Turboval till SP-1

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
bromsklossen skrev:
2599835 Ok. Alltid väldigt tacksamt med lite "hands on" tips. Då blir det till att mäta upp och utvärdera. Det mesta brukar ju klarna när man väl börjar riva i grejorna. Får se till helgen om det blir tid för demontering á la molekyl.


Fan vilken koll alla verkar ha vad vi håller på med ! Men som tidigare talare sa så är det av intresse att splitta på 4 smidda trevliga kolvar för mig. Skicka PM


anders har du någon info om JE kolvar.

Tack på förhand Pucken
 
Last edited:

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Kan tyvärr inte rekommendera en powercommander till att styra bränslet med. Jag hade det första säsongen på min 929:a och det fungerade inte alls bra. Ska man köra dragracing, ok. Men inte om man vill ha körbarhet. Laddtrycket är inte alltid det samma vid varv/tp så det är svårt att få till det 100. Jag bytte till förgasare vilket fungerade kanon. Men det är klart att det finns fina styrsystem till insprut om man vill ha det och lägga pengarna där.
JE kolvar fungerar fint. Vi har stoppat dom i mycket och det är bra grejer. Går att få specialtillverkade osv.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Wheeliedevil skrev:
2600585 Kan tyvärr inte rekommendera en powercommander till att styra bränslet med. Jag hade det första säsongen på min 929:a och det fungerade inte alls bra. Ska man köra dragracing, ok. Men inte om man vill ha körbarhet. Laddtrycket är inte alltid det samma vid varv/tp så det är svårt att få till det 100. Jag bytte till förgasare vilket fungerade kanon. Men det är klart att det finns fina styrsystem till insprut om man vill ha det och lägga pengarna där.
JE kolvar fungerar fint. Vi har stoppat dom i mycket och det är bra grejer. Går att få specialtillverkade osv.



Jusst därför jag beskrivit i flera tidigare trådar att man måste ha progresiv bränsletrycksregulator 1- 3 samt stora spridare

Detta i hop med pc 2 funkar till 97 procent = sjukt bra för lite pengar
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
andersson turbo skrev:
2601641 Jusst därför jag beskrivit i flera tidigare trådar att man måste ha progresiv bränsletrycksregulator 1- 3 samt stora spridare

Detta i hop med pc 2 funkar till 97 procent = sjukt bra för lite pengar


Delar garage med killarna i Benz Trimm. Håller på mycket med megaskirt till sina kundbilar. Dom säger att systemet skulle funka bra på min hoj. Vad tror ni som vet bättre.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
andersson turbo skrev:
2601641 Jusst därför jag beskrivit i flera tidigare trådar att man måste ha progresiv bränsletrycksregulator 1- 3 samt stora spridare

Detta i hop med pc 2 funkar till 97 procent = sjukt bra för lite pengar


BTR är införskaffad. Blev en Malpassi 1:1,4. Tänkte satsa på en PCIIIUSB. Blir dyrare då jag verkar bli tvungen att köpa den ny men å andra sidan skall man kunna ändra tändningen via den om det skulle visa sig nödvändigt.

Eftersom jag skall ladda måttligt tänker jag prova med original spridare till att börja med. Är de för små så är det ju ingen jätteoperation att byta i efterhand.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
bromsklossen skrev:
2602081 BTR är införskaffad. Blev en Malpassi 1:1,4. Tänkte satsa på en PCIIIUSB. Blir dyrare då jag verkar bli tvungen att köpa den ny men å andra sidan skall man kunna ändra tändningen via den om det skulle visa sig nödvändigt.

Eftersom jag skall ladda måttligt tänker jag prova med original spridare till att börja med. Är de för små så är det ju ingen jätteoperation att byta i efterhand.



MÅSTE byggas om till 1- 3 i utväxling för att fungera
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
andersson turbo skrev:
2602201 MÅSTE byggas om till 1- 3 i utväxling för att fungera


Menar du 1:3? Läste lite på NC Racing. Där står det bl a

"Tryckstyrd bränsletrycksregulator. (regeln är att bränslet skall alltid ha ca 0,1 bar högre bränsletryck än laddtrycket)"

Om jag förstod rätt så skulle det isåfall räcka med 1:1,1 så då borde det ju gå utmärkt med 1:1,4 så varför måste det vara 1:3?

