Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Smagatusk

Guest
Ok..vi resettar hela diskussionen och börjar med att försöka ta reda på :

Hur många utomstående har fått sätta liv och / eller lemm till utmed Bogan pga en handfull Motorcyklister kör med raketfart där ?

Hur många har FAKTISKT omkommit eller blivit ens lindrigt skadade ? Är det så många att det föranleder ett drev som börjar gå ?

Gör man UG om en potentiellt farlig situation ? I så fall borde man kanske ta i det och göra UG om något betydligt viktigare som t ex kvinnor som misshandlas till döds av sina snubbar, eller om varför Polis och Rättsväsende i Sverige har som sin främsta uppgift att försvara förövare av brott och jaga vanligt folk samt skita i offren ? Kanske skulle man kunna gör UG om hur det kan komma sig att värdelösa skitsäckar kan göra inbrott efter inbrott och ändå gå på våra gator istället för att sitta 5-10 år...och hur det kan komma sig att mördare med livstids straff anser att det självklart att de får komma ut efter 20 år ? Det är frågor som berör oss alla och inte bara en handfull familjer utmed en skitväg någonstans i Sverige. Total brist på proportion, men så är det väl i en ankdamm...där en sten upplevs som meteoritnedslag.

Jag är fan övertygad om att det här är TOTAL non issue i ett större prespektiv som seglar upp ENDAST för att någon vid Bogan är polare med en murvel på SVT.

Men för ini helvete vad du är körd i skallbenet! Jag trodde inte du skulle kunna komma med dummare argument redan för 200 inlägg sedan, men du överträffar dig själv om och om igen.

Det handlar väl inte om att folk inte har dött på nämnd väg, det handlar väl om att det är en tidsfråga innan någon GÖR det! Och i värsta fall drar med sig nå´n oskyldig! Det berör väl inte en handfull familjer som bor längs vägen, det berör alla som färdas där och kan råka ut för en passiv mördare i 200 knyck.

Du jämför att det är bättre att UG gör ett reportage om män som mördar sina fruntimmer? DET om nå´t berör väl bara en eller två inblandade personer? Du snackar emot dig själv med dina argument.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kontakter på SVT och kan blåsa upp en bajssak till debatt.

håller med om att media blåser upp saker värre än va de är, men de är ju generellt inom media att göra.. att de är en bajssak maaaaj de vette fan.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Men för ini helvete vad du är körd i skallbenet! Jag trodde inte du skulle kunna komma med dummare argument redan för 200 inlägg sedan, men du överträffar dig själv om och om igen.

Det handlar väl inte om att folk inte har dött på nämnd väg, det handlar väl om att det är en tidsfråga innan någon GÖR det! Och i värsta fall drar med sig nå´n oskyldig! Det berör väl inte en handfull familjer som bor längs vägen, det berör alla som färdas där och kan råka ut för en passiv mördare i 200 knyck.

Du jämför att det är bättre att UG gör ett reportage om män som mördar sina fruntimmer? DET om nå´t berör väl bara en eller två inblandade personer? Du snackar emot dig själv med dina argument.

DET om något berör hela vårt samhälle och visar att det finns ett grundläggande problem i vårt rättsväsende som inte kan skydda sina egna medborgare mot brott, samt straffa förövare skoningslöst och utan hänsyn till skitursäkter. DET ser iaf JAG som ett betydligt större problem än att en handfull familjer upplever att det är farligt att bo längst en väg. Det berör inte en handfull kvinnor som mördas utan pekar på en mycket farlig svaghet i vårt rättssystem. Fan vad mycket det är viktigare att belysa 100ggr om än att några kör för fort på en liten skitväg, några är rädda och ingen har egentligen tagit skada än (eller har det ? jag vet inte hur statistikens ser ut för Bogan). I så fall kan vi massproducera UG om saker som folk är rädda för.

Det här är på sin höjd en jävla nyhet för en regional kanal och inte för ett riksprogram där man blåser upp en skitgrej helt out of proportions.

Återigen till frågan, någon kanske har koll på vad som faktiskt HÄNT där (och inte spekulera kring vad som KAN hända). Om det nu körs så jävla ansvarslöst där..och så fort...att det förandleder ett riksprogram på SVT då MÅSTE det bara hänt en massa otrevliga incidenter som triggar all ståhej och då kan jag tycka att det är ok. Vet någon vad som faktiskt HÄNT där ute sedan 80 talet då vad jag förstår man började med bombarrepor där ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En fråga, kör du aldrig för fort på gatan med din spetta? Om så är fallet så har du all rätt att gapa på, om inte...stäng pajhålet - för i så fall är enda skillnaden att stockholmarna gasar för mycket på samma sträcka..

Menar du att om man någon gång kör för fort så är man för att man ska dra 150+ genom ellboda där det är 50 eller hur menar du? Det måste väl ändå finnas olika grader av överträdelse.

Jag kör ofta över hastighetsgränserna oavsett om det är bil eller MC men jag gör inte bombarrepor som jag filmar och lägger ut på nätet för att vara häftig och jag försöker respektera 50-sträckor genom bebyggelse när jag är ute och kör.

Att dra en bombarrepa i 200+ på en 70 sträcka med skymd sikt i dom flesta kurvorna utan att slå av på tempot på 50 sträckorna genom husen anser jag inte är OK eftersom man då är långt över dom hastigheter som någon människa kan hantera på ett säkert sätt på den aktuella vägsträckan. I den farten har man helt enkelt ingen chans att bromsa eller väja om det dyker upp något oförutsett.
Om jag sedan inte ägnar mig åt det så har jag faktiskt all rätt i världen att tycka att det är fel oavsett om jag sedan håller 110 på 90-väg.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
håller med om att media blåser upp saker värre än va de är, men de är ju generellt inom media att göra.. att de är en bajssak maaaaj de vette fan.

Fast det kan man ju ganska lätt klassas...Hur många berörs i förhållande till hur många programmet teoretiskt når ? Hur allvarligt berörs de ? Det handlar om promille om ens det och om "det kan inträffa när som helst"...Tycker du att det är en sak att göra ett riksprogram om i sä fall ? Fast det kanske handlar om en trend och Bogan är bara ett exempel i så fall är det inte en bajssak. Då KAN det ju vara så att det finns många, många Bogan i helöa Sverige och MÅNGA berörs och det på ett allvarligt sätt. Jag vet inte hur programmet kommer att utformas men tar de bara Bogan som exempel då är saken glasklar...Någon som bor där har en polare på SVT och eftersom det verkar vara nyhetstorka tar man detta och gör det lätt för sig.
 

njelger

Guest
Att mörda sin partner är ju om något bara något man gör för att öka värdet på sin fastighet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Menar du att om man någon gång kör för fort så är man för att man ska dra 150+ genom ellboda där det är 50 eller hur menar du? Det måste väl ändå finnas olika grader av överträdelse.


...nu är det ju så att det du tycker är ok, kanske någon annan anser vara helt åt helvete.

Jag anser att har man inte helt rent på sin egen gata, kanske man bör vara lite mindre ljudlig...annars kanske du kan dela ut en exakt standard över vad som är rimlig överträdelse beroende på vägens beskaffenhet och rådande situation. ;)

Jag försvarar inte 200+ genom dolda kurvor, däremot gillar vi alla att åka båge (hoppas jag), och krokiga 70-vägar blir ju oftast lite roligare när det rullar på lite med, vissa böjar vill man ha mer fart i, andra räcker det med laglig fart.

Problemet är att vi har alla olika uppfattning om vad som är rimligt - min poäng är, kör man för fort regelbundet själv, av precis samma anledning som alla andra här (för att det är kul, det ger adrenalin, man njuter av friheten, etc) - så är man ju inte mycket bättre själv.

Återigen, jag diskuterar inte bombrepor, utan det normala utflyktstempot som de flesta av oss har, vilket gör den här typen av hysteri lite....underlig.


Låt den utan skuld kasta första stenen som det heter.

Problemet som redan konstaterats är att det fokuserats hårt på bogan och bulten, det körs helt enkelt för mycket där.
Och jag förstår varför, det är fina vägar som ligger nära tillhands - att det körs inspirerat på våra 70-vägar är fan ingen nyhet, det är lika över *hela* Sverige...och alla är lika jäkla goda kålsupare. :fakta

/J
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
DET om något berör hela vårt samhälle och visar att det finns ett grundläggande problem i vårt rättsväsende som inte kan skydda sina egna medborgare mot brott, samt straffa förövare skoningslöst och utan hänsyn till skitursäkter. DET ser iaf JAG som ett betydligt större problem än att en handfull familjer upplever att det är farligt att bo längst en väg. Det berör inte en handfull kvinnor som mördas utan pekar på en mycket farlig svaghet i vårt rättssystem. Fan vad mycket det är viktigare att belysa 100ggr om än att några kör för fort på en liten skitväg, några är rädda och ingen har egentligen tagit skada än (eller har det ? jag vet inte hur statistikens ser ut för Bogan). I så fall kan vi massproducera UG om saker som folk är rädda för.

Det här är på sin höjd en jävla nyhet för en regional kanal och inte för ett riksprogram där man blåser upp en skitgrej helt out of proportions.

Återigen till frågan, någon kanske har koll på vad som faktiskt HÄNT där (och inte spekulera kring vad som KAN hända). Om det nu körs så jävla ansvarslöst där..och så fort...att det förandleder ett riksprogram på SVT då MÅSTE det bara hänt en massa otrevliga incidenter som triggar all ståhej och då kan jag tycka att det är ok. Vet någon vad som faktiskt HÄNT där ute sedan 80 talet då vad jag förstår man började med bombarrepor där ?

Jag har ingen koll på hur många som faktiskt strykt med eller blivit skadade efter bogan men det hör egentligen inte hit.
Droppen som fick bägaren att rinna över tror jag var olyckan för en dryg månad sedan när en hojåkare rammade en bil med resultatet att en unge hamnade på sjukan. Men det spelar som sagt ingen roll. Man kan vidta åtgärder mot sådant som ännu inte resulterat i dödsfall eller skador också.

Eller menar du att om folk började springa omkring och skjuta runt ditt hem så borde polisen låta bli att bry sig så länge inte minst 10 personer dött? Om det inte vore olagligt med eldstrid i tät bebyggelse kanske man kunde resonera så men det kan man inte.

Dom boende efter vägsträckan har tröttnat på att höra motorcyklar med vidöppna gasspjäll och högljudda slipon/avgassystem och dom är rädda för sitt eget liv och sin egen hälsa på grund av att det ofta går fruktansvärt fort efter den vägen. Att detta beror på något som ju faktiskt är olagligt gör att myndigheterna motiveras att göra något för att komma tillrätta med problemet.

Och jag förstår dom boende som oroar sig. Jag tycker själv det är lite obehagligt ibland efter den vägsträckan. Det är alldeles för många som kör alldeles för långt över sin förmåga för att det ska kännas tryggt att vistas på samma väg som dom.

Att sedan hävda att kvinnomisshandel är ett värre problem tror jag inte kommer att hjälpa oss i den efterföljande debatten eller vad tror du.
Jag tycker själv att det är underligt att man fokuserar så mycket på hastigheter på vägarna när det dör färre personer i trafiken än vad det är som tar självmord varje år och dom hade kanske kunnat hjälpas om psykvården fungerat lite bättre. Men det hör inte egentligen hemma i den här diskussionen. Hade frågan från myndighetshåll varit "hur ska vi rädda så många liv som möjligt" så hade det kanske funkat men nu är frågan "hur kommer man tillrätta med buskörningen med motorcykel"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
...nu är det ju så att det du tycker är ok, kanske någon annan anser vara helt åt helvete.

Jag anser att har man inte helt rent på sin egen gata, kanske man bör vara lite mindre ljudlig...annars kanske du kan dela ut en exakt standard över vad som är rimlig överträdelse beroende på vägens beskaffenhet och rådande situation. ;)

Jag försvarar inte 200+ genom dolda kurvor, däremot gillar vi alla att åka båge (hoppas jag), och krokiga 70-vägar blir ju oftast lite roligare när det rullar på lite med, vissa böjar vill man ha mer fart i, andra räcker det med laglig fart.

Problemet är att vi har alla olika uppfattning om vad som är rimligt - min poäng är, kör man för fort regelbundet själv, av precis samma anledning som alla andra här (för att det är kul, det ger adrenalin, man njuter av friheten, etc) - så är man ju inte mycket bättre själv.

Återigen, jag diskuterar inte bombrepor, utan det normala utflyktstempot som de flesta av oss har, vilket gör den här typen av hysteri lite....underlig.


Låt den utan skuld kasta första stenen som det heter.

Problemet som redan konstaterats är att det fokuserats hårt på bogan och bulten, det körs helt enkelt för mycket där.
Och jag förstår varför, det är fina vägar som ligger nära tillhands - att det körs inspirerat på våra 70-vägar är fan ingen nyhet, det är lika över *hela* Sverige...och alla är lika jäkla goda kålsupare. :fakta

/J

Ja. Visst är det så att det nog finns massor med folk som tycker att det jag gör också är för djävligt. Men grundtanken i en demokrati är att flertalet bestämmer.

Bombarrepor i 200+ på en 70-sträcka är något som en majoritet av svenska folket antagligen tycker är fördjävligt och då kan Uppdrag granskning göra ett inslag om det och det kommer att väcka opinion. I det här fallet opinion mot sporthojar och deras förare.
Hade företeelsen varit att köra något över hastighetsgränserna på en 90 sträcka hade det inte funnits samma intresse att göra ett inslag om det. Det är helt enkelt inte något som upprör tillräckligt många och det ger inga tittarsiffror då det är något som troligen majoriteten av svenska fordonsägare gör både titt och tätt.

Det normala utflyktstempot som dom flesta av oss har är inte i fokus här och det är inte det som lett till att UG gör inslaget enligt mitt resonemang här ovan. Utflyktstempo efter vägar på landsbygden utan tät bebyggelse intill tycker jag kan vara OK. Bombarrepor genom tät bebyggelse är det inte.

Var och en gör ju sin avvägning när man väljer att avvika från gällande trafikregler ifråga om exempelvis hastighet och man får göra en avvägning av konsekvenserna mot nyttan/nöjet och bestämma sig för vad det är värt.
I det här fallet så är det ett litet fåtal som tycker att bombarrepor är OK som kanske resulterar i att det blir svårare för oss som tillhör det stora flertalet att utöva vårt intresse utan att vi för den delen retat upp tillnärmelsevis lika många människor som det lilla fåtalet gjort.
Ur det perspektivet är jag faktiskt förhållandevis skuldfri.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Grejen är att "mydigheter" verkar ha problem med resurser (underligt nog med det sinnessjuka skatteuttag man plågar folk med) och då måste man prioritera. Prioriterar man saken som Bogan eller kvinnor som mördas ? Dessvärre är det så att om murvlar med tvivelaktig agenda blåser upp något så ser det viktigare ut än vad det är och politrucker dirigerar resurser dit det syns och inte där det behövs. Det är lite så jag tänker...Snutarna har inte tid och resurser att jaga egendomsbrottslingar, men kommer förmoligen att ha det för att övervaka en liten skitväg i någon håla utanför Stockholm..och det ENBART för att någon där har ingång på SVT...Blir lite skevt då tycker jag. Hur jävla lätt är det inte att göra ett sådant program ? Lite clips från YT, en näve gnäll från boende där, någon Polis som ojar sig och vipps har man bakat ihop en kaka. Det är nog mycket svårare att infiltrera något kriminell gäng och göra en UG om OG eller trafficking eller hur olika maffiagrupper inflitrerar vårt samhälle...det är ju farligt och kräver skicklighet och balls. Istället gör man en UG om Bogan, det tar 40h på kammaren och lite intervjuer.

Sen vet jag inte hur olyckan såg ut och om det var en"Bogan olycka" representativ för problemet, eller något som kunde ha inträffat var som helst och då inte ens väckt en droppe uppmärksamhet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja. Visst är det så att det nog finns massor med folk som tycker att det jag gör också är för djävligt. Men grundtanken i en demokrati är att flertalet bestämmer.

Bombarrepor i 200+ på en 70-sträcka är något som en majoritet av svenska folket antagligen tycker är fördjävligt och då kan Uppdrag granskning göra ett inslag om det och det kommer att väcka opinion. I det här fallet opinion mot sporthojar och deras förare.
Hade företeelsen varit att köra något över hastighetsgränserna på en 90 sträcka hade det inte funnits samma intresse att göra ett inslag om det. Det är helt enkelt inte något som upprör tillräckligt många och det ger inga tittarsiffror då det är något som troligen majoriteten av svenska fordonsägare gör både titt och tätt.

Det normala utflyktstempot som dom flesta av oss har är inte i fokus här och det är inte det som lett till att UG gör inslaget enligt mitt resonemang här ovan. Utflyktstempo efter vägar på landsbygden utan tät bebyggelse intill tycker jag kan vara OK. Bombarrepor genom tät bebyggelse är det inte.

Var och en gör ju sin avvägning när man väljer att avvika från gällande trafikregler ifråga om exempelvis hastighet och man får göra en avvägning av konsekvenserna mot nyttan/nöjet och bestämma sig för vad det är värt.
I det här fallet så är det ett litet fåtal som tycker att bombarrepor är OK som kanske resulterar i att det blir svårare för oss som tillhör det stora flertalet att utöva vårt intresse utan att vi för den delen retat upp tillnärmelsevis lika många människor som det lilla fåtalet gjort.
Ur det perspektivet är jag faktiskt förhållandevis skuldfri.

Du vill nog gärna hålla dig som skuldfri ja. ;)

Den där olyckan som triggade UG, det var väl en kromsläde vill jag minnas? Det lär knappast ha rört sig om en "bombarrepa genom tät bebyggelse"...

/J
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Du vill nog gärna hålla dig som skuldfri ja. ;)

Den där olyckan som triggade UG, det var väl en kromsläde vill jag minnas? Det lär knappast ha rört sig om en "bombarrepa genom tät bebyggelse"...

/J

som sagt UG vrider å vänder på saker å ting..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du vill nog gärna hålla dig som skuldfri ja. ;)

Den där olyckan som triggade UG, det var väl en kromsläde vill jag minnas? Det lär knappast ha rört sig om en "bombarrepa genom tät bebyggelse"...

/J

Ja. Det var en kromsläde men det gav invånarna där vatten på sin kvarn. Sett ur deras perspektiv spelar det ju ingen roll vilken typ av hoj man sitter på när man kör över sin förmåga. Sett ur deras perspektiv så har en motorcyklist som körde över gällande hastighetsgränser och över sin förmåga orsakat en olycka där tredje part blivit skadad. Sedan vet alla att sporthojarna är dom som går fortast i kombination med att det är sådana man hittar i klippen på youtube och därmed är fokus på sporthojar.

som sagt UG vrider å vänder på saker å ting..

Visst vrider och vänder dom men i just det här fallet behöver dom inte vrida och vända så mycket. Dom som filmar bombarrepor och lägger ut på nätet har grävt en ganska djup och fin grop som det bara är att knuffa ner oss i. Det finns helt enkelt inga argument som kan användas för att försvara företeelsen bombarrepor genom bebyggelse på ett trovärdigt sätt. Likaså är det svårt att ställa sig offentligt och försöka försvara sporthojsförares rättighet att få dra snuten utan risk för följder eller repressalier.
 
Last edited:

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
En olycka idag på Bogan. Olägligt, men visar kanske iaf att enorm polisiär närvaro inte kan lösa "problemet".
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En olycka idag på Bogan. Olägligt, men visar kanske iaf att enorm polisiär närvaro inte kan lösa "problemet".

Grejen är ju att man inte kan säga så. Det finns ju inget sätt att veta huruvida det skulle varit 10 olyckor vid det här laget om dom inte haft så mycket poliser där. Så dom kommer inte att ta det som ett kvitto på att deras närvaro inte påverkar positivt.

Sen är väl egentligen alla olyckor olägliga. Även om det vore en självmordpilot med deathwish ute på bombarrepa.
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Grejen är ju att man inte kan säga så. Det finns ju inget sätt att veta huruvida det skulle varit 10 olyckor vid det här laget om dom inte haft så mycket poliser där. Så dom kommer inte att ta det som ett kvitto på att deras närvaro inte påverkar positivt.

Sen är väl egentligen alla olyckor olägliga. Även om det vore en självmordpilot med deathwish ute på bombarrepa.

Sant.
 

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sista avfarten på Färingsö™
Hoj
ZX9r -00
Jag tycker UG kan ta upp Fotbollsvåldet och alla skador som är förenat med den så kallade "nationalsporten" hur många knattar är det inte som får benbrott varje helg och hur många är det inte som blir sönderslagna vid varje derby?

Men om man håller på med motorsport så blir man per automatik jagad som kriminell.
Sen är problemet att alldeles för många kör bogan/bulten men det kan knapast ha med filmerna att göra, bra väg helt enkelt!
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Man kan bara hoppas att den kommande debatten kommer att glömmas bort i och med EU-valet. Förhoppningsvis kommer politikerna vara upptagna med annat och inte ha tid att bry sig.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top