Twn boss 350 -54

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Finns lite olika trix, elda ur det med T-röd, fylla upp det med kaustiksoda över natten eller varför inte alifatnafta.

Vad gäller delar till tändningen så brukar det sällan vara något problem, brytare går att löda dit nya kontaktytor på och kondensator samt tändspole kan du köpa hos närmaste mopedhandlare :)

Moppehandlare idag är inte som igår tyvärr:D tur att nätet finns:tummenupp
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Det är inte bara att gå å köpa en konding tyvärr..
Man lär ju veta vilken konding de ska vara, och i dagsläget vet inte jag det.
Lika så tändspole, än så länge innan jag fixar brytarlöst så vill jag att spolen ska sitta på den platsen den ska göra, då är det inte så enkelt att ta vilken spole som helst från en moped handlare.
Då dom knappt säljer sånt längre pga att derbi, cing chong, och lingaling kineser inte behöver det.
Men visst, vet du en som säljer det här i sthlm så e det bara att PMa.
Om jag skulle vetat vilken det skulle varit så skulle jag köpt en på elfa för länge sedan.
Ska ringa en firma i Tyskland på måndag, dom hade sjukt mycket saker till många olika hojar.
Dock bara gamla motorcyklar, antar att jag kvalar in där.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det är inte bara att gå å köpa en konding tyvärr..
Man lär ju veta vilken konding de ska vara, och i dagsläget vet inte jag det.
Lika så tändspole, än så länge innan jag fixar brytarlöst så vill jag att spolen ska sitta på den platsen den ska göra, då är det inte så enkelt att ta vilken spole som helst från en moped handlare.
Då dom knappt säljer sånt längre pga att derbi, cing chong, och lingaling kineser inte behöver det.
Men visst, vet du en som säljer det här i sthlm så e det bara att PMa.
Om jag skulle vetat vilken det skulle varit så skulle jag köpt en på elfa för länge sedan.
Ska ringa en firma i Tyskland på måndag, dom hade sjukt mycket saker till många olika hojar.
Dock bara gamla motorcyklar, antar att jag kvalar in där.

Nä, du behöver inte veta vilken kondning det ska vara, tändningskondningar till mopeder brukar finnas i 2 eller 3 olika diametrar så det är bara att mäta och sen köpa den som stämmer i storlek, Stefa 17mm, Bosch 18mm.
Tändspolen flyttar du enklast upp under tanken, fäst den under övre ramröret så döljs den av tanken, rekommenderar typ "sachs" utanpåliggande.
8667551-origpic-e5d514.jpg

Nu är jag inte så bevandrad i den knugliga hufvudstaden, men någon mopedhandlare av äldre karaktär bör väl finnas kvar :)
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nä, du behöver inte veta vilken kondning det ska vara, tändningskondningar till mopeder brukar finnas i 2 eller 3 olika diametrar så det är bara att mäta och sen köpa den som stämmer i storlek, Stefa 17mm, Bosch 18mm.
Tändspolen flyttar du enklast upp under tanken, fäst den under övre ramröret så döljs den av tanken, rekommenderar typ "sachs" utanpåliggande.
View attachment 399175

Nu är jag inte så bevandrad i den knugliga hufvudstaden, men någon mopedhandlare av äldre karaktär bör väl finnas kvar :)
Klart intressant!!!
Ska undersökas.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Gick ner till garaget för att testa lite.
Kopplade in batteriet, kickade å vipps så hoppade den igång.
Film på detta kommer..
Så veckans projekt är att fortsätta göra rent broms systemet samt kolla upp allt, köpa ny bromslang till bakbromsen, göra nya packningar och smörja vajrarna.
Sätta på dom nya däcken.
Få tag på tyskarna så man kan beställa lite delar.
Vänta på paket med nya 6v ledlampor.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Efter lite tid å öl i garaget så vart hela de hydrauliska broms systemet iordning gjort.
Samt att jag fick tag på tyskarna, ska beställa där ifrån snart.
Är det nån annan som ska ha nått till nån gammal hoj så kan jag kasta med det i lådan, lär ju inte kosta mer i frakt för det!
DSC_0562.jpg
DSC_0563.jpg
DSC_0564.jpg
Toyota och Triumph har tydligen en del gemensamt.. :rolleyes:
DSC_0565.jpg
Nästa blir att plocka bort framhjul å göra rent där, sen lämna iväg fram å bak hjul för däckskifte.
Sen börjar det lukta provkörning!

Ingen som råkar ha ett par typ 24-27mm förgasare till övers?
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nya led och diod lamporna.
Ihop om att batteriet ska hålla lite bättre.
IMG_20140211_155051.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fränt, diggar ljudet! Grattis till provstarten :tummenupp
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Råkade springa på en gammal plåthjälm som ska användas till finturerna på hojen..
Sen drack vi öl å då vart den folijerad...
IMG_20140217_105553.jpg
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Hoppas att jag hittar på dom nya innerslangarna som jag tydligen lagt på nått väldigt bra ställe så jag kan byta ut dom +40år gamla däcken i veckan..
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Haha.. Glömde lägga upp den roligaste bilden...
Detta va när jag lyfte topp å cylinder första gången.
Men cylinder såg bra ut endå konstigt nog.
DSC_0576.jpg
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jaha.. Då blir de att försöka renovera/lämna in på renovering av broms cylindern.
De sitter fast som fan....
Troligen blir de att ta en firma göra det.
Hittade en i Bromma som ligger krokarna som skulle ha runt 300 för det... http://www.bilbromsar.se/broms/broms.htm
DSC_0585-1.jpgDSC_0586.jpg
 
