Tyskimport vs Svensksåld "värdeskillnad"

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Folk i allmänhet, som inte hänger här mao, betalar mindre för en tyskimporterad hoj.

Folk som hänger här betalar MER för en tysk, föredrar att köpa en bansmiskad hoj före en pedantskött gatkörd dito och blir impotenta av verkstadsbesök:fakta
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ser ingen som helst anledning att ge någon "rabatt" på en så pass gammal hoj. Sätt ut det pris du vill ha med prutmån och låt marknaden styra.

Har ägt ett antal importhojar, både tyska och från UK, och fått dem sålda till "svenska priser".:tummenupp
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag skulle aldrig få för mig att betala mer för en hoj bara för att den är svensksåld om den tyska är exakt samma som den svenska - alla hojar är importerade.

Jag är också av den typen som inte bryr mig så mycket om serviceböcker och tingeltangel. Jag tittar på hojen och dess skick - det är svårare att "fejka" skicket på en hoj än vad det är att fejka en servicebok.

Märker man att säljaren är beredd att dra av på priset för att hojen är import så skulle jag dock inte tacka nej..

Men jag kan dock tänka mig att många tekniskt okunniga däcksparkare hellre vill ha en svensksåld hoj med stämplar och intyg hit och dit, så det är om inte annat lite svårare att sälja en importhoj..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Envist rykte det där....vilka bolag då exakt?

Kan inte svara för If´s vanliga försäkring. Tidigare vill jag inte minnas att If´s vanliga försäkring gjorde skillnad, men det kan ha förändrats. Vet nämligen att If´s märkesförsäkring (Porsche försäkring och sannolikt även övriga VAG märkesförsäkringar) gör skillnad på import. Kan ha att göra med att försäkringen är framtagen i samarbete med svenska agenturen i de flesta fallen. Hur det nu ligger till i verkligheten kan man spekulera om.

Man påstår sig ha en högre skadefrekvens på importerat. Det är möjligt att så är fallet. Det har ju importerats en hel del oärliga bilar och säkert även motorcyklar. Skulle inte förvåna mig om en del ägare ser till att bli skadedrabbade om de köpt grisen i säcken. Tidigare år i slutet av 90- och början på 2000- talet vet jag att bolag gjorde skillnad på import av samma skäl man nu hör.

Tecknar man marknadsförsäkringar kan det vara bra att läsa hur man värderar importerat jämfört med något som sålts via svenska agenturen. Vid en totalförlust blir ersättningen högre nämligen. Man lägger på en procent på marknadsvärdet som gynnar de som har en bil som importerats av agenturen. Finns även andra små formuleringar som gynnar dem.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kan inte svara för If´s vanliga försäkring. Tidigare vill jag inte minnas att If´s vanliga försäkring gjorde skillnad, men det kan ha förändrats. Vet nämligen att If´s märkesförsäkring (Porsche försäkring och sannolikt även övriga VAG märkesförsäkringar) gör skillnad på import. Kan ha att göra med att försäkringen är framtagen i samarbete med svenska agenturen i de flesta fallen. Hur det nu ligger till i verkligheten kan man spekulera om.

Man påstår sig ha en högre skadefrekvens på importerat. Det är möjligt att så är fallet. Det har ju importerats en hel del oärliga bilar och säkert även motorcyklar. Skulle inte förvåna mig om en del ägare ser till att bli skadedrabbade om de köpt grisen i säcken. Tidigare år i slutet av 90- och början på 2000- talet vet jag att bolag gjorde skillnad på import av samma skäl man nu hör.

Tecknar man marknadsförsäkringar kan det vara bra att läsa hur man värderar importerat jämfört med något som sålts via svenska agenturen. Vid en totalförlust blir ersättningen högre nämligen. Man lägger på en procent på marknadsvärdet som gynnar de som har en bil som importerats av agenturen. Finns även andra små formuleringar som gynnar dem.

