Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo visst har gener en tendens att sprida sig. Men svenska matproducenter använder inte i dagsläget GMO så andelen gener från GMO lär vara väldigt liten. Sen går det väl inte att komma ifrån att om man använt bekämpningsmedel på grödorna så kommer en del att finnas i maten men någonstans måste man ge upp. Jag orkar inte odla min mat på balkongen.

Jag håller absolut med dig om att sett i det stora hela är GMO, bekämpningsmedel, överdriven antibiotikaanvändning mm ett större problem men det hör egentligen inte hit. Mediadrevet går redan och det enda vi kanske kan göra för att mildra det är att lugna ner oss på dom utsatta vägsträckorna även om det kanske är försent.

Att säga att "Koncentrera er på GMO istället för att bråka med motorcyklister för det är ett större problem" lär inte hjälpa oss motorcyklister oavsett hur dom företeelserna faktiskt borde värderas gentemot varandra.

Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig avlysta vägavsnitt där ingen bor där man får köra så fort man vill men det kommer inte att hända. Vill man köra fort och hålla sig till lagen får man köra bana. Visserligen orsakar fortkörande motorcyklister större risker för sig själva än för någon annan men en motorcykel i 200 är faktiskt en reell fara för omgivningen också även om man sitter i en bil och tyvärr så är det så att samhället går in med åtgärder för att reglera och styra upp om det visar sig att något inte fungerar.

Som jag sagt förut jag tror inte det spelar någon större roll vad vi gör eftersom vi liksom många andra liknande utövare är lätta at ge sig på. Jo det finns en sak vi kan göra, vi kan visa att vi är många väljare/konsumenter.

Nä nu skall jag gå och lägga mig så jag orkar bomba Bogan i morgon :Bugar Jo jag lovar att slå av vid stallet och Ellboda :krama

Och jag skippar nattkräm så jag får ha mina spermier kvar, vad jag nu skall ha dom till vid min ålder.:)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Således är ftalater lösningen på problemet med testosteronstinna bombrepasporthojsåkare - i framtiden är alla killar stora, tjocka med ett litet huvud som sjunger vackert...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag sagt förut jag tror inte det spelar någon större roll vad vi gör eftersom vi liksom många andra liknande utövare är lätta at ge sig på. Jo det finns en sak vi kan göra, vi kan visa att vi är många väljare/konsumenter.

Nä nu skall jag gå och lägga mig så jag orkar bomba Bogan i morgon :Bugar Jo jag lovar att slå av vid stallet och Ellboda :krama

Och jag skippar nattkräm så jag får ha mina spermier kvar, vad jag nu skall ha dom till vid min ålder.:)

Nej. Det är nog så att i nuläget är det inte så mycket vi kan göra mer än möjligtvis lugna ner oss lite på dom aktuella vägsträckorna. Drevet går redan och det finns inga användbara argument för att egentligen försvara företeelsen.

Använd nattkräm du men se till att den inte innehåller ftalater. :tungan
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Om alla hojåkare gav sjutton i att bomba förbi tät bebyggelse och valde att busköra på mer öde vägsträckor så skulle inte alls lika många gnälla.
Som läget är nu så körs det och har körts bombarrepor efter just den vägsträckan som befolkas av en hel del folk som är relativt väl bemedlade och det skapar viljan för dom att göra något åt det och då hamnar det i media och det blir större fokus på företeelsen. Att vi sedan har ett antal som lägger ut filmer på tuben gör att förutom de boendes klagomål och mediadrevet så finns det dessutom konkret dokumentation på att problemet föreligger som polis och beslutsfattare sedan använder som underlag till att fatta framtida beslut.
Vi har sålunda genom vårat handlande gett dom ett frikort att gnälla och därigenom ökat risken för restriktioner kring vårt intresse. Hade alla slagit av förbi bebyggelsen och gett sjutton i att göra bombarrepor utan istället nöjt sig med att köra i någorlunda inspirerat tempo efter vägsträckan och hålla igen mellan husen så hade det inte kommit några klagomål.

Det vi gör får följder för möjligheten att utöva vår hobby.

:tummenupp Där träffade du rätt!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Att peka på större problem är en barnslig retorik, för det finns ju alltid något värre att slåss för.

- Människor svälter i Sverige
- Människor blir torterade
- Jorden kommer gå under

Det är ett icke hållbart resonemang, för om man gav efter för den sortens retorik skulle den absoluta majoriteten av lagbrott helt plötsligt vara sanktionerat.

"Vadå, jag spöade upp din 5-åring så han kommer få sitta i rullstol, men det finns ju folk som MÖRDAR!"

