Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Ozzi

Guest
Jag veckopendlar just nu.

Nää...burnout utanför min port är inte aktuellt, det är ju grus där... Jag tänkte mig för rätt noga när jag valde område där jag bosatte mig. Närmaste väg är en bit härifrån, där kör folk inte så fort ändå...Jag skulle nog inte bosätta mig vid en vägkant, lite i skallen får man väl ha.



Jag tror att alla är intresserade av vad deras hus är vär och hur värdet på deras tillgångar utvecklas. Säljer gör nog alla förr eller senare och kanske vill man ändå lämna något av värde för ungarna. Jag har jävligt svårt att tro att folk i Sthlms trakten skiter blankt i om deras hus faller i värde pga att de ligger vid söndertrafikerad väg. Fastighetsskatten är ju inte längre ett problem, så det kan man ju glömma. Oavsett om man tänker sälja eller inte inom de närmaste åren är nog de allra flesta rätt intresserade om huset de lagt in hela sitt sparkapital i sjunker i värde.

Hur var det du sa, var inte priserna lägre vid bogan redan pgr. av vägen, då är ju redan priserna efter bogan justerade efter omständigheterna så varför skulle dom då sjunka mer än andra fastigheter?? Priserna är redan marknadsanpassade.:D
 

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Bor mitt i sverige.
Hoj
Honda SP1 -00
precis!!
De hela handlar inte om pengar och om fastighetsvärden, utan mer om säkerhet.

Törrs man skicka ut sin unge för att cykla till kompisen etc.

Vägarna är ju till för alla, även oss mc-folk, men att tro att man har rätt att använda den som bana för att "DET FINNS BARA TVÅ BRA VÄGAR ATT KÖRA PÅ I S_HOLM" ?????
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det börjar ticka ner för den här tråden (varit för snäll)...

Rensat lite onödigt idiotiska inlägg på sidan 2, 3 och 4a.

Det kommer med all säkerhet bli en tråd igen EFTER att Uppdrag granskning gått på TV.

Skärp eller, eller så stängs denna tråd.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Funderar lite på om man inte skulle kunna kalla dessa "vansinneskörningar" för konst, en installation helt enkelt!?

Ingen kan förneka att det handlar "performance"..

Performance (även performancekonst eller Performance art) är inom konsten en form av "levande konst"

.
 
Last edited:

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Finns inte så mycket att tillägga. Vi får vänta o se vad som sägs.


mån 1 jun
22:25 Uppdrag granskning
Del 20 av 22. Norge ratade svenska JAS Gripen för att prislappen var för hög. Det kan stå norska staten dyrt. Dessutom: Polisen maktlös mot MC-förarnas vansinnesfärder på svenska vägar. Programledare: Karin Mattisson.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns inte så mycket att tillägga. Vi får vänta o se vad som sägs.


mån 1 jun
22:25 Uppdrag granskning
Del 20 av 22. Norge ratade svenska JAS Gripen för att prislappen var för hög. Det kan stå norska staten dyrt. Dessutom: Polisen maktlös mot MC-förarnas vansinnesfärder på svenska vägar. Programledare: Karin Mattisson.

Skiten sänds halvelva en vardagskväll, dessutom i slutet av programmet, tror effekten blir minimal. :)
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Den 1 juni är en repris.

Onsdag 27 maj kl 20:00 i STV1 sänds det första gången. Troligen börjar de med Jas-Gripen så runt 20:30 bör inslaget om "riktigt snabba motorcyklar" komma.
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Om jag förstår den här tråden rätt är det boende vid vägen som kontaktat UG.
Olyckan Roller hänvisar till är denna

Det finns många trådar om just Bogesund just nu, här är en #45, 46 och 47 handlar om när UG filmade bl a.
En i Stockholmsforumet. Bulten har tydligen också varit hårdbevakad.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
En sopgubbe i Stockholm kan idag tjäna upp till 36 000 i månaden, det tycker jag är en ganska hyffsad lön.

Speciellt med tanke på att de oftast inte kör 8h pass. Det skulle ge en heltidsbrutto på säkert 60 papp...Inte alls illa.
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
Oavsett vad man tycker om att köra fort på allmän väg så finns det ju inga försvar till varför man borde ha rätt att bomba en vägsträcka, oavsett var den ligger...Jag vill inte påstå att jag är bättre än andra då jag själv kör åt h-vete för fort ibland men hävdar att det är omdömeslös körning med förnuft :) ...Gör man valet att gasa som en tok på allmän väg är det bara att vara beredd på att "ta straffet"...

Det jag försöker säga är att det kan aldrig vara bra med diskussion kring motorcyklisters framfart på allmänna vägar då det är löjligt att säga att det bara är pga att det tex inte finns någon bana i närheten. Skulle inte tro att samtliga här på sporthoj skulle börja köra 70 på vägarna bara för att man kan åka av sig på en bana 2-3 ggr i veckan...

Tror att dom som hävdar att motorcyklar är en onödig och livsfarlig leksak kommer få mycket vatten på sina kvarnar...

...mina tankar bara...
 

Ozzi

Guest
Speciellt med tanke på att de oftast inte kör 8h pass. Det skulle ge en heltidsbrutto på säkert 60 papp...Inte alls illa.

Ho Ho sa tomten uppe bland molnen.:rolleyes::rolleyes:
Nädu ta o gör som en viss herr Gustavsson-Fäll ner pungen o landa-
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hur var det du sa, var inte priserna lägre vid bogan redan pgr. av vägen, då är ju redan priserna efter bogan justerade efter omständigheterna så varför skulle dom då sjunka mer än andra fastigheter?? Priserna är redan marknadsanpassade.:D

Det är hela poängen. Folk VET att prisutvecklingen är kassare där...och att husen där är billigare. Därför söker de sig dit kanske. Fast senare är det lite surt och när de väl köpt ett billigare hus, vill de gärna förändra förutsättningar en smula och på så sätt få fart på prisutvecklingen. Det vore nice and dandy om folk köpte hus, betalade mindre (pga tarfiken) och sedan med motiveringen att "tjaa..det var ju billigare" nöjde sig med utvecklingen. Fast det gör de inte, utan vill äta kakan och ha den kvar. Dvs betala lägre pris (pga trafik) OCH sedan få samma prisutvecklign som för hus långt från vägkanten. Jag har aldrig sagt att de sjunker mer eller mindre, snarare att de går upp långsammare. Jag tror ändå att det handlar om en boende som har kontakter på SVT och kan på detta vis förvandla en non issue till en debatt. Jag kan på inget sätt se hur det annars skulle ha gått till med tanke på omvärlden ser ut och hur många viktigare saker som skulle behöva belysas.

Det är min hypotes helt enkelt. På samma sätt som folk kring Motorbanan i Poznan vill få den nerstängd, efter attd e fullt medvetna om ljudni¨vån betalat riktigt låga priser för tomter och hus.

Det är för mig skitsamma egentligen, men jag är inte naiv nog att tro att det ligger några djupa livskvalitetsrelaterade problem bakom det här utan krassa ekonomiska resonemeng. Fast kanske har jag för realistisk uppfattning om mina medmänniskor och bör lära mig lite emr blåögdhet. Vad vet jag.

Man kan vrida och vända på det i all evighet, men med min pragmatiska inställning är det hela glasklart. Vill jag slippa trafik, köper jag boende långt från en väg.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Det finns givetvis inte en chans att det här går att vrida till något bra eller positivt för mc-kollektivet, och att ens tro att det finns argument som på något sätt kan försvara att man kör på det sättet på allmän är way beyond att vara naiv och blåögd.

Vill man sedan sänka mc-kollektivet ytterliggare så ska man givetvis använda sig av bra argument som "vadå, dom har ju bosatt sig på fel ställe, dom visste ju att det åktes där, "vi var minsann här först" och gärna toppa av det med "det fattar ni väl att vi inte begriper bättre när vi saknar en bana".

Det finns inget lagligt alternativ, så då kör vi vårt eget race och bryter mot lagarna, och avslutar med att försvara vårt beteende. Smart...

Sen visst, en bana skulle locka en del, men sanningen är den att det flesta som "bombar" på allmän väg kommer att fortsätta med det enbart för att det är kul, och just då bryr man sig inte om lagar eller dom boende. Sen att man kanske skäms lite när man kommer hem och inte precis skryter om det utanför mc-gruppen, dvs. man pratar inte om beteendet med föräldrar, släkt, grannar osv., det är en annan sak.

Så frågan här på sh borde väl egentligen vara om man kan få dom värsta att sansa sig lite samt välja sina platser med omsorg, för det är det enda som kan rädda oss, och sådana argument som bygger på att vi tycker att det är ok att köra för fort på väl vald tid och plats, det är givetvis inget argument man kan lyfta fram i teve.
Men den frågan är nog förlorad redan från början, för när man läser vissa argument här i tråden så är det bara att inse att många här antingen inte bryr sig om vare sig lagar eller medmänniskor, eller så är dom så omogna att dom inte borde får köra något som går fortare en 45km/h överhuvudtaget.

Vilket är bevisat med råge när så många istället för att inse att nu gäller det att skärpa sig och ta det lugnt på den här vägen istället faktiskt tror att det går att försvara beteendet, trots att dom som bor där är rädda och förbannade (jodå, dom har rätt att vara förbannade), och att mängden olyckor borde vara avskräckande för alla som kör hoj eftersom det är "våra" kompisar som har råkat illa ut.

Men visst, klart att både vi i mc-kollektivet och myndigheterna måste förstå att vissa uppoffringar är ett pris värt att betala för att några ska få ha ståpäls när dom käkar glass i sina tajta sparkbyxor i Vaxholm, och det är ok att priset innehåller både förlorade kamrater och en förbannad och livrädd ortsbefolkning.
F-n, vi kör ju hoj och är tuffa, haja va?



Nej, jag bor inte Stockholm eller dess närhet, men jag har åkt både bogan och bulten ett antal gånger, så jag kan vägarna. Det är inte heller ett lokalt problem när det går ut i teve som många verkar tro, utan det kommer att drabba oss alla i mc-kollektivet. I bästa fall blir det bara en begränsad eller övergående effekt, men personligen tror jag den här snöbollen kommer att växa och att vi kommer att få se premiehöjningar, skyltar fram mm vilket man nu inte ens behöver leta efter argument för, dom har vi gett dom alldeles själva.

Den här tråden läses givetvis av fler än oss, så tack till er alla som likt småbarn har försvarat ett oförsvarbart beteende på bästa sandlådenivå, dessutom öppet för både allmänhet, teve, försäkringsbolag och myndigheter att läsa. Nu vet dom precis hur snälla, begåvade och ansvarsfulla många av oss är…


@RoLLER:
Jag har sett dom flesta av dina filmer, precis som GR’s, och tyckt att dom har varit rätt underhållande. Något ni har gemensamt är att ni trots allt så vitt jag har kunnat bedöma det kör bättre än vad genomsnittet gör, och ni verkar ha en bra kontroll, vilket gör det kul att titta förstås. Men man tittar trots allt med en viss kluvenhet, väl medveten om att om något hade gått snett så hade det givetvis fått fatala konsekvenser. Det går givetvis inte att försvara, och det är något jag har tyckt att ni verkat införstådda med när man har läst mellan raderna i era inlägg här.

En annan sak ni har gemensamt är att ni är duktiga att späda på myten om er själva som fartfantomer och idoler, iaf här på sh. Ok att ni tycker att det är kul, men att gå därifrån till att du verkar tycka att det här är ok visa upp i ett granskande debattprogram i teve, som du vet kommer att vinklas till allas vår nackdel, och sedan börja prata om konstnärsskap hit och dit?

Grow up, will you?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Konstigt att inte alla vill bli sopgubbar om man tjänar 36lock på 24h's veckor. Låter jättetroligt :rolleyes:



Meh, jag låvvar!


Jag vet inte hur långa deras rundor är...det vet de nog bara själva och lär inte tala om det.

@Strömma >> Menar du att det hela inte skulle segla upp som debatt om folk körde där i 70-80 dvs något sånär lagligt ?
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag vet inte hur långa deras rundor är...det vet de nog bara själva och lär inte tala om det.

@Strömma >> Menar du att det hela inte skulle segla upp som debatt om folk körde där i 70-80 dvs något sånär lagligt ?
Nej, jag tror inte det hade blivit någon debatt i så fall. Jag tror inte ens det hade blivit någon debatt om man kör för fort på delar av sträckan om man bara kör med omdömde där allmänheten förväntar sig det (läs där det bor folk), men då pratar vi om betydligt mindre överskridande av hastighetsgränserna än vad den här tråden handlar om. Hade det blivit det hade den möjligtvis handlat om ljudnivåer och/eller annat störande, och det är inte samma spelplan.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top