Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Rövslickeri eller dags att göra lite verkstad!
JO ska övervaka att den offentliga makten utövas i enlighet med lagar och regler. JO:s uppdrag är att granska myndigheterna – inte privata företag eller förtroendevalda politiker.

Under JO:s tillsyn står....andra som har anförtrotts myndighetsutövning (myndighetsutövning innebär beslutsfattande eller andra åtgärder som utgör uttryck för samhällets maktbefogenheter i förhållande till medborgarna)

När skall SMC våga utmana makten?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Rövslickeri eller dags att göra lite verkstad!
JO ska övervaka att den offentliga makten utövas i enlighet med lagar och regler. JO:s uppdrag är att granska myndigheterna – inte privata företag eller förtroendevalda politiker.

Under JO:s tillsyn står....andra som har anförtrotts myndighetsutövning (myndighetsutövning innebär beslutsfattande eller andra åtgärder som utgör uttryck för samhällets maktbefogenheter i förhållande till medborgarna)

När skall SMC våga utmana makten?

Utmana?
Som i vi vet var ni bor någonstans?
Eller, vi kan också spelets regler fast bättre...
Konfrontation är allt, eller...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
När skall SMC våga utmana makten?

Öh, va? :va

Vad tror du de håller på med just nu?

Utan SMC hade det aldrig blivit ngt reportage i UG.

Utan SMC hade det aldrig blivit ngn polisanmälan.

Utan SMC hade det aldrig funnits ngn Rättsfond att driva mål mot myndigheter med.

Utan SMC hade diskussionen om vajerräckenas framtid aldrig förts på politisk nivå.

Om ngn slickar röv så är det TrV:s flathet för sina entreprenörer som imponerar på det området. Brunare näsa var det länge sedan jag såg.

SMC klantade iofs sig med begreppet Extremt beteende. Men det har de erkänt (om även inte fullt ut ännu).
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Topic är ju att det är upprörande att en nylagd väg är hal och människor skadas och dör, och vem som är ansvarig etc. Viktigt fråga och bra att debatten är väckt, som sagt.

Hur Uppdrag Granskning gör sina program är en annan fråga, OT.

[QUOTE
Dock, jag tar numera allt från Uppdrag Granskning med en stor nypa salt. Jag har sett intervjuer med de som gör programmet, och deras mål och syfte är att väcka uppståndelse, inte visa en bild av sanningen. Så mycket publicitet som möjligt är det de är ute efter. De sitter med andra ord och gnuggar händerna när de ser denna upprörda tråd.

Har du nån bra länk till det här?[/QUOTE]

Hittar inte den tv-intervjun nu, men det finns en hel del i ämnet om man googlar Trovärdighet UG ed, t ex en artikel i svd:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/uppdrag-granskning-vi-fokuserar-pa-de-negativa-sidorna_6591498.svd

Jag tycker UG har en funktion att fylla, just att sätta fingret på viktiga frågor och uppmärksamma felaktigheter.

Men det är inget faktaprogram, de väljer att visa bara ena sidan, precis som Mr Josefsson berättar i svd-artikeln ovan. De klipper hårt, vinklar och en del personer som intervjuas klipps sedan bort helt för att de inte sa det som överensstämmer med vinklingen UG valt att visa. UG tar också till dramaturgiska knep, slowmotionsekvenser, dramatisk eller sorgsen musik, upprepningar och de använder ibland skådisar.

Man måste se UG för vad det är. Det kan lätt förväxlas med ett objektivt, sanningsenligt faktaprogram och det är väl det som är viktigt att ha med sig när man tittar på programmen.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
UG hade jag svårt för till en början. Självklart vinklar de som alla andra. Man får inte vara naiv.

Men se bakåt vad de ställt till med. Mängder av röta överallt högt och lågt. Tidigare fanns ingen som helst kritisk granskning av detta vad jag känner till. Hela journalistkåren är ju och har varit mer eller mindre av en viss färg.