Höj nivån.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
:klappar


Det här handlar alltså om att boende kring bogan har klagat på motorcyklisternas framfart och nu säger sig vara rädda, vilket vi inte på något sätt kan tillbakavisa, även om man kan anta att man nu överdriver problemet så mycket man kan när man med medias hjälp nu kanske kan göra något åt det.

Frågeställningen då blir vad vi kan/bör göra åt det uppkomna problemet inom våra egna led (läs motorcyklister) om vi nu inte vill ha ännu fler problem, kostnader och/eller restriktioner att ta hänsyn till när vi vill utöva vår hobby.

Jag vet inte jag, kanske är det bara jag som tänker fel här, men att föra in diskussionen på evolutionens vara eller icke vara är väl att missa målet en aning?

Evolutionen förde jag in i diskussionen bara för att förklara vad jag menar med att människan alltid jobbar mest med fel risker. Men men, det är väl bara jag som är dum i huvet (jag bjuder på den).
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Att peka på större problem är en barnslig retorik, för det finns ju alltid något värre att slåss för.

- Människor svälter i Sverige
- Människor blir torterade
- Jorden kommer gå under

Det är ett icke hållbart resonemang, för om man gav efter för den sortens retorik skulle den absoluta majoriteten av lagbrott helt plötsligt vara sanktionerat.

"Vadå, jag spöade upp din 5-åring så han kommer få sitta i rullstol, men det finns ju folk som MÖRDAR!"

Höj nivån.

Är det vuxnare att säga. Yes, vi stoppade några hojåkare på bogan när vi samtidigt accepterar att man kemiskt experimenterar med ett flertal arter på jorden ?

Det handlar inte om retorik. Inget är mer rätt eller fel än det andra men det måste finnas proportionalitet mellan risk och agerande.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Således är ftalater lösningen på problemet med testosteronstinna bombrepasporthojsåkare - i framtiden är alla killar stora, tjocka med ett litet huvud som sjunger vackert...

Du glömmer att tjejerna forfarande kommer att bomba Bogan då.

Det är mycket enklare än så. När det visar sig att att vi orsakar/råkar ut för olyckor trots hjälmlag för skor och lagen om lekhjälm för alla under 16 (jo det är en svensk ide) så blir det olagligt att röra sig och alla grunkor som kan hjälpa oss att röra på oss i smyg förbjuds.

För att ytterligare säkra upp så har nu alla övervakningskameror kopplats ihop med ett nytt felsäkert datasystem :)rolleyes:) som skall se till att det råder stiltje.

Man skulle kunna avfärda denna kommentar med att man måste ju kunna skämta även i en allvarlig debatt. Tyvärr är jag inte säker på att det kommer att vara ett skämt så länge till.
 
Last edited:

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Å alla mat producenter som använder GMO vägrar att ta bort eller sluta använda detta PGA att några huvudlösa mc-piloter bombar bogan? Omvänd retorik....

Väx upp!!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Å alla mat producenter som använder GMO vägrar att ta bort eller sluta använda detta PGA att några huvudlösa mc-piloter bombar bogan? Omvänd retorik....

Väx upp!!

Och hur tänkte du nu ?

Ok konkret och rimligt för Bogan.

Sätt hastihetsbegränsning 50/30 förbil Ellboda och stallet. Sätt fartkameror DÄR inte på 70 raksträckorna. Ha täta polis kontroller AV HASTIGHET OCH NYKTERHET DÄR. Använd böterna till att göra Bogan säkrare för fotgängare.

Ett seriöst förslag som endast drabbar dom som skall drabbas och som ter sig rimligt i förhållande till risken.

OK :krama
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Å alla mat producenter som använder GMO vägrar att ta bort eller sluta använda detta PGA att några huvudlösa mc-piloter bombar bogan? Omvänd retorik....

Väx upp!!

Umm, men håller du inte med om att detta ändå är landet där man gjort knepiga prioriteringar till en konst?

En fråga, kör du aldrig för fort på gatan med din spetta? Om så är fallet så har du all rätt att gapa på, om inte...stäng pajhålet - för i så fall är enda skillnaden att stockholmarna gasar för mycket på samma sträcka..

Och hur tänkte du nu ?

Ok konkret och rimligt för Bogan.

Sätt hastihetsbegränsning 50/30 förbil Ellboda och stallet. Sätt fartkameror DÄR inte på 70 raksträckorna. Ha täta polis kontroller AV HASTIGHET OCH NYKTERHET DÄR.

Ett seriöst förslag som endast drabbar dom som skall drabbas och som ter sig rimligt i förhållande till risken.

OK :krama


...det kommer ju inte ge någon bra statistik för polisinsatsen, folk kommer förmodligen respektera de gränserna - det är ju bara att slå en kik på var de gärna smyger i busken med sina lasermätningar nu (broar över motorvägar genom Örebro verkar vara en klassiker, det är ju direkt LIVSFARLIGT att följa med i rytmen där, det blir genast DÖDS-hastigheter runt 105 på 90-väg, det är allvarliga saker :hihi - sandlåda är vad det är...).

Polisen har beläggningskrav på sitt bötesblock, man vill högst troligen försvara sin egen existens och kämpa om budgetkakan - då är det lätt att sätta upp en kontroll på något URBOTA dumt ställe och håva in några hundra jobbpendlare i morgontrafiken.

/J
 
Last edited:

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Där har du all rätt...för många gasar på samma sträcka och för OFTA.

Är inte emot ínspererad`körning, men det som retat upp boenden är dom så kallade bombarrundorna., som sedemera läggs ut youtube. dessa rundor gör att vi övriga åxå dras in i skiten.

För övrigt så tror jag att du inte försvarar 230 blås förbi ridskolan`?
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Där har du all rätt...för många gasar på samma sträcka och för OFTA.

Är inte emot ínspererad`körning, men det som retat upp boenden är dom så kallade bobbarundorna., som sedemera läggs ut youtube. dessa rundor gör att vi övriga åxå dras in i skiten.

För övrigt så tror jag att du inte försvarar 230 blås förbi ridskolan`?

Absolut inte, jag ser alltid till att hålla igen i närheten av folk (i största, möjliga mån, jag är ingen ängel, men försöker). :)
Jag är heller inte överdrivet nöjd med det som händer just nu, och själva katalysatorn är ju faktiskt alla dessa bilder/filmer.

Det som är lite trist är ju som du säger, det är ett isolerat problem till en vägjävel i detta fallet - som ser till att resten av svedalas hojåkare förmodligen kommer drabbas av något trams i detta förmynderiets förlovade land. :gnissla

/J
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Varje tråd om Bogan/Bulten borde bannas likväl som det görs om en mörk mc-förare. Ni 08:eek:r förlöjligar ett helt kollektiv,genom att ligga och nöta en HEL MIL fram och tillbaka, så spännande, man kan till och med bli kung där:D:D:D:D
Sporthoj förare riskerar bara en massa nya lagar och förordningar pga eran respektlösa framfart. Man har förbrukat sin rätt att ha motorcykel om man har så lite innanför pannbenet, genom att köra så fort bland hus och folk. Den som sen är mest korkad och saknar alla spärrar, honom gör vi till KUNG:dummer:1pajas
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Varje tråd om Bogan/Bulten borde bannas likväl som det görs om en mörk mc-förare. Ni 08:eek:r förlöjligar ett helt kollektiv,genom att ligga och nöta en HEL MIL fram och tillbaka, så spännande, man kan till och med bli kung där:D:D:D:D
Sporthoj förare riskerar bara en massa nya lagar och förordningar pga eran respektlösa framfart. Man har förbrukat sin rätt att ha motorcykel om man har så lite innanför pannbenet, genom att köra så fort bland hus och folk. Den som sen är mest korkad och saknar alla spärrar, honom gör vi till KUNG:dummer:1pajas
Nja, han är väl självutnämnd?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ok..vi resettar hela diskussionen och börjar med att försöka ta reda på :

Hur många utomstående har fått sätta liv och / eller lemm till utmed Bogan pga en handfull Motorcyklister kör med raketfart där ?

Hur många har FAKTISKT omkommit eller blivit ens lindrigt skadade ? Är det så många att det föranleder ett drev som börjar gå ?

Gör man UG om en potentiellt farlig situation ? I så fall borde man kanske ta i det och göra UG om något betydligt viktigare som t ex kvinnor som misshandlas till döds av sina snubbar, eller om varför Polis och Rättsväsende i Sverige har som sin främsta uppgift att försvara förövare av brott och jaga vanligt folk samt skita i offren ? Kanske skulle man kunna gör UG om hur det kan komma sig att värdelösa skitsäckar kan göra inbrott efter inbrott och ändå gå på våra gator istället för att sitta 5-10 år...och hur det kan komma sig att mördare med livstids straff anser att det självklart att de får komma ut efter 20 år ? Det är frågor som berör oss alla och inte bara en handfull familjer utmed en skitväg någonstans i Sverige. Total brist på proportion, men så är det väl i en ankdamm...där en sten upplevs som meteoritnedslag.

Jag är fan övertygad om att det här är TOTAL non issue i ett större prespektiv som seglar upp ENDAST för att någon vid Bogan är polare med en murvel på SVT.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top