He, he... Smått filosofiskt och ja, även jag säger nog så. På samma sätt som man sa se på en video eller på en DVD.
Och ändå är det i samtliga fall just en TV man faktiskt stirrar på. Krångligt det här...
Jo, det är ju egentligen bara filosofisk semantik, men det man tittar på är ju en bildskärm, många med inbyggd TV mottagare, men många kräver ju en extra box för att ta emot TV. (sattelitmottagare/boxer eller kabeltv box)
Det spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar det, men för mig är TV alltid linjär-tv (ett fruktansvärt nyord) alltså att ta emot ett utsänt program live.
Att kolla SVT-Play, Netflix eller liknande strömmningstjänster är således inte för mig att se på TV.
Däremot motsätter jag mig enormt att felanvända "Radio" då det klart och tydligt anger att något sänds med radiovågor.
Internet radio är ett sådant exempel, det är inte radio någonstans (utom över wifi då) eller folk som startar en podcast i sin telefon och säger att dom lyssnar till radio. (visst telefonen nyttjar radiovågor för att överföra dataströmmen)
Det såldes till och med telefoner med "inbyggd radio" som egentligen bara var en förinstallerad app som strömmade SR, det fick dom däremot backa på, då folk som köpte telefoner med inbyggd radio ofta var inbitna radiolyssnare som fick slut data-pott för att dom lyssnade för mycket.
Jag hade en jobbarkompis som var sån, billigaste abbet på telefonen då han inte behövde mycket data, men han lyssnade jämt på radio.
För honom var det ett absolut måste med inbyggd FM radio i telefonen, när det blev svårt att hitta så köpte han en riktig hörlursradio istället och fick mycket bättre ljud och mottagning.
Men som sagt, det var mest en reflektion över att begreppet "Se på TV" har ändrat betydelse från att bänka sig i vardagsrummet vid en bestämd tid för att se ett bestämt program när det sänds, till att trycka igång sin favoritserie när helst man behagar.
Jag kommer nog att säga "se på Netflix/HBO/Viafree/SVT-play" dels för att det inte är TV för mig, dels för att tala om var materialet finns att se.
ÅAS så kanske jag måste sluta säga Tempo/EPA om affärerna i stan, och att jag tankar på BP, Statoil, Caltex/Texaco, Gulf, Esso, Koppartrans och IC....
/Gubbdjävel