Ozzi
Guest
Det är hela poängen. Folk VET att prisutvecklingen är kassare där...och att husen där är billigare. Därför söker de sig dit kanske. Fast senare är det lite surt och när de väl köpt ett billigare hus, vill de gärna förändra förutsättningar en smula och på så sätt få fart på prisutvecklingen. Det vore nice and dandy om folk köpte hus, betalade mindre (pga tarfiken) och sedan med motiveringen att "tjaa..det var ju billigare" nöjde sig med utvecklingen. Fast det gör de inte, utan vill äta kakan och ha den kvar. Dvs betala lägre pris (pga trafik) OCH sedan få samma prisutvecklign som för hus långt från vägkanten. Jag har aldrig sagt att de sjunker mer eller mindre, snarare att de går upp långsammare. Jag tror ändå att det handlar om en boende som har kontakter på SVT och kan på detta vis förvandla en non issue till en debatt. Jag kan på inget sätt se hur det annars skulle ha gått till med tanke på omvärlden ser ut och hur många viktigare saker som skulle behöva belysas.
Det är min hypotes helt enkelt. På samma sätt som folk kring Motorbanan i Poznan vill få den nerstängd, efter attd e fullt medvetna om ljudni¨vån betalat riktigt låga priser för tomter och hus.
Det är för mig skitsamma egentligen, men jag är inte naiv nog att tro att det ligger några djupa livskvalitetsrelaterade problem bakom det här utan krassa ekonomiska resonemeng. Fast kanske har jag för realistisk uppfattning om mina medmänniskor och bör lära mig lite emr blåögdhet. Vad vet jag.
Man kan vrida och vända på det i all evighet, men med min pragmatiska inställning är det hela glasklart. Vill jag slippa trafik, köper jag boende långt från en väg.
Med en dåres envishet