Hoppas du inte blir irriterad för att jag är frågvis. Vill bara vara säker.:pannkyss

När du ändå smattrar på tangenterna får du gärna skriva hur en dylik ombyggnad av BTR:en går till:tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Megasquirt funkar på allt, och då kan du köra med vilken regulator du vill (så länge spridarna räcker till)

Det som står på NCR-sidan gäller förgasare. 1:3 ska du ha om du ska mappa med powercommander
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
jojje1963 skrev:
2602330 Megasquirt funkar på allt, och då kan du köra med vilken regulator du vill (så länge spridarna räcker till)

Det som står på NCR-sidan gäller förgasare. 1:3 ska du ha om du ska mappa med powercommander


Tackar !
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Passade på att ge turbon en omgång igår. Nya gängor i tre hål (typ helicoil) och allmän uppfräshning av kompressorhjulet (som var helt svart innan). Undrar vad det var för kvalité på de avdragna bultarna i turbinhuset. Stenhårda att borra i. Det gick åt en himla massa borr innan allt var borta. Gjutjärnet var däremot som att skära i smör:tummenupp

Nu är snurran ihop och dessutom vriden till "rätt" läge. Tyvärr hann jag inte fixa nytt fäste till waste gaten med tillhörande ny pinne för klockan slog läggdags så det får fixas till helgen. Snart dags att börja med grenröret:)

(Bilder tagna med mobilkamera)
 

Bifogat

  • Turbo2.jpg
    Turbo2.jpg
    120.3 KB · Visningar: 175
  • Turbo1.jpg
    Turbo1.jpg
    83.2 KB · Visningar: 1,356
  • Turbo3.jpg
    Turbo3.jpg
    131 KB · Visningar: 169

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
bromsklossen skrev:
2613797 Passade på att ge turbon en omgång igår. Nya gängor i tre hål (typ helicoil) och allmän uppfräshning av kompressorhjulet (som var helt svart innan). Undrar vad det var för kvalité på de avdragna bultarna i turbinhuset. Stenhårda att borra i. Det gick åt en himla massa borr innan allt var borta. Gjutjärnet var däremot som att skära i smör:tummenupp

Nu är snurran ihop och dessutom vriden till "rätt" läge. Tyvärr hann jag inte fixa nytt fäste till waste gaten med tillhörande ny pinne för klockan slog läggdags så det får fixas till helgen. Snart dags att börja med grenröret:)

(Bilder tagna med mobilkamera)

provade att borra lite i skruvarna själv innan.....
sten-hårda....ja... skulle tro att de blivit härdade av värmen...

hur gick det med BTR:en då???

kan du ta reda på hur stora spridarna e?? cc/vid org. tryck??

det kan ju tänkas att du får justera på waste gate stången för att få högre ladd....
alt. byta ut waste gaten....
lite osäker på hur högt ladd den pallar....

ska du köra med kåporna på med turbo...???

kanske prova street fighter-turbo hoj...vore coolt...
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
BTR:en ligger för närvarande i vinterdvala på en bänk. Vet inte storleken på spridarna ännu. Ska försöka luska reda på det så småningom. Dock vet jag att bränsletryck vid tomgång är 343 kPa och att bränslepumpsflödet vid 12V är 19 cm^3/s (minimum).

Kåporna skall vara PÅ. Förhoppningsvis lyckas jag dölja hela installationen. Hade varit fint för framtida besiktningar (både av sheriffer och SBP)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
bromsklossen skrev:
2614512 BTR:en ligger för närvarande i vinterdvala på en bänk. Vet inte storleken på spridarna ännu. Ska försöka luska reda på det så småningom. Dock vet jag att bränsletryck vid tomgång är 343 kPa och att bränslepumpsflödet vid 12V är 19 cm^3/s (minimum).

Kåporna skall vara PÅ. Förhoppningsvis lyckas jag dölja hela installationen. Hade varit fint för framtida besiktningar (både av sheriffer och SBP)

har för mig att man får höja effekten med 20% utan att det inverkar vid besiktningen...

nu kan ju ioch för sig hojen vara "helfordons-godkänd...."

nån tok borde ju kunna räkna ut storleken på spridarna med den datan du tagit fram...

har ingen koll på "hoj-mappning" men om du fixar en mapp med typ nada ladd så kan du ju bes. med den...

sen har du en "rolig" mapp som du gasar med...

fixat nån ladd-trycks-mätare???

ska försöka ta mig tid att gå igenom grejerna och hitta vatten/olja anslutningarna....
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
bromsklossen skrev:
2614512 BTR:en ligger för närvarande i vinterdvala på en bänk. Vet inte storleken på spridarna ännu. Ska försöka luska reda på det så småningom. Dock vet jag att bränsletryck vid tomgång är 343 kPa och att bränslepumpsflödet vid 12V är 19 cm^3/s (minimum).

