Westfield
Gubbe
Nu förvirrar du El Capitano..
Det han är ute efter är i första hand onödiga spänningsfall och då mäter man inte "ström".
Varje förbrukare har TVÅ trådar till sig, pluskabel och jordkabel.
Om man tänder ljuset och mäter spänningen mellen plus-minus direkt på lampsockeln får man ett värde, mäter man mellan plus på lampan och motorblocket ("jord"/minus)får man sannolikt ett annat, HÖGRE värde.
Spänningsförluster kan finnas BÅDE på plus och jordsida där den senare vanligen glöms bort..
Varenda millivolt är viktig i ett 6V-system..
15% spänningsfall ger bara halva ljusutbytet hos en glödlampa..
Hur Capitano mätt förstår jag inte, är någon pol på batteriet frånkopplad ska inga spänningar hittas ..?
Nu var han ju orolig för att batteriet skulle tömmas och trodde vad jag förstått att han hade mätt fram spänning där det inte borde finnas, alltså krypström/tjuvström.
Varje förbrukare har en tråd fram till sig, jord/- hämtas från närmaste lämpliga ställe typ lamphuset eller bakskärmen.
I de flesta fall beror taskig spänning på gammelfordon på dålig jord.
Sen så är det ju en gammal hoj, om den startar, går och laddar batteriet så är man nöjd, att belysningen mest kan liknas vid ett stearinljus får man ta, det var inte mycket bättre än så ens när det var nytt