När det gäller bilar vet jag att många bolag gör skillnad. När det gäller hojar florerar det många rykten men ingen verkar kunna ge något exempel. TH, Folksam och Bilsport MC gör iaf ingen skillnad sist jag kollade (i somras)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det är intressant det här med import och servicebok och mätarställning.
Frågan är när folk ska börja titta på varan innan köp och göra sig en egen bedömning av varan och säljaren.
Det är inte milen som dödar.
Det är inte serviceboken som garanterar att ägaren varmkört innan han smiskat.
Det är inte var hojen ursprungligen såldes som påverkar hållbarheten.
En importhoj kan däremot kanske vara av lite annat utförande med andra färger eller specifikationer , men i värsta fall innebär det normalt sett bara någon extra dags väntan på delar bör någon får beställa från ett annat lager. Tro inte att svenska agenterna har allt hemma på lager ens för de svensksålda hojarna.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När det gäller bilar vet jag att många bolag gör skillnad. När det gäller hojar florerar det många rykten men ingen verkar kunna ge något exempel. TH, Folksam och Bilsport MC gör iaf ingen skillnad sist jag kollade (i somras)

Importfrågan har bara berört mig när det gäller bilar och där gör man skillnad som sagt. Om det nu inte är så när det gäller hojar kan ju ryktet grundas på att folk är medvetna om att bolagen gör skillnad på import på bilar och förutsätta att det även gäller hojar. Det vore ju rätt logiskt egentligen.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
På tal om Svenskar å jordhålor så snackas de lite jordhålor här på Åland ! :7peta
Men då ses ju Sverige som Stora Världen här ! :)

Bara ett obetydligt inlägg ! :tummenupp
 

moddlaren

Guest
Kan inte svara för If´s vanliga försäkring. Tidigare vill jag inte minnas att If´s vanliga försäkring gjorde skillnad, men det kan ha förändrats. Vet nämligen att If´s märkesförsäkring (Porsche försäkring och sannolikt även övriga VAG märkesförsäkringar) gör skillnad på import. Kan ha att göra med att försäkringen är framtagen i samarbete med svenska agenturen i de flesta fallen. Hur det nu ligger till i verkligheten kan man spekulera om.

Man påstår sig ha en högre skadefrekvens på importerat. Det är möjligt att så är fallet. Det har ju importerats en hel del oärliga bilar och säkert även motorcyklar. Skulle inte förvåna mig om en del ägare ser till att bli skadedrabbade om de köpt grisen i säcken. Tidigare år i slutet av 90- och början på 2000- talet vet jag att bolag gjorde skillnad på import av samma skäl man nu hör.

Tecknar man marknadsförsäkringar kan det vara bra att läsa hur man värderar importerat jämfört med något som sålts via svenska agenturen. Vid en totalförlust blir ersättningen högre nämligen. Man lägger på en procent på marknadsvärdet som gynnar de som har en bil som importerats av agenturen. Finns även andra små formuleringar som gynnar dem.


Detta kan inte stämma då vi i våran familj har kört tysk importerade både helt nya och begagnade bilar.
Vid skador har försäkringsbolag betalat ut MER pengar vid inlösen än vad snittpriserna hos bilhandlare har varit just PGA att tyska bilar generellt är mycket mer välskötta och helt befriade från svensk rost,stenskott osv osv.

Men vi kanske har haft tur vad vet jag.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Folk i allmänhet, som inte hänger här mao, betalar mindre för en tyskimporterad hoj.

Folk som hänger här betalar MER för en tysk, föredrar att köpa en bansmiskad hoj före en pedantskött gatkörd dito och blir impotenta av verkstadsbesök:fakta

Varför skulle folk här betala MER för en privatimporterad hoj :va Vilket bullshit.

Och att alla hojar är importerade stämmer ju men man gör ju stor skillnad på privatimport och import av generalagent. Privatimporten innebär ju att det importeras begagnade fordon som det då kan ha fuskats med medan generalagenten plockar hem helt nya hojar. Således svensksålda, där den stora skillnaden.
På begagnatmarknaden betingar importerade fordon ett lägre inköpspris, av flera anledningar, och det kommer fortsätta vara så.
Dels säljs importerade bilar billigare för att de är billigare i inköp och folk kan tjäna en hacka på att importera och sälja billigare än svenska genomsnittet och på så vis har vi fått början på en spiral.
Sen kommer foliehattarna och menar på att priset ska vara mycket lägre för att fordonets historia inte kan bekräftas och säkerligen har det fifflats med det. Krockat, ihopsvetsat, skruvade mätare etc.

Och eftersom det ser ut så bör man ju naturligtvis inte betala mer för en importerad hoj än en svensk.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Detta kan inte stämma då vi i våran familj har kört tysk importerade både helt nya och begagnade bilar.
Vid skador har försäkringsbolag betalat ut MER pengar vid inlösen än vad snittpriserna hos bilhandlare har varit just PGA att tyska bilar generellt är mycket mer välskötta och helt befriade från svensk rost,stenskott osv osv.

Men vi kanske har haft tur vad vet jag.

Jag har ingen erfarenhet av inlösen av import i huvudtaget. Försäkringsbolagen betalar sannolikt ut marknadsvärdet på fordonet i fråga. Något annat vore uppseendeväckande. Jag har dock reagerat på villkoren. Där man kan se att man gör skillnad som gynnar de som köpt sin bil via återförsäljaren i Sverige jämfört med att importera själv. Ta t ex Audi, Volkswagen, Seat, Porsche försäkring via If:

"5.4 Nyvärde och Mervärde vid totalskada och ersättning av personbil - gäller enbart bil av märke Audi, Porsche, SEAT, SKODA eller Volkswagen
Om du har vår motorfordonsförsäkring och en seriemässigt tillverkad personbil (inte di- rektimporterad/sidoimporterad) som stjäls eller skadas och skadan är ersättningsbar enligt denna försäkring eller vagnskadegaranti, som handläggs av oss, har försäkringstagaren rätt till en ny personbil eller mervärdesersättning under följande förutsättningar."

På själva hemsidan står det dock att "mervärde gäller direktimporterad bil" på Porsche Försäkring. Jag undrar dock om det inte är en felskrivning, mot bakgrund hur villkoret är formulerat ovan. På Volksvagenförsäkring står det på hemsidan "Mervärde gäller inte för transportbilsregistrerad bil, direktimporterad bil och enbart för bil av märke Audi, Porsche, SEAT, Skoda eller Volkswagen." På Audiförsäkrings hemsida står det "Mervärde gäller ej direktimporterad bil." På Seat står det sannolikt något som har samma innebörd som Audi och Volkswagen.

Mervärde innebär bl a att man kan få upp till 120% av bilens marknadsvärde vid totalskada. Gäller alltså bara om man köpt en svensksåld bil. Vidare kan man läsa sig till att man har 10% högre självrisk vid maskin och elektronikskada vid importbil. Sedan tar man ut en högre års/månadspremie. Det vet jag av egen erfarenhet.

Man gör alltså skillnad. Säkert baserat både på skadestatistik och kanske även via önskemål från agenturen, i ovan nämnda fall agenturen som importerar VAG- koncernens bilar till Sverige.

Men som sagt, man bör få ut ett marknadsvärde åtminstone oavsett om det är en import eller ej. Vissa bilmärken och modeller har ju ett starkare andrahandsvärde nere på kontinenten och en internationell marknad som sätter priset på dem. Samma sak gäller motorcyklar. Man ser inte många RC30 till salu på Svenska marknaden. Får man en sådan stulen lär man få titta på priserna internationellt när man gör värderingen. Skulle sedan kronan vara ovanligt lågt värderad vid tillfället då bolaget kompensera det. Om man ska ersätta en RC30 får man ju betala vad som begärs på marknaden nere på kontinenten.

Kontentan är väl att om man köper rätt fordon har det ingen större betydelse om bolagen försöker göra skillnad. Visst man får betala en lite högre premie, men när det gäller värderingen får man ta hänsyn till vad man betalar internationellt. Vem bryr sig om mervärde extra i det sammanhanget? Man är dessutom hänvisad att köpa via återförsäljaren. Pengarna betalas ut till dem nämligen. Någon form av diskriminering är det allt. Jag hade nog hellre tagit marknadsvärdet och fått valfriheten att välja fritt.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Nu är hojen såld! TRE dagar tog det och jag behövde inte lägga mig 10k under vad en svensåld borde ha kostat. som sagt, den var i mint condition och sporthojsspecialisterna visade sig ännu en gång inte veta ALLT :arsele
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Varför skulle folk här betala MER för en privatimporterad hoj :va Vilket bullshit.

Och att alla hojar är importerade stämmer ju men man gör ju stor skillnad på privatimport och import av generalagent. Privatimporten innebär ju att det importeras begagnade fordon som det då kan ha fuskats med medan generalagenten plockar hem helt nya hojar. Således svensksålda, där den stora skillnaden.
På begagnatmarknaden betingar importerade fordon ett lägre inköpspris, av flera anledningar, och det kommer fortsätta vara så.
Dels säljs importerade bilar billigare för att de är billigare i inköp och folk kan tjäna en hacka på att importera och sälja billigare än svenska genomsnittet och på så vis har vi fått början på en spiral.
Sen kommer foliehattarna och menar på att priset ska vara mycket lägre för att fordonets historia inte kan bekräftas och säkerligen har det fifflats med det. Krockat, ihopsvetsat, skruvade mätare etc.

Och eftersom det ser ut så bör man ju naturligtvis inte betala mer för en importerad hoj än en svensk.

Läs med viss ironi...

Skillnaden i pris mellan en svenskåld och import minskar ju givetvis ju äldre och billigare hojen blir... När det gäller bilar som jag läst en del om här så skilljer sig utrustningen mellan en tysk och en svensk bil en del såsom generator stolsvärme spolarvätskebehållare "ni har säker sett tyskaimporter utan strålkastarspolning mindre batteri osv så det borde göra en tysk billigare än en "svensk"

Grattis till försäljningen och vi "sporthojsspecialister ser bara detta som undantaget som bekräftar regeln =)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu är hojen såld! TRE dagar tog det och jag behövde inte lägga mig 10k under vad en svensåld borde ha kostat. som sagt, den var i mint condition och sporthojsspecialisterna visade sig ännu en gång inte veta ALLT :arsele
Grattis och som jag läst tråden (och gjort inlägg) så blev det precis som många av oss sa, det är skicket som avgör, inte om den kommer till Europa via en hamn i Tyskland eller Sverige.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Detta kan inte stämma då vi i våran familj har kört tysk importerade både helt nya och begagnade bilar.
Vid skador har försäkringsbolag betalat ut MER pengar vid inlösen än vad snittpriserna hos bilhandlare har varit just PGA att tyska bilar generellt är mycket mer välskötta och helt befriade från svensk rost,stenskott osv osv.

Men vi kanske har haft tur vad vet jag.
Det Harmon Rabb säger stämmer till 100 % och det du säger låter helt ologiskt! Att försäkringsbolagen skulle värdera en importerad fordon högre än en svensksåld :rofl
Ja ni måste verkligen haft tur som fick en okunnig handläggare på försäkringsbolaget.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det Harmon Rabb säger stämmer till 100 % och det du säger låter helt ologiskt! Att försäkringsbolagen skulle värdera en importerad fordon högre än en svensksåld :rofl
Ja ni måste verkligen haft tur som fick en okunnig handläggare på försäkringsbolaget.

Det kanske blir så om man är proffskrockare? Det lät som att de hade fått ett antal fordon inlösta av försäkringsbolag.
Jag vet inte hur det funkar med värderingen vid inlösen för jag har sluppit försätta mig i den situationen. Kanske är jag förloraren som betalt in mer till försäkringsbolagen än vad jag kvitterat ut?
Värdet på importfordon som jag ser det bestäms av skick, utrustning och i viss mån historik.
Största bedrägerierna med import sker i samband med införseln..
Svensksålda värderar jag enl samma premisser..
Visst kan utrustning skilja men det kan den göra på svensksålda också. Alla har inte samma utrustningsnivå.
Priset borde kunna skilja beroende på utrustningsnivå.
 

moddlaren

Guest
Det Harmon Rabb säger stämmer till 100 % och det du säger låter helt ologiskt! Att försäkringsbolagen skulle värdera en importerad fordon högre än en svensksåld :rofl
Ja ni måste verkligen haft tur som fick en okunnig handläggare på försäkringsbolaget.

Nja vet inte det vi har köpt nya bilar i tyskland för att det skiljer en del i pris mot o köpa samma bil ny i sverige så något fusk det tror jag inte det är men man får ju mera för bilen då den var billigare i inköp än motsvarande i sverige har varit nästan 100,000 i skillnad som mest och får man då 100,000 mer när den löses in så är det inget fusk utan marknadsvärdet är högre i sverige än i tyskland där av skillnaden:fakta

proffs krockare:crash inte heller där kan jag hålla med har inte varit vållande till en endaste krock sedan 1986 men har definitivt blivit påkörd av en massa gamla personer som varken ser eller hör. så det är lixom bara iriterande att få ett fordon påkört när man står still.

har haft tre bilar som har backat en bit upp på min motorhuv när gamla personer får för sig att helt plötsligt backa i en trafik korsning ingen av dessa farbröderna såg min bil eller hörde när jag hysteriskt tuta:arseler., en äldre dam kvaddade en bil för mig då hon helt plötslig hävdade höger regel in i en rondell som jag körde i:gnissla.

en bil som hade gått ca 1200 mil blev helskrot då en timmer bil hade kranen för högt uppe och körde under en viadukt och det kom en större del av kranen in genom framrutan och klöv halva taket vi klarade oss väldigt bra ändå tack o lov:krama

en annan bil blev total skrot då en 78 årig dam kör ut på stora vägen där jag kommer i 90 inga problem normalt men kör dom ut 10 meter framför en annan bil då är det problem smack i sidan och vi voltade framlänges då jag hittade en betongbrun i diket vi klarade oss bra denna gången med trots bilen var total mosad.

gamla människor vill mej illa nu är jag närmare 50 och börjar väll räknas som gammal men tror att mina 6-7000 mil om året i bil gör att man är något så när vaken i trafiken sedan kommer ju en del mil på hoj oso.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Suzuki tar in ett stort garantiärende på bromsar nu, täcker de svenska generalagenterna även importhojar som de inte sålt ? Om det dyker upp liknande ärende på honda, hur kommer isf ett sådant ärende att hanteras ?

Har oxå funderat över det. Fick brev från kgk suzuki nyligen om bromcylinderbyte på min gixxer. Som jag fattat det så skickar suzuki ut bromscylindrar till kgk för dom hojar kgk sålt. Om jag hade köpt en beggad tyskimport istället hade då den tyska generalagenten fått "min" bromscylinder till sitt lager??? Hade det blivit besvärligare för återförsäljare med ersättning för arbetskostnad etc??? Har en känsla av att det i slutändan hade kunnat bli besvärligare för mig som kund(får inget brev om återkallelse tex) men kanske jag är helt ute å cyklar nu???
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nja vet inte det vi har köpt nya bilar i tyskland för att det skiljer en del i pris mot o köpa samma bil ny i sverige så något fusk det tror jag inte det är men man får ju mera för bilen då den var billigare i inköp än motsvarande i sverige har varit nästan 100,000 i skillnad som mest och får man då 100,000 mer när den löses in så är det inget fusk utan marknadsvärdet är högre i sverige än i tyskland där av skillnaden:fakta

proffs krockare:crash inte heller där kan jag hålla med har inte varit vållande till en endaste krock sedan 1986 men har definitivt blivit påkörd av en massa gamla personer som varken ser eller hör. så det är lixom bara iriterande att få ett fordon påkört när man står still.

har haft tre bilar som har backat en bit upp på min motorhuv när gamla personer får för sig att helt plötsligt backa i en trafik korsning ingen av dessa farbröderna såg min bil eller hörde när jag hysteriskt tuta:arseler., en äldre dam kvaddade en bil för mig då hon helt plötslig hävdade höger regel in i en rondell som jag körde i:gnissla.

en bil som hade gått ca 1200 mil blev helskrot då en timmer bil hade kranen för högt uppe och körde under en viadukt och det kom en större del av kranen in genom framrutan och klöv halva taket vi klarade oss väldigt bra ändå tack o lov:krama

en annan bil blev total skrot då en 78 årig dam kör ut på stora vägen där jag kommer i 90 inga problem normalt men kör dom ut 10 meter framför en annan bil då är det problem smack i sidan och vi voltade framlänges då jag hittade en betongbrun i diket vi klarade oss bra denna gången med trots bilen var total mosad.

gamla människor vill mej illa nu är jag närmare 50 och börjar väll räknas som gammal men tror att mina 6-7000 mil om året i bil gör att man är något så när vaken i trafiken sedan kommer ju en del mil på hoj oso.


Helvete vad dåligt det går för dig. Börja aldrig jobba på ett äldreboende, dom skulle köra ihjäl dig med rullatorn redan innan frukost.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top