Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Dom som tycker det är ok är knappast dom med små barn i en villa med en intill liggande väg...

Vänder man på frågan om folk vill att MC åkare ska åka förbi där man bor med just sina barn i 200km/h så får man nog ett annat gensvar.

Vinkla programmet? Det ska handla om MC åkare osm kör som det vore tävling på en allmän vägsträcka som det råder 70km/h gräns. Det finns otaliga filmer att visa upp och boende och ridskolor etc att prata med och dom har även pratat med flera MC åkare som kört sträckan nere vid något fik såg jag i en annan tråd...vinkla det behövs inte, det har skött sig självt.
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
De som kört i Tyskland vet att "tempot" är högre på motorvägen än här, där är alla överrens om att man får köra så fort man behagar.
Kan detta istället leda till det blir ett flöde på motorvägen som hindrar att onödiga olyckor uppstår, samt att folk "kör av sig" på trefiliga säkra motorvägar, och sedan istället har stor respekt där 30-50-70-hastighetsbegränsning råder?

Vad tror ni?

Ska ge mina 50 cent. Först och främst: Även om tysklands motorvägar anses vara de mest säkraste (själv har jag ingen aning om det påstående är sant eller uppbackat av korrekta källor), så är det ett faktum att detta land även har en högre tolerans mot olyckor. Det sker en jävla massa olyckor på autobahn, men det anses inte överstiga den "threshold" som politiker och folket delar.

I sverige är vi präktiga på ett helt annat sätt än vad man är i tyskland (för att ta ett exempel bara). Här är man duktig på att tycka att alla andra är idioter, och kör som fan, medans när man själv gör det så tycker man att alla andra är gnälliga kärringar. Detta är ett faktum, och jag utgår ifrån mig själv när jag säger det. Alla har vi olika trösklar och smärtgränser för vad vi tycker är OK respektive Inte OK på vägen. Jag tycker det är OK att köra som fan på en otrafikerad 70-väg, men om jag bor på 70-vägen och har barn, och andra kör som fan, så lever jag plötsligt i ett paralellt universum där jag gott tycker att folk kan tagga ner lite. Eller?

Så debatten handlar för mig inte om att en part är värre än en annan, att fri hastighet borde vara tillåtet eller inte, att det finns för få banor eller ej, utan om vilken acceptans vi har för att folk dör i trafiken, att barn i afrika svälter ihjäl, och att småpojkar i Thailand får tysk snopp i stjärten mot sin vilja, utan OM vi PERSONLIGEN bryr oss om saken. Den dagen Majoriteten Bryr sig om dessa saker, då händer det saker, innan dess kan man i godan ro logga in på sin internetbank, konstatera att plånboken är välfylld, och att några barn, kvinnor, män, ungdomar, och djur får sätta livet till för att inte rubba detta faktum. Trivs man inte med Den tanken, ja, då får man väl försöka lösa ut sin livsekvation.

Hajj!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vad har pedofilernas framfart i Thailand, svält i Afrika och varför inte det geopolitiska läget i Mellanöstern att göra med hur fort vi kör på en skitväg i en provinsionell stad som ju Sthlm är ?

Det är väl ändå att ta i att bredda Bogesundsdebatten till något slags samvetsfråga. Vi kan ju vända på det dock om vi ändå är igång och spårar ur...Det är lätt att ta upp moraliska frågeställningar och unna sig lyxen att bry sig om svältande Afrikaner och misshandlade kvinnor när man har plånboken full och bilen / hojen tankad...med bensin som raffinerats av Bloodsolja. Själv är jag inte ett skit intresserad om marines som collateral damage raderar ut en hel håla någonstans i Mellanöstern för att jag ska kunna tanka min bil 24x7...och krig, svält, mord och förtryck är ju förutsättningen ifråga om scarce resources som ju energi tycks vara i våra tider. Darwin har rätt, alla gånger.

Nu vet jag inte hur det föhåller sig med Bogan..var DEN där först eller var husen där först ? Det får mig att tänka på banan i Poznan som kanske stängds...Folk köpte hus billigt vid banan för att...tjaa, vem fan vill ha hus vid en motorbana ? Nu vill de att banan ska stängas så att deras hus går upp i värde. Alltså fuck them.

Jag har bott i Tyskland i många år och jobbar en hel del där och för mig är fri fart på motorvägarna en självklarhet...liksom att man kan köpa sig en flaska sprit på en bensinmack kl 2 på natten veckans alla dagar och det till vettigt pris. Fast inte heller det har egentligen med Bogan frågan att göra.

