Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Att man ö.h.t. med teknikaliteter i rättssystemet kan gå ostraffad för något som uppenbart är fel, är rätt skrämmande. Brottslingar utnyttjar ju dessa hål i systemet hela tiden, och så väl myndigheter uppenbarligen.

Kollade precis på programmet men förstår nog inte riktigt hur du menar. Exakt vilken teknikalitet i rättssystemet är det som satte käppar i hjulet nu? Och vem/vilka av alla inblandade personer är det som skulle straffas?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Fick mig en lektion av polisen häromdagen om hur EXTREMT viktigt det var att hålla hastigheten. Några stackars km/h för mycket beivrades med en räkning på 2.400SEK.

Men om de själva, våra statliga myndigheter, gör ett så uselt arbete ja-då går det minsann inte att finna något fel.
Nejdå, alla har gjort rätt för så står det i kvalitetsystemet. Visst allt gick käpprätt åt skogen det kan man hålla med om. Men att någon gjort fel och skall ta sitt ansvar det är otänkbart.

Hände det ändå så är det ett strukturfel. ... Man kommer osökt att tänka på salig bortgångna T. Danielssons osannolikhets monolog.:huvet

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Fick mig en lektion av polisen häromdagen om hur EXTREMT viktigt det var att hålla hastigheten. Några stackars km/h för mycket beivrades med en räkning på 2.400SEK.

Men om de själva, våra statliga myndigheter, gör ett så uselt arbete ja-då går det minsann inte att finna något fel.
Nejdå, alla har gjort rätt för så står det i kvalitetsystemet. Visst allt gick käpprätt åt skogen det kan man hålla med om. Men att någon gjort fel och skall ta sitt ansvar det är otänkbart.

Hände det ändå så är det ett strukturfel. ... Man kommer osökt att tänka på salig bortgångna T. Danielssons osannolikhets monolog.:huvet

Du är osammanhängande i din argumentation.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kollade precis på programmet men förstår nog inte riktigt hur du menar. Exakt vilken teknikalitet i rättssystemet är det som satte käppar i hjulet nu? Och vem/vilka av alla inblandade personer är det som skulle straffas?

Ja, det är ju mer ett systemfel där det är i praktiken omöjligt att få rätt mot ett statligt verk.

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Bra ämne och en vettig sak att belysa. Men efter ett UG-program, känner jag tyvärr alltid att de är så väldigt bajsnödiga. Jag vet, jag är en sur grin-gubbe.

Försöker kolla på UG på svtplay men det är med teckenspråk wttffffffff:va

Samma här, mucho konstigt. Som jag förstår det tolkade hon även när det var textat (när Christopher pratade engelska). Döva kan väl ändå läsa text? [Disclaimer] Det är så jag uppfattade hennes teckentolkning, fast hon kommunicerade kanske något helt annat. Jag kan inte teckenspråk. Mer än "jävla kanin jävel" förstås...

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Alla är jämlika inför lagen, både myndigheter och privatpersoner. Fast myndigheter är liksom lite mer jämlika än privatpersoner. Ansvaret bollas mellan den jättejämlika myndigheten och den fifflande underentreprenören. Ansvaret är en ping pong boll som aldrig stannar utan ständigt går fram och tillbaka. Så länge bollen är i luften har ingen förlorat matchen. Men varningen från bilisten då, mejlet som myndigheten struntade blankt i, håller det för åtal? Nehej säger åklagaren, för myndigheten var på semester och hade minsann autoreply. Game over.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sandstrom - utan att tala för Swedie tror jag han refererar till den "lilla människans" tillkortakommande inom vitt skilda områden inom juridiken i f t resursstarka individer och organisationer, kan t ex gälla miljö-, trafik- eller skattelagstiftning.

Tycker Du inte själv att Du tvingas verifiera Din prestation i trafiken genom t ex polisövervakning, kameror och besiktningar? Är det då inte lite underligt att ingen person eller organisation kan ställas till ansvar för fyra rätt svåra olyckor där en mc-förare slutligen omkom?

Det handlar inte om att ställa en stackars lägre tjänsteman hos myndighet eller Entreprenör till svars för sakens egen skull, utan mer om att vi trafikanter uppenbarligen inte kan utkräva ansvar för den trafikmiljö vi tvingas vistas i (lagningsmetoder, räckestyper, beläggningar, skyltning etc bara för att nämna några exempel). Var finns då Nollvisionens "delade ansvar" enligt Din åsikt?

Last edited:

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Tycker programmet var bra. Mest tragiskt vilka som styr och bestämmer hur vägar utformas och hur man kan slå ifrån sig ansvaret för människors lidande. Det skulle finnas 100-tals oberoende inspektörer över hela landet som kör det fordonsslag som är mest utsatt, dvs. mc. Hur många sträckor skulle få ha noll friktion då? Blödningar i vägbanan eller lösgrus? Vintertid förstår förhoppningsvis de flesta att det är halt. Men man räknar inte med halka på sommaren. :confused:

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Har en gång försökt skicka en anmälan om väg underhåll till Trafikverket som resulterade i ett punkterat bakdäck. Man fyller i en anmälan på deras hemsida, alltså inte till enskilda personer på Trafikverket, vilket var en fråga i inslaget på IG, varför man inte uppmärksammade det mail som skickades till Trafikverket från den engelska däcksleverantören, men han kanske har några mail adresser till enskilda personer på Trafikverket, vad vet jag.
Åter till min historia, svaret från Trafikverket var att dom hade varit i kontakt med den lokala väg hållaren och det material som används som ytbeläggning var helt enligt avtalet mellan väghållare och Trafikverket.. Vi var ca 20 hojar som stannade utanför bryggeriet i Vimmerby och rensade däck och kåpor från stenflis, men tyvärr missade jag några i mitt bakhjul, så det blev punka på vägen hem.
Svaret från Trafikverket var att INGEN hade gjort fel, och om jag ville gå vidare så fick jag stämma Trafikverket.. Insåg ganska snabbt att jag inte ville utmana denna byråkratiska gigant för ett bakdäck a' 1500 pengar

Så Ingen kommer att få eller ta på sig ansvaret för det som hände på E4:an, nollvisionen till trots.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

Det var ett generellt påstående innan programmet visades. Inget mer.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
De första och mest irriterande är ju åklagaren viljen slö jävel sträck på dig och skaffa en hals. Så jävla tydligt han fått sig en bit av kakan. Hoppas jag inte ser han på stan ska jag säga han ett sanningens ord:rock
Sen är de ju tydligt hur de gått till inspektionen har sköts så länge de har protokoll sen uppdagades blödningarna
knegaren informerar chefen som slätar över den hela "de går till sig låt de vara ett par veckor". :huvet

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Tingvall och hans gelikar påminner mer och mer om religiösa fanatiker som vägrar lyssna på nya ideer och sanningar. "We have the truth"
Sista 20 sekunderna för den som inte orkar se hela...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tingwall är en skenhelig skitstövel som inte klämmer till NCC,,, det var ju felgjort av NCC och då har väl NCC gjort fel när NCC lade asfalten. NCC är förmodligen bara tagit över den gamla organisation Vägveket, alltså Tingwalls gamla kompisar.

Svensk Flathet AB

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
man kanske skulle bli politiker eller högt uppsatt på nått statligt verk. aphög lön (för lite arbete) lite resor å konferenser på det (mums) å sist men inte minst..juridisk immunitet genom att skylla på någon annan...typ bögarna

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Ja, det är ju mer ett systemfel där det är i praktiken omöjligt att få rätt mot ett statligt verk.

Du vill iaf att det ska vara på det sättet så att du kan tycka synd om dig själv? För du menar väl inte vi ska bortse från att JK faktiskt betalar ut skadestånd för fel som staten begått och att våra förvaltningsdomstolar inte är blyga för att ge staten på fingrarna?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tycker det är rent skrattretande att varken Trafikverket eller NCC ser något problem med att det är samma företag som både gör arbetet och har ansvar för att kontrollera det. Sedan säger Tingvall att han inte kan se att NCC skulle ha något att vinna på att inte underkänna sitt eget jobb om det nu varit bristfälligt.

Det är ju också ganska intressant att det är just den mest olycksdrabbade perioden som det saknas inspektionsrapporter för. Vilket NCC försvarar med att "inspektionsrapporterna har ingen betydelse för att bevisa att vi har varit där". Så en rapport som man gör för att visa hur ett arbete har utförts har ingen betydelse när det kommer till att bevisa att arbetet har utförts. Istället så hänvisar de till dessa "dagboksanteckningar" som säger att arbetet ska utföras. Inte att det har utförts.

Det är som om jag ska köpa en mc och ber att få se de senaste besiktningsprotokollen, men istället blir visad bokningsbekräftelserna på att besiktningstider har varit beställda. Sedan säger säljaren "besiktningsprotokollen har ingen betydelse för att bevisa att besiktningarna verkligen har blivit genomförda".

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Tingvall och den galne Dansken käckar väll en hel del lunch tillsammans. Är det inte dags att SMC slutar med sin tysta nepotism och visar lite mer stake i debatten. Tingvall är ju inget annat en stor bluff och borde för länge sedan flyttat ännu längre ut till höger.:huvet

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC