plåtbearbetning är väldigt nytt för mig tog det lite tid innan jag vart nöjd med passformen. Det blev ju inte lättare av att en 2mm plåt skulle passas i en svängd 2mm skåra. Tight är bara förnamnet. Svetsarna kan man säkert också ha synpunkter på då alu-svetsning är ganska nytt för mig också, men trägen vinner heter det ju. Förhoppningsvis blir det bättre svetsar ju längre bygget fortskrider...
 

Bifogat

  • insug.JPG
    insug.JPG
    137.4 KB · Visningar: 173
  • enplåt.JPG
    enplåt.JPG
    135.5 KB · Visningar: 133
  • tvåplåt.JPG
    tvåplåt.JPG
    138.7 KB · Visningar: 157

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
[
Eftersom plåtbearbetning är väldigt nytt för mig tog det lite tid innan jag vart nöjd med passformen. Det blev ju inte lättare av att en 2mm plåt skulle passas i en svängd 2mm skåra. Tight är bara förnamnet. Svetsarna kan man säkert också ha synpunkter på då alu-svetsning är ganska nytt för mig också, men trägen vinner heter det ju. Förhoppningsvis blir det bättre svetsar ju längre bygget fortskrider...[/QUOTE]

Om du är nybörjare nu, hur blir då resultatet när du kan det. Tycker att det ser fin fin ut nu.:tummenupp
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Jag hoppas att det kommer en film med bra kvalite och hög upplösning sen,
givetvis utan hårdrockslåtar och bara turbo-twin-dönande :yoparty :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det där är ju inget bonnameck precis... riktigt snyggt! :tummenupp När är det dags för uppstart? Vad är kvar att göra?
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Något datum för uppstart är inte satt. Tror det blir bäst så om magsyran skall hållas i schack. Vad är då kvar? Ja, jag har just insett att en liten revidering krävs för att få insuget att gå in under tanken. Får se det från den ljusa sidan, det blir ju mer TIG träning:D Sen måste ju ett grenrör tillverkas. Har inte kommit överens med hojen om den exakta placeringen av snurran. Vill ju helst behålla kåporna utan att behöva såga alltför mycket i dem. Sen måste jag lösa returen med en pump för den kommer iaf hamna alltför lågt. Kan bli en moddad Emtes pump. Sen skall ett vattenkyl- och pump införskaffas och monteras. Efter det så blir det nog en smygprovstart. Tanken är att första starten skall ske med original soppapump och utan inkoppling av de extra spridarna för att se hur långt dessa räcker.

Förutom allt som skall tillverkas och monteras så lider ju hojen av en viss övervikt i form av alla möjliga och omöjliga slangar som löper lite hit och dit. Får se om jag lyckas lista ut vad allt är till och plocka bort allt onödigt tjafs. Skönast hade ju varit att riva bort allt och sedan bara montera de man vet behövs. Tror dock inte jag törs för då får väl ECU:n frispel och bombar mig med diverse felkoder. Får se hur det blir.:va
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Härligt bygge,, "bromsklossen" !!
Kanske dax att titta över ditt "nick" om ett par veckor :) Det rimmar ju inte så bra med ditt bygge :)
Mvh Magnus
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Igår var det tio grader varmt, torra vägar och blå himmel. Fick ett antal påringningar från diverse "polare" som i alltför väl beskrivande ordalag beskrev hur skönt det var med en vårtur. Finns inget som boostar arbetsviljan som lite vårväder.

Efter moget övervägande på ca 10sek togs beslutet att istället för att komplettera med extra spridare försöka byta ut originalen mot fyra feta. Upp med spridarna i svarven, bränslebryggans delar fick en omgång i fräsen och sim-sala-bim så var problemet med att styra två externa spridare ur världen:)

Håller som bäst på med att få ihop insuget. Trångt, bökigt och allmänt bråkigt, men trägen vinner, eller nått sånt...:huvet

På den alldeles för ljusa bilden av det öppna spjället ser man hur de nya spridarna tittar fram på höger och vänster sida. Har en frigång på ca 3mm från spjället. Börjar det röra på sig kan jag alltså räkna med ett rejält gashäng:yoparty
 

Bifogat

  • spridare.JPG
    spridare.JPG
    140.9 KB · Visningar: 116
  • spridar_svarv.JPG
    spridar_svarv.JPG
    135.3 KB · Visningar: 129
  • brygga_fräs.JPG
    brygga_fräs.JPG
    137.9 KB · Visningar: 105
  • spjäll.JPG
    spjäll.JPG
    90.5 KB · Visningar: 135
  • insug_hela.JPG
    insug_hela.JPG
    140.6 KB · Visningar: 181
  • spridare_brygga.JPG
    spridare_brygga.JPG
    139.6 KB · Visningar: 111

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Nattsudd

Jaha, då var äntligen insuget ihopsnickrat. Känns obeskrivligt skönt att få det ur världen. Nästa gång skall jag he en ritning INNAN jag börjar bygga... Fast jag skall väl inte ropa hej ännu, har ju liksom inte testat om det passar efter färdigsvetsningen. Skall förbi hojen och prova det när jag stiger upp ur slafen imorgon. Lovar fixa lite bilder. Kan väl säga att det mer liknar ett monster än ett insug/plenum. Jaja, go´natt på er:trött
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Det är med försiktig entusiasm jag klickar på denna tråd varje dag för att se om det har hänt något. :) Detta bygget måste vara det just nu mest intressanta här på sporthoj, finishen i sig gör den till ett utställningsobjekt. :) Thanks for sharing!
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Det är med försiktig entusiasm jag klickar på denna tråd varje dag för att se om det har hänt något. :) Detta bygget måste vara det just nu mest intressanta här på sporthoj, finishen i sig gör den till ett utställningsobjekt. :) Thanks for sharing!

Får lov att tacka så mycket! Känns fantastiskt med all positiv feedback:tummenupp

Dock måste jag förbereda dig på en smärre finish-chock. Bilderna på insuget avslöjar alltför väl att jag inte är någon hejare vid TIG:en och heller inte försöker dölja det med puts. Råa ytor är det som gäller.

Sista bilden skall föreställa den enda fog som blev ok så den fick följa med. Vem vet det kan ju finnas de som inte läser detta utan bara kollar på bilderna:D

Kan nämna nästa galna idé som jag fick från en polare och som just nu processas under all vaken tid; funderar på att spara vikt och utrymme genom att strunta i vattenkyl och pump till värmeväxlaren och istället köra soppan igenom den. Fortsättning följer...
 

Bifogat

  • plenum.JPG
    plenum.JPG
    140.7 KB · Visningar: 143
  • värmeväxlare.JPG
    värmeväxlare.JPG
    139.2 KB · Visningar: 130
  • klar_höger.JPG
    klar_höger.JPG
    141.3 KB · Visningar: 134
  • klar_vänster.JPG
    klar_vänster.JPG
    139.6 KB · Visningar: 143
  • insug_på_hoj.JPG
    insug_på_hoj.JPG
    139.4 KB · Visningar: 212
  • svets.JPG
    svets.JPG
    129.3 KB · Visningar: 145

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Vet inte om jag missat det, men var kommer turbon hamna :confused:

Bygget är sååå coolt, respekt :yoparty
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
...funderar på att spara vikt och utrymme genom att strunta i vattenkyl och pump till värmeväxlaren och istället köra soppan igenom den.

*Gulp*
Då måste Du ha rätt bra flöde vilket ger värmd bensin åter till tanken...
Flampunkten på bensin går loss redan under 21 grader celcius, genom att höja denna så avger bränslet betydligt mer gaser...
Vid mitt minne...
Flyktigheten på bensin("avger tändbara ångor")
Vid 40 grader C omgivning är flyktigheten ~10 %.
Vid 65 grader C omgivning är flyktigheten ~50 %. :gnissla
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Vet inte om jag missat det, men var kommer turbon hamna :confused:

Bygget är sååå coolt, respekt :yoparty

Man bugar och bockar:Bugar Turbon kommer sitta bakom framhjulet under 1:a cylinderns utblås. För att inte bromsa in framhjulet i den måste den bakåt. För att komma bakåt måste den nedåt eftersom cylinder lutar skarpt framåt. Tyvär blir det då så lågt så jag blir tvungen att pumpa oljan från returen.

*Gulp*
Då måste Du ha rätt bra flöde vilket ger värmd bensin åter till tanken...
Flampunkten på bensin går loss redan under 21 grader celcius, genom att höja denna så avger bränslet betydligt mer gaser...
Vid mitt minne...
Flyktigheten på bensin("avger tändbara ångor")
Vid 40 grader C omgivning är flyktigheten ~10 %.
Vid 65 grader C omgivning är flyktigheten ~50 %. :gnissla


Hmm, helt klart nått att tänka på.

Med ett vanligt vattenkyl med vatten i så kanske volymen blir 3-5 liter. Med soppa som kylmedium har jag då istället 18-5 liter om man tankar lite oftare. Den ökade volymen i kombination med att man inte låter turbon ladda fullt särskilt länge gör att jag tror att det borde funka.

Om man tokgasat en stund och värmt upp soppan så kommer värmeväxlaren sen fungera omvänt och den "kalla" insugsluften kommer helt enkelt kyla soppan istället. Dock vet jag inte hur/när/om turbon laddar vid vanlig cruising och vad kan luften tänkas ha för temp efter att passerat ett varmt aggregat som för stunden inte laddar, nån som har några generella riktlinjer?

En annan fråga är om det är bäst att ha flödet i värmeväxlaren trycksatt (dvs koppla in den efter spridare men före regulator) eller inte (dvs koppla in den mellan regulatorn och tanken). Tips och synpunkter?
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top