Bana kan aldrig ersätta vägkörning, så enkelt är det. Kärnfrågan för mig är VEM VAR DÄR FÖRST. Om folk var så jävla smarta och tyckte att de gjorde ett klipp genom att köpa hus på en stenhårt trafikerat väg och vill nu ändra på det, så får de vad de förtjänar. Affär handlar alltid om risk.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Yoohans senaste inlägg var utmärkt. Det finns två sidor av myntet.

Statistik går att vrida och vända på så att det passar budbäraren. Det vet alla som läst en statistikkurs på universitetet.

I den här debatten finns det bara en klar förlorare och det är motorcyklisterna, särskilt de som kör sporthojar på allmän väg.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
@ Mr Wrx..

Dom köpte ett hus vid en 70-väg, inte en 200km/h-bomba-så-mycket-det-går-väg.. Så du tycker att dom ska skylla sig själv.. Intressant.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
En annan sak jag vill reflektera över är Autobahn i Tyskland. Tyskland har efter USA längst vägnät i världen.
Där har man policyn "ansvar under frihet", och på mer än 75% av deras motorvägar råder det fri hastighet, och statistiskt sett är tyska motorvägar bland de säkraste i världen.

De som kört i Tyskland vet att "tempot" är högre på motorvägen än här, där är alla överrens om att man får köra så fort man behagar.
Kan detta istället leda till det blir ett flöde på motorvägen som hindrar att onödiga olyckor uppstår, samt att folk "kör av sig" på trefiliga säkra motorvägar, och sedan istället har stor respekt där 30-50-70-hastighetsbegränsning råder?

Vad tror ni?

http://en.wikipedia.org/wiki/Road-traffic_safety#Motorway

Tysklands vägar är inte säkrare än Sveriges, vare sig man ser till landsväg eller motorväg.

För övrigt är det väl självklart att Uppdrag granskning tar upp sådant som upplevs som problematiskt i samhället. Fattar ni inte att andra människor har problem med 200 km/h på allmän väg? Varför skall motorcyklism undslippa granskning?

Jag tror att reportaget kommer att vara vinklat och framställa hojåkare i sin allra värsta dager, för det är så journalistik fungerar. Och om det nu bara är ett fåtal rötägg som drar ner vårt anseende så får väl vi andra se till att uppföra oss väl så att samhället accepterar oss? Precis som invandrarna förväntas göra...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
@ Mr Wrx..

Dom köpte ett hus vid en 70-väg, inte en 200km/h-bomba-så-mycket-det-går-väg.. Så du tycker att dom ska skylla sig själv.. Intressant.


Kom igen, det där är så jävla genomskinnligt. Bogan har varit en bomba 200 väg jävligt länge. Man måste vara tappad bakom en Mopedbil för att inte veta det. Husköp är för många av oss största affären vi gör under hela vår livstid och då gör man fan research big time innan man slår till. Jag är ÖVERTYGAD om att de visste vad som försiggår där under sommrarna även om dett svin till säljare / mäklare inte talat om det för de. De ville göra en killing och nu vill de helt enkelt inkassera..fast de fattar inte att de gör sig själva en björntjänst. Det är nämligen så att deras område, sköna Vaxholm och Bogan i synnerhet kommer att bli rikstbekant som tillhål för allehanda fartdårar. De tar alltså och sågar av den gren de sitter på, eftersom de presumptiva köpara som TROTS allt inte vet vad som händer på denna väg då och då, numer kommer att bli informerade och vet att de ska förvänta sig en ständig fight. Jag skulle nog fundera en gång eller två innan jag köpte ett hus vid en 70, 110, 90 eller någon väg att tala om alls. Än mer skulle jag fundera om jag skulle bygga mig ett sommarstuga 100 m från Gotland ring...och hade jag gjort det, skulle jag då ha rätt att gnälla ? Vad det habndlar om är att de resonerar som att "va fan..det kostar ju inget att försök"...Fast det stämmer inte, för att "deras" område blir numer uthängt rätt bra som ett ställe där " fartdårar med deathwish stångas med kroniska och missunsamma gnällspikar". Skulle jag vilja bo i ett sådant område ? Nooo way.
 

Ozzi

Guest
Nu vet jag inte hur det föhåller sig med Bogan..var DEN där först eller var husen där först ? Det får mig att tänka på banan i Poznan som kanske stängds...Folk köpte hus billigt vid banan för att...tjaa, vem fan vill ha hus vid en motorbana ? Nu vill de att banan ska stängas så att deras hus går upp i värde. Alltså fuck them.

Vägen byggdes alldeles säker för att de boende skulle kunna ta sig hem, ingen är väl så dum att man bara bygger en väg rakt ut i tomma intet??:va
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vägen byggdes alldeles säker för att de boende skulle kunna ta sig hem, ingen är väl så dum att man bara bygger en väg rakt ut i tomma intet??:va

Hur länge har denna väg använts som tävlingsbana av plastraketfolket ?
Hur många av de som gnäller köpte huset där under denna tid ?

Diksussionen skulle vara mycket mer givande om man visste svaret. Undrar om "journalisten" ifråga kommer att ställa för mig självklar fråga:

Hur kommer det sig att när du köpte huset för 5 år sedan vistte du inte om att folk kör hoj fort som fan utanför ditt fönster...

och svaret kan jag gissa mig till:

..joo..det var billigare där och jag trodde att man kunde åtgärda problemet...fast det gick ju inte så nu ligger värdeutveckligen för mitt hus lägre än för grannar i en annan del av Vaxholm och det grämer mig...dessutom vill ingen köpa huset för att de kollat upp vad som försiggår här utanför...
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Det finns ju en hel hög med bilfilmer på YouTube som alla innehåller grov vårdslöshet? Troligtvis kör större delen av panelen (för det brukar väll vara en panel på UG?) bil.. Kan man inte fråga dom ifall dom också kör så? För bilisten i filmen kör ju så?


Hoppas ni förstår hur jag menar.. Blev lite luddigt :tungan
 

Ozzi

Guest
Bryt upp asfalten o gör en kvalitetsgrusväg istället, billigare underhåll och ett löst problem.:tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Värdeutvecklingen på husen låter ju verkligen som deras största bekymmer :dummer

Det är nog exakt vad det handlar om. Resten är säkert ett irritationsmoment men rätt sekundärt skulle jag tro. Givetvis säger de aldrig det rakt ut utan vill istället få det till en fråga kring "boendemiljö" , "barn" och "livskvalitet". Vi bor ju i Sverige och vilja att tjäna en hacka på husets prisutveckling är inget som man ser på med blida ögon. Skulle de säga det, skulle genpop tycka som jag och det kan de ju inte unna sig. De skulle ses som tvivelaktiga girigbukar.

Boendemiljö däremot..barn...hundar..idyllen..inte ett öga torrt.

Jag är helt övertygad om dett är deras agenda.
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Jag tycker det är underligt att folk här är förvånade och upprörda?
Jag tycker det är konstigt att folk försöker hitta rationella argument för bombningarna och mot de som klagar?

Vi har väl för fan alla vetat att detta inte kunde pågå i evigheter? Det var som sagt länge sedan jag åkte Bogan senast (lååångsamt) men redan då gick det lätt att inse att något skulle brista rätt snart. Jag är ärligt talat förvånad att det dröjt så länge. Enda anledningen är att farbror blå inte haft resurserna, för klagats har det fan i mig gjorts sedan Luther dog.

Att det kommer att bli generalknas och totalsågning i UG är bara att räkna hem. Att vara upprörd över det? Tillåt mig småle.
Det är väl bara att hålla käften och hitta en ny väg att terrorisera. Bevisligen tar det ju 10-15 år innan något händer.
(Observera att jag här lägger den gigantiska moralkakan åt sidan för ett tag).

Någon ovan pratade om strypningar. Återigen så kan det vara på sin plats att påminna om det ramaskri som steg mot himmelen i mitten/slutet på 80-talet. Då fick tillverkarna gå med på strypning till 100hkr om de vilje sälja några hojar.
Någon som vågar sätta emot att vi alla kommer att ha max 120 hkr i lådan inom 3 år?
 

Ozzi

Guest
Det är nog exakt vad det handlar om. Resten är säkert ett irritationsmoment men rätt sekundärt skulle jag tro. Givetvis säger de aldrig det rakt ut utan vill istället få det till en fråga kring "boendemiljö" , "barn" och "livskvalitet". Vi bor ju i Sverige och vilja att tjäna en hacka på husets prisutveckling är inget som man ser på med blida ögon. Skulle de säga det, skulle genpop tycka som jag och det kan de ju inte unna sig. De skulle ses som tvivelaktiga girigbukar.

Boendemiljö däremot..barn...hundar..idyllen..inte ett öga torrt.

Jag är helt övertygad om dett är deras agenda.

Så alla som bor efter bogan går i säljtankar enligt dig, då det problemet uppenbarar sig ju inte förän den dagen man ska sälja?:rolleyes:
Nej det är nog så att dom som har barn o barnbarn och bor efter den vägen inte gillar 200+ utanför grindstolpen, så är det.
Riv upp asfalten o gör en lantlig idyllisk grusväg istället.:tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Strypning handlar för mig om exakt samma sak som SUV debatten.Med något behjärtansvärt mål någonstans vill man helt enkelt uppnå det man eftersträvar mest i Sverige dvs att alla är lika. SUV´en stack i ögonen på socialistkräk för att det var en symbol för det självklara faktum att om man har pengar kan man köpa sig en najs, säker, bekväm och stark lastbil för presontransport som kan krocka sönder det mesta och hålla sina passagerare intakt...och det med klass och bekvämlighet utan like. Strypa hojar skulle då verka statusutjämnade, förvisso kan folk fortfarande köpa en svindyr 120hp knarr men eliten med överpotenta literhojar skulle plötsligt förvisas till samma hylla som alla dödliga. JÄMLIKHET alltså.

Själv köra jag Bogan 1 g / år eller så, fel sida av stan, men det som irriterar mig mest i debatten är att man i vanlig ordning inte kräver att folk ska stå sitt kast och konsekvenserna av sitt handlande. Köper man hus på en väg, blir det trafik...that´s it. I gengäld blir det billigare.

Så alla som bor efter bogan går i säljtankar enligt dig, då det problemet uppenbarar sig ju inte förän den dagen man ska sälja?:rolleyes:
Nej det är nog så att dom som har barn o barnbarn och bor efter den vägen inte gillar 200+ utanför grindstolpen, så är det.
Riv upp asfalten o gör en lantlig idyllisk grusväg istället.:tummenupp

Alla som bor vid Bogan (och på andra ställen där man äger sitt boende) är intresserade av värdeutvecklignen på deras fastigheter oavsett om de ska sälja nu eller om 10 år.

Jag har barn, barnbarn kommer nog om ett bra tag..kanske därför var jag smart nog att köpa ett hus stenkast från en strand med badplats istället för att köpa ett hus ett stenkast från en väg där folk kör i 200.

Det är som att köpa en lägenhet i Vårbronx och gnälla över att ungarnas moppe blev snodd samma dag man köpte den.
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det låter på vissa som om denna buskörningen pågått i samma hastigheter och lika frekvent sedan vägen byggdes....garanterat var detta inte lika stort problem för bara 10-15 år sedan och då bodde säkert folk redan vid vägen. Självklart det har säkert gått fort ibland innan oxå men det är säkert värre nu med dagens ma´skiner, fjädring och däck mot vad det gjorde förr.

Skulle vilja se Rollo göra sub 5or på en standard gixxer -92a.....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du uppvisar en cynisk livsåskådning som jag inte tror gör sig gällande i det här fallet.

Egentligen borde jag inte skriva det, men om jag vore ansvarig för tv-programmet Debatt skulle jag gärna bjuda in dig som stående gäst och proffstyckare.

Det är nog exakt vad det handlar om. Resten är säkert ett irritationsmoment men rätt sekundärt skulle jag tro. Givetvis säger de aldrig det rakt ut utan vill istället få det till en fråga kring "boendemiljö" , "barn" och "livskvalitet". Vi bor ju i Sverige och vilja att tjäna en hacka på husets prisutveckling är inget som man ser på med blida ögon. Skulle de säga det, skulle genpop tycka som jag och det kan de ju inte unna sig. De skulle ses som tvivelaktiga girigbukar.

Boendemiljö däremot..barn...hundar..idyllen..inte ett öga torrt.

Jag är helt övertygad om dett är deras agenda.
 

njelger

Guest
Det är som att köpa en lägenhet i Vårbronx och gnälla över att ungarnas moppe blev snodd samma dag man köpte den.

Har man ens rätt att anmäla mopeden stulen om man skulle bo på en sån plats?
knappast va? Man ska jävlar i mig stå sitt kast.
Det var annars kul i "B&B-tråden" när det visade sig att släkten haft huset i över 100 år. Liknande argument som dina blev tämligen flata då.

tar man sedan ditt "bronx-skylla-sig-själv-argument" och kombinerar med ditt "bor-vid-väg-argument" så är det helt ok att folk med fina strandtomter (du) har rätt att åka till vårbronx och stjäla deras mopeder. De bestulna skall hålla käft och INTE tro de är dina jämlikar.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top