Kåporna skall vara PÅ. Förhoppningsvis lyckas jag dölja hela installationen. Hade varit fint för framtida besiktningar (både av sheriffer och SBP)


Enkel tumregel för spridarkapacitet på 4 cylindrigt är enligt följande

Ex. 340 cc spridare ger 340 x 4 / 5 = 272 hk på en 4a

Du saknar ju 2 cylindrar:D altså delat med 2 = 136 hk


Du bör ha ca 2 x 750 cc spridare på ditt bygge

750 x 4 / 5 = 600 delat på 2 räcker till 300 hk

Det går att töjja en del och speciellt med progresiv regulator

Progresiviteten ( utväxlingen) har inget med spridarstorlek att göra

1 - 3 är det som gäller
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
andersson turbo skrev:
2615046 Enkel tumregel för spridarkapacitet på 4 cylindrigt är enligt följande

Ex. 340 cc spridare ger 340 x 4 / 5 = 272 hk på en 4a

Du saknar ju 2 cylindrar:D altså delat med 2 = 136 hk


Du bör ha ca 2 x 750 cc spridare på ditt bygge

750 x 4 / 5 = 600 delat på 2 räcker till 300 hk

Det går att töjja en del och speciellt med progresiv regulator

Progresiviteten ( utväxlingen) har inget med spridarstorlek att göra

1 - 3 är det som gäller

så hans mallpassi BTR 1:1:4 går inte att använda i org. utförande..??

alltid kul att få lära sig nå nytt av nån som man vet e kunnig på området...

blir det mycket mera lagg på en twin mot en 4:a??

turbon e ju liten..mindre än en t-25....

hur långt räcker ett par ex. 340 cc spridare då??

trådskaparen vill ju typ ladda 0,5 med org. komp...

hur långt kan man ställa med enbart en BTr och ex PC2??
nu vore det ju rätt intressant att veta storleken på hans org spridare och org. soppa-tryck....

bör han lägga till en effektivare pump till om han tänkt köra med en BTR som e skapligt påställd´....
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nu har jag ju bara mina egna hojar att gå på (Triumph Bonneville) men vad jag har kommit fram till är att en twin har mindre lagg och behöver nästan dubbelt för stor turbo (ska den ge 150hk ska man ha en turbo som klarar 250hk). Har fömodligen med pulserna storlek att göra, varje puls är ju dubbelt så stor från en twin som en 4a av samma kubik.
Sen har jag också kommit fram till att ingen laddar bara 0.5bar :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Sen har jag också kommit fram till att ingen laddar bara 0.5bar :)[/QUOTE]


Näe He He...
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
bromsklossen skrev:
2602239 Menar du 1:3? Läste lite på NC Racing. Där står det bl a

"Tryckstyrd bränsletrycksregulator. (regeln är att bränslet skall alltid ha ca 0,1 bar högre bränsletryck än laddtrycket)"

Om jag förstod rätt så skulle det isåfall räcka med 1:1,1 så då borde det ju gå utmärkt med 1:1,4 så varför måste det vara 1:3?

Hoppas du inte blir irriterad för att jag är frågvis. Vill bara vara säker.:pannkyss

När du ändå smattrar på tangenterna får du gärna skriva hur en dylik ombyggnad av BTR:en går till:tummenupp

0,1 bar gäller vid trycksatta förgasare med sprut så bör du alltid ligga på minst 2,5 bar högre bränsletryck än trycket i insuget.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Färnbo skrev:
2616666 0,1 bar gäller vid trycksatta förgasare med sprut så bör du alltid ligga på minst 2,5 bar högre bränsletryck än trycket i insuget.


Nått tips om hur jag går tillväga då jag har en 1:1,4 BTR? Det sitter ju en BTR original. Den är troligtvis inte progressiv men lämnar enl uppgift 3.43 bar på tomgång. Kan man kombinera dessa på nått fiffigt sätt eller bygger man om den progressiva? Om man måste bygga om den progressiva, hur gör man det bäst?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top