TV-serier

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.youtube.com/watch?v=Fp9LMsI6uJ8

DEVS

Vill ni se en riktigt spännande, udda och tung tv-serie!? Då föreslår jag Devs

"Ron Swanson" är tv-seriens kombination av Steve Jobs och Mark Zuckerberg (typ) och de fifflar med kvantdatorer så det blir mord, alternativa universum/tidslinjer och medvetenhet/förutbestämmelse om vad framtiden måste(?) innehålla :3freak :Bugar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trådlyft?

Ingen ser TV nuförtiden. Men det kanske kallas TV serier även om dom finns på Netflix?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vill tipsa om Bosch.

En riktigt bra polisserie med Titus Weller (osäker på efternamn) i huvudrollen. Han syntes även som irländare i sons of anarchy. Den finns på HBO och Viaplay.

Har för övrigt inte hittat The Shield på nån streaming. En av de bästa snutserier jag sett. Alla 7 säsonger håller finfint och sista avsnittet på sista säsongen knyter bra ihop serien.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Revival på Karate Kid filmerna från 80-talet, "Cobra Kai" överraskande bra! 2 säsonger har gått med 10 avsnitt vardera, säsong 3 kommer under året.
Med originalskådisarna 30 år efter filmerna!
På Youtube premium, de 2 första delarna gratis.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hänger nog inte med... Även program/serier/filmer från Netflix ser man väl på en TV om man kan?

Ja, kanske det, själv gör jag inte det, men är det verkligen TV då?

Då såg man ju på "TV" när man släpade hem hyr VHS/DVD också, men det sa man ju inte.

Heter det inte se på "Netflix" då?

TV kommer ju från Tele-Vision, Fjärr-Syn, vilket det inte var när man släpade hem hyrfilm, eller när man tankade hem film från nätet, men om man betalar för att tanka hem film så blir det kanske TV igen?

Lyssnar man på "Radio" när man streamar spotify?
Lyssnar man på "Radio" när man streamar en podcast?

Förövrigt kallades TV för Bild-radio i början, eftersom det var just det, bilder utsända med radiovågor.

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Jag är egentligen inte så imponerad.
Jag föredrog "Staffan och Bengt".
Men jag såg Magnus på Fredriksdalsteatern 2011 (Bland det sista han gjorde).
Visst var han en imponerande skådespelare!
Men det är inte någon TVserie.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...-dodsbadden/&usg=AOvVaw1EuJfd-THO9KXmEc6n0_3y

Prenumererade på "Teknoteket" när jag var embryo. Kul och faktaspäckad låda från upphovsmännen ihop med Tretow.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...i/Teknoteket&usg=AOvVaw3KUj-42AEQ-cbx1aa06lnk

Last edited:

Marklov

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2018
Hoj
Tvåhjuling
Heter det inte se på "Netflix" då?
He, he... Smått filosofiskt och ja, även jag säger nog så. På samma sätt som man sa se på en video eller på en DVD.

Och ändå är det i samtliga fall just en TV man faktiskt stirrar på. Krångligt det här... :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
He, he... Smått filosofiskt och ja, även jag säger nog så. På samma sätt som man sa se på en video eller på en DVD.

Och ändå är det i samtliga fall just en TV man faktiskt stirrar på. Krångligt det här... :)

Jo, det är ju egentligen bara filosofisk semantik, men det man tittar på är ju en bildskärm, många med inbyggd TV mottagare, men många kräver ju en extra box för att ta emot TV. (sattelitmottagare/boxer eller kabeltv box)

Det spelar ju egentligen ingen roll vad man kallar det, men för mig är TV alltid linjär-tv (ett fruktansvärt nyord) alltså att ta emot ett utsänt program live.
Att kolla SVT-Play, Netflix eller liknande strömmningstjänster är således inte för mig att se på TV.

Däremot motsätter jag mig enormt att felanvända "Radio" då det klart och tydligt anger att något sänds med radiovågor.
Internet radio är ett sådant exempel, det är inte radio någonstans (utom över wifi då) eller folk som startar en podcast i sin telefon och säger att dom lyssnar till radio. (visst telefonen nyttjar radiovågor för att överföra dataströmmen)

Det såldes till och med telefoner med "inbyggd radio" som egentligen bara var en förinstallerad app som strömmade SR, det fick dom däremot backa på, då folk som köpte telefoner med inbyggd radio ofta var inbitna radiolyssnare som fick slut data-pott för att dom lyssnade för mycket.
Jag hade en jobbarkompis som var sån, billigaste abbet på telefonen då han inte behövde mycket data, men han lyssnade jämt på radio.
För honom var det ett absolut måste med inbyggd FM radio i telefonen, när det blev svårt att hitta så köpte han en riktig hörlursradio istället och fick mycket bättre ljud och mottagning.

Men som sagt, det var mest en reflektion över att begreppet "Se på TV" har ändrat betydelse från att bänka sig i vardagsrummet vid en bestämd tid för att se ett bestämt program när det sänds, till att trycka igång sin favoritserie när helst man behagar.

Jag kommer nog att säga "se på Netflix/HBO/Viafree/SVT-play" dels för att det inte är TV för mig, dels för att tala om var materialet finns att se.

ÅAS så kanske jag måste sluta säga Tempo/EPA om affärerna i stan, och att jag tankar på BP, Statoil, Caltex/Texaco, Gulf, Esso, Koppartrans och IC....

/Gubbdjävel

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Revival på Karate Kid filmerna från 80-talet, "Cobra Kai" överraskande bra! 2 säsonger har gått med 10 avsnitt vardera, säsong 3 kommer under året.
YouTube premium, är det bra att ha LR?

Någon som testat Amazon prime?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Hoj
Suzuki 1100

Båda säsongerna finns nu tillgängliga på hydrax.is använd sökfunktionen.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
YouTube premium, är det bra att ha LR?

Någon som testat Amazon prime?

Amazon Prime har till stora delar tagit över från Netflix för mig - många bra serier. Goliath, Parks and Recreation, Community, Man in the high tower etc etc. Bra pris på Prime också!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Amazon Prime har till stora delar tagit över från Netflix för mig - många bra serier. Goliath, Parks and Recreation, Community, Man in the high tower etc etc. Bra pris på Prime också!
Dum fråga, textar de på svenska?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Dum fråga, textar de på svenska?

Vissa program - men långt ifrån alla. Desto större produktion/popularitet desto större chans för (bra) textning. Mer udda dokumentärer kan vara autotextade också, med resultat därefter. Gällande textning ligger Netflix långt före - men för egen del är jag mindre brydd, stänger i regel av textningen.

Du undrade om Youtube Premium innan också såg jag nu. För mig är det en fullständig nödvändighet, men det beror på att jag ogillar reklam mer än många (vi har noll tv-kanaler och jag tokvägrar se tv eller höra radio med reklam med mycket få undantag). Min son ser mycket på Youtube, jag vill inte att han ska utsättas för skiten heller, så vi har ett familjemedlemskap.

Men oavsett om du delar min aversion mot reklam eller ej så är det ju väldigt skönt att slippa avbrotten i alla klipp. Så ja, jag skulle säga att det är värt det.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du undrade om Youtube Premium innan också såg jag nu. För mig är det en fullständig nödvändighet, men det beror på att jag ogillar reklam mer än många (vi har noll tv-kanaler och jag tokvägrar se tv eller höra radio med reklam med mycket få undantag). Min son ser mycket på Youtube, jag vill inte att han ska utsättas för skiten heller, så vi har ett familjemedlemskap.

Men oavsett om du delar min aversion mot reklam eller ej så är det ju väldigt skönt att slippa avbrotten i alla klipp. Så ja, jag skulle säga att det är värt det.

Min webbläsare skonar mig från reklam på YouTube redan, men finns det några andra fördelar?

Det finns ju något som heter YouTube music som gör att man kan spela musik på telefonen även i släckt läge, det kanske ingår i premium också?

Har dom några premiumfilmer/dokumentärer som gör det värt priset?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS