UppkÖrnings Tabbar???

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Mycket kul läsning i den här tråden.

Många som blivit kuggade, skyller på än det ena och ändet andra.
De hävdar att de visst hade koll på läget, att inspektören inte fått till det med tanten, osv.

Dock glömmer det bort det "tunnelseende" som inträder under en så pressad situation som en uppkörning trots allt är. Därför kan deras egna redogörelser över vad de presterade under uppkörningen knappast beskrivas som objektiv.

Slutsats: Blev du kuggad under uppkörningen, körde du sanolikt också som en påse nötter...

Kul läsning i alla fall.

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
NoPinky skrev:
Mycket kul läsning i den här tråden.

Många som blivit kuggade, skyller på än det ena och ändet andra.
De hävdar att de visst hade koll på läget, att inspektören inte fått till det med tanten, osv.

Dock glömmer det bort det "tunnelseende" som inträder under en så pressad situation som en uppkörning trots allt är. Därför kan deras egna redogörelser över vad de presterade under uppkörningen knappast beskrivas som objektiv.

Slutsats: Blev du kuggad under uppkörningen, körde du sanolikt också som en påse nötter...

Kul läsning i alla fall.

Du har rätt, jag tycker inte kontrollanten gjorde något fel i att t.ex kugga mig. Förstår att det kan sett dåligt ut ur hans synvinkel.

Tigerlilly

OBS! Vanebildande
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Blivande monsterägare
:banana Shit vad mycket "roligt" som kan hända under en uppkörning. "CAPI": jag skratta fan så jag grät när jag läste om din :hihi ! No offense!

Jag körde upp för "militären" TVÅ ggr. Var man inte nervös innan blir man det garanterat när han kommer där som en furie och pekar med hela handen och gapar ut sina order! Tjejen som körde upp samtidigt som mig fick tom hjälp att ställa upp sin cykel på centralstödet av sin "gubbe" :va . Iaf, första gången kuggade han mig eftersom jag SATT NED BENET i serpentinen. Jag lovar, körde säkert serpentinen 150 miljoner ggr i skolan och satte aldrig ner benet. Men på uppkörningen då jävlar, bäst å passa på å se vad som händer liksom :kocko ! Hade kunnat skjuta av mig det om jag säger så :huvet ! Som tur var fick jag en ny tid redan en vecka senare och då för samma snubbe! Kult! Men då var han såååå nice, kan ju ha beott på att det var utfärdat stormvarning och det regnade i sidled. Jag blåste omkull i garagevändningen! När jag klarat den jävla banan (4 försök, det går för sakta, det går för sakta, det går för sakta, hm trodde man skulle köra under 20 sek inte under 15) så fick jag som pris plocka ihop ALLA koner på hela banan. :tummenupp Tack! De vägde bara 100kg tillsammans!
I trafiken körde jag rakt fram i en korsning, vände på en 70-väg och sen genom ett bosatdsområde sen stoppar han mig på en p-ficka och går med bestämda steg fram till mig. Jag höll ju på å döö och undra vad fan jag nu gjort för fel. Men ha ha! Jag var godkänd. :banana "Ja du hittar väl själv härifrån" (eh neej men d sa jag ju inte till han) Blev så jävla glad att jag höll på å krocka i första påfarten till motorvägen tillbaka till mcdonalds i jakobsberg :fatta! !

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Rasorblade skrev:
Blev kuggad för att jag inte använde fotbromsen!!! :kocko
Hur kunde han se det från bilen bakom... :confused:

samma här! helt sjukt, jag ville inte riskera att låsa bakhjulet, då frambromsen var tokbra och räckte alldeles utmärkt.

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Kul läsning

Ja kul läsning var det :tungan
Men just i ögonblicket när man är med om det och man kuggar, då känner man sej inte så stor :(

Jag kuggade mej första gången, jag fick hjärnsläpp i manöverbanan.
Jag körde rakt :(
Och fy så besviken man vart.
Just då kändes det som att jag aldrig skulle få ngt MC kort.
Beställt hoj å allt hade jag med gjort då.

Åkte till Mallorca dan efter, och bestämde mej för att ligga lågt ett tag med MC.
Jag hade tappat motivationen helt.
Så kommer jag hem och hade fått en ny tid inom 2 veckor,, *shit* va snabbt de gick då.

Fast nu hade jag ju min "nya" MC att träna på.
La upp lågfartsdelen på gräsmattan och malde å malde varje dag.

Den 4/7 hade jag kortet,, sicken känsla! :banana :tummenupp

/marie

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Missade min första uppkörning för B-kortet för många år sedan. Killen sa visst nått om man inte skulle dra igenom 3 filer på en gång i rusningstrafik. Ordet "seriekrock" nämdes visst i sammanhanget... :rodnar Men de övriga 3 har gått bra. :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
som vanligt på två hjul hade jag stenkoll och klarade min uppkörning enkelt.. :D

dock så gjorde jag en burnis där jag vände hojen innan bromsprovet :lol :lol
(utom synhåll så klart)
senare den sommaren träffade jag körskoleläraren/ägaren, frågade om allt va bra å så där "jo då, men övningshojens bakdäck är slut snart, det brukar hålla två år"
nähä, fan va mysko... sa jag, muhahaha...
2månader senare blev stenkollen bokstavligt talat just det, smack i en bergvägg med min trimmade RD350...:galen :kryckor :näsblod

Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Själv så tror jag att jag blåste förbi en korsning där högerregeln gällde :)

Fast kontrollanten sa inget när jag passerat....men jag skrev "FAN!" rak ut i hjälmen kan jag säga.....var hufsat bombis på att jag kuggat.
Osäker än idag om det är högerregel när....kanske tyckte han att jag var "före" den bilen och utan problem kunde passera utan att vara i vägen.

Sen så körde det ihop sig vid en höger sväng där vägen jag skulle ut på var två filer och trafiken rakt framifrån oxå hade grönt.

Bilarna sket fullständigt i någon form utav "kugghjulsprincip" utan bