Klockringaren
nissenys
Sök på leadacid self discharge vs temperature
Sök på leadacid self discharge vs temperature
Du blir lessen efter noll grader då dom tappar sugen iafGammal C-Tek laddare i kombo med Biltema gelbatteri funkar inte då dessa batterier verkar kräva något högre laddspänning försatt de inte skall börja sulfateras.
Gammal C-Tek startar underhållsladdningen vid för låg spänning för dessa gelbatterie.
Köpte i våras ett Lithium batteri från XL- Moto.
Bästa val jag kunde göra!
Behöver inte underhålladdas, om de inte blivit urladdade, och startmotorn drar runt som om den blivit kickad av en häst.
Så det var inte ens nödvändigt att skaffa en specialladdare för Lithium batterier.
På köpet så sänkte jag vikten på hoj med i alla fall två kilo, viktig psykologisk skillnad ?
Visserligen blir de tröttare då, men jag kör inte direkt hoj när det fryser på marken ?Du blir lessen efter noll grader då dom tappar sugen iaf
Gelbatterier är ju fortfarande blybatterier och har en viss självurladdning men den är lägre än för konventionella blybatterier. Så behovet av underhållsladdning om du inte har något på hojen som drar ström är betydligt mindre. Men jag vet att exempelvis HISS på min Honda kan dra lite ström (i alla fall enligt Honda) vilket då tömmer batteriet.- Ja jag använder Litium Life och/eller gelbatterier, så kanske är annorlunda då.
Det är ju en bra lösning för att se till att batterierna hålls laddade.JA.
Efter upptäckt till min stora förvåning att min SV650S våren 2010 trots 12,9 Volt batterispänning inte startade (motorn gick runt men startade inte) så blev det batteriladdning några timmar och den startade.
Efter det började jag läsa på och lärde mig
Lågprisbatterier som Biltema har nyladdade batterispänning upp till 13,2 Volt. Pga av mer svavelsyra. Mer svavelsyra ger högre spänning och kortare livslängd och billigare batteri. Svavelsyra är billigt, bly är dyrt. Batteriet var alltså urladdat på 12,9 Volt.
Kvalitetsbatterier har fullladdade 12,7 till 12,8 Volt....
Yuasa och Tudor rekommenderar vid +20 C underhållsladdning med konstantspänning 13,65 V Yuasa, 13,7 Volt Tudor. Yuasa gav också en tolerans på + - 1% dvs i området 13,5 till 13, 8 Volt.
Så jag byggde en sådan laddare med dioder på utgångarna för att kunna ladda flera batterier Dioderna hindrar att batterierna kan laddas ur till ett nyinkopplat "lågladdat" batteri.
Så det har jag kört med sedan dess. Konstantspännings underhållsladdaning med 13,65 Volt över batteriet.
Alltid när hojen står i garaget. #
Batteriet i GSX1300R är original Yuasa från 2007. Jag köpte GSX1300R 2013.
Då hade den gått 1100 mil nu strax över 4000 mil.
# Eftersom temperaturen sjunker i garaget, ner mot +5C vid -15C utomhus så borde laddaren ha kompensation, högre spänning vid lägre garagetemp. Men något sådant har jag inte fixat.
Uh laddning förkortar livslängden , köldförvarat rent batteri som man toppar en gång per år gör att det håller i decenietHar underhållsladdat bil och mc batterier efter säsong då och då med visst intervall sedan drygt 20 år och har bytt batterier sällan på de fordon jag ägt under tiden under många år.
Ganska övertygad om att underhållsladdning förlänger livslängden på batterier. Framförallt ökar tillförlitligheten att det är laddat när man ska använda bil eller motorcykel vilket sliter mindre på dem.
Uh laddning förkortar livslängden , köldförvarat rent batteri som man toppar en gång per år gör att det håller i deceniet
Ju kallare ju bättre , den kemiska aktiviten är ju låg.
Nästan all utrustnimg har sjävurladdning och en så liten ström som 10mA tar sådär 7A från ett acc per månad.Inte motorcykelbatterier men jag jobbar med specialanpassningar och reparationer av elrullstolar och något som upprepar sig varje vår är när de patienter som inte kör med sin elrulle under vintermånaderna vill börja köra igen när våren slår igång och upptäcker att
batterierna dött.Självklart har de ju inte laddat sin stol för den används ju inte.
Det blir ett antal hundra byten av batterier varje vår.(Dubbla 12v batterier i varje stol)
Och ja,jag underhållsladdar batterierna i mina hojar några gånger under vinterhalvåret och kan faktisk inte minnas när jag bytte ett batteri senast.
Men rent teoretiskt så..................................?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |