Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Var hittade du sådana kontaktuppgifter...? Det enda jag hittade på deras hyfsat genomusla websida var kontaktuppgifter för att ge feedback om just websidan...

Mailade trafikverket(kanelbulle)trafikverket.se och fick svar att de mottagit mitt mail och skulle besvara mitt ärende "så snart som möjligt". För ordningens skull bifogar jag innehållet:

"Rubrik: Felanmälan larmnummer 0771-921 921 svarsalternativ #4
Ärende: Hej,

I Er handlingplan för att motverka skador på grund av halkiga vägar uppger Ni ovanstående kontaktnummer när jag som trafikant uppmärksammar att t ex lagningarbeten icke skyltats adekvat eller saknas helt.

I Kalix kommun, vägsträcka länsväg 715 från Kalix mot Vitvattnet finns just nu omfattande lagningsarbeten med överskott av grus som helt saknar skyltning, vilket innebär stor risk för bl a mc-förare. När observatören tidigare under denna förmiddag försöker använda Ert larmnummer får denne endast ett felmeddelande och larmnumret fungerar icke.

Jag anser detta oerhört svagt då ett larmnummer aldrig får lämna en anmälare rådlös och kräver att TV omedelbart säkerställer att denna situation inte kan uppstå! I ett fall att tekniken slås ut måste en anmälare kunna få tala med en fysisk person, det handlar om Er egen nollvision.

Hela skeendet kan följas i denna forumtråd:*http://www.sporthoj.com/forum/showt...nskning-28-8-20-00-Ansvar-f%F6r-v%E4gstandard

MVH..."

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ska se om jag hittar en "klagomur" på TV:s hemsida för att rapportera felet, Hampe i den tidigare länkade tråden gjorde just det...

Fanns ett formulär tidigare under http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss/Anmal-skador-och-brister/
som gav automatiskt diarienummer.
Den har tidigare funkat sådär - i och med det automatiska diarienumret så har man kunna stöta på och stöta på och stöta på tills något händer. Brukar ta en månad i snitt tills man får ett "Goddagyxskaft-svar".

Senaste månaden så har man tagit bort denna felanmälansida. Det vart väl för jobbigt att behöva stå till svars för all skit man ställer till med, kan tänka. Det ökade antalet anmälningar om brister ute på vägarna stred väl mot deras egna nollvision - villfarelsen att varken Trafikverket eller Trafikverkets entreprenörer gör några fel...

Jag mailar in allt mitt på kundtjanst@trafikverket.se nu istället.
Vi får se om det blir några diarienummer av det - jag samlar alla mina anmälning i en hög som jag kommer att maila SMC-kansliet i en batch mot slutet av säsongen. Börjar bli en del nu, och det är tydligt att Trafikverket inte har en susning om vad deras entreprenörer håller på med ute på vägarna.
Clueless i ordets sanna bermärkelse.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Senaste månaden så har man tagit bort denna felanmälansida. Det vart väl för jobbigt att behöva stå till svars för all skit man ställer till med, kan tänka. Det ökade antalet anmälningar om brister ute på vägarna stred väl mot deras egna nollvision - villfarelsen att varken Trafikverket eller Trafikverkets entreprenörer gör några fel...

Jag noterar dock att de har en alldeles utmärkt funktion för att anmäla misstanke om korruption, mutor och jäv...

Undrar vad som händer om man anmäler borttagandet av felanmälansidan som jäv eller rent av som misstänkt korruption...? Det är ju inte helt otroligt att denna sida slopats enbart för att försköna statistiken och man behöver inte vara alltför konspiratoriskt lagd för att misstänka att detta kan ha inträffat efter yttre påtryckningar...?

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Felanmälningssidan hos Trafikverket finns här. https://dka.vv.se/kundtjanstext/

...men den sidan verkar inte längre gå att hitta när man söker på Trafikverkets hemsida.
I vart fall inte på den mest logiska platsen: "Anmäl skador och brister"
http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss/Anmal-skador-och-brister/

Okay, länken du skickade funkar, men det verkar lite gôtt hemligt att man måste kunna the secret handshake för att att kunna meddela alla fel som Trafikverket gör.
En bra tröskel för att slippa så mycket klagomål, eller kanske rent av den sanna reinkarnationen av Vogonsk informationsiver?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Here we go again...

http://www.gd.se/blaljus/polisen-asfalten-blir-saphal

"I söndags skadades en kvinna svårt i en mc-olycka vid Hagsta i höjd med Skarvberget. I samband med en omkörning tappade motorcykeln fästet och kvinnan fastnade i vajerräcket. "

"Det ligger ny asfalt på någon kilometer i det området, om olyckorna har inträffat där kan det vara orsaken. Ny asfalt blöder och blir såphal när det regnar, om man då gasar på för att köra om är det lätt att sladda omkull, säger Christer Lindén, yttre befäl vid trafikpolisen. "

Vajerräcken har också diskuterats förr, nollvision ha :huvet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Angående väg 715 utanför Kalix,

Förutom polisanmälan så skickade jag även ett meddelande till ovanstående kontakt där man lämnar feedback på deras hemsida. Naturligtvis inte för att lämna feedback, utan ett vänligt men bestämt meddelande om väg 715 och en lika vänlig men bestämd uppmaning om att skicka detta vidare till berörd person. Fick faktiskt svar om att så är gjort.

Jag kommer inte att vara i trakten i veckan så jag kan inte själv se om de tänker göra något åt problemet, men jag såg i alla fall inga skyltar vid infarten till denna väg på måndag förmiddag.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Och två nya (potentiella) olyckor pga såphal ny asfalt.
Klicka här för artikeln från Bike.com.

Det här är samma sträckning (runt skarvberget/testeboån) där flera olyckor, varav en en dödsolycka, skedde under kort tid sommaren 2012 på grund av halka.

Frågan är hur länge de kan skylla på "ny" asfalt på en så pass vältrafikerad väg som E4?

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/var-skarvarna-hala

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Trafikverket lär behöva gaska upp sej gentemot sina underentreprenörer så de faktiskt gör vad de får betalt för (med våra pengar).

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Hoj
SV1000s -04
Trafikverket lär behöva gaska upp sej gentemot sina underentreprenörer så de faktiskt gör vad de får betalt för (med våra pengar).

Det kanske är precis där problemet är.
Man struntar i det eftersom man betalar för något man själv inte berörs av, med någon annans pengar.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag fick ett telefonsamtal igår eftermiddag, av en "Håkan" från Trafikverket angående mitt mail. Han inledde samtalet som en kul kille: "- Det kan ju inte jag veta, varför telefonnumret låg nere? Det är väl bara att ringa igen!"

Efter en stunds samtal, där vi gick igenom bakgrunden inklusive en länk till TV:s handlingsplan, de åtaganden man gjort och deras aktiva val att ENDAST hänvisa till telefonnumret på hemsidan började samtalet flyta bättre. Särskilt raden att "Larm om risk för halka ska alltid tas på allvar" renderade i en stunds uppmärksamhet. Så småningom lyckades vi till och med reda ut att det inte var mitt (=trafikantens) utan Trafikverkets ansvar att hålla sitt dygnet-runtbemannade nummer öppet just dygnet runt och att ett tekniskt fel skulle rendera i en automatisk koppling till en fysisk person. Håkan lovade att en avvikelserapport med det innehållet skulle upprättas.

Något ärendenummer för min felanmälan kunde jag tyvärr inte få under samtalet, det skulle TV återkomma med. Jag har ännu inte fått det återrapporterat...

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Felanmälningssidan hos Trafikverket finns här. https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Jag har nu använt denna för att felanmäla väg 711 i Kalix kommun (den så kallade Lantjärvvägen). Även denna har fått besök av snabelbilen och precis som i fallet med väg 715 (Vitvattenvägen) så är resultatet detsamma - stora mängder rullgrus över stora delar av vägbanan och inte en skylt någonstans...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och jag har nu fått svar från en handläggare på trafikverket. Enligt honom så har kritiken framförts till ansvarig person på "mitt" driftområde. Det mest intressanta är dock en annan sak han nämnde - att vägarna numera ska sopas efter snabelbilens besök. Vad detta innebär mer konkret framgår inte. Betyder detta att man från och med nu skickar ut traktor med borste kort efter snabelbilen...? Eller är detta något man redan betalar entreprenören för att göra och därför är under tron att det också sker, ungefär som med NCC's snödjupsmätning...? Den som överlever får se...

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Och jag har nu fått svar från en handläggare på trafikverket. Enligt honom så har kritiken framförts till ansvarig person på "mitt" driftområde. Det mest intressanta är dock en annan sak han nämnde - att vägarna numera ska sopas efter snabelbilens besök. Vad detta innebär mer konkret framgår inte. Betyder detta att man från och med nu skickar ut traktor med borste kort efter snabelbilen...? Eller är detta något man redan betalar entreprenören för att göra och därför är under tron att det också sker, ungefär som med NCC's snödjupsmätning...? Den som överlever får se...

Åkte efter ett dylikt ekipage vid Svenljunga trakten igår och där åkte en sopmaskin sist i raden efter snabelbilen. Var dock mycket skit kvar på vägen trots det. Om de inte sopade en gång till efter att jag åkt förbi.

Men ett försök att rensa efter sig liknade det trots allt.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Åkte efter ett dylikt ekipage vid Svenljunga trakten igår och där åkte en sopmaskin sist i raden efter snabelbilen. Var dock mycket skit kvar på vägen trots det. Om de inte sopade en gång till efter att jag åkt förbi.

Men ett försök att rensa efter sig liknade det trots allt.

Va bra det!
Känns som det är bättring på G på flera punkter.
--
Körde i Tyskland, vart det var max 30 km/t eftersom man snabel repade vägen. Kort och kontant Max 30 och tydlig skyltning. Vi kör fortfarande 110 km/t på motorvägen och snabel bilen jobbar!!
--
I natt på E4 vid Linköping - är det ny beläggning mot Stockholm. Tydlig varnings skyltning för halka och sänkt hastighet till 90 km/t.
MYCKET BRA, tveklöst är detta också nytt - Trafikverkets action plan ang. "Sommarhalka" är tydligen läst och respekterad på flera håll.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC