Turboval till SP-1

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Spara jobb och tusenlappar och vinn effekt!! Kör på E85!!!

Bra dricka! Kan du skippa ic:n också!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
HenRRik skrev:
2628290 Spara jobb och tusenlappar och vinn effekt!! Kör på E85!!!

Bra dricka! Kan du skippa ic:n också!

men tråd-skaparen har inte så ofta tillgång till E-85....

slipper komp-sänka...:tummenupp

var min ide med...men men...:yoparty

han har ju tänkt att lägga till evt. 2 spridare....man kan ju lägga på 25% E-85 jämt emot vanlig soppa...:D

men visst...då kan man ju skippa IC:....
inte så skoj att få på kåpor efter ett IC-bygge kan jag tro..
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
sx-pojken skrev:
2628081 stillestånd?????


Japp. Har tyvärr ont om fritid så det får bli lite då och då när jag har tid. Har iofs designat en adapter för att få undan oljefiltret. Nu skall den bara fräsas också, när det nu skall hinnas med... Blev ganska nöjd med CAD-modellen av den. Endast 20mm tjock. Ska bli kul å se den irl.
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Du snackade om att använda powercommander till att styra insprutningen. Jag avrådde men dom har släppt en extra modul nu med funktionen för laddtryck. Se www.motospeed.se. Klicka på förgasare/insprut sen Multi funktion hub.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jonas skrev:
2638490 Vore kul om detta blev verklighet. Fränt bygge.:tummenupp

Kul att du gillar bygget. Klart att det blir av. Håller ju på för fullt, eller ja, jag har ju iaf startat. Frågan är alltså inte om, utan när.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jaha, då har man äntligen lyckats smita iväg till verkstan ett par timmar. Blev till att handjaga med den gamla Sajon. Men men, synd att klaga. Även om finishen blev skrot (hade ju inte tid med finlir utan körde ganska hårt)

Detta är alltså del 1 av totalt två som skall sitta på motorn där oljefiltret nu sitter. Den andra biten är i princip bara en hylsa med lock och en nippel i nitti grader som sedan kommer ligga i det frästa spåret på denna biten. Hylsan kommer alltså vara gängad och klämmer därmed fast bit 1 mot blocket.

Tätning sker på ter ställen. Yttre o-ring 1 ersätter den på original filter. Inre o-ring skall förhindra "intern läckage" mellan tur och retur, så att säga. Den tredje tätningen blir en o-ring som skall sitta i nederkant på utsidan hylsan och förhindrar att olja kryper ut via gängorna. Genialt helt enkelt, och framföralltbara 20 mm fet:tummenupp (hade gått att göra tunnare om inte gängan som sticker ut från motorn varit så onödigt lång:mad: )

edit: Ja, just det. Det skall ju tas upp och gängas ett hål oxå. Mitt i den högre av de från insidan sedda klackarna. Om ni undrar varför ovansidan begåvats med ett konstigt spår som löper lite snett så kan jag bara säga; Fan vad gött när man har så brått att man glömmer mäta in biten:huvet Fick helt enkelt vända på den och börja om:tungan
 

Bifogat

  • Oil_ad_top01.jpg
    Oil_ad_top01.jpg
    125.5 KB · Visningar: 134
  • Oil_ad_ins01.jpg
    Oil_ad_ins01.jpg
    132 KB · Visningar: 154
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ja så här ser det ut. Nu skall motorn ur ramen och hängas i en jigg för bättre åtkomlighet.
 

Bifogat

  • Delar_1.jpg
    Delar_1.jpg
    119.6 KB · Visningar: 163
  • Oil_adp_2.jpg
    Oil_adp_2.jpg
    107.8 KB · Visningar: 236

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
bromsklossen skrev:
2617337 Nått tips om hur jag går tillväga då jag har en 1:1,4 BTR? Det sitter ju en BTR original. Den är troligtvis inte progressiv men lämnar enl uppgift 3.43 bar på tomgång. Kan man kombinera dessa på nått fiffigt sätt eller bygger man om den progressiva? Om man måste bygga om den progressiva, hur gör man det bäst?
Det går inte att kombinera två stycken för högre tryck... kanske parrarelt men jag skulle inte tro det, det skulle bara kunna forsa mer bränsle... Man kan ha originalet sitta kvar, men den kommer alltid gå efter den regulator som har trycket ställt högst...
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
bromsklossen skrev:
2653548 Ja så här ser det ut. Nu skall motorn ur ramen och hängas i en jigg för bättre åtkomlighet.

ser mycket bra ut!
men visst har du tänkt använda pressade kopplingar?
slangklammer känns inte som ett alternativ till oljeslangar.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Rudis skrev:
2653609 Det går inte att kombinera två stycken för högre tryck... kanske parrarelt men jag skulle inte tro det, det skulle bara kunna forsa mer bränsle... Man kan ha originalet sitta kvar, men den kommer alltid gå efter den regulator som har trycket ställt högst...




Ring mig så ska jag förklara hur du bygger om regulatorn till rätt
förhållande


070 210 68 34

Peter
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
madmagnus skrev:
2653671 ser mycket bra ut!
men visst har du tänkt använda pressade kopplingar?
slangklammer känns inte som ett alternativ till oljeslangar.


