Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Ozzi

Guest
Det är hela poängen. Folk VET att prisutvecklingen är kassare där...och att husen där är billigare. Därför söker de sig dit kanske. Fast senare är det lite surt och när de väl köpt ett billigare hus, vill de gärna förändra förutsättningar en smula och på så sätt få fart på prisutvecklingen. Det vore nice and dandy om folk köpte hus, betalade mindre (pga tarfiken) och sedan med motiveringen att "tjaa..det var ju billigare" nöjde sig med utvecklingen. Fast det gör de inte, utan vill äta kakan och ha den kvar. Dvs betala lägre pris (pga trafik) OCH sedan få samma prisutvecklign som för hus långt från vägkanten. Jag har aldrig sagt att de sjunker mer eller mindre, snarare att de går upp långsammare. Jag tror ändå att det handlar om en boende som har kontakter på SVT och kan på detta vis förvandla en non issue till en debatt. Jag kan på inget sätt se hur det annars skulle ha gått till med tanke på omvärlden ser ut och hur många viktigare saker som skulle behöva belysas.

Det är min hypotes helt enkelt. På samma sätt som folk kring Motorbanan i Poznan vill få den nerstängd, efter attd e fullt medvetna om ljudni¨vån betalat riktigt låga priser för tomter och hus.

Det är för mig skitsamma egentligen, men jag är inte naiv nog att tro att det ligger några djupa livskvalitetsrelaterade problem bakom det här utan krassa ekonomiska resonemeng. Fast kanske har jag för realistisk uppfattning om mina medmänniskor och bör lära mig lite emr blåögdhet. Vad vet jag.

Man kan vrida och vända på det i all evighet, men med min pragmatiska inställning är det hela glasklart. Vill jag slippa trafik, köper jag boende långt från en väg.

Med en dåres envishet:skrattaåt
 

njelger

Guest
Sedan är det ju så att det är inte boende i Saltis, Djursholm eller Lidingö som åker till Vårbronx för att själa mopeder. Jag vet inte hur statistiken ser ut, så jag ska inte uttala mig tvärsäkert men sådär på känsla tror jag att det är oftare tvärtom. Vad tror du ?

Du missar poängen eftersom du har snöat in på värdeutveckling.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Det har jag alltid hävdat. Je suis un artistée. :mattias
Ingen tvekan om det.. Dessutom kan du som konstnär söka bidrag och stipendier för ditt filmskapande..

Film
Projektbidrag ges till kort- och dokumentärfilmsproduktion. Konstnärsnämnden kan sällan finansiera hela filmer och bidragen avser därför ofta en viss fas av en produktion. En del bidrag kan fungera som startbidrag för att komma igång med ett projekt. Man kan sedan göra en ny ansökan för ett senare skede av produktionen, till exempel när en pilotfilm färdigställts. Det är i allmänhet lättare att få bidrag till mindre projekt eller till tydligt avgränsade stadier av projekt än till stora projekt i dess helhet. Bidrag ska i första hand sökas av filmens upphovsman. Producenter ges bidrag endast i undantagsfall och då för en viss film, inte för allmän verksamhet/produktion.

(http://www.konstnarsnamnden.se/d_frame/frame.html)


Anna Odell blev hyllad för sitt fejkade självmordsförsök, runt Bogan är det fanimej inge fejk! Stående ovationer på Konstfack?


.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är hela poängen. Folk VET att prisutvecklingen är kassare där...och att husen där är billigare. Därför söker de sig dit kanske. Fast senare är det lite surt och när de väl köpt ett billigare hus, vill de gärna förändra förutsättningar en smula och på så sätt få fart på prisutvecklingen. Det vore nice and dandy om folk köpte hus, betalade mindre (pga tarfiken) och sedan med motiveringen att "tjaa..det var ju billigare" nöjde sig med utvecklingen. Fast det gör de inte, utan vill äta kakan och ha den kvar. Dvs betala lägre pris (pga trafik) OCH sedan få samma prisutvecklign som för hus långt från vägkanten.

Det är min hypotes helt enkelt.

Det är för mig skitsamma egentligen, men jag är inte naiv nog att tro att det ligger några djupa livskvalitetsrelaterade problem bakom det här utan krassa ekonomiska resonemeng. Fast kanske har jag för realistisk uppfattning om mina medmänniskor och bör lära mig lite emr blåögdhet. Vad vet jag.
Vänta lite nu... du måste förklara detta en gång till...

Du menar alltså, på fullt allvar, att den grundläggande orsken till att någon boende har tagit kontakt med UG är att de ser att värdeökningen på deras fastigheter går långsammare än på de som ligger längre från vägen? Alternativt att värdeminskningen går fortare.
Inte att de är rädda för att någon skall dödas eller skadas allvarligt på grund av att en eller flera hojåkare varje dag under sommarhalvåret försöker slå nåt idiotiskt fartrekord i mer än dubbla (nästan trippla) hastigheter?!?

Och detta hävdar du i inlägg efter inlägg och avslutar sen med att du har en pragmatisk inställning? Skulle snarare beteckna din inställning som dogmatisk. Du upprepar din tes som ett religiöst mantra som till slut blivit din egen sanning.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vänta lite nu... du måste förklara detta en gång till...

Du menar alltså, på fullt allvar, att den grundläggande orsken till att någon boende har tagit kontakt med UG är att de ser att värdeökningen på deras fastigheter går långsammare än på de som ligger längre från vägen? Alternativt att värdeminskningen går fortare.
Inte att de är rädda för att någon skall dödas eller skadas allvarligt på grund av att en eller flera hojåkare varje dag under sommarhalvåret försöker slå nåt idiotiskt fartrekord i mer än dubbla (nästan trippla) hastigheter?!?

Och detta hävdar du i inlägg efter inlägg och avslutar sen med att du har en pragmatisk inställning? Skulle snarare beteckna din inställning som dogmatisk. Du upprepar din tes som ett religiöst mantra som till slut blivit din egen sanning.

Ja, det är vad jag tror faktiskt. Fast eftersom det inte smäller lika högt i mediasammanhang i Sverige att oja sig över värdeutvecklingen så då drar man till med säkerhetsaspekten. Säkerhetsnoja är ju ett rådande tillstånd i Sverige så att det är alltid tacksamt att trycka på den knappen. Förvisso är människor här lika giriga (och MINST lika snåla) som alla andra och lika måna om att göra en bra affär, men av någon underlig anledning anses det vara fult att inte sticka under stol med det. Så då ser de ju till att den aspekten hamnar i skymm undan.

Sedan vet jag inte, det kanske faktiskt är så att det är en och annan av de boende som blivit dödad eller skadad av en fortkörande hojåkare genom åren. Det är ju så farligt där ute att det måste ha hänt och inte bara en gång...Hoppas att UG upplyser om vilka hemskheter framfart av allehanda fartdårar där har VERKLIGEN ställt till med.

Genom sig själv känner man andra.

Japp, eftersom "man" är precis som folk är i allmänheten är.

Som nån sagt tidigare i denna tråd så lyser din :gnisslagirighet/snålhet:gnissla igenom i ett flertal andra trådar, alla är inte som du.:tungan

Har precis köpt ett fett helsystem till min SF...det är väl inte så snålt ?:D
Vad girighet beträffar så är det ju utan tvekan den starkaste drivkraften som får civilisation att gå framåt...tamiflu skulle inte ha utvecklats utan att någon var girig...eller pacemakern heller för den delen.
 
Last edited:

DowJones

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1997, Ducati Monster 900
Tråkigt att några få skall kunna få förstöra för så många.


Tänk att några få boende och bilister får förstöra för för stockholms alla SH, fan iiiiinte okej. :banana
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sedan vet jag inte, det kanske faktiskt är så att det är en och annan av de boende som blivit dödad eller skadad av en fortkörande hojåkare genom åren. Det är ju så farligt där ute att det måste ha hänt och inte bara en gång...Hoppas att UG upplyser om vilka hemskheter framfart av allehanda fartdårar där har VERKLIGEN ställt till med.
Nu vet jag inte om jag tycker det är så dåligt att det ännu inte hänt någon utomstående något än... men jag vet att ett antal hojåkare har strukit med (och kommer att stryka med). Tycker du man ska sitta med armarna i kors och vänta på att det ska hända nåt innan man agerar eller kan det vara bra att vara proaktiv istället för reaktiv?

Försöken att slå hastighetsrekord där leder ju knappast till att medelhastigheten minskar och med ökad medelhastighet minskar marginalerna för misstag. Det är bara en tidsfråga innan det som ännu (?) inte hänt händer. Hur kul blir det att sitta och säga "vad var det vi sa?" efter att nån blivit torpederad och lemlästad? Då om nån gång kommer politikerna att reagera satan och vi kommer att få se på regleringar och förbud mot de "dödsmaskiner" vi sitter på, lita på det och tror du då de boende vid vägen först och främst gnuggar sina händer och säger, "nu går värdet upp på våra fastigheter?"
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Tänk att några få boende och bilister får förstöra för för stockholms alla SH, fan iiiiinte okej. :banana

Stockholm motocyklister bara?
De är bara ett fåtal av alla som blir drabbade!

Vafan gick vi in i denna diskutionen för egentligen?
Det kan bara sluta illa.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag börjar undra om Mr WRX inte bara jävlas och tycker det är kul att retas och piska upp stämningen lite....
Resonemangen är så ihåliga att det inte ens är lönt att argumentera emot, har man dom argumenten på allvar då finns det ingen oavsett hur bra debattör du är som kan övertyga personen i fråga.
Bara att ge upp och reta er på någon annan.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag börjar undra om Mr WRX inte bara jävlas och tycker det är kul att retas och piska upp stämningen lite....
Resonemangen är så ihåliga att det inte ens är lönt att argumentera emot, har man dom argumenten på allvar då finns det ingen oavsett hur bra debattör du är som kan övertyga personen i fråga.
Bara att ge upp och reta er på någon annan.

Jo lite så är det naturligtvis. Speciellt med tanke på att jag nästan aldrig kör där ute. Däremot tycker jag inte att resonemanget i stil med "vill du slippa trafik, köp ett hus långt från en väg" är speciellt ihåligt...Det är klart att det är mycket svårt att argumentera mot detta.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Du visste uppenbarligen det, också.

Deras lön är i ganska stor grad baserad på accord så dom som har en så hög lön lär köra en hel del varje vecka. Sen är sopgubbar sådana att dom för det mesta har lagt upp sitt schema så att dom kör mycket utav bara hel**e mån och tis, lite mindre på ons och ganska lugnt på tor och fre. Anledningen till det är att om sopbilen går sönder på onsdagen tex så är det mycket lättare att komma ifatt ju mer man redan har kört av veckan sas.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
jag kommer i alla fall ladda med popkorn.

"Men vi har ju ingen lokaaaaal.."

fan jag älskar folk som skriver "ni stockholmare..." Kommer i 99 fall av 10 från nån bitter bondraggare som drar 2 miljoner över en kamm. ser man till idioter per capita så är ni nog överrepresenterade där "nere"/"uppe".

Suck.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Deras lön är i ganska stor grad baserad på accord så dom som har en så hög lön lär köra en hel del varje vecka. Sen är sopgubbar sådana att dom för det mesta har lagt upp sitt schema så att dom kör mycket utav bara hel**e mån och tis, lite mindre på ons och ganska lugnt på tor och fre. Anledningen till det är att om sopbilen går sönder på onsdagen tex så är det mycket lättare att komma ifatt ju mer man redan har kört av veckan sas.

Jo, men inbilla mig gärna att de tjänar 36-lök i månaden och jobbar 24h.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja, det är vad jag tror faktiskt. Fast eftersom det inte smäller lika högt i mediasammanhang i Sverige att oja sig över värdeutvecklingen så då drar man till med säkerhetsaspekten. Säkerhetsnoja är ju ett rådande tillstånd i Sverige så att det är alltid tacksamt att trycka på den knappen. Förvisso är människor här lika giriga (och MINST lika snåla) som alla andra och lika måna om att göra en bra affär, men av någon underlig anledning anses det vara fult att inte sticka under stol med det. Så då ser de ju till att den aspekten hamnar i skymm undan.

Sedan vet jag inte, det kanske faktiskt är så att det är en och annan av de boende som blivit dödad eller skadad av en fortkörande hojåkare genom åren. Det är ju så farligt där ute att det måste ha hänt och inte bara en gång...Hoppas att UG upplyser om vilka hemskheter framfart av allehanda fartdårar där har VERKLIGEN ställt till med.



Japp, eftersom "man" är precis som folk är i allmänheten är.



Har precis köpt ett fett helsystem till min SF...det är väl inte så snålt ?:D
Vad girighet beträffar så är det ju utan tvekan den starkaste drivkraften som får civilisation att gå framåt...tamiflu skulle inte ha utvecklats utan att någon var girig...eller pacemakern heller för den delen.

Håller definitivt med dig. Det syns överallt.

Kring Arlanda = Va faen är det flygplan här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

Mölnvik = Startar det räddningshelikoptrar här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

Myttinge skjutfält = Finns det en skjutbana här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

Sollenkroka brygga = Finns det en bilparkering här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

På landet = Finns det höns och en tupp här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

osv, osv,.....
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top