Tvärsäker forskare: "Oljan kommer att räcka i miljoner år"

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har inte sett någon forskarstudie som påstår att klimathotet är bluff.
Skrapar ett innertak med bums men letar för fullt efter rapporterna jag läst mellan bums och skrapning...

Det sa inte att den var en bluff utan att resultatet av klimatforskningen (FN-rapporten) till 95% sannolikhet var helt fel. Anledningen till att de inte klämmer ur sig 100% var just att vi inte vet då det kan vara 100, kanske 1000-tals viktiga faktorer vi inte räknat med. Däremot så tydde mycket på att de utlovade 40 gram co2 per ton snarare landade runt 7,7 gram.

Det jag vill säga är att det finns åt helsike för många frågetecken i underlaget för att ett enat folk ska få hybris och fatta en massa korkade och kortsiktiga beslut.

Nu har vi svart på vitt att hittills har inte miljörörelsen varit direkt bra just för miljön. Klimatmötet släppte ju tydligen ut lika mycket koldioxid som Västerås. Jag vet, AB... Men ändå.
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article6254734.ab
Det har aldrig sålts så många bilar i förhållande till antal människor som de senaste hysteriåren, bilar vars framtid är minst sagt oviss. Infrastrukturer ar byggts om för att anpassas till nya, kotrsiktiga drivmedel, mm.

Dessa vansinneshandlingar är framtvingade av miljöpsykosen och gör ingen glad. Minst av allt jordklotet.

Jag skyller inte på forskarna utan snarare på media. Forskning tar tid innan den blir trovärdig. Man jobbar efter att styrka teser och när någon näsvis journalist får fingrarna på en ofärdig utredning och använder den för att skrämma upp pöbeln går det lätt åt helsike.

Tex studien om glaciärisarna som byggde på guiders vittnesmål och inte mätta datan.

Vilket är helt sjukt och inte har något värde alls.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det jag vill säga är att det finns åt helsike för många frågetecken i underlaget för att ett enat folk ska få hybris och fatta en massa korkade och kortsiktiga beslut.

Dessa vansinneshandlingar är framtvingade av miljöpsykosen och gör ingen glad. Minst av allt jordklotet.

Jag skyller inte på forskarna utan snarare på media. Forskning tar tid innan den blir trovärdig. Man jobbar efter att styrka teser och när någon näsvis journalist får fingrarna på en ofärdig utredning och använder den för att skrämma upp pöbeln går det lätt åt helsike.
Jag vet att vi har lite olika syn på detta men att beskylla andra för hybris samtidigt som du, på minst sagt lösa grunder, utgår ifrån att din hållning är korrekt verkar lite magstarkt i mina ögon.

Det kan ju vara att du har rätt, eller får rätt i slutändan, men oavsett det så är ju din hållning idag (vilket som sagt kanske ändras framöver...) inte baserat på den samlade vetenskapen eller forskningen som finns inom området. Så idag är det väl mer du som har den sektliknande hållningen om att ha sett ljuset!? Hållningen är i alla fall inte baserat på publicerad forskning. Att det finns oenigheter, felaktigheter eller sådant som kan ses som motsägesfullt inom ett forskningsområde är i sig inte ett bevis för att den stora slutsatsen är fel eller att du har rätt.

Plus att det är väl lite hybris att sitta på ett forum och tro att forskare inom området inte känner till att vi har haft perioder av kyla och värme, att solens aktivtet varierar o.s.v. Det är väl också givet att forskarna inser att de inte har med alla faktorer i sina modeller, finns det någon forskare som har påstått något annat??

Jag håller också fast vid att debatten är tämligen tröttsam på SH då de flesta som anser sig veta så mycket generellt inte har så stora kunskaper inom de områden som de uttalar sig om. Det är möjligt att du har en relevant utbildning för att avgöra vad forskarna talar om men jag har i alla fall inte det. Så jag fortsätter att lita på den samlade bilden om att människan påverkar miljön. Inte samma som att jag tror att vi kommer att dö eller gå under.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag vet att vi har lite olika syn på detta men att beskylla andra för hybris samtidigt som du, på minst sagt lösa grunder, utgår ifrån att din hållning är korrekt verkar lite magstarkt i mina ögon.

Min åsikt är inte som du verkar tro att människan på intet har med klimatsituationen att göra utan att jag tar det med en stor nypa salt tills det verkligen tyder på att läget är som klimatoffensiven anser.

Jag med fler ser på hur hysteriska människor förstör miljön i miljöns namn utan en vettig tanke. Att inte göra ett skit är oftast det bästa tills man vet till 100 eller i alla fall 92,7% säkerhet vad man bör göra.

Det kan ju vara att du har rätt, eller får rätt i slutändan, men oavsett det så är ju din hållning idag (vilket som sagt kanske ändras framöver...) inte baserat på den samlade vetenskapen eller forskningen som finns inom området. Så idag är det väl mer du som har den sektliknande hållningen om att ha sett ljuset!? Hållningen är i alla fall inte baserat på publicerad forskning. Att det finns oenigheter, felaktigheter eller sådant som kan ses som motsägesfullt inom ett forskningsområde är i sig inte ett bevis för att den stora slutsatsen är fel eller att du har rätt.

Du har faktiskt fel. Jag har en passiv hållning till ärendet.

ex. Om Jag knackar på din dörr och påstår att det bor en flock troll i Tyresta nationalpark så kommer du antagligen säga att jag har fel. Du kommer fortfarande leva efter din uppfattning om att det inte finns troll i Tyresta. Trots att en del av dina grannar börjat spika plank för fönster och dörrar i fall trollen skulle sprida sig så är du av uppfattningen att de inte finns. Du har haft samma uppfattning hela tiden trots att jag visat upp bevis av olika slag. Du börjar känna att folk omkring dig har fått för sig en massa saker och agerar irrationellt. Är det då DU som är frireligiös i ditt beteende? Sen kanske du springer på ett troll och då ändrar du väl uppfattning, precis som jag.

Jag behöver inte vetenskapens stöd för att vara skeptisk till något. Du/Ni behöver det för att övertyga mig.

Dessutom är det inte den samlade vetenskapen(tm) som står bakom klimathotet, bara en del av den. Om än stor sådan.

Jag håller också fast vid att debatten är tämligen tröttsam på SH då de flesta som anser sig veta så mycket generellt inte har så stora kunskaper inom de områden som de uttalar sig om. Det är möjligt att du har en relevant utbildning för att avgöra vad forskarna talar om men jag har i alla fall inte det. Så jag fortsätter att lita på den samlade bilden om att människan påverkar miljön. Inte samma som att jag tror att vi kommer att dö eller gå under.

Jag är helt övertygad om att människan påverkar miljön. Har aldrig sagt annat. Det är lite svart/vitt att behöva förneka mänsklighetens påverkan i miljön den lever i för att inte svälja miljöhotet med hull och hår.
Jag är inte ute efter att vinna någon diskussion i ärendet, är bara rädd för masshysteri. Tendenserna måste ju till och med ni se. Det kan mycket väl vara så att människan i detta nu fördärvar planeten i den takt klimatprofeterna säger även om jag inte tror det men då har vi de senaste åren tagit ett enormt steg mot Ragnarök just på grund av miljödebatten. Hur man än vänder på det är det inte ett sunt sätt att hantera situationen på.

Dåliga nyheter är bra nyheter.
Bra nyheter är inga nyheter.

Så är det.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hihi, SvD listar allt foliehattarna hittat på som färre och färre tror på.
Endast 31% av människor i civilisationen tror på klimatfolieringen nu. :)

Himalayas glaciärer. Det påstods att Himalayas glaciärer smälter bort till 2035. Men rätt årtal för prognosen är år 2350. Uppgiften, hämtad ur Världsnaturfondens rapport, är inte vetenskapligt granskad.

Regnskogsdöden. Det hävdades att 40 procent av Amazonernas regnskogar kommer att krympa dramatiskt till följd av minskad nederbörd. Uttalandet, hämtat från en WWF-rapport, är kraftigt överdrivet.

Torkkatastrofen. IPCC påstod att vissa länder i Afrika kan förlora hälften av sin livsmedelsproduktion fram till 2020 på grund av regnbrist. Påståendet var inte vetenskapligt granskat.

Havsnivån. Det uppgavs att 55 procent av Nederländerna ligger under havsnivån. Rätt siffra är 26 procent. Misstaget som kom från holländska regeringen passerade obemärkt kontroller av rapporten.

Orkanerna. IPCC hävdade att ökningen av orkaner är kopplat till global uppvärmning. Men forskning publicerad i Nature Geoscience visar att orkanfrekvensen är del av en naturlig variation. IPCC överväger en rättelse

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/har-ar-felen-i-ipccs-rapporter_4484975.svd

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hihi, SvD listar allt foliehattarna hittat på som färre och färre tror på.
Endast 31% av människor i civilisationen tror på klimatfolieringen nu. :)

Himalayas glaciärer. Det påstods att Himalayas glaciärer smälter bort till 2035. Men rätt årtal för prognosen är år 2350. Uppgiften, hämtad ur Världsnaturfondens rapport, är inte vetenskapligt granskad.

Regnskogsdöden. Det hävdades att 40 procent av Amazonernas regnskogar kommer att krympa dramatiskt till följd av minskad nederbörd. Uttalandet, hämtat från en WWF-rapport, är kraftigt överdrivet.

Torkkatastrofen. IPCC påstod att vissa länder i Afrika kan förlora hälften av sin livsmedelsproduktion fram till 2020 på grund av regnbrist. Påståendet var inte vetenskapligt granskat.

Havsnivån. Det uppgavs att 55 procent av Nederländerna ligger under havsnivån. Rätt siffra är 26 procent. Misstaget som kom från holländska regeringen passerade obemärkt kontroller av rapporten.

Orkanerna. IPCC hävdade att ökningen av orkaner är kopplat till global uppvärmning. Men forskning publicerad i Nature Geoscience visar att orkanfrekvensen är del av en naturlig variation. IPCC överväger en rättelse

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/har-ar-felen-i-ipccs-rapporter_4484975.svd

Om det där är de enda felen i IPCC-rapporten så har de lyckats rätt bra, med tanken på omfattningen på rapporten. Man kan också fråga sig varifrån SVD fått sina uppgifter, har de facit till framtiden?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eftersom forskning avlönas från nåt håll, endera det ena, eller det andra, så är det klart att man behöver vara kritisk till båda lagen.

Det är ju en miljardindustri, det här med ex. koldioxidfanatismen. Vindkraftsbolag på börsen som håvar in miljardbelopp i statliga subventioner, Hallelulja.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning