Jag tycker i motsatts till dig att eftersom Ctek inte varnar för att deras laddare inte fungerar med lågprisbatterier, batteriet är urladdat pga högre spänning innan Ctek'en slår till ca 12,85 Volt att ansvaret ligger hos Ctek.
Men de säljer ju bra. Och det är det viktigaste för ett företag.
Det finns moderna laddare som först laddar med konstant ström tills spänningen når ca 14,3 Volt , sedan går över till konstantspänningsladdning med ca 13,7 Volt. Biltema har sålt en sådan (2A=>13,7 Volt).
Men den är nu borta ur sortimentet.
Power Sonic's guide on how to charge a lead acid battery includes charging methods, characteristics & how to charge in series and parallel
www.power-sonic.com
Själv är jag otroligt misstänksam mot Cteks ide att ladda till ca 14,3 Volt. Sedan slå till laddning igen vid ca 12,85 Volt. Det betyder ju att batteriet laddas och laddas ur, gång på gång.
Och hur många laddcykler tål ett blybatteri ?
Första gången jag mätte på en hoj med Ctek Zafir (Kawa ER5) tog det ca 2 timmar mellan varje gång Cteken var nere på ca 12,85 Volt. Dvs ca 12 laddcykler / dygn i garaget.
Vid en senare "mätning" på en BMW R1200 tog det ca 90 sekunder mellan varje laddning.
Dvs ca 960 laddcykler / dygn i garaget. Det original Exide batteriet var slut efter 4 år.
Och då blev det ett Biltema Underhållsfritt. Jag satte det på laddning med konstantspänning kvällen innan montaget. Det monterades och hojen startade. Sedan efter turen kopplades Ctek Zafiren in. Men nu laddades aldrig batteriet. I varje fall såg jag aldrig att Ctek'en slog till.
Och mycket riktigt så startade inte hojen när det var dags igen. Så ner till Biltema som bytte ut det någon månad gamla underhållsfria mot ett nytt underhållsfritt. Och BMW ägaren gick med på att jag ordnade med anslutningar för underhållsladdning med konstantspänning. Och det fungerade i ett år. Sedan i samband med service bytte ägaren till ett nytt Exide och skaffade en BMW laddare.
En BMW laddare som också fungerar enligt principen ladda, ladda ur. Dvs som Ctek.
Att sedan MC-tillverkarna har laddningsregulatorer som på moderna hojar laddar med konstantspänning ca 14,3 Volt när motorn är igång gör att var och en kan hitta något i laddarutbudet som passar den egna iden om hur ett batteri ska laddas.