Varför har ingen annan journalist ställt sig frågan om våra myndigheter gör ett bra jobb? Har egna erfarenheter från kommun och till viss del även med landsting.

Om medborgarna visste hur illa ställt det är inne på dessa institutioner hade de avskaffats redan imorgon. Det måste finnas någon som är duktig därinne. Men systemet maler ned dem till något som faktiskt ingen behöver.

Ställer någon frågan "källa på det" så nämner jag bara gemenamma sjukvårdsjournaler, läsbara över hela landet, på det ställe patienten råkar vara (det finns inte om nu någon inte känner till det).
Samt PWC kommentar om att GBG:s interna redovisning är "ett svart hål" omöjligt att spåra och reda i så ingen döms i mutaffärerna. UG även där.

Men om jag "råkar skriva fel i deklarationen" skall jag under flera år jagas med ideliga kontroller och omedelbara strafftillägg, vilka kan bestridas, men först efter att man betalt in dem:huvet

Ja, nu gnäller jag. Och jag gör inget åt det. Knyter näven i byxfickan för jag orkar inte göra något åt det.:(
 

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Sorry, lite oklart formulerat!
Trafikverket utövar myndighet och genom att mörka med att inte lämna viktig information om väglaget så är detta en grund för att JO eller en åklagare att inleda en förundersökning. Det är därför vi lever i en rättsstat. Så vill SMC som organisation ta hela steget ut eller räcker det att låta UG föra talan?

P.S nylagd asfalt har alltid varit livsfarlig när det regnar det vi som KÖRT hoj sedan stenåldern:tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Var det NCC som hade gjort vägen vid Gävle? Eller var det Vagnhärad.....?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-cyklade-ner-i-hal-omkom/

Ingen belysning på en cykelbana. Måste vara en rejäl grop. Lite konstigt att man i det här fallet pratar direkt med NCC. Gällande både Vagnhärad och Gävle så har man pratat med Vägverket. NCC hade anlagt vägen intill vägen cykelbanan också och där måste väl Vägverket vara inblandade också. Kan ju i det här fallet, vilket är otroligt tragiskt i så fall, vara så att någon elak människa faktiskt flyttat på avspärrningen. Finns ju dom dårar som drar ner spätt i botten vid hopptorn och annat vid badplatser. Hur som, i det här fallet talar man direkt med den som utfört jobbet men vid motorcykelolyckor pratar man oftast med Vägverket..... En liten reflektion bara.....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
NCC = Vagnshärad
Skanska = Gävle

Om jag kommer ihåg det hela rätt...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Var det NCC som hade gjort vägen vid Gävle? Eller var det Vagnhärad.....?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-cyklade-ner-i-hal-omkom/

Ingen belysning på en cykelbana. Måste vara en rejäl grop. Lite konstigt att man i det här fallet pratar direkt med NCC. Gällande både Vagnhärad och Gävle så har man pratat med Vägverket. NCC hade anlagt vägen intill vägen cykelbanan också och där måste väl Vägverket vara inblandade också. Kan ju i det här fallet, vilket är otroligt tragiskt i så fall, vara så att någon elak människa faktiskt flyttat på avspärrningen. Finns ju dom dårar som drar ner spätt i botten vid hopptorn och annat vid badplatser. Hur som, i det här fallet talar man direkt med den som utfört jobbet men vid motorcykelolyckor pratar man oftast med Vägverket..... En liten reflektion bara.....

I och med att det rör sig om en cykelbana är det med största sannolikhet kommunen som är ansvarig, inte Trafikverket. Trafikverket är ansvarig för det statliga vägnätet. Kommunerna ansvarar för gator, cykelbanor m.m. i tätorter.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Följande text fick jag idag från en kontakt på Trafikverket. Jag har bett om ytterligare källa, så det kan vara så att det är en intern text eller rent nonsens (vilket jag betvivlar då personen arbetar med helt andra frågor):

Under onsdagskvällen sände Uppdrag granskning inslaget Rapporten som försvann. Vi kan konstatera att SVT gör ett hårt vinklat reportage och att de i några fall ger direkt osanna förutsättningar till personer som är kritiska i programmet.

Eftersom det inte framgår var man gjort friktionsmätningar i det materialet som Uppdrag Granskning visar för dem som intervjuas får man lätt en bild av att sambandet mellan friktion och olyckor är solklart och att Trafikverket mörkat en stor säkerhetsrisk, som dessutom haft dödlig utgång. Så är inte fallet.

God friktion uppmättes vid två olyckor

När vi i efterhand har jämfört var olyckorna skedde med var VTI har utfört friktionsmätningar, så överensstämmer inte sträckorna. (Se kartan till höger över var skarvmätningarna visade på lägre friktion och var olyckorna inträffade.)

En faktor som Uppdrag granskning helt väljer att bortse ifrån är att de två polisrapporterade olyckorna skedde på sträckor där friktionen uppmättes som god. I polisrapporterade olyckor finns en dokumentation av var de skett. Dödsolyckan inträffade på en plats där både den ordinarie mätningen av vägbanan och skarvmätningen visade på god friktion. Den andra olyckan inträffade på en plats där mätningen av friktionen på vägbanan visade på god friktion, någon mätning av skarven gjordes inte där. Den tredje olyckan, där en person skadade foten, rapporterades inte in till polisen men enligt de uppgifter vi har ska den ha skett på en sträcka där lägre skarvfriktion uppmättes.

I det material som Uppdrag granskning har på sin hemsida räknas dödsolyckan två gånger.

Mätning av vägbanan

Mätning av friktionen på vägbanan är en standardmätning som är praxis att använda för att visa på friktion. Vi har vi inte dolt eller mörkat något, vi har skickat allt material polis och andra efterfrågat. Vi arbetar vidare med de så kallade skarvmätningar som VTI också gjort. De har inte dolts utan är tvärtom mycket intressanta. De kräver dock noggranna analyser. Varför varierar mätningarna, hur ser jämförelser ut med skarvar på en icke nybelagd väg, kan överhuvudtaget skillnad i friktion i en skarv vara en faktor vid en olycka? Det är bara några exempel på frågor vi och VTI arbetar med. Det finns inget hemligt material. Notera också att VTI med sin expertkompetens inte finns med i programmet.

Att mäta friktionen på vägbanan har VTI gjort på vårt uppdrag under en längre tid men att mäta skarvar som bara är en decimeter breda är nytt för oss. Ett problem som upptäcktes i samband med skarvmätningarna på E4 i Gävle 2012 var att mätresultaten hade stora spridningar, förmodligen för att det var svårt att hålla mäthjulet precis över skarven. Via länken till höger kan den som är intresserad läsa VTI:s hela material kring skarvmätningarna.

Hur mäts friktion?

På sommarväglag, nyasfalterad eller gammal, där misstanke om dålig friktion finns kan den mätas. Gränsen för godkänd friktion ligger på 0,5. Friktionen mäts i 70 km/h, med ett smalare och mindre hjul än normal personbil eller mc har. Framför mäthjulet sprutas även ut vatten som motsvarar vått väglag, det är alltså våtfriktion som mäts och rapporteras. Eftersom det går åt ganska mycket vatten under en mätning kommer man endast några kilometer per mätning innan man måste fylla på med vatten.

Friktionen beror på många faktorer, där hastighet, vägens utformning och tvärfallslutning är stora påverkande faktorer. Spill från fordon, olja eller bränsle, påverkar också. Ur beläggningssynpunkt påverkar såväl makrotextur (hur tät ytan ser ut) som mikrotextur (hur skrovlig enskilda stenar är). I Sverige har vi normalt inte problem med mikrotexturen eftersom vi har dubbdäck och tillgång till bra stenmaterial.

