TZR vs NSR...

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
"Min pappa är större än din, blä, blä, blä...jag är bara fem år"

Hur moget är det att hålla på så? Precis som oljekyld säger är det mesta upp till hur hojen är för skick, annars kan man spekulera hur mkt som helst i vilken hoj som är bäst!

Dessutom, definera "bäst", vad är bäst? Det som är bäst för någon kanske inte automatiskt är bäst för någon annan. "Bäst" är ett sånt abstrakt ord :rolleyes:

När man köper hoj ska man utgå från FAKTA och inte ha för mkt fördommar eller konstiga idéer om hojar.

"Two wrongs doesn't make a right." här kommer lite "fakta" på hojarna (man ska inte hellar stirra sig blind på siffror). :fakta

NSR 125 R
nsrtest


TZR 125
tzrtest
 
Gick med
15 May 2003
Ort
Tibro
Hoj
Ingen
Nsr

Nsr är både snabbare och snyggare. Fast vill du ha en TZR så är det upp till dig. :D
 

Bifogat

  • basse2.jpg
    basse2.jpg
    55.1 KB · Visningar: 252

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Re: Nsr

Basse_mollberg skrev:
Nsr är både snabbare och snyggare. Fast vill du ha en TZR så är det upp till dig. :D
Tzr är både ballare och ballare höhöhöh najs sho len bre yooo :rolleyes: Sen om du kikar på papprena som Bodoe la upp så är Nsr inte snabbare.
 

Daniel

Guest
Re: Re: Nsr

Out_Spinner skrev:
Tzr är både ballare och ballare höhöhöh najs sho len bre yooo :rolleyes: Sen om du kikar på papprena som Bodoe la upp så är Nsr inte snabbare.

jo lycka du till, litar du på dom papprena så bevisar det hur smart du är. enligt dom ska tillexempel gamla Tzr gå bättre än nya modellen av Tzr och det är ju högst troligt
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Hehehe, det går visst hett till när man påstår att skicket spelra mer roll än vad som står på tanken :) En del låter väldigt tjuriga tycker jag :D Har ni tänkt på att nån kanske gillar utseendet mer på en hoj, nån annan gillar fem kilometer högre toppfart (i teorin), nån vill vara en tiondel snabbare till 100, nån är 190cm lång och sitter inte bra på alla hojar, nån vill ha en vit/röd hoj, nån vill ha den som drar minst oppa eller har billigast reservdelar, nån vill ha den som en testförare på Bajk har varit fem tiondelar snabbare med runt nån bana nånstans. Vad är då rätt och vad är fel? Är Hondan bäst för att den går fem kilometer fortare? Är Yamahan bättre för att den väger mindre? Är Suzukin bättre för att den har den största nerläggsvinkeln?
Alla hojar är bra på olika saker, och ofta på samma saker. MEN just i fallet tvåtakt och 125, så är det så att en frisk äldre TZR spöar en nyare sliten TZR i toppfart och i acc, en gammal frisk NSR spöar en ny sliten NSR runt en bana och en frisk gammal RG spöar en ny sliten RG i lägsta soppaförbrukning.
Sen är det dessutom såhär, vilket alla borde lära sig redan när de är 16, att en bra förare på en Honda CB 750 från 1981 spöar en dålig förare på en R1- 2003 på vilken krokig väg som helst. Har dessutom sett en Triumph Daytona spöa en CBR1100 Blackbird på strippen med nån sekund trots att en Blackbird på pappret accar snabbare och defenitivt är en bättre hoj för dragracing, bägge var original sånär som på 4-1.
Kontentan: Prova hojar av de modeller du är intresserad av, känn efter vilken som passar just dig i körställning och vägegenskaper, väg in reservdelspriser i totalekonomin och bestäm vilken färg du vill ha och vilken hoj som är snyggast. Köp den du vill ha, och lär dig köra den. Att lyssna för mycket på ägarna är inte bra eftersom det lätt blir krig om vem som har bäst hoj......Märkesstoltheten sitter hårt. Läs olika tester i olika tidningar och se om det finns saker som hojarna får kritik för av olika tidningar. Men till sist så är det bara magkänslan man går på när man ska köpa hoj, det är alltid nån som tilltalar en mer, trots att en annan modell kanske är en bättre hoj för just dig.
Så, nu kan märkespatrioterna fortsätta gnabbas :D
 

Styler

Har rört om i grytan....
Gick med
13 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Trimmad DT, Suzuki RG -92 snart
Hammet skrev:
med din Skramlabra då eller???!!!!
hoppar du skämtar :rofl
du ska väl upp till skogarna i sommar ändå, då ska jag piska din trampmoped :p

Håll dig till ämnet, ingen är intresserad av att höra något annat när han ställer en helt annan fråga en vad du besvarar!
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Re: Re: Re: Nsr

Daniel skrev:
jo lycka du till, litar du på dom papprena så bevisar det hur smart du är. enligt dom ska tillexempel gamla Tzr gå bättre än nya modellen av Tzr och det är ju högst troligt
Har du testat? Du kanske ska ta och ringa personerna som ligger bakom de där papprena och berätta även för dom hur smarta dom är?

Bara för att en sak är nyare betyder inte det att den måste vara bättre eller hur? Du kan ha rätt. Det är jag medveten om. Men eftersom du är så jävla säker att du kan klämma ur dig hur smart jag är så är du välkommen att lägga upp bevisen på bordet. Tills dess kan du hålla dina påhopp för dig själv. För här är den fanemej inga som vill ha dom..
 

Daniel

Guest
Re: Re: Re: Re: Nsr

Out_Spinner skrev:
Har du testat? Du kanske ska ta och ringa personerna som ligger bakom de där papprena och berätta även för dom hur smarta dom är?

Bara för att en sak är nyare betyder inte det att den måste vara bättre eller hur? Du kan ha rätt. Det är jag medveten om. Men eftersom du är så jävla säker att du kan klämma ur dig hur smart jag är så är du välkommen att lägga upp bevisen på bordet. Tills dess kan du hålla dina påhopp för dig själv. För här är den fanemej inga som vill ha dom..

jag har inte testad nåt här inte... men i och med att du vet det mesta så har du väll testat att tzr går bättre än nsr eller vad det nu va.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Re: Re: Re: Re: Re: Nsr

Daniel skrev:
jag har inte testad nåt här inte... men i och med att du vet det mesta så har du väll testat att tzr går bättre än nsr eller vad det nu va.
Jag har aldrig sagt att Tzr går bättre än Nsr!!!!!!!!!! Du har ju själv inga bevis på hur det igentligen ligger till! Så ge fan i att kommentera min intelligens bara för att jag häldre tror på dessa papper än någon som bara vill tala gott om sin egen hoj. Att tzr och nsr skulle vara likvärdiga i 0-100km/h tycker jag låter mycket rimligt!!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Re: Re: Nsr

Out_Spinner skrev:
Sen om du kikar på papprena som Bodoe la upp så är Nsr inte snabbare.
Nu förstår jag inte riktigt?

På bilderna ser man väl ändå att NSR:en gör 155 km/h och TZR:en gör 150 km/h?? Eller är det bara jag som inte tycker att nåt inte stämmer? ;)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Re: Re: Re: Nsr

Bodoe skrev:
Nu förstår jag inte riktigt?

På bilderna ser man väl ändå att NSR:en gör 155 km/h och TZR:en gör 150 km/h?? Eller är det bara jag som inte tycker att nåt inte stämmer? ;)
Menar nog accet ;)
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Jag testade att rejsa mot TZR'er med min NSR som jag hade, och jag kan meddela att jag aldrig fick pisk av en TZR...tvärtom.
I axx drar NSR och TZR någorlunda jämnt, men när farten ökar så försvinner alltid TZR'erna i backspegeln.

Men seriöst...vad har det egentligen för betydelse?
Enda gången som man verkligen märker skillnad mellan de ovan nämnda två modellerna är på alldeles för raka och tråkiga vägar, där man kan ligga med trotteln på topp utan problem en längre bit, det vill säga skittrista vägar som man vill försöka undvika i så hög grad som möjligt.

När det börjar svänga är det ändå sist och slutligen upp till föraren...oavsett om man kör Yamaha, Honda, Cagiva, Aprilia, Suzuki eller något annat.
Huvudsaken är att man är med och leker överhuvudtaget!
Idag är vi tyvärr alltför få lättviktspiloter här i Sverige.

Avslutar en bild på hur det ska se ut - en TZR tillsammans med några NSR'er på slutet av en krokig och alldeles underbar väg.
:bow

22marsbild009


EDIT: Ooops...blev visst fel bild första gången.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top