Jag satt också och irriterade mig nåt så i hvte på kvalitetssäkringsbladdret och varför inte frågan om vad det är som gör att de undanhållna mätningarna är så väldigt tvivelaktiga. Men nu har jag funderat ett par timmar och kommit fram till att det nog är så att de inte är vana vid mätningar på skarv. Mätmetoden har sen tiotals år sedan varit att man mäter i hjulspåren för då har man bra stabila förhållanden för det hjul man mäter med mot asfalten och det är lätt för föraren att hålla spåret. Den här specialmätningen på skarven ligger utanför "hur man gör" och innebär nog vissa osäkerheter. Till exempel kanske det är svårare för föraren av provfordonet att ligga mitt på skarven hela tiden. En liten nivåskillnad finns nog mellan gammalt och nyasfalterat vilket gör att mer last ligger på ena sidan av däcket och som då bromsar bättre medans andra sidan bromsar sämre osv. Allt sånt gör att mätningen blir svajig och svårtolkad jämfört med vad man är van vid och då kanske "kvalitetssäkrad" är ett ord som kommer upp.
Sen kan man ju tycka, och det tycker nog trafikverket också vid det här laget, att det hade varit smartare att skicka allt underlag även om det inte varit kvalitetssäkrat och de kunnat dra 100 %-iga slutsatser om resultatet.
Spontant känns det ju i alla fall som att ena figuren nedan indikerar att friktionen ligger under 0,5 och att man kanske för säkerhets skulle borde fixa det bums. (vilket kanske var den slutsats som drogs även om fixen kanske inte kom bums).
View attachment 393028
View attachment 393029
För övrigt anser jag att VTI m fl. får fundera ut nån "kvalitetssäkrad" metod för att mäta hela vägbanan och inte bara där bilar normalt har sina hjul. Då kanske man kan få med extrahalkiga vägmarkeringar också.
Nån som vet om det finns friktionskrav för sådana förresten? Nä det gör det nog inte för dom ligger inte hjulspåren och då går de inte att mäta....