Nylagda ytor har en bitumenfilm som nöts bort efter en tid. Den gör att ytan kan se oljig ut, men normalt värde för sådana ytor är friktionsvärden på 0,6-0,8. Även tätare ytor som ser feta ut har ofta goda friktionsvärden, beroende på att det finns en god mikrotextur.

Trafikverket har flera projekt på gång inom området att mäta och hitta samband på friktion, där ett av projekten konstaterar att: En beläggning som ser svart, fet och tät ut är har inget samband med att den är hal vid våt vägbana, men den kan vara hal. Det måste verifieras med friktionsmätning. Däremot är hala ytor mycket sannolikt även täta och feta.

Det här bidrar till komplexiteten att mäta och utvärdera friktion och har lett till att vår rutin sedan förra året kring blödande beläggningar är uppdaterad. Läs vår rutin för blödande beläggningar till höger.

Om friktionsvärdet är lågt föreligger risk för halka och då görs åtgärder som att skylta för att varna om att vägbana kan vara hal samt mäta friktionen om man inte väljer att göra friktionshöjande åtgärder direkt.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
En massa text från Trafikverket

Av hela det resonemanget drar jag slutsatsen att Trafikverket vill visa på följande:

1. Det är utan tvekan så att bristande friktion mätts upp i skarven på ett flertal ställen, vilket tyder på en allvarlig kvalitetsbrist i hur jobbet utförts.
2. Det är svårt att mäta en skarv eftersom mäthjulet ofta hamnar utanför skarven
3. När mäthjulet rullar utanför skarven så hamnar det i ordinarie vägbana där det är högre friktion
4. Under mätningarna varierade friktionen, sannolikt pga. punkt 2-3
5. Av totalt 4 MC-olyckor på vägsträckan skedde endast en på en plats där Trafikverket menar att VTI:s mätningar i skarven visar på god friktion (om denna goda friktion beror på att man just då mätt på ordinarie vägbana enligt punkt 2-3 framgår inte, troligtvis för att ingen vet). Vid en olycka visade resultatet i skarven dålig friktion. En tredje olycka skedde på en plats där mätning saknades. En fjärde olycka (som SMC tar upp men som inte var med i reportaget) är det oklart om mätning gjorts på platsen och vad den visat.
6. Av detta drar Trafikverket slutsatsen att man inte mörkat en säkerhetsrisk när man valde att enbart lämna ut rapporten från ordinarie vägbana och inte skarven - FAIL
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Du kanske skulle kolla på reportagen så att du får storyn klar för dig?

Jag HAR sett reportagen men kom inte ihåg vilken entreprenör som hade utfört jobben på vardera plats men visste att NCC var inblandad. Hade vare sig tid eller lust att se inslagen igen för att påminna mig om vilken entreprenör som utfört arbetet på dom olika ställena. Käkat taggtråd till frukost? ;)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Redan nästa vecka blir det förmodligen ett nytt program med Trafikverket och Uppdrag Granskning. Denna gång är det om allt grus som snabelbilen lägger ut och underentreprenören heligt bedyrar att de sopar upp.

Förmodligen är ett riktigt snyggt ekipage med också:)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Redan nästa vecka blir det förmodligen ett nytt program med Trafikverket och Uppdrag Granskning. Denna gång är det om allt grus som snabelbilen lägger ut och underentreprenören heligt bedyrar att de sopar upp.

Förmodligen är ett riktigt snyggt ekipage med också:)

Intressant, mer än en gång har man kört längst vägar där grus lämnats på vägavsnitt utan någon som helst varningstext. Mest förbannad blev jag den gången jag körde motorcykel och plötsligt körde över grus som snabelbilen spytt ut längst en flera km om inte mil lång sträcka. I 20 km/h sprutade det sten likt snö sprutar ut från en snöslunga från framskärmen.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top