Unga sporthojsägare hur gör ni?

Hur försäkrar du din supersporthoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Här kommer en inte ett dugg vetenskaplig grovt generaliserande samanställning av svaren från mig.

Svaren visar rätt tydligt att det inte är särskilt många som betalar dessa fantasipremier dvs. över 1500:- totalt 15,3%. Få kör bara trafik och troligtvis ingen som har en hoj dyrare än 50 lappar. Utav de som svarat betalar mycket finns det säkerligen flera som har svarat som inte äger en supersport. Äger du en sv650, z750 eller dylikt så skulle man inte ha svarat. Men som jag själv tycker mellan 1000:- - 1500:-/mån är ok. Så antagande görs att de som betalar upp till 1500:- har hittat en bra märkesförsäkring. Att så många skenförsäkrar stämmer lite med vad jag ansett om vägverkets djupstudie mellan -00 -03.

Således denna slutsats de flest sporthojsåkare är kloka och halvförsäkrar en lite äldre hoj (25,68%) troligtvis i prisklassen 25-45 tusen.

För gubben själv blir det Hondas märkesförsäkring då man har ungar, hus och bil att funderar över. Orkar defentivt inte med att ställa av och på. Samt vill inte plocka ut 70' från sparkontot och bara ha halv och kvadda hojen. Surt att behöva låna till nästa efter det.

Tack för alla svar!

//Dafe
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Jag har en 600rr, är 21 år gammal och bor i stockholm.
Kör på hondas märkesförsäkring hos IF (helförsäkrat) och pröjsar 2600/mån året om (ej avställningsbar) :skrämd
Det suger stenhårt med den premien, men det kostar o ligga på topp!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har en 600rr, är 21 år gammal och bor i stockholm.
Kör på hondas märkesförsäkring hos IF (helförsäkrat) och pröjsar 2600/mån året om (ej avställningsbar) :skrämd
Det suger stenhårt med den premien, men det kostar o ligga på topp!

Är det verkligen värt det? På ett år så har du betalat min hoj gånger 3 bara i försäkring. Helt sjuka premier ju...
 

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
20 år och betalar 850 kr månaden för (halv/helår) med trygghansa. Kan dock inte ställa av den.
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Är det verkligen värt det? På ett år så har du betalat min hoj gånger 3 bara i försäkring. Helt sjuka premier ju...

nej det är det egentligen inte, men man får passa på medans ekonomin tillåter, funtar på att uppgradera till 1000 rr nästa sommar satt :tungan
lär väll knappast bli billigare då! :gnissla
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
nej det är det egentligen inte, men man får passa på medans ekonomin tillåter, funtar på att uppgradera till 1000 rr nästa sommar satt :tungan
lär väll knappast bli billigare då! :gnissla

Inte säkert på att det stämmer men efter att hört runt är det ingen skillnad på 600 och 1000 i premie på märkesförsäkringarna.

//Dafe
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Inte säkert på att det stämmer men efter att hört runt är det ingen skillnad på 600 och 1000 i premie på märkesförsäkringarna.

//Dafe

jasså, det är ju en glad nyhet,
synd att jag inte kollade de innan jag köpte hoj, då hade jag aldrig köpt en 600. :tungan
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
jasså, det är ju en glad nyhet,
synd att jag inte kollade de innan jag köpte hoj, då hade jag aldrig köpt en 600. :tungan

Så var läget för mig när jag ringde runt. Men sälj hojen till mig för en spottstyver och tjacka dig en literhoj.:tummenupp

//Dafe
 

JnB

Björk
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Örebro
Hoj
Street Triple -10
Är 23 och betalar ca 1300 halv via folksam, rör sig om på tok för mkt pengar för hel.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har en 600rr, är 21 år gammal och bor i stockholm.
Kör på hondas märkesförsäkring hos IF (helförsäkrat) och pröjsar 2600/mån året om (ej avställningsbar) :skrämd
Det suger stenhårt med den premien, men det kostar o ligga på topp!
Har du egentligen kollat upp vad det är du betalar för?
Du är 21 år och har en sporthoj som är 5 år gammal och bor i zon 1-2
Rätt eller fel?
Då bör du betala 14 580 kr / helår x 2 (dubbla priset mot 35-49 år om man är under 24 år) = 2430 kr / månaden

http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Håller med föregående, är det verkligen värt det?
Varför inte halvförsäkra i annat bolag (så du är täckt om den blir stulen) och sen lägga mellanskillnaden upp till 2400 kr/mån på ett eget sparkonto?
Om du håller dig på hjulen så har du en fin grundplåt till nästa hoj.
Dessutom har If och Hondas försäkring en jävla självrisk på vagnskadan om du vurpar, 25 000 om jag läser rätt, så är du egentligen försäkrad?! :va

Vad kostar en CBR 600 -04? 55 000 - 60 000?

Jag hade valt ett annat alternativ om jag varit 21 år...
 
Last edited:

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Kille 21 sthlm.
Kawasaki zx7r -97.
Betalar ca 7000/året för trafik. Halv ligger på strax över 12.
Man klarar sig genom att äta nudlar.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag köpte en gammal cbr 900 -92. halvförsäkrad utanför jönköping (huskvarna) 4000 halv, och jag är 23. Perfekt! så gott som gratis. Jag är inte rädd för bucklor och repor :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
"Hur försäkrar du din supersporthoj?"
Ser du en XJR1300 som en supersporthoj? Inte för att vara kritisk men vad du betalar har väl inte med frågan att göra? kram :D

Jag såg inte "Supersport-hoj" någonstans i tråden. :)

1644kr betalar jag som 20 åring på min GSX1100. Hur jag gör? Jag nöjer mig med en billigare, äldre hoj som är lika bra att köra och försäkrar den som Classic. Sen köper jag en modernare maskin när jag kommit ur riskgruppen 20-29 år där premierna är sviniga, om det då blir en sporthoj, supermotard eller nån fet touring alá BMW K1300R får tiden utvisa.

Och vad gäller om jag ser en XJR1300 som en supersporthoj, tja... definitivt mer än en R6 eller liknande. Kubiken är ju då på rätt sida om 1000-strecket till att börja med. :tummenupp
 

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
sporthoj å sporthoj

Men detta är sporthoj.com och inte motard.com

:)Motard är väl sportigt.<låg vikt mycket hk (till vikten) feta bromsar samt bra puckar =sportigt:va

En R 1000 med maccadampuckar är det sportigt:va:D

Ja det är en konstig värld. vad man kan tycka olika

Äh jag tror alla hojar e sporthojar för så kör jag:D

Det första jag tittar på när jag går förbi en hoj är hur däcken är nötta. Ja jag vet det är en skada jag har.men det är roligt för det säger en del om föraren. Men det var ju en annan historia


Xr 650 r sportig motard 2700 typ om året halv
sv 650 caferacer sportig 1045 halv om året
 
Last edited:

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Yamaha r6 99.
Halvförsäk på mig själv, 21år..

Precis vid 1000kr sträcket/ månad..
årsförsäkring då..
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
BMW F800ST -07:a. Köpt för 67k. Betalar ca 3500 om året i helförsäkring hos Bilsport-MC (basförsäkring med SMC-rabatt). Är 23 år, haft kortet i 5 år, bor i glesbygd söder om Jönköping.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Är ju själv sugen på en ny hoj. Men tror inte att jag kan utnyttja resurserna i en supersporthoj tillräckligt men visst är man sugen. Är det värt pengarna eller ska jag ta nån som kan försäkras av bilsport-mc. Kör från mitten av mars till mitten av oktober om det går.

//Dafe

Det är väl först på bana man kan känna om hojen är en begränsning... en sport hoj är ju också bra fjädring/dämpare/chassi/däck osv.. men jag tvivlar mycket på om kreti och pleti som äger en 1000kubikare åker fortare I SVÄNGARNA med en sådan än om de hade haft en 600....De sitter ju mer i huvudet än i kubiken hur fort man vågar/kan köra på bana..

På rakan kan ju vem som helst åka fort.. gillar man det kan man ju köra dragracing istället..och de är ju inge fel med det.. vi är alla olika..:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top