Tv-licens ???

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Kommer ni ihåg debatten om tv licencen ??
detta hittade jag i dagens rubriker,,,

18/11 2003

Tv-kontrollant vapenhotad

Tv-kontrollanten flydde skakad från sitt uppdrag i en lägenhet i Klippan på måndagen. En 25-årig man ska då ha hotat med ett skjutvapen när Radiotjänsts utsände bad att få se tv-licensen - en pejling tydde på att det fanns en tv utan licens i lägenheten.

Men i stället för att visa upp licens gick 25-åringen in i lägenheten och hämtade något som var misstänkt likt en automatkarbin, berättade kontrollanten när han polisanmälde händelsen vid femtiden på eftermiddagen.

En polispatrull grep senare 25-åringen som misstänkt för olaga hot. Vid en husrannsakan i hans hem hittade polisen flera soft airgun-vapen.

Vapnen är till förväxling lika riktiga automatkarbiner, säger vakthavande befälet vid Helsingborgspolisen till TT.

Den gripne anhölls vid ett natten till tisdagen.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Så är det att bo i Klippan. Har man inte nåt som liknar ett vapen kan man räkna med dagliga(nattliga?) inbrott.

Han hade ju inte behövt hota honom, men om han bodde nära stationen så förstår jag honom.
När jag sålde glass där så fick man ju va beväpnad mot kvällen.....

Hur pejlar man en TV?

750RR

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har aldrig riktigt förstått de där med TV-License....

Att man ska betala om man har en TV, oavsett om man använder den eller inte låter ju sjukt.

Låt oss säga att jag äger en husbil. I den har jag TV, men inte hemma. TV´n är kopplad till en video, dvd eller vad man vill, men kan INTE ta emot SVT. Kanske kan den tillochmed ta emot satelite.

Är det rimligt att betala license då?

Om jag har en dator med TV-kort i då? Jag har då ingen TV, men kan se tv på datorn. Då bör jag nog betala va?

Vad händer då om jag enbart har en ren mottagare som tar emot samma signaler, men där jag INTE kan titta, eftersom mottagaren saknar all form av bildvisning.
Denna diskussion skall man givetvis ta upp med ev. kontrollant som kommer förbi.

Eller som polaren sade till kontrollanten som kom förbi honom.
- Jo, vi ser att du har en tv.
-Det är ingen TV, Det är en projektor.
-Men du kan se TV?
-Jo.. Det kan jag väll, men jag saknar en mottager för SVT och TV4, Jag kollar bara på satelitekanaler.
-Då skall du betala license.
-Varför då? jag kollar ju inte på SVT.
-Så är reglerna...

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
amullo skrev:
Jag Om jag har en dator med TV-kort i då? Jag har då ingen TV, men kan se tv på datorn. Då bör jag nog betala va?

Det är inte TV'n i sig du betalar licens för utan för TV-mottagaren. Alltså gäller det TV-kort till datorn, tuners till projektorer och liknande.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Varför betala??? :confused:
Man får ju hotsamtal och brev ibland men man skall inte ge efter för hoten :D
/F

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Hade galningen i Klippan någon TV då? Kan ju inte berätta en så där gripande historia utan att berätta hur det gick! :fakta

No way att nån TV-avgift betalas säger jag.

Therudeboy

Guest
Avgiften är väl bara tillför att dom ska kunna hålla iordning sinna master? Jag avanmälde i alla fall tv-innehav förra veckan, dom jävlarna tvingade på mig tv-licens även fast jag sa att jag inte hade varken tv eller radio.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Therudeboy skrev:
Avgiften är väl bara tillför att dom ska kunna hålla iordning sinna master? Jag avanmälde i alla fall tv-innehav förra veckan, dom jävlarna tvingade på mig tv-licens även fast jag sa att jag inte hade varken tv eller radio.

Under pistolhot?
Annars kan de inte tvinga dig. De har ingen rätt att komma in i ditt hus.

750RR

Therudeboy

Guest
maverick_750rr skrev:
Under pistolhot?
Annars kan de inte tvinga dig. De har ingen rätt att komma in i ditt hus.

750RR

Nä, via telefon, jag uppgav detta när jag av anmälde det, nu ska jag betala 311:- sen slippa det.

Dala Basse

Hojåkare
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
CBR1000F
amullo skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått de där med TV-License....

Att man ska betala om man har en TV, oavsett om man använder den eller inte låter ju sjukt.

.
-Så är reglerna...

Som jag har förstått reglerna så kommer man undan TV-licensen om man plockar bort kanalväljaren i TV:n. Då kan man fortfarande titta på satelitkanalerna.
:tummenupp

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Therudeboy skrev:
Avgiften är väl bara tillför att dom ska kunna hålla iordning sinna master?

Nope, masterna ägs av Teracom som inte har ett dugg med SVT/SR/UR att göra, förutom att de mot betalning sköter utsändningarna. Avgiften går till SVT/SR/UR för att göra program, köpa soffor :D bland annat.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Superlight skrev:
Nope, masterna ägs av Teracom som inte har ett dugg med SVT/SR/UR att göra, förutom att de mot betalning sköter utsändningarna. Avgiften går till SVT/SR/UR för att göra program, köpa soffor :D bland annat.

För Teracom ägs ju inte av staten. Får säkert inte en spänn av licenspengarna. :3freak

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
valmers skrev:
För Teracom ägs ju inte av staten. Får säkert inte en spänn av licenspengarna. :3freak

Licenspengarna går inte till staten - de går ograverat till rundradiokontot

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
helt onödigt aggerande av typen, det behövs inga pistolhot.
De har ingen rätt att komma in utan husransakan med polis och det kan de glömma att de får på grunder att du kanske har en tv.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Lite fakta om grundläggande regler:

Lag om TV-avgift; 1989:41

Senaste ändring införd SFS 1997:1164, 1998:1711, 1999:1345, 2000:1187, 2001:610, 2002:1095,
1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag.

2 § För samtliga TV-mottagare som är avsedda att användas i innehavarens hushåll betalas en enda TV-avgift.
En enda avgift betalas också för samtliga TV-mottagare som
1. finns på samma butiks- eller demonstrationsställe för mottagare,
eller
2. finns inom samma sjukhus, vårdanstalt eller inrättning av liknande slag, om TV-mottagarna är avsedda att användas av dem som får vård.

3 § För varje påbörjad grupp om tio TV-mottagare betalas en enda TV-avgift, om mottagarna
1. innehas av samma statliga myndighet, eller
2. innehas av samma avgiftsskyldig och används antingen
a) i hotell- eller pensionatsrörelse eller
b) annars i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål, dock inte lokaler som avses i 2 § andra stycket, eller
c) i fortskaffningsmedel som är avsedda för yrkesmässig trafik.

4 § Skyldigheten att betala TV–avgift omfattar inte sådana TV–mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag 1997:1164

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Kan man inte bara neka till att man själv äger TVn?

Tv? Jag?
Näe det är en kompis TV. Han hade ingen plats hemma så den står här tillsvidare. :fakta

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
En stockholmspolitikerpolitiker skrev faktiskt för ett par år sen ett förslag om just tv-licensen.
Hon menade att den skulle tas bort i nuvarande form och istället bli ett val av den som har tv.
Alltså, precis som med kabeltv så skulle man kunna välja vilka kanaler man vill ha och bara betala för dessa.
Behöver jag säga att det förslaget INTE blev antaget???

Enda sättet vi kan bli av med tv-avgiften är nog fall EU kommer fram till att det är ett monopol som är konkurrensnedsättande... :(

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping