Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag kan anta att detta ingår i priset som Ncc gett till trafikverket = Det har svenska staten redan bekostat....

Rätta mig om jag har fel?

Hade man kört den bilen 2 ggr i veckan hade man nog märkt det.
Å, ja dyrt, men har vi nollvision så har vi!
Men skiter man i en okulärbesiktning så hade man väl skitit i att köra bilen också. :huvet

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Fick precis reda på att det förmodligen sänds ikväll i Rapport strax före vädret:)

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jaha :) det är du som är Klotgren. Ta tag i Maria från TV på SMCs kansli i fallet. Hon var nyligen i tingsrätten gör ett medlem och vann fallet mot Tragikverket

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fick precis reda på att det förmodligen sänds ikväll i Rapport strax före vädret:)
Det-där-som-Mozz-brukar-säga vad bra! Schnyggt och koncist inslag och Du ska givetvis köra vidare med Ditt case - kör på Danskens spår och pingla eller maila allas vår batwoman Maria! Om inte annat så för den goda sakens skull och för de stackare som råkar värre ut...

Sedan var Du ju rätt söt också. :)

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det-där-som-Mozz-brukar-säga vad bra! Schnyggt och koncist inslag och Du ska givetvis köra vidare med Ditt case - kör på Danskens spår och pingla eller maila allas vår batwoman Maria! Om inte annat så för den goda sakens skull och för de stackare som råkar värre ut...

Sedan var Du ju rätt söt också. :)

Maria har jag redan varit i kontakt med i ett annat verkligen invecklat fall, men hon får gärna driva detta fall en gång till.

Raderad medlem 51742

Guest
Förr skrevs och pratades det i media om mc-döden och alla motorcyklister utmålades på ett orättvist sätt som omdömeslösa självmordspiloter. Nu har vi haft två uppdrag granskning, många tidningsartiklar och nu senast ett rapportinslag på bästa sändningstid som ställer Trafikverket mot väggen om bristande vägunderhåll och när det skrivs om MC-olyckor i tidningarna får allmänheten numera veta den verkliga bilden - att en stor del av olyckorna orsakas av personer som kör berusade, utan körkort och/eller på en stulen hoj.

Rätt bra jobbat av en organisation som SMC att lyckas få så stort gehör och förtroende kring de här frågorna hos media. Funderar på att ansöka om medlemskap för mina 10 låtsaskompisar - min egen medlemsavgift har de ju redan gjort sig förtjänt av med råge.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
som ställer Trafikverket mot väggen om bristande vägunderhåll

Slår mig varje gång jag åker väghoj hur inihelvete dåliga många vägar är, potthål, lappat 14 gånger på varandra, tjälskador samt knölar. Var tar alla de där pengarna vägen som de ska underhålla med t.ex. trängselskatten? :huvet

Raderad medlem 51742

Guest
Slår mig varje gång jag åker väghoj hur inihelvete dåliga många vägar är, potthål, lappat 14 gånger på varandra, tjälskador samt knölar. Var tar alla de där pengarna vägen som de ska underhålla med t.ex. trängselskatten? :huvet

Förmodligen går pengarna till fartkameror, vägbulor och olika typer av projekt som syftar till att få folk att köra mindre bil och mc - samt till en gigantisk byråkratisk apparat med tjänstemän som arbetar med olika utredningar för att vidareutveckla detta koncept.

Just det, sen går förstås en hel del pengar till att avlöna de jurister som ser till att Trafikverket aldrig behöver stå till svars för sina brister.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
samt till en gigantisk byråkratisk apparat med tjänstemän som arbetar med olika utredningar för att vidareutveckla detta koncept.

Förmodligen så har dom inte heller en väloljad organisation, utan snarare ganska mkt grus i maskineriet. :D

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Så mycket grus i maskineriet har de inte, däremot ett sjukt förakt för den vanlige trafikanten och medborgaren.

I min överklagan till dem när de avslagit min anmälan så, skrev jag att de skulle utveckla sitt svar lite mer och samtidigt förklara vad min bifogade bild med gps koordinater visade.
Jag skrev typ, om det på bilden inte är grus vad är det då?

Jag fick ingen respons alls på det, det är verkligen förakt för trafikanten.

Men jag lär ju maila mitt ärende igen till dem och deras chefsjurist nu när jag ju varit med på tv&#55357;&#56836;, så lätt kommer de inte undan.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Yes det är jag:crash

Säg till om du behöver ytterligare vittnen. Jag åker periodvis ganska mycket hoj från Upplands Väsby och norrut eller ut mot kusten. Normalt sett grymma hojvägar, men efter semestern förra året så saboterades vägarna totalt av denna jävla snabelbil. Flera centimeter tjocka gruslager lite här och där och ingen skylt någonstans. Var själv någon millisekund ifrån att lobba min arbetsgivares ZX10 ut ur en kurva i Markim (traction control räddade mig sannolikt från tidernas högsida). En av kvällarna mötte jag faktiskt två andra hojar som gått omkull, en Fireblade utanför Gottröra och någon form av KTM utanför Åkersberga (det kanske till och med var du...?).

Jag ställer gärna upp med vittnesmål om detta, om det kan hjälpa någon som tänker processa mot dessa idioter.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag drar fram denna gamla tråd då vi har ett fall av oskyltad, snabelbilsnedsprutad väg under upprullning i min hemkommun. Har man något för att lämna in en polisanmälan på den lokala polisstationen...? Eller är det anmälan till Trafikverket eller entreprenören själv (ganska säker på att detta handlar om NCC) som gäller...?

Ni norrbottners som läser detta kan vilja ta det jävligt lugnt en tid framöver längs väg 715 från Kalix upp mot Vitvattnet. Snabelbilslagningar lite här och där, kurvor som är fullkomligt dränkta i rullgrus och naturligtvis inga skyltar...

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag drar fram denna gamla tråd då vi har ett fall av oskyltad, snabelbilsnedsprutad väg under upprullning i min hemkommun. Har man något för att lämna in en polisanmälan på den lokala polisstationen...? Eller är det anmälan till Trafikverket eller entreprenören själv (ganska säker på att detta handlar om NCC) som gäller...?

Ni norrbottners som läser detta kan vilja ta det jävligt lugnt en tid framöver längs väg 715 från Kalix upp mot Vitvattnet. Snabelbilslagningar lite här och där, kurvor som är fullkomligt dränkta i rullgrus och naturligtvis inga skyltar...

Gör polisanmälan, det kommer jag att göra nästa gång.
Har haft dialog med min kommun (Svedala kommun) och de säger att de har prioriterat bort skyltarna då det kostar för mycket.
Ta hjälp av SMC då de säkert också vill ha detta prövat.
Finns något som heter "framkallande av fara" och som kan ge böter eller fängelse.
Lycka till.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj

Tack för varningen! Det är lika bra att följa rutinen då t ex en polisanmälan alltid kommer att läggas ned med hänvisning till att problemet inte rapporterats på rätt sätt...

Bra länk till hur TV vill ha det (Bansaie inlägg #41): http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=120123&viewfull=1#post120123

Så skriv in telefonnummer 0771 - 921 921 i Era telefonböcker, det är öppet dygnet runt och om man väljer alternativ "4" så kommer man rätt.

Jag har i alla fall lagt in numret nu och väntar ivrigt på att SMC-appen ska automatisera detta med GPS-koordinater m.m. Normalt sett drar jag mig för att "vara besvärlig" men jag tänker inte lyssna på när någon självbelåten tjänsteman självbelåtet meddelar att man lagt ner jouren på grund av få anmälningar... Därför tänker jag ringa så fort jag hittar en felaktigt skyltad sträcka!

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Så skriv in telefonnummer 0771 - 921 921 i Era telefonböcker, det är öppet dygnet runt och om man väljer alternativ "4" så kommer man rätt.

Jag har i alla fall lagt in numret nu och väntar ivrigt på att SMC-appen ska automatisera detta med GPS-koordinater m.m. Normalt sett drar jag mig för att "vara besvärlig" men jag tänker inte lyssna på när någon självbelåten tjänsteman självbelåtet meddelar att man lagt ner jouren på grund av få anmälningar... Därför tänker jag ringa så fort jag hittar en felaktigt skyltad sträcka!

Tack för tipset, men 0771 - 921 921 och alternativ 4 genererar just nu ett svar i form av "the number is temporary out of service"...

Jag vill inte heller vara en sådan som är besvärlig och håller på med anmälningar till höger och vänster. Men att en sådan tabbe / tjänstefel / sabotage / mordförsök sker mitt framför ögonen på mig i min egen hemkommun har gjort mig smått förbannad. Dels för att risken är mycket stor att någon annan motorcyklist (som inte vet om detta) åker in på denna väg, med allt från spräckt kylare till allvarlig krasch som tänkbar konsekvens. Dels för att en av mina absoluta favoritvägar är förstörd för resten av den här sommaren...

Edit: Jag fick tag på en lokal polisman som visade sig vara väldigt förstående. Han höll med till 100% - har man gjort en så tafflig lagning att det ligger rullgrus över hela vägbanan, då ska man skylta TYDLIGT. Med "sladdande bil" skylten och om det gäller en längre vägsträcka, med jämna mellanrum eller med extra skylt om vilken sträcka det gäller. Han lovade att försöka få tag på berörd myndighet / väghållare. Enligt honom har polisen tillgång till ett antal telefonnummer (som inte är offentliga för allmänheten) som de kan använda för att försöka få tag på berörd myndighet / väghållare.

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Tack för tipset, men 0771 - 921 921 och alternativ 4 genererar just nu ett svar i form av "the number is temporary out of service"...

Jag vill inte heller vara en sådan som är besvärlig och håller på med anmälningar till höger och vänster. Men att en sådan tabbe / tjänstefel / sabotage / mordförsök sker mitt framför ögonen på mig i min egen hemkommun har gjort mig smått förbannad. Dels för att risken är mycket stor att någon annan motorcyklist (som inte vet om detta) åker in på denna väg, med allt från spräckt kylare till allvarlig krasch som tänkbar konsekvens. Dels för att en av mina absoluta favoritvägar är förstörd för resten av den här sommaren...
Ja, jag vet att vi nog tänker likadant. Jag blir rent ut sagt fly förbaskad när numret inte funkar, det är ju banne mig hämtat från TV:s egen handlingsplan över hur ärenden som dessa ska hanteras/åtgärdas! :mad:

Tror väl tusan att folk struntar i att anmäla och att statistiken därmed blir så där gosigt fördelaktig och intetsägande när de inte ens kan hålla igång det egna larmnumret. Ska se om jag hittar en "klagomur" på TV:s hemsida för att rapportera felet, Hampe i den tidigare länkade tråden gjorde just det...

EDIT - Felanmälan skickad, komplett med länk till denna tråd. Få se om det leder till något svar, fortsättning följer...

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
EDIT - Felanmälan skickad, komplett med länk till denna tråd. Få se om det leder till något svar, fortsättning följer...

Var hittade du sådana kontaktuppgifter...? Det enda jag hittade på deras hyfsat genomusla websida var kontaktuppgifter för att ge feedback om just websidan...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras