Twn boss 350 -54

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Håller med ovanstående, löda, slita, felsöka och möga med mansgammalt elsystem för att spara 441:- ??!! :brinnerup
Du kommer spara så inih..vete med tid, ett par helger minst, med ett fräscht kablage !
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, lägg en tusing till på delar minst. Kommer bli tillräckligt med meck ändå för att få den att funka! Ett par fräscha 125cc förgasare borde göra susen också
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Dum snåla inte nu du kommer ångra dig! 5000 kr är inte mer än 50h arbete, troligen inte mer än 25.

Jag personligen är så leds på att koka soppa på en spik att jag hellre jobbar över en timme om dagen i två månader än spenderar 3 helger med att lappa ihop skit till något som ändå inte blir helt hundra och inte för att va taskig men du verkar inte direkt vara Johanson, elfors eller Jörgen som kan stå å visla vid en fräs en kvart och ut hoppar delar som är bättre än orginal.

Så speciellt allt som gäller tändning och el skulle jag byta, de är två tusenlappar vist men de är massa felkällor du slipper bråka med.

De ända jag hade funderat på att snåla på är kolvarna för dem e såpass dyra och de är såpass lite effekt så de håller säkert tills i vår/sommar/höst
Problemet är att nu är jag pappaledig, så betald övertid blir svårt att få!!
Skulle jag haft en svarv så skulle jag kanske kunnat gjort lite delar ( dock inte bättre än nya! ).. :tungan
Men just nu så e pengar en brist vara så vissa saker blir det inte att köpa, när det kommer till tändsystemet så kommer endast kondingen att införskaffas...
elsystemet i sig är så enkelt å lite sladdar så det tror jag inte kommer ta så lång tid..T
id är däremot nått jag har gott om just nu...:arsele
Men absolut, jag förstår hur du tänker.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nu får jag väll äta upp vad jag sa tidigare....
Men finns det nån som är bra på elbiten å kan tänkas hjälpa till att felsöka vart det är Jordfel eller koppla in det nya om det införskaffas?
Men grejen är att elen och kablar i sig ser inte dåligt ut alls.
Men jag vill fortfarande veta vart felet ligger!
Har kollat i lamphuset där allt går in å möts, där ligger jord lite överallt.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nu får jag väll äta upp vad jag sa tidigare....

:rofl förstår dock ditt dilemma, suttit där med hojar också och det suger, jag är elektriker och tycker ändå att de är svårt och drygt att felsöka fordons el. Så va i all välmening, timlönen på laga gammalt elsystem är sjukt dålig, tror du vinner på att tabort allt och dra om allt med egna kablar efter elschemat.

Det är MYCKET roligare, är du bara noggran funkar det troligen bättre, och du lär dig förstå hur det fungerar. Och fan vet om det inte går fortare än mäta fram alla problem.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jag började dra om här för nån dag sen.
Misstänker att jordfelet ligger i omkopplaren i lamphuset då det bara uppstår när lamporna sätts på, inte när bara tändningen är på.

I övrigt vill jag tacka alla för svar och tipps:tummenupp
Det har gjort många saker enklare samt att ni säger åt idioten (jag) att tänka till lite!
Som sagt en del saker ska man kanske inte snåla med..
 
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
:rofl förstår dock ditt dilemma, suttit där med hojar också och det suger, jag är elektriker och tycker ändå att de är svårt och drygt att felsöka fordons el. Så va i all välmening, timlönen på laga gammalt elsystem är sjukt dålig, tror du vinner på att tabort allt och dra om allt med egna kablar efter elschemat.

Det är MYCKET roligare, är du bara noggran funkar det troligen bättre, och du lär dig förstå hur det fungerar. Och fan vet om det inte går fortare än mäta fram alla problem.

Nu är det mesta omdraget..
3timmar med löda, mäta, fundera och löda.
Måste säga att allt vart förvånansvärt seriöst gjort, de vart inget fusk alls.
Så nu är det bara några få simpla kvar, men dom får vänta tills imorgon kväll, sen är all el klar.
De va 2 kablar i omkopplaren som satt lite tokigt...
Har även gått upp 0,5mm på alla matarkablar.
IMG_20140206_230703.jpg
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Sen började jag lite smått med bromsarna.....
Oj va det låg skit i broms cylindern och allt runt om kring.. Gegga över allt!!!
Tur att jag hittade en låda med 12x500ml bromsrengöring för 300:- på AutoExperten, de lär ju gå åt.
Blir att plocka isär i smådelar å blåsa rent allt.
Imorgon ska de väl även köpas ny bromslang då den som sitter på är "frasig"
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Då va all el bytt!
Dock inte provstartat då batteriet va helt tomt pga att jag glömde stänga av tändningen.:dummer
Finns det intresse för en film på provstarten?
DSC_0556.jpg
 

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Bra jobbat! Har du gnista och så på den nu? Tycker mig känna igen tändsystemet, det är ett Noris va? Ser ut att vara samma som på min Monark M400 med JLO motor (tyskt). Jag hade väldiga problem med spolen som efter mången år gav upp. Hojen gick i ett par minuter tills den blev varm, jag löste med att montera en nytillverkad utanpåliggande till en gammal triumph. Att hitta nya delar till gamla tändsystem på europeiska (utom engelskt) kan vara en riktig utmaning. Klart att vi vill ha en film!!!

PS. Glöm inte oljan!
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Bra jobbat! Har du gnista och så på den nu? Tycker mig känna igen tändsystemet, det är ett Noris va? Ser ut att vara samma som på min Monark M400 med JLO motor (tyskt). Jag hade väldiga problem med spolen som efter mången år gav upp. Hojen gick i ett par minuter tills den blev varm, jag löste med att montera en nytillverkad utanpåliggande till en gammal triumph. Att hitta nya delar till gamla tändsystem på europeiska (utom engelskt) kan vara en riktig utmaning. Klart att vi vill ha en film!!!

PS. Glöm inte oljan!

Tackar...
Då batteriet va helt tomt så testade jag inte ens om de va gnista..
Jag vet inte vad systemet heter om jag ska va ärligt... Men att det kan va samma system som på jlo motorn skulle inte förvåna mig..
Jag har inte haft nå problem med spolen (än), bara med kondingen.
Den vet jag inte funktionen på då jag inte kört hojen så kondingen fått jobba lite.
Har hittat en firma i Tyskland som har ganska gott om prylar till dom flesta gamla bojarna..
Har kallat dom men inte fått nå svar än, ska testa att ringa dom här i dagarna.
Kan ju va så att dom inte finns kvar.....
Lägger upp en film (om jag lyckas koppla allt rätt villsäga)

Oljan är redan bytt, sen innan provkörning ska den bytas igen.
Men tack endå.. :tummenupp
 
Last edited:

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Jag menade mest förbränningsoljan så den inte skär, alltså den du har i tanken med bensinen :) Lätt sak att glömma när man blir "ivrig" :)
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jag menade mest förbränningsoljan så den inte skär, alltså den du har i tanken med bensinen :) Lätt sak att glömma när man blir "ivrig" :)

Aaaah...
Kör på Aspen för tillfället så ja behöver inte blanda.:yoparty
Jo, absolut kan de bli så i all iver...
Den har ju vart startad ganska många gånger nu.
Med både bra och dåliga resultat...
Men ingen gång med de nydragna delsystemet, så kommer de ingen gnista så blire jobbigt...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Aaaah...
Kör på Aspen för tillfället så ja behöver inte blanda.:yoparty
Jo, absolut kan de bli så i all iver...
Den har ju vart startad ganska många gånger nu.
Med både bra och dåliga resultat...
Men ingen gång med de nydragna delsystemet, så kommer de ingen gnista så blire jobbigt...

En liten varning bara, Aspen kan vara lite aggresivt mot äldre plast gummi, har den erfarenheten själv:tummenupp
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Aspen kan vara lite aggressivt

Och så kan det vara så att Bossen behöver mer
possent oljeinblandning än vad det är i Aspen 2t.
Den är ju anpassad till 'moderna' motorer.

Mina Zündapp Bellor (150/200cc från -58/-62) skall ha 1:25 (4%) olja.

Aspen 2t innehåller 2%.
Lite snålt. :gnissla

:hej

/e
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jora det ska va 1:20 på Bossen har dock hällt i mer olja i Aspen...

Är det nån som har nått bra tipps på sota ur avgassystem?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jora det ska va 1:20 på Bossen har dock hällt i mer olja i Aspen...

Är det nån som har nått bra tipps på sota ur avgassystem?

Finns lite olika trix, elda ur det med T-röd, fylla upp det med kaustiksoda över natten eller varför inte alifatnafta.

Vad gäller delar till tändningen så brukar det sällan vara något problem, brytare går att löda dit nya kontaktytor på och kondensator samt tändspole kan du köpa hos närmaste mopedhandlare :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top