Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Enligt direktiv ska friktionen vara över 0,5 mätt över hela vägbanan. Så det är endast bluff av Trafikverket att komma med bortforklaringar om skarv, vita linjer, kvalitetssäkring, forskning, det är bara siffror, etc., etc...

Definition av mätmetod etc. är 25 år gammal.

Mera komplicerat är det inte!

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Hoj
2012 ZX10R
Mycket bra program, det tragiska är att personer får sätta livet till eller bli riktigt skadade
och sen sitter fjanten och ljuger alla rätt upp i ansiktet fast han får fakta emot sig.
Det enda han kan är att bortförklara sig, hur kommer det sig att de klarar sig, de måste
ju kunna ställas till svars för det dåliga jobbet. Det måste vi jobba för, annars blir det aldrig någon
förbättring.
Daniel

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Här är hela det citatet:

Så, man kan inte skylla på bara halkan, för det är måååånga faktorer som spelar in? Vi kan däremot skylla på hastigheten? Som vanligt, med andra ord.

Men det går bra att sänka hastighetsbegränsningen på en motorvägssträcka utanför nyköping på grund av att några 19åringar körde i 200 där, åkte av vid en bro och drunknade... Herrejösses...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad hände med begreppet tjänstefel?
Det finns med all säkerhet kvar men är nog mer ett arbetsrättsligt begrepp, d v s en saklig grund för t ex omplacering eller avsked. Om arbetsgivaren anser att den anställde begått något fel gentemot den befattningsbeskrivning, ansvar och befogenheter som gäller för en tjänst. Men frågan är väl om Världens Bästa Trafikverk anser att något fel är begånget, så länge avsikten var att hålla glashusets fasad välputsad och intakt och att besvärande information skulle stanna inom de väggarna?

Detta är mer knepigt, att finna en straffrättslig rubricering för agerandet. Undanhållande av bevis? Det har ju inte skett något förhör under ed med tjänstemännen. Fortsättningen blir intressant att följa...

Vid sidan om det kändes det beklämmande att höra hur regiondirektören (eller vilken titel han nu har) frenetiskt försöker få in hastigheten i diskussionen utan minsta tillstymmelse till relevans i de aktuella fallen. Det förefaller vara det allena saliggörande mantrat i all intern och extern kommunikation inom verket vilket inte borgar för objektiva, sakliga och utvecklande analyser!

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Man måste fråga sig vilket egenintresse individer har som väljer att leva med vetskapen att fler liv kan hamna på deras samvete, det görs nämligen inte utan anledning.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Man måste fråga sig vilket egenintresse individer har som väljer att leva med vetskapen att fler liv kan hamna på deras samvete, det görs nämligen inte utan anledning.

Uppenbarligen håller ngn entreprenörerna om ryggen för att de ska slippa göra om sina dåliga jobb :mad:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Verkar ju onekligen som om beställarna och entreprenörerna är lite väl bundis, och att det kanske kan vara dags att kika noga på ekonomiska band dem emellan?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Verkar ju onekligen som om beställarna och entreprenörerna är lite väl bundis, och att det kanske kan vara dags att kika noga på ekonomiska band dem emellan?

Det är väl mer eller mindre ett Faktum att dom är "för bundis" med varann!
Att en "enögd statistiker" som Tingwall skulle kunna "tänka sig" att förhållandet att Entreprenören inte bara utför arbetet utan också är ansvarig för "kontrollen och det slutliga godkännandet" av åtgärden, visar att systemet som "Tingwall" skapat inte är just "KVALITETSSÄKRAT"!

Efter mer än 35år inom Verkstadsindustrin som maskinoperatör, delägare i ett legoföretag, konsult inom produktion/produktionstekniska frågor, har jag ALDRIG varit med om att det företag som utförde själva tillverkningen, också fick ansvaret för "Slutkontrollen" av produkterna, det gör ALLTID köparen.

Det är också själva grundbulten för KVALITETSSÄKRAD PRODUKTION!

Detta oavsett om det handlar om produkter eller tjänster. Men Tingwall och hans likar har inte den kunskapen och i deras värld finns det aldrig någon som kan göra "fel", oavsett bakomliggande orsak!

I min värld, verkstadsindustrin, skulle en dylik upphandling, att producenten också är slutkontrollant, ALLTID sluta med ett överklagande till högre instans, därför förekommer det aldrig.

/KentW

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Gick med
24 Jun 2007
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Jag har läst samtliga polisrapporter för tre av fyra MC-olyckor norr om Gävle sommaren 2012. Jag har talat med de tre som överlevde olyckorna - de som minns säger att det var halt. Magnus Karlsson som ni såg på TV minns inte. Alla vittnen är överens om att MC-förarna inte körde över gällande hastighetsgräns (100 km/h).

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Och det spelar tydligen ingen roll förr herr Lundberg att en person avlidit och att minst en är skadad för livet så länge han oklippt tillåts sitta och ljuga i TV.
Att medvetet fuska med bevisen och undanhålla väsentlig information i denna grad bör det ju finnas hinder för.

