"Ultimata oljan"?

*Humlan

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Uppsala typ
Hoj
Suzuki GSX FWS
Halloj! :)

Har nyligen inskaffat en Kawasaki ZX9R (2001) och letar nu efter den bäst tänkbara oljan.

Har pratat med en ingenjör som är väldigt påläst inom oljebranschen. Och har ju fått reda på ett och annat. Bland annat att USA har den bästa råoljan med den längsta olje-filmen.

Oljan kommer från Texas och heter LE 15w40 (LE = Lubrication Engineers)

De här snubbarna tar bland annat fram oljan till NASA, som använts i deras rymdraketer kraftverk o dyl med mycket goda resultat.

Frågan är bara om man vågar hälla i det här i motorn. Han menar på att det finns ingen bättre olja. Han påpekar också att marknadens syntet oljor idag med deras ytterst tunna olje-film är riskabel för motorn. :nurse
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Ett evigt ämne...

Med oljor är det allt så att man får det man betalar för...
Billig olja och att byta oftare kan vara lika bra som dyr o längre intervall.

När jag började köra hoj (-70 talet) så hette det att stora 4-t hojar, som kördes "hårt", tvunget skulle ha en singelgradeolja. Det var en absolut sanning. Då. Nu är ju alla hojar vattenkylda = lägre oljetemp, och dessutom är moderna multigradeoljor mycket mycket mer temperaturtåliga. "Ingen" olja som uppfyller API-kraven (Kolla i instruktionsboken vilken API-klass som rekommenderas) kan sägas vara dålig.

Att "Penn grade crude" (råolja från Pennsylvania) skulle vara en överlägsen basolja för smörjmedel har nog alla Am. oljetillverkare använt i marknadsföringen, frågan är väl bara hur många tillv. som verkligen använder den...(dyr bristvara).

Vad som möjligen är en skillnad är klimatet. Vi åker förmodligen i kallare väder (åtminstone på våren) än vad såväl motorcykelfabrikant som oljetillverkare tänkt. Så en lite tunnare olja på våren (hösten) är nog inte fel, i övrigt får instruktionsboken gälla som bästa tips.

/ Racerpelle
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
oljabech.jpg


:corn
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
*Humlan skrev:
De här snubbarna tar bland annat fram oljan till NASA, som använts i deras rymdraketer kraftverk o dyl med mycket goda resultat.
Sysslar NASA med kraftverk? :va
 

-:Henko:-

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha R1
Shell har bland världens bästa oljor! Deras olja är F1 klassad och används av de riktigt stora killarna! Sattsa på deras helsyntetiska motorcykel olja "Advance ultra" :tummenupp
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Eldstorm skrev:
Sysslar NASA med kraftverk? :va

Han menar väl diesel-kraftverken som genererar ström till rymdfärjan när den står på "plattan", waiting for take-off. Tror jag.
 

Dr.Bike

Guest
Hej alla oljiga killar och hala tjejer! :tummenupp

Nu ska vi tala smörja!
Men jag är lite lat, så jag lägger bara ut en länk till er.
Vill ni se mer om det jag skrivit om olja kan ni bara gå in på min profil och följa de trådar som ligger under min avatar. :1pajas
Jag ger väl kanske inget enkelt svar på vad som är bäst, men helt klart är att en helsyntetisk olja alltid är överlägsen en motsvarande mineral.
Men som alltid: Behöver du det värsta? Eller kan man byta oftare osv...
Läs gärna mina funderingar så har ni lite vintermys! :-D
Jag är överdrivet oljeintresserad som ni kanske kommer märka! ;-)

Lite läsvärt här iaf:

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443
 
Last edited:

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
Biltema är det bästa för R1..


F.ö drömde jag om en billig, JASO godkänd, icke multiviskositetsolja klart under 100:- L. Gärna helsyntet.
Helst 70:-/L
Så jag har tjatat hela hösten och vintern på Biltema (ja skratta ni! Jag kan berätta att det är Statoil som levererar till dem! Så de så! Och inte vilket Statoil som helst! Utan deras uppköpta anläggning i Nynäshamn - tidigare Nynäs Petroleum! Minsann. - och DE är världsledande på specialoljor till just mc!) Så vad säger ni nu då?
Levererar bl.a all gaffel och stötdämparolja till Öhlins. Och den enda tillverkaren i världen som klarar av att göra smörjmedlet/vätskan till Haldexkopplingen till 4-hjulsdrivna bilar.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Är det DrBike under synonym? :D

Alla dina argument har diskuterats flitigt tidigare så jag orkar inte kommentera heller.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jaaa... Själv kör jag på OKQ8´s SBK 15-50W olja som är klassad enligt API-SL, ACEA A3-02 och JASO MA. Köper den för 50:-/liter.

OKQ8 har en mineral Straight 50W olja som går att hitta för ungefär samma liter pris.. API-SG/CD, CCMC C2 och JASO MA.
 

Dr.Bike

Guest
Ja va f-n! Du har rätt Ninja! Suntrip har antingen genomgått en metamorfos eller så är det jag som ser i syne. Jag kunde svära på att JAG skrivit just DEN kommentaren!

Hallå Suntrip: Har du kopierat ditt inlägg någonstans? Det är ok för mig, men då får du ange källa.

Triboman: INGEN (iaf inte jag) har påstått att oljemolekyler är i mm eller cm storlekar. Läs igen.
Det står: "För att det skall bli begripliga värden...bla bla...så transformerar vi upp storlekarna till begripliga enheter..." nåt sånt.
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
Dr.Bike skrev:
Ja va f-n! Du har rätt Ninja! Suntrip har antingen genomgått en metamorfos eller så är det jag som ser i syne. Jag kunde svära på att JAG skrivit just DEN kommentaren!

Hallå Suntrip: Har du kopierat ditt inlägg någonstans? Det är ok för mig, men då får du ange källa.

Triboman: INGEN (iaf inte jag) har påstått att oljemolekyler är i mm eller cm storlekar. Läs igen.
Det står: "För att det skall bli begripliga värden...bla bla...så transformerar vi upp storlekarna till begripliga enheter..." nåt sånt.

Du länkade ju själv till forumet på Bike så jag saxade lite därifrån..
Sanningen skall synas :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Aha! :tummenupp Ok!

Dåså! Alles gut! :hihi

Apropå ingenting: Du bor i Nynäs... det är händelsevis inte SÅ att du jobbar på raffinaderiet? ;-)
Dit brukade jag iaf ringa titt som tätt för några år sedan då jag jobbade i Nynäshamn...(stackars man som svarade :lol Han fick frågor han!)

suntrip skrev:
Du länkade ju själv till forumet på Bike så jag saxade lite därifrån..
Sanningen skall synas :hihi
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Men funkar det inte med recinolja eller fiskleverolja???
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top