Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag är medveten om att du har rätt i det du säger, dvs att det både har förekommit och att personer fortfarande köper hus nära bullerkällor och dylikt för att sedan klaga. Men jag tror varken att det är ett stort problem eller att det är relevant i det här fallet.

Jag tror inte heller att jag någonstans i mitt inlägg pekade ut att du eller personen du citerade försvarade saken som sådan, bara att det där är aspekter som inte har i tråden att göra eftersom det sänker oss ännu mera.

Hur menar du att det sänker oss ? Är det inte bra att man tittar på saker ur alla vinklar ?

Ok låt oss kolla på Bogan specifikt. (Om vi bortser från extremfallen, cool är dom dock)

Det är ju egentligen bara 2 ställen längs vägen där det finns hus nära vägen Vid slottet/stallet samt Ellboda. Om alla hoj och bil åkare kunde hjälpas åt med att slå av där skulle mycket vara vunnet. Vad gäller olyckor längs vägen så ja det händer och det är alltid lika tråkigt men med tanke på hur mycket hojar och bilar som åker där är det väl inte konstigt.

Dessutom kommer inte gasandet sluta bara för att man förbjuder, lägger grus, har reportage i TV, skickar ut poliser,.....

Reklamen i TV om att man bara spar 48s per mil om man kör 80 istället för 70 är ju närmast patetisk jag vill påstå att ingen kör för fort för att spara tid man gör detför att det är kul, spännande, käns lite oulaw. Vad som är en utmaning ger spänning är olika för olika människor.

Varför tar uppdrag granskning upp gasande på Bogan ? - Jo trots att många förfasas och är upprörda så tycker tillräckligt många (dom flesta ?) innerst inne att det är ganska coolt och det gör att det blir många tittare och tidningsköpare. = stora reklamintäkter.

Det är ju ingen udda företeelse utan det gäller dom flesta aktiviteter som ger kickar.

Varefter sammhället tar bort utmaningar, faror, spänning,... så kommer å ena sidan mängden "kick aktiviteter" öka/bli extremare och å andra sidan den psykiska/fysiska ohälsan öka. Det är i alla fall min 2 ören.



PS: Jag har inget alternativ att klicka i, i pollen

Vad kommer Uppdrag gransknings blick på "snabba MCs" få för biverkningar?

Föjande fattas

Det blir lite motor i TV istället för bara reklam och fler får uppleva spänningen i att en skiclig förare kör fort och outlaw. Inte mycket mer, det myndigheter kan tänkas hitta på drabbas vi av oavsett.

Bitter ? - Nä realist.
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hej,

Har inte läst hela tråden ännu..

Men vad har sopgubbarna med detta att göra, är det sopbilar som åker för fort på Bulten?

Jag trodde det var sporthojar, om det är sopbilar varför diskuteras det på SH:confused:
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Hur menar du att det sänker oss ? Är det inte bra att man tittar på saker ur alla vinklar ?
Absolut! Fast det finns givetvis ingenting i argumentet att dom klagar för att påverka fastighetspriserna som kommer att hjälpa oss på något sätt.


Det är ju egentligen bara 2 ställen längs vägen där det finns hus nära vägen Vid slottet/stallet samt Ellboda. Om alla hoj och bil åkare kunde hjälpas åt med att slå av där skulle mycket vara vunnet. Vad gäller olyckor längs vägen så ja det händer och det är alltid lika tråkigt men med tanke på hur mycket hojar och bilar som åker där är det väl inte konstigt.
Förmodligen sant, i alla fall om man hade tagit sig i kragen och skärpt till sig ifrån början när det klagades. Men med medias bevakning lär det inte hjälpa, utan nu är det nog en skärpning utmed större delen av vägen som gäller, i alla fall till det här har blåst över. Så länge vi är nyhetsstoff så kommer vi förmodligen nu att få det hett om öronen så fort det klagas oavsett plats, vad vann vi på det?


Dessutom kommer inte gasandet sluta bara för att man förbjuder, lägger grus, har reportage i TV, skickar ut poliser,.....
Självklart inte. Men om vi vill behålla möjligheten att få köra hoj, utan att det kostar vare sig skjortan eller måste ske på bana, så ska vi kanske i alla fall försöka få bort problemen från platser där vi stör så gott det går?


Reklamen i TV om att man bara spar 48s per mil om man kör 80 istället för 70 är ju närmast patetisk jag vill påstå att ingen kör för fort för att spara tid man gör detför att det är kul, spännande, käns lite oulaw. Vad som är en utmaning ger spänning är olika för olika människor.

Varför tar uppdrag granskning upp gasande på Bogan ? - Jo trots att många förfasas och är upprörda så tycker tillräckligt många (dom flesta ?) innerst inne att det är ganska coolt och det gör att det blir många tittare och tidningsköpare. = stora reklamintäkter.
Reklamen ger mig personligen ingenting, men det är väl inte relevant här?

Jo, i princip alla som kör för fort gör det för nöjes skull, och visst, det finns en del utomstående som säkert tycker att det verkar coolt. Tidningsintäkter och tittare är orelevant för oss utom ur aspekten att ju fler tittare/köpare desto större opinion mot oss, vilket gör vårt problem ännu större. Detta gör givetvis att vi inte får något stöd av allmänheten när vi sedan klagar på de medel myndigheterna tar till för att få stopp på oss.


Varefter sammhället tar bort utmaningar, faror, spänning,... så kommer å ena sidan mängden "kick aktiviteter" öka/bli extremare och å andra sidan den psykiska/fysiska ohälsan öka. Det är i alla fall min 2 ören.
Säkerligen helt sant. Men jag tror att majoriteten av de som inte söker sina kickar så här mycket hellre ser att vi hoppar bungyjump eller flyger ned för trollväggen, där vi till största delen bara löper risken att skada oss själva, istället för att vara potentiella trafikfaror där dom bor med sina familjer.
 
Last edited:

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
Intresant att se pollen på första sidan.

Majoriteten verkar ju tycka att detta förstör för oss flesta MC-åkare.

Problem med små grupper, minoriteter finns ju innom idrotten med(fotbollshuliganer), frågan är kanske vad vi övriga gör åt detta.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Absolut! Fast det finns givetvis ingenting i argumentet att dom klagar för att påverka fastighetspriserna som kommer att hjälpa oss på något sätt.


Förmodligen sant, i alla fall om man hade tagit sig i kragen och skärpt till sig ifrån början när det klagades. Men med medias bevakning lär det inte hjälpa, utan nu är det nog en skärpning utmed större delen av vägen som gäller, i alla fall till det här har blåst över. Så länge vi är nyhetsstoff så kommer vi förmodligen nu att få det hett om öronen så fort det klagas oavsett plats, vad vann vi på det?


Självklart inte. Men om vi vill behålla möjligheten att få köra hoj, utan att det kostar vare sig skjortan eller måste ske på bana, så ska vi kanske i alla fall försöka få bort problemen från platser där vi stör så gott det går?


Reklamen ger mig personligen ingenting, men det är väl inte relevant här?

Jo, i princip alla som kör för fort gör det för nöjes skull, och visst, det finns en del utomstående som säkert tycker att det verkar coolt. Tidningsintäkter och tittare är orelevant för oss utom ur aspekten att ju fler tittare/köpare desto större opinion mot oss, vilket gör vårt problem ännu större. Detta gör givetvis att vi inte får något stöd av allmänheten när vi sedan klagar på de medel myndigheterna tar till för att få stopp på oss.


Säkerligen helt sant. Men jag tror att majoriteten av de som inte söker sina kickar så här mycket hellre ser att vi hoppar bungyjump eller flyger ned för trollväggen, där vi till största delen bara löper risken att skada oss själva, istället för att vara potentiella trafikfaror där dom bor med sina familjer.



Eh, jo alltså ... jag tror du missuppfattat hela meningen med det jag skrivit.

Alla delar jag skrev är i högsta grad relevanta eftersom om man vill få till en förändring/förbättring så kan vi inte grotta ner oss i den svenska panikångesten. Samhället måste acceptera att människor vill ha utmaningar, ta risker. En del mer andra mindre.

Tyvärr är det nog kört eftersom samhället verkar fungera som en självförstörande organism inom detta område också. Istället för att ta tag i dom riktigt stora problemen tar man tag i randproblem bara för att media tar upp det. Jag tror att det är oundvikligt. i sin jakt på det riskfria sammhället stryper det sig själv.

Ja ja jag vet det hjälper inte att jag skriver detta men det känns bättre.:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har nu läst igenom hela tråden och först inte tänkt skriva i den men kan nu inte låta bli. Om någon utomstående läser i den här tråden tror jag att de kan få en väldigt skev bild av verkligheten, hur vi far fram på våra sporthojar utan ansvarstagande. Jag har skrivit det tidigare (tror jag); hur stort är problemet egentligen?

Många vill påskina att samtliga sporthojar kör med överljudsfart på Bogan. Är det verkligen så? Själv har jag ledsnat pga den negativa publicitet vägen fått den senaste tiden (det är inte längre lustfyllt) att köra på den vägen och gör det undantagsvis om man i grupp bestämt sig för att ta den vägen till Vaxholm.

Hur har jag agerat och resonerat när jag kört Bogan? Troligen som 99,97 % av alla andra sporthojsförare. Iakttagit försiktighet, tagit hänsyn till andra trafikanter, hållit hastighetsbegränsningarna (eller där under om det funnits anledning) vid bebyggelse och vid ridskolan etc.

Troligen måste jag poängtera det. Jag försvarar inga vansinnesfärder. Och vem gör det föresten?

Betänk den fantastiska dubbelmoral som existerar kring den här frågan om Bogesundsvägen. Vad händer om man som sporthojsförare håller 50 km/tim förbi bebyggelsen längs Bogan? Jo, du får en Bayersk familjekombi av senaste modell i röven. Nästa gång kommer den emot dig, på fel sida om vägen, på grund av att den stinna bilföraren kört över sin förmåga.

Min uppfattning är klar: den farligaste trafikantgruppen på Bogesundsvägen är inte motorcyklister utan olika typer av bilister. Vilka är då dessa bilförare? Min gissning är att de till största delen är hemmahörande och boende i Vaxholm. Jävla hyckleri är det frågan om!

Jag åker på Stavsnäsvägen varje dag och där har vi haft plåtpoliser en tid nu. Lite lustigt att dom satt upp dom på dom enda omkörningsrakor som finns och där det dessutom inte bor några människor men i Björkås och Strömma där det är 30/50 och massor av mäniskor sitter det inga.

Nu är det så att jag alltid försöker hålla 50 och 30 där det är det men då blir jag omkörd av bilarna som höll 60 förbi kameran när jag körde om dom där det är 70.

Jorå hyckleriet är utbrett.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Eh, jo alltså ... jag tror du missuppfattat hela meningen med det jag skrivit.

Alla delar jag skrev är i högsta grad relevanta eftersom om man vill få till en förändring/förbättring så kan vi inte grotta ner oss i den svenska panikångesten. Samhället måste acceptera att människor vill ha utmaningar, ta risker. En del mer andra mindre.

Tyvärr är det nog kört eftersom samhället verkar fungera som en självförstörande organism inom detta område också. Istället för att ta tag i dom riktigt stora problemen tar man tag i randproblem bara för att media tar upp det. Jag tror att det är oundvikligt. i sin jakt på det riskfria sammhället stryper det sig själv.

Ja ja jag vet det hjälper inte att jag skriver detta men det känns bättre.:tummenupp
Jag svarade givetvis efter vad jag tycker är rätt/fel när man relaterar det du skrev till bogesund och kommande UG.

Men visst, mer generellt då:
Jag tror att det alltid kommer att vara svårt att få samhället i stort att stötta förändringar som främjar för dom som söker utmaningar och gillar att ta risker, mestadels då den större delen av samhället strävar åt precis motsatt håll och söker säkerhet/trygghet istället. Ungefär vad du själv har konstaterat alltså.

Så om man förespråkar att man vill ha ett samhälle där man vill får ett större utrymme för att utöva det den stora massan tycker är för farligt, då ska man nog i alla fall se till att visa att det utövas så att de som är emot det inte löper någon risk att vare sig dom, eller något i deras värld, kan komma till skada eller påverkas negativt. Allt annat är oftast ett lost case.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag svarade givetvis efter vad jag tycker är rätt/fel när man relaterar det du skrev till bogesund och kommande UG.

Men visst, mer generellt då:
Jag tror att det alltid kommer att vara svårt att få samhället i stort att stötta förändringar som främjar för dom som söker utmaningar och gillar att ta risker, mestadels då den större delen av samhället strävar åt precis motsatt håll och söker säkerhet/trygghet istället. Ungefär vad du själv har konstaterat alltså.

Så om man förespråkar att man vill ha ett samhälle där man vill får ett större utrymme för att utöva det den stora massan tycker är för farligt, då ska man nog i alla fall se till att visa att det utövas så att de som är emot det inte löper någon risk att vare sig dom, eller något i deras värld, kan komma till skada eller påverkas negativt. Allt annat är oftast ett lost case.

Ok låt oss då säga att det är det osedvanligt högt risktagande att gasa lite på Bogan under 4 månader av året så att några blir uppretade. Vad anser du då det är att leka med GMO och syntetiska tillsatser i allas mat eller gödsla befolkningen med tabletter ? Detta är vad jag menar med randrisker VS verkliga risker.

Det enda vi med säkerhet vet är att vi kommer att dö och då i dom flesta fall påskyndat av något vi äter, andas, använder varje dag, inte genom ett aktivt utövande av en fysisk aktivitet.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok låt oss då säga att det är det osedvanligt högt risktagande att gasa lite på Bogan under 4 månader av året så att några blir uppretade. Vad anser du då det är att leka med GMO och syntetiska tillsatser i allas mat eller gödsla befolkningen med tabletter ? Detta är vad jag menar med randrisker VS verkliga risker.

Det enda vi med säkerhet vet är att vi kommer att dö och då i dom flesta fall påskyndat av något vi äter, andas, använder varje dag, inte genom ett aktivt utövande av en fysisk aktivitet.

Jo. Visst är GMO och syntetiska tillsatser större issues. Men nu är det ju så att i Sverige så är inte GMO någon grej som vi släppt fritt riktigt. Sverige är oerhört restriktiva med GMO.
Syntetiska tillsatser är inte heller något större problem förutom lightprodukter men det väljer man ju själv om man vill hälla i sig.
Gödslingen med tabletter är ju något som man från socialstyrelsens håll gått ut med riktlinjer om att man ska vara restriktiv med. I synnerhet antibiotika.

Motorcyklar är ju däremot tillåtna och relativt vanliga även om sporthojarna står för en relativt liten andel av hojbeståndet.

En sporthoj som kommer i 200 blås på en 50 sträcka är en väldigt konkret fara för liv och hälsa för dom som färdas eller vistas på eller invid den vägsträckan. Därför skriks det om det. Att det sedan inte dödats särskilt många utomstående spelar ingen roll. Det är en konkret risk som ger en konkret problemställning.

Med andra ord. Dom övriga saker som du räknar upp är men redan genom lagar, praxis eller riktlinjer ganska restriktiv med. Och snart kommer man troligen att bli lika restriktiv med sporthojar också på grund av att det skapas en stor opinion.

För övrigt vet jag inte egentligen vad dom grejorna har med saken att göra.

Om man nu släpper GMO mat fritt i sverige och börjar hälla syntetiska tillsatser i maten så kommer jag bara att välja bort GMO-mat och mat med tillsatser. Jag väljer redan idag bort lightläsken utan att det medför några problem för mig.
Om man däremot inför restriktioner eller en massa försvårande regler vad gäller att äga och köra motorcykel så påverkar det mig i hög grad och därför tycker jag att dom som ägnar sig åt bombarrepor på platser där det väcker uppmärksamhet och skapar opinion i onödan kan besinna sig lite med vridandet på gasrullen och tänka ett steg längre.

Du kan gärna påpeka för politikerna att det finns massor av andra saker som dom borde ta hand om först för det är större problem (Det finns massor som är större problem, det vet jag) men jag tvivlar på att vägverket och övriga remissinstanser i frågor om trafiklagstiftning och trafikregler kommer att bry sig särskilt mycket om det.

har programmet om ämnet i fråga varit ännu?

Nej. På onsdag är det.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo. Visst är GMO och syntetiska tillsatser större issues. Men nu är det ju så att i Sverige så är inte GMO någon grej som vi släppt fritt riktigt. Sverige är oerhört restriktiva med GMO.
Syntetiska tillsatser är inte heller något större problem förutom lightprodukter men det väljer man ju själv om man vill hälla i sig.
Gödslingen med tabletter är ju något som man från socialstyrelsens håll gått ut med riktlinjer om att man ska vara restriktiv med. I synnerhet antibiotika.

Motorcyklar är ju däremot tillåtna och relativt vanliga även om sporthojarna står för en relativt liten andel av hojbeståndet.

En sporthoj som kommer i 200 blås på en 50 sträcka är en väldigt konkret fara för liv och hälsa för dom som färdas eller vistas på eller invid den vägsträckan. Därför skriks det om det. Att det sedan inte dödats särskilt många utomstående spelar ingen roll. Det är en konkret risk som ger en konkret problemställning.

Med andra ord. Dom övriga saker som du räknar upp är men redan genom lagar, praxis eller riktlinjer ganska restriktiv med. Och snart kommer man troligen att bli lika restriktiv med sporthojar också på grund av att det skapas en stor opinion.

För övrigt vet jag inte egentligen vad dom grejorna har med saken att göra.

Om man nu släpper GMO mat fritt i sverige och börjar hälla syntetiska tillsatser i maten så kommer jag bara att välja bort GMO-mat och mat med tillsatser. Jag väljer redan idag bort lightläsken utan att det medför några problem för mig.
Om man däremot inför restriktioner eller en massa försvårande regler vad gäller att äga och köra motorcykel så påverkar det mig i hög grad och därför tycker jag att dom som ägnar sig åt bombarrepor på platser där det väcker uppmärksamhet och skapar opinion i onödan kan besinna sig lite med vridandet på gasrullen och tänka ett steg längre.

Du kan gärna påpeka för politikerna att det finns massor av andra saker som dom borde ta hand om först för det är större problem (Det finns massor som är större problem, det vet jag) men jag tvivlar på att vägverket och övriga remissinstanser i frågor om trafiklagstiftning och trafikregler kommer att bry sig särskilt mycket om det.



Nej. På onsdag är det.

Jepp och det är därför det som sänds på Onsdag inte heller spelar någon större roll. Med tiden kommer "vi" alldeles oavsätt vad människor tycker, politiker säger, vad som sänds på TV strypas av önskan om ett riskfritt liv. Det som verkar vara en gigantisk risk och syns styr medan det som är en verklig gigantisk risk men inte syns accepteras sakta men säkert.

Man fär väl se positivt på det. När ingen längre får leva på grund av risken att det händer något så kommer det antagligen inte längre finnas några risker kvar.

Psst Du kan inte längre välja bort GMO eller syntetiska tillsatser i mat eftersom dom finns redan överallt avsiktligt eller oavsiktligt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jepp och det är därför det som sänds på Onsdag inte heller spelar någon större roll. Med tiden kommer "vi" alldeles oavsätt vad människor tycker, politiker säger, vad som sänds på TV. Det som verkar vara en gigantisk risk och syns styr medan det som är en verklig gigantisk risk men inte syns accepteras sakta men säkert.

Jo. Det spelar roll så tillvida att det kan påskynda förloppet. Om alla hojåkare gav sjutton i att bomba förbi tät bebyggelse och valde att busköra på mer öde vägsträckor så skulle inte alls lika många gnälla. Om man gav sjutton i att dokumentera och lägga ut på youtube så skulle det finnas mindre konkreta "bevis" för problemet och det skulle således finnas mycket mindre tendens att göra något åt det.

Som läget är nu så körs det och har körts bombarrepor efter just den vägsträckan som befolkas av en hel del folk som är relativt väl bemedlade och det skapar viljan för dom att göra något åt det och då hamnar det i media och det blir större fokus på företeelsen. Att vi sedan har ett antal som lägger ut filmer på tuben gör att förutom de boendes klagomål och mediadrevet så finns det dessutom konkret dokumentation på att problemet föreligger som polis och beslutsfattare sedan använder som underlag till att fatta framtida beslut.
Vi har sålunda genom vårat handlande gett dom ett frikort att gnälla och därigenom ökat risken för restriktioner kring vårt intresse. Hade alla slagit av förbi bebyggelsen och gett sjutton i att göra bombarrepor utan istället nöjt sig med att köra i någorlunda inspirerat tempo efter vägsträckan och hålla igen mellan husen så hade det inte kommit några klagomål.

Det vi gör får följder för möjligheten att utöva vår hobby.

Det vi gör är egentligen precis samma sak som om vi skulle argumentera för GMO och syntetiska tillsatser i maten.

Vad gäller GMO och syntetiska tillsatser så kan jag mycket väl undvika det.
GMO i maten är relativt ovanligt i dagsläget och vad gäller syntetiska tillsatser så kan jag enkelt välja bort dom genom att läsa innehållsförteckningen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo. Det spelar roll så tillvida att det kan påskynda förloppet. Om alla hojåkare gav sjutton i att bomba förbi tät bebyggelse och valde att busköra på mer öde vägsträckor så skulle inte alls lika många gnälla. Om man gav sjutton i att dokumentera och lägga ut på youtube så skulle det finnas mindre konkreta "bevis" för problemet och det skulle således finnas mycket mindre tendens att göra något åt det.

Som läget är nu så körs det och har körts bombarrepor efter just den vägsträckan som befolkas av en hel del folk som är relativt väl bemedlade och det skapar viljan för dom att göra något åt det och då hamnar det i media och det blir större fokus på företeelsen. Att vi sedan har ett antal som lägger ut filmer på tuben gör att förutom de boendes klagomål och mediadrevet så finns det dessutom konkret dokumentation på att problemet föreligger som polis och beslutsfattare sedan använder som underlag till att fatta framtida beslut.
Vi har sålunda genom vårat handlande gett dom ett frikort att gnälla och därigenom ökat risken för restriktioner kring vårt intresse. Hade alla slagit av förbi bebyggelsen och gett sjutton i att göra bombarrepor utan istället nöjt sig med att köra i någorlunda inspirerat tempo efter vägsträckan och hålla igen mellan husen så hade det inte kommit några klagomål.

Det vi gör får följder för möjligheten att utöva vår hobby.

Det vi gör är egentligen precis samma sak som om vi skulle argumentera för GMO och syntetiska tillsatser i maten.

Vad gäller GMO och syntetiska tillsatser så kan jag mycket väl undvika det.
GMO i maten är relativt ovanligt i dagsläget och vad gäller syntetiska tillsatser så kan jag enkelt välja bort dom genom att läsa innehållsförteckningen.

Hm.... Om man planterat GMO manipulerade växter eller fött upp GMO manipulerade djur någonstans är det väll knappast troligt att dom generna stannar just där. När alla andra frön och djur hamnar överallt på grund av vind, flyttfåglar, människors resor och transporter. För att tro på att GMO generna inte blandar sig med naturliga gener måste man ju vara religös och förkasta evolutionen. Jo visst du kan välja att köpa mat producenten antar vara GMO fri och fri från syntetiska ämnen men i själva verket finns redan alla ämnen vi använt redan spritt i naturen utan kontroll.

Jag förespråkar inte att det skall vara tillåtet att bomba bogan men risken det innebär påverkar inte evolutionen eftersom eventuell skada är fysisk o psykisk inte genetisk.

Ett litet exempel som jag läst en hel del om på sistone.

Vi människor använder ämnen som kallas Ftalater som mjukgörare i i stort sätt allt vi använder. Ftalatbranchen har hävdat och hävdar att det är helt ofarligt. Dock pekar allt fler undersökningar på att ftalater som kemiskt påminner om östrogen kraftigt kan hämma testosteron produktion.

Bomprepa på Bogan kan leda till några olyckor <=> Vårt behov av hudkrämer m.m kan leda till att mäniskor och djur inte längre kan reproducera sig själva.

Jag tycker nog att Ftalater borde få mer uppmärksamhet en bomprepor på Bogan men det är jag det.
 
Last edited:
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Ska man förbjuda sporthojjar etc, etc Så ska man även förbjuda mcdonalds och varmkorv. Och öl och nubbe. Och chips och dipp. Allt är ju skadligt? Börjar mer och mer tänka på sverige som Running Man med Arnoold:lol
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hm.... Om man planterat GMO manipulerade växter eller fött upp GMO manipulerade djur någonstans är det väll knappast troligt att dom generna stannar just där. När alla andra frön och djur hamnar överallt på grund av vind, flyttfåglar, människors resor och transporter. För att tro på att GMO generna inte blandar sig med naturliga gener måste man ju vara religös och förkasta evolutionen. Jo visst du kan välja att köpa mat producenten antar vara GMO fri och fri från syntetiska ämnen men i själva verket finns redan alla ämnen vi använt redan spritt i naturen utan kontroll.

Jag förespråkar inte att det skall vara tillåtet att bomba bogan men risken det innebär påverkar inte evolutionen eftersom eventuell skada är fysisk o psykisk inte genetisk.

Jo visst har gener en tendens att sprida sig. Men svenska matproducenter använder inte i dagsläget GMO så andelen gener från GMO lär vara väldigt liten. Sen går det väl inte att komma ifrån att om man använt bekämpningsmedel på grödorna så kommer en del att finnas i maten men någonstans måste man ge upp. Jag orkar inte odla min mat på balkongen.

Jag håller absolut med dig om att sett i det stora hela är GMO, bekämpningsmedel, överdriven antibiotikaanvändning mm ett större problem men det hör egentligen inte hit. Mediadrevet går redan och det enda vi kanske kan göra för att mildra det är att lugna ner oss på dom utsatta vägsträckorna även om det kanske är försent.

Att säga att "Koncentrera er på GMO istället för att bråka med motorcyklister för det är ett större problem" lär inte hjälpa oss motorcyklister oavsett hur dom företeelserna faktiskt borde värderas gentemot varandra.
Jag anser också att ftalaterna är värre än buskörande motorcyklister men det spelar heller ingen roll i just det här läget.

Sen är det så att ftalater liksom GMO är mindre konkreta risker. Det är inget som kommer att ge några följder på kort sikt. En motorcykelolycka ser man resultatet av genast och det brukar inte vara någon vacker syn. Blod och skadade människor väcker starka känslor medan perspektivet att man om 100 år har försämrad fertilitet väcker inte alls lika starka känslor hos många. Förmodligen för att dom är obildade och inte känner till det men dom är tyvärr i majoritet.

Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig avlysta vägavsnitt där ingen bor där man får köra så fort man vill men det kommer inte att hända. Vill man köra fort och hålla sig till lagen får man köra bana. Visserligen orsakar fortkörande motorcyklister större risker för sig själva än för någon annan men en motorcykel i 200 är faktiskt en reell fara för omgivningen också även om man sitter i en bil och tyvärr så är det så att samhället går in med åtgärder för att reglera och styra upp om det visar sig att något inte fungerar.
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jo. Det spelar roll så tillvida att det kan påskynda förloppet. Om alla hojåkare gav sjutton i att bomba förbi tät bebyggelse och valde att busköra på mer öde vägsträckor så skulle inte alls lika många gnälla. Om man gav sjutton i att dokumentera och lägga ut på youtube så skulle det finnas mindre konkreta "bevis" för problemet och det skulle således finnas mycket mindre tendens att göra något åt det.

Som läget är nu så körs det och har körts bombarrepor efter just den vägsträckan som befolkas av en hel del folk som är relativt väl bemedlade och det skapar viljan för dom att göra något åt det och då hamnar det i media och det blir större fokus på företeelsen. Att vi sedan har ett antal som lägger ut filmer på tuben gör att förutom de boendes klagomål och mediadrevet så finns det dessutom konkret dokumentation på att problemet föreligger som polis och beslutsfattare sedan använder som underlag till att fatta framtida beslut.
Vi har sålunda genom vårat handlande gett dom ett frikort att gnälla och därigenom ökat risken för restriktioner kring vårt intresse. Hade alla slagit av förbi bebyggelsen och gett sjutton i att göra bombarrepor utan istället nöjt sig med att köra i någorlunda inspirerat tempo efter vägsträckan och hålla igen mellan husen så hade det inte kommit några klagomål.

Det vi gör får följder för möjligheten att utöva vår hobby.
:klappar


Jag förespråkar inte att det skall vara tillåtet att bomba bogan men risken det innebär påverkar inte evolutionen eftersom eventuell skada är fysisk o psykisk inte genetisk.
Det här handlar alltså om att boende kring bogan har klagat på motorcyklisternas framfart och nu säger sig vara rädda, vilket vi inte på något sätt kan tillbakavisa, även om man kan anta att man nu överdriver problemet så mycket man kan när man med medias hjälp nu kanske kan göra något åt det.

Frågeställningen då blir vad vi kan/bör göra åt det uppkomna problemet inom våra egna led (läs motorcyklister) om vi nu inte vill ha ännu fler problem, kostnader och/eller restriktioner att ta hänsyn till när vi vill utöva vår hobby.

Jag vet inte jag, kanske är det bara jag som tänker fel här, men att föra in diskussionen på evolutionens vara eller icke vara är väl att missa målet en aning?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska man förbjuda sporthojjar etc, etc Så ska man även förbjuda mcdonalds och varmkorv. Och öl och nubbe. Och chips och dipp. Allt är ju skadligt? Börjar mer och mer tänka på sverige som Running Man med Arnoold:lol

Nu är ju iofs McDonalds riktigt äckligt så jag äter inte där om jag inte är riktigt full och omdömeslös men i praktiken så är enstaka intag av hamburgare eller varmkorv inte särskilt skadligt. Inte heller öl och nubbe är direkt farligt om man intar det i måttliga mängder. Det är missbruket som är farligt.
Men vill du propagera för förbjudande av McDonalds så har du mitt stöd.:gnissla
 

Ozzi

Guest
Ska man förbjuda sporthojjar etc, etc Så ska man även förbjuda mcdonalds och varmkorv. Och öl och nubbe. Och chips och dipp. Allt är ju skadligt? Börjar mer och mer tänka på sverige som Running Man med Arnoold:lol

Nu börjar det blir substans i snacket.:D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top