Falsk tillvitelse http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Falsk_tillvitelse

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man bör väl i rimlighetens namn också påpeka att risken för den här typen av olyckor på den här typen av vägar är i det närmaste obefintlig om underlaget det minsta över nivån katastrofalt dåligt. Då är sikten en troligare faktor i händelse av nederbörd, skitigt visir p g a vattenblandad lort i turbulensen efter andra fordon, omkörande eller bara framförvarande. Skulle det vara hastigheten som är utlösande faktor får det gå oförsvarbart fort för att få den typen av problem på vad jag betraktar som stor, rak och öppen väg. Inte som försvar för fortkörning utan bara en kommentar om hur pass antingen inskränkt i sitt resonemang eller desperat sökande efter bortförklaringar J - E L framstår.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag satt också och irriterade mig nåt så i hvte på kvalitetssäkringsbladdret och varför inte frågan om vad det är som gör att de undanhållna mätningarna är så väldigt tvivelaktiga. Men nu har jag funderat ett par timmar och kommit fram till att det nog är så att de inte är vana vid mätningar på skarv. Mätmetoden har sen tiotals år sedan varit att man mäter i hjulspåren för då har man bra stabila förhållanden för det hjul man mäter med mot asfalten och det är lätt för föraren att hålla spåret. Den här specialmätningen på skarven ligger utanför "hur man gör" och innebär nog vissa osäkerheter. Till exempel kanske det är svårare för föraren av provfordonet att ligga mitt på skarven hela tiden. En liten nivåskillnad finns nog mellan gammalt och nyasfalterat vilket gör att mer last ligger på ena sidan av däcket och som då bromsar bättre medans andra sidan bromsar sämre osv. Allt sånt gör att mätningen blir svajig och svårtolkad jämfört med vad man är van vid och då kanske "kvalitetssäkrad" är ett ord som kommer upp.

Sen kan man ju tycka, och det tycker nog trafikverket också vid det här laget, att det hade varit smartare att skicka allt underlag även om det inte varit kvalitetssäkrat och de kunnat dra 100 %-iga slutsatser om resultatet.

Spontant känns det ju i alla fall som att ena figuren nedan indikerar att friktionen ligger under 0,5 och att man kanske för säkerhets skulle borde fixa det bums. (vilket kanske var den slutsats som drogs även om fixen kanske inte kom bums).

View attachment 393028

View attachment 393029

För övrigt anser jag att VTI m fl. får fundera ut nån "kvalitetssäkrad" metod för att mäta hela vägbanan och inte bara där bilar normalt har sina hjul. Då kanske man kan få med extrahalkiga vägmarkeringar också.
Nån som vet om det finns friktionskrav för sådana förresten? Nä det gör det nog inte för dom ligger inte hjulspåren och då går de inte att mäta....

Fast om det är så och friktionen fältar upp och ned när mäthjulet vandrar över skarven så är det ju faktiskt ännu farligare för en MC än om det vore t.ex 0.46 över hela vägbanan. Det borde ju till och med de där döskallarna inse även utan teknisk utbildning.

När det gäller nivåskillnad så är den otäck i sig oavsett grepp på själva materialet. Här har man varit med snabelbilen, inget lösgrus men när man kör över skarven kliver hojen efter i sidled, det känns ibland som om den bara skall falla undan under en. Obehagligt.

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
När det gäller nivåskillnad så är den otäck i sig oavsett grepp på själva materialet. Här har man varit med snabelbilen, inget lösgrus men när man kör över skarven kliver hojen efter i sidled, det känns ibland som om den bara skall falla undan under en. Obehagligt.
Jag har ju bara haft körkort i ett år, och skaffade hoj i våras. Just det där att hojen "hoppar" i sidled upplevde jag som väldigt obehagligt och störande första tiden med hojen, man undvek skarvarna helt om man kunde. Att åka på räfflad asfalt (som den är när de ska lägga ny) kändes som att cykeln flöt ovanpå, ostabilt.

Sedan tog mitt bakdäck helt slut och jag satte på ett nytt. Nu märker jag knappt när jag åker över en skarv, otrolig skillnad. Skiter totalt i om det är en skarv eller inte när jag åker.

Gamla/nya däcket.

130807_dack_skillnad.jpg

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har ju bara haft körkort i ett år, och skaffade hoj i våras. Just det där att hojen "hoppar" i sidled upplevde jag som väldigt obehagligt och störande första tiden med hojen, man undvek skarvarna helt om man kunde. Att åka på räfflad asfalt (som den är när de ska lägga ny) kändes som att cykeln flöt ovanpå, ostabilt.

Sedan tog mitt bakdäck helt slut och jag satte på ett nytt. Nu märker jag knappt när jag åker över en skarv, otrolig skillnad. Skiter totalt i om det är en skarv eller inte när jag åker.

Gamla/nya däcket.
QUOTE]

Inte illa ment men jag höjer ett varningens finger för att lita på AVON-däck i vått väglag. Ditt är av en typ jag inte känner till, men sök lite och kolla på just egenskaper vid väta. Fått och sett obehagliga släpp även i torrt så försiktighet kan vara på sin plats. Vad är det gamla för nåt?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Det är ett Metzler. Vad har ni för nivåskillnad på ett ungefär? Skulle tippa på att vi har runt 10 mm (mer på vissa, mindre på andra ställen). Det jag tycker är värst är att man är så djävla snål att man bara lagar halva körfältet så man som hojkörare hamnar precis på skarven. Sedan lämnar man 6 meter och gör en ny lagning på andra sidan av körfältet. Kan det vara så dyrt att lägga på hela körfältet i 18 meter så man får en någorlunda homogen yta?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC