Wilcan
Socialdemokrati är klassförräderi.
Fan man blir nästan gråtfärdig över jobbet som vår fantastiska organisation SMC gör. Inte bara i detta fallet har de verkligen visat sig!
...Kanske kan vi vrida tillbaka diskussionen till vad den egentligen handlar om?
Tycker du att det var tydligt i ditt förra inlägg att det var just denna kärnfråga du ville åt? På allvar alltså? Det ser snarare ut som ett osnyggt retoriskt grepp att vrida om det du skriver och plocka ut en liten del...
Jag vet inte om det förövrigt blev utrett att NCC:s besiktning av vägen också omfattade friktionsmätning och att det fuskades med det? Vad jag vet är det helt enkelt inte klarlagt att besiktningarna och vem som genomförde eller inte genomförde dem hade betydelse för olyckorna. Kanske missade jag den detaljen? Som som verkade klarlagt var att Trafikverket hade varit på plats och godkänt entreprenaden. Därefter hade den blivit hal (när stenmaterial sjunkit ned).
Bara så att jag är med, och jag vill gärna lära mig mer om det, vad är det för bot som företaget eller organisationen riskerade att få?
Det har jag aldrig påstått. Du lägger åsikter i min mun. Jag hoppas att det ger dig mycket nöje.
Hade det varit du som skrev ett svar hade du antagligen kontrakt med "Du bortser från de som riskerar att straffas trots att de är oskyldiga och hur deras familjer drabbas av att en familjemedlem blir oskyldigt dömd." Helt poänglöst och jag tycker att sådant kan lämnas utanför diskussionen.
Vad gäller frågan om att det inte är okej så är det väl ingen som hävdar att det skulle vara okej? Trafikverket erkänner bristande rutiner i programmet och är olyckliga över vad som hänt. NCC gjorde om vägen och gjorde rätt.
Det vi därefter diskuterar är väl något mer; exempelvis ett straff eller skadestånd?
Återigen en mycket tråkig retorik. Jag är alltså för ett samhälle med straffbefrielse för individer och organisationer. Och då är du å andra sidan för ett samhälle där vi straffar urskillningslöst oberoende på faktiskt ansvar och faktiska omständigheter? Vad ger egentligen ett sätt att diskutera på det här viset?
Ingen aning. Klart är väl att NCC fick göra om och göra rätt iaf. Förmodligen på egen bekostnad.
Själv tycker jag det blir onödigt spännande när trafikverket har varit ute och förstärkt vägkanter i kurvorna, och folk sen kör i det och sprider gruset över vägbanan.. Men det syns ju åtminstone, vägbanor som är glashala utan förvarning eller synliga tecken är ju fullkomligt livsfarligt..
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-i-Uppdrag-Granskning-igen/
Ny uppföljning i morgondagens program igen, denna gång med en tragisk olycka i Gävle i fokus. Blir till att bänka sig igen...
Nej, det är riktigt - Trafikverket är Beställare av anläggnings- såväl som underhållsentreprenader och företräder därmed staten och i förlängningen trafikanterna, det är även Trafikverket som i slutändan ansvarar för att vår trafikmiljö är säker och att vi får det vi betalar för.Fast nu är det ju inte trafikverket som är ute och sköter om vägar utan deras entreprenörer. I går hittade jag sidan man kan ta reda på vilken entreprenör som sköter vilka vägar. Lite intressant...
Vagnhärad hade NCC hand om
Gävle(se nedan om UG i morgon), skulle kunna vara PEAB. Finns telefonnummer också..
Fast egentligen ska man väl anmäla farliga (statliga) vägar till trafikverket...
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |