Det finns givetvis inte en chans att det här går att vrida till något bra eller positivt för mc-kollektivet, och att ens tro att det finns argument som på något sätt kan försvara att man kör på det sättet på allmän är way beyond att vara naiv och blåögd.
Vill man sedan sänka mc-kollektivet ytterliggare så ska man givetvis använda sig av bra argument som "vadå, dom har ju bosatt sig på fel ställe, dom visste ju att det åktes där, "vi var minsann här först" och gärna toppa av det med "det fattar ni väl att vi inte begriper bättre när vi saknar en bana".
Det finns inget lagligt alternativ, så då kör vi vårt eget race och bryter mot lagarna, och avslutar med att försvara vårt beteende. Smart...
Sen visst, en bana skulle locka en del, men sanningen är den att det flesta som "bombar" på allmän väg kommer att fortsätta med det enbart för att det är kul, och just då bryr man sig inte om lagar eller dom boende. Sen att man kanske skäms lite när man kommer hem och inte precis skryter om det utanför mc-gruppen, dvs. man pratar inte om beteendet med föräldrar, släkt, grannar osv., det är en annan sak.
Så frågan här på sh borde väl egentligen vara om man kan få dom värsta att sansa sig lite samt välja sina platser med omsorg, för det är det enda som kan rädda oss, och sådana argument som bygger på att vi tycker att det är ok att köra för fort på väl vald tid och plats, det är givetvis inget argument man kan lyfta fram i teve.
Men den frågan är nog förlorad redan från början, för när man läser vissa argument här i tråden så är det bara att inse att många här antingen inte bryr sig om vare sig lagar eller medmänniskor, eller så är dom så omogna att dom inte borde får köra något som går fortare en 45km/h överhuvudtaget.
Vilket är bevisat med råge när så många istället för att inse att nu gäller det att skärpa sig och ta det lugnt på den här vägen istället faktiskt tror att det går att försvara beteendet, trots att dom som bor där är rädda och förbannade (jodå, dom har rätt att vara förbannade), och att mängden olyckor borde vara avskräckande för alla som kör hoj eftersom det är "våra" kompisar som har råkat illa ut.
Men visst, klart att både vi i mc-kollektivet och myndigheterna måste förstå att vissa uppoffringar är ett pris värt att betala för att några ska få ha ståpäls när dom käkar glass i sina tajta sparkbyxor i Vaxholm, och det är ok att priset innehåller både förlorade kamrater och en förbannad och livrädd ortsbefolkning.
F-n, vi kör ju hoj och är tuffa, haja va?
Nej, jag bor inte Stockholm eller dess närhet, men jag har åkt både bogan och bulten ett antal gånger, så jag kan vägarna. Det är inte heller ett lokalt problem när det går ut i teve som många verkar tro, utan det kommer att drabba oss alla i mc-kollektivet. I bästa fall blir det bara en begränsad eller övergående effekt, men personligen tror jag den här snöbollen kommer att växa och att vi kommer att få se premiehöjningar, skyltar fram mm vilket man nu inte ens behöver leta efter argument för, dom har vi gett dom alldeles själva.
Den här tråden läses givetvis av fler än oss, så tack till er alla som likt småbarn har försvarat ett oförsvarbart beteende på bästa sandlådenivå, dessutom öppet för både allmänhet, teve, försäkringsbolag och myndigheter att läsa. Nu vet dom precis hur snälla, begåvade och ansvarsfulla många av oss är…
@RoLLER:
Jag har sett dom flesta av dina filmer, precis som GR’s, och tyckt att dom har varit rätt underhållande. Något ni har gemensamt är att ni trots allt så vitt jag har kunnat bedöma det kör bättre än vad genomsnittet gör, och ni verkar ha en bra kontroll, vilket gör det kul att titta förstås. Men man tittar trots allt med en viss kluvenhet, väl medveten om att om något hade gått snett så hade det givetvis fått fatala konsekvenser. Det går givetvis inte att försvara, och det är något jag har tyckt att ni verkat införstådda med när man har läst mellan raderna i era inlägg här.
En annan sak ni har gemensamt är att ni är duktiga att späda på myten om er själva som fartfantomer och idoler, iaf här på sh. Ok att ni tycker att det är kul, men att gå därifrån till att du verkar tycka att det här är ok visa upp i ett granskande debattprogram i teve, som du vet kommer att vinklas till allas vår nackdel, och sedan börja prata om konstnärsskap hit och dit?
Grow up, will you?