Självklart blir det slangklämmor. Enkelt, gott och billigt:tummenupp :D

Fast inte vanliga, såna blåa, med skruv utan den sorten som är tänkta för ändamålet. Kommer funka kanon! Man skall inte krångla om man inte behöver (om det inte är kul-krångel)

andersson turbo skrev:
2653783 Ring mig så ska jag förklara hur du bygger om regulatorn till rätt
förhållande


070 210 68 34

Peter


Självklart ringer jag. Nu skall jag dock strax lägga mig på sofflocket å jäsa. Har just varit och käkat julbord i fyra timmar:3freak
 
Last edited:

SBK-Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Ort
I verkstaden
Hoj
Snabb
bromsklossen skrev:
2602239 Menar du 1:3? Läste lite på NC Racing. Där står det bl a

"Tryckstyrd bränsletrycksregulator. (regeln är att bränslet skall alltid ha ca 0,1 bar högre bränsletryck än laddtrycket)"

Om jag förstod rätt så skulle det isåfall räcka med 1:1,1 så då borde det ju gå utmärkt med 1:1,4 så varför måste det vara 1:3?

Hoppas du inte blir irriterad för att jag är frågvis. Vill bara vara säker.:pannkyss

När du ändå smattrar på tangenterna får du gärna skriva hur en dylik ombyggnad av BTR:en går till:tummenupp

Här finns en regulator med 1:4 http://web.atechmotor.com/webshop/product.asp?pID=712&cID=188
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
gick det inte att använda BTR:en du köpte av mig....??

fått ihop nåt grenrör än???

snygg adapter till olje-filtret..
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Btr:en är en 1:1,4.

Har just beställt (i förrgår) rörböjar. Köpte dem av en firma i tyskland via e-bay.de. Betalar 677 SEK för 12st i dim. 48,3*2mm inkl. frakt. Rostfria såklart. DET gillar brudarna...:tummenupp (F'låt Silverryggen. Kunde inte hålla mig:D )

Sen har jag tagit beslutet att köra med vattenkyld intercooler och original komp. Har just provat att dela en Laminovakärna i svarven för att se om det funka och det gjorde det. Skall beställa en till så jag får totalt 4 bitar som skall in i plenumet. Skall fixa en (mobil)bild strax.


edit: Aaarghh... Kom just på att jag inte kan fixa upp en bild just nu. Är inte hemma och har således ingen kabel till telefonen...
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Här är bilder på Laminovakärnan. Vatten på insidan (axiellt) och luft på utsidan (radiellt). Kommer bli supernajs:D
 

Bifogat

  • Laminova_1.jpg
    Laminova_1.jpg
    73.2 KB · Visningar: 198
  • Laminova_2.jpg
    Laminova_2.jpg
    70 KB · Visningar: 199

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
bromsklossen skrev:
2665319 Här är bilder på Laminovakärnan. Vatten på insidan (axiellt) och luft på utsidan (radiellt). Kommer bli supernajs:D



Dom är väldigt fina dom där , jag har själv en i bokhyllan:D

Problemet är väl att få till nån bra luftstyrning runt kärnorna

Det är ju inte bara att blåsa på dom så att säga

Laminiva har nån profil , nåt modulsystem men dom va väldigt klumpiga

Kommer du på nått bra så kan det va intresant

Peter
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
turbo för twin

Detta aggregatet, ett MHI TD04HLB-14T (har jag för mig den korrekta beteckningen är) är lite udda men har den fördelen att den har två separata inlopp. Det är inte ett "twinentry" utan ett renodlat pulsuppladdat aggregat.
Fördeln är att man får lite tidigare skjuts på sakerna och kan därmed gå upp i volym på turbinhus utan att tappa spool-up.


Som synes så är det integrerad WG, till båda inloppen, separerade till efter turbin. Detta ger minskad risk för skenande laddtryck.


Avgashuset är 12cc stort, relativt hyggligt alltså. I övrigt så är det ju en TD04Core, så man kan montera kompressorstorlek 19T på denna också.

Dessutom är turbinbladen tillverkade i det fina materialet Inconel

Orginal så mäktar ett sådant här med nånstans 260hk, med byte till 19T kompressor närmre 100påsar till :tummenupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
andersson turbo skrev:
2667489 Dom är väldigt fina dom där , jag har själv en i bokhyllan:D

Problemet är väl att få till nån bra luftstyrning runt kärnorna

Det är ju inte bara att blåsa på dom så att säga

Laminiva har nån profil , nåt modulsystem men dom va väldigt klumpiga

Kommer du på nått bra så kan det va intresant

Peter


Håller med om Laminovas klumpighet. Funkar säkert kanon om man har en bil med V8. Då märks ju liksom inte vikten.

Har tidigare varit med och byggt ett plenum i kolfiber med likadana kärnor i. Blev superbra. Dock krångligare med kolfiber. Och dyrt. Nu blir det aluminium rätt igenom. Gjorde grundläggande CAD:en idag för själva kärnorna. Kan kasta upp ett par bilder imorgon.

Förra gången gjorde jag lösa vattenanslutningar (svarvade) som presspassades i gavlar (frästa) med o-ring i. Nu blir det i ett stycke (nc-fräst) för bättre vridstyvhet.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top