Last edited:

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jaha..
Då senaste mätningen visade att det låg spänning (0,07v) mellan jord och blocket så börjar det roliga
arbetet att leta vart felet är...
Då det inte finns så många alternativ så kommer jag nog köra på uteslutningsmetoden..
Koppla ur en sladd å mäta osv osv tills jag förhoppningsvis hittar på det.
Kommer nog gå åt många öl den kvällen, de bästa (?) är att ju fler öl jag får i mig ju lindra kommer jag bry mig om felet å börjar fixa nått annat istället. :fyllisar
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jaha..
Då senaste mätningen visade att det låg spänning (0,07v) mellan jord och blocket så börjar det roliga
arbetet att leta vart felet är...
Då det inte finns så många alternativ så kommer jag nog köra på uteslutningsmetoden..
Koppla ur en sladd å mäta osv osv tills jag förhoppningsvis hittar på det.
Kommer nog gå åt många öl den kvällen, de bästa (?) är att ju fler öl jag får i mig ju lindra kommer jag bry mig om felet å börjar fixa nått annat istället. :fyllisar

Förstår inte riktigt hur du menar, har du mätt mellan blocket och minuspolen på batteriet och i så fall har minuspolen varit bortkopplad under mätningen?
Blocket är ju i princip jord så det kan lika gärna vara oxid vi motorns infästning i ramen som ger den potentialskillnaden.
0,07V är så lite så det kan du få bara av att du råkar hålla ett finger mot någon av mätpunkterna när du mäter, koppla om till ampere och mät i serie med batteriet om du är på jakt efter krypströmmar.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Förstår inte riktigt hur du menar, har du mätt mellan blocket och minuspolen på batteriet och i så fall har minuspolen varit bortkopplad under mätningen?
Blocket är ju i princip jord så det kan lika gärna vara oxid vi motorns infästning i ramen som ger den potentialskillnaden.
0,07V är så lite så det kan du få bara av att du råkar hålla ett finger mot någon av mätpunkterna när du mäter, koppla om till ampere och mät i serie med batteriet om du är på jakt efter krypströmmar.

Har mätt mellan minuspolen på batteriet (inte bort kopplad) och blocket, även mätt på flera jord punkter. Det verkar ligga lite spänning på alla...
Jag förstår att 0.00v vore optimalt, hur mycket är "acceptabelt"?
Då det är 6v system så är minsta problem ganska stort då batteriet töms ganska snabbt.
Sen är ju inte elbiten min starka sida, så mäta ampere säger tyvärr inte mig så mycket. Det är bara en massa nummer som jag inte kan tolka.
Men nån får gärna förklara..
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Har mätt mellan minuspolen på batteriet (inte bort kopplad) och blocket, även mätt på flera jord punkter. Det verkar ligga lite spänning på alla...
Jag förstår att 0.00v vore optimalt, hur mycket är "acceptabelt"?
Då det är 6v system så är minsta problem ganska stort då batteriet töms ganska snabbt.
Sen är ju inte elbiten min starka sida, så mäta ampere säger tyvärr inte mig så mycket. Det är bara en massa nummer som jag inte kan tolka.
Men nån får gärna förklara..

Ah, då behöver det inte vara så märkvärdigt, minuspolen är ju kopplad till ramen och blocket så det är i princip samma punkt som batteriets minuspol.
En mindre spänning däremellan innebär bara att punkterna inte leder tillräckligt bra, dvs taskig jordkabel, rostiga motorfästen eller dylikt.
Det behöver inte betyda att den drar tjuvström, spänning eller volt är skillnaden i "nivå" så att säga, ström eller ampere får man när spänningen flödar från plus till minus.
Mäter du direkt på ett löst batteri så har du 6V i det här fallet men ingen ström flyter eftersom det inte finns någon sluten krets.

Om ditt instrument går att ställa om till ampere/ström så kopplar du loss minuspolen och mäter mellan minuspolen och kabeln, den ström du ev kan se där är tjuvströmmen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om ditt instrument går att ställa om till ampere/ström så kopplar du loss minuspolen och mäter mellan minuspolen och kabeln, den ström du ev kan se där är tjuvströmmen.
Nu förvirrar du El Capitano..
Det han är ute efter är i första hand onödiga spänningsfall och då mäter man inte "ström".
Varje förbrukare har TVÅ trådar till sig, pluskabel och jordkabel.
Om man tänder ljuset och mäter spänningen mellen plus-minus direkt på lampsockeln får man ett värde, mäter man mellan plus på lampan och motorblocket ("jord"/minus)får man sannolikt ett annat, HÖGRE värde.
Spänningsförluster kan finnas BÅDE på plus och jordsida där den senare vanligen glöms bort..
Varenda millivolt är viktig i ett 6V-system..
15% spänningsfall ger bara halva ljusutbytet hos en glödlampa..
Hur Capitano mätt förstår jag inte, är någon pol på batteriet frånkopplad ska inga spänningar hittas :va..?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top