TV-sport ur en motorintresserads synvinkel...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Svensk television har väl ofta agerat lite märkligt med det mesta som har med motorer att göra, men visst vore det vara ganska kul(och säkert billigt) med fler amatörer i rutan även på andra program.
Ikväll blir det bollsport, och sedan lite spring utan boll, typ 100 m häck och New York Maraton...

Aktuellt, Rapport, Debatt, Agenda med flera ersätts av det breda programmet Nyheterist där en yngre person som precis lämnat Västerås lärovärk för lägre utbildning i Uddevalla analyserar senaste nytt från EU och andra intressanta ämnen...

Eller hur skulle antikrundan se ut med en ledande person som tycker gamla prylar är skittrist och ointressant?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur många vet när tävlingarna är :gnissla
Motorsporttävlingarna? Tja, de som är medlemmar i den arrangerande klubben. Kanske.

Det kanske vore dags för någon slags uppstyrd "anslagstavla" som är lätt att hitta till där arrangörerna kan lägga upp om när det är en tävling på gång, vad eventuellt inträde kostar och hur man hittar dit. För det känns som att nu så får man lusläsa på arrangörsklubbarnas hemsidor, i tidningar eller på förbundens hemsidor för att hitta någon information. Om man har tur.

Och då snackar jag inte om något för varje serie. Utan en anslagstavla där det blandas friskt mellan folkrace, tractorpulling och superbike. Kort sagt alla motortävlingar som äger rum på svensk mark.

Så när man sitter och har lite att göra en lördagförmiddag så kan man göra en sökning på motorsporttävlingar, i Jämtland, idag. Då får man upp att det är backrace för veteranfordon i Hammarstrand, motocrosstävling på Granbobanan och gocart-SM på Bringåsens motorstadion. När man sedan klickar in på backracet så ser man vad inträdet kostar, vilka tider som gäller, att huvudsponsorn är Z-lyften och att parkeringsavgiften går till det lokala knattefotbollslagets gothiacupresa.

Typ. Men det är väl sånt man bara kan drömma om. I verkligheten så kommer det fungera i ett halvår för ett par grenar och sedan så har både arrangörer och potentiell publik glömt bort allt igen... :(

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös

Precis tror detta är mycket de som fattas. Antingen mer tv-tid dvs. folk ser vart det är och när de kommer info via tv innan och folk börjar komma. Alt. ha mycket mer reklam och jox så folk kommer mycke folk ger lättare mer tv-tid.

Dock eftersom båda föder varandra e de en ond circel om man inte har något men men de e "bara" att ta tag i de, när de nu kommer nån som kan/orkar/har kontakter m.m.

Jag skulle nog ganska lätt kunna kolla när de flesta RR klasser kör under årets gång men för en helt oinsatt blir de svårt. Spec. då det oftast inte ens är något folk söker efter. Men kommer de info kan de ju va en kul grej att gå på, eller om man vet att de finns och vart, så kanske man söker info om man har nån helg man vill göra något.

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Digitaltv har löst många bekymmer :)

Framförallt Extreme Sports Channel som sänder hela VM cirkusen i både MX och SuperMoto :tummenupp
Såg bla hela VM-crossen från Uddevalla :yoparty

/issi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nuförtiden är man så van att man tar det med en axelryckning.
Jag förundrades också över fördelningen av TV tid under VM rally tävlingen, om man jämför med fjolårets Rally Norway, som var en försökstävling, så hade ju Norsk TV stenkoll, sände från morgon till kväll, och dessutom webbcastades hela tävlingen på NRK.no.

I sverige får alla VM deltävlingar lika lite tid och samma ointresse, inklusive hemmatävlingarna.

Det är tur att radio värmland finns, dom gör sitt bästa, och dessutom kan man streama deras sändningar till datorn eller mobilen.
Eurosport var ju inte heller mycket att hurra för i år, mindre sändningstid än någonsin...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
just sånt som får en att inte vilja betala in TV&Radio Licensen... de visar inte ett jävla skit av man vill se, man känner sig rätt å slätt lurad.. kollar aldrig på 1an eller 2an sen många år tillbaka.. dock kan jag tänka mig å betala en mindre summa för att jag lyssnar på P3 i bilen på vägen hem från jobbet.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
SVT24 kommer direktsända STCC PRO Superbike m.m

Direktsändning i SVT 24 av STCC, Pro SBK, Carrera Cup, sänd tid kl 14,00 –
16,00
Magasinprogram i SVT 24: 45 min, sänd tid 21,15 – 22,00

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
SVT24 kommer direktsända STCC PRO Superbike m.m

Direktsändning i SVT 24 av STCC, Pro SBK, Carrera Cup, sänd tid kl 14,00 –
16,00
Magasinprogram i SVT 24: 45 min, sänd tid 21,15 – 22,00

Heja Heja!! :banana

Hoppas att så många som möjligt sätter på TVapparaterna så det syns att det finns ett stort intresse!!

Posta tider och påminn här på forumet så kan vi dra vårt strå till stacken.

/issi

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Det var 20500 som löste in sig på VM-tävlingarna i skidskytte igår.
Hur många går och tittar på ett motorsportevenemang i Sverige?

Enl uppgift samma helg som skidskyttet var 300.000 - 350.000 st besökare på plats under 3 dagar på Svenska Rallyt vilket gör det helt utan konkurans till det största publikmässigt sätt sporthändelsen som vi har i sverige.

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Hur jävla bra som helst skrivet! Det där liknar ganska mycket mina reflektioner vid lunchbordet på jobbet, jag har lite svårt att få gehör ibland men allt jag säger är jävligt vettigt:)

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
Det var 20500 som löste in sig på VM-tävlingarna i skidskytte igår.
Hur många går och tittar på ett motorsportevenemang i Sverige?

bara en fråga, för jag har inte en anning. men skidskytte VM är det på svensk mark??? om det inte e det så e det en dålig jämförelse tycker jag för de e ju i sverige som tråden handlar om.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tyvärr är det nog lite som så, att det inte är riktigt politiskt korrekt att stödja och framhäva en sport som i mångt och mycket är synonymt med miljöförstöring.

Skidåkning orsakar ingen växthuseffekt, folk får motion av det osv osv
Hur går det med utsläppen när skidåkarna ska ta sig till tävlingarna då tror du?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag tror det ar en generationsfraga. De aldre sporterna har rotat sig hos aldre 50+ som sakert ar en grupp med mycket juice i de har sammanhangen.

Dessutom anses nog tyvarr inte motorsport i allmanhet tillrackligt rumsrent for att passa i de fina salongerna. Kanske vander det nu nar lill-kungen ska borja kora bil...

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
Jag fick en liten tanke...
Kan man reklamera pubic service?
Visst man kan skriva till Tv-obudsmannen, men kan man inte bara reklamera som en tv man köpt?

- Nä. jag är inte riktigt nöjd med bilden, kan jag få en annan modell eller pengarna tillbaka? :arsele

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Heja Heja!! :banana

Hoppas att så många som möjligt sätter på TVapparaterna så det syns att det finns ett stort intresse!!

Posta tider och påminn här på forumet så kan vi dra vårt strå till stacken.

/issi
Och för att hålla intresset vid liv så krävs det spännande täta race och bra "runtikring" repotage och en bra kommentator som vet vad han pratar om. Tyvärr så tror jag att Johan Thoren kommer hålla i detta och han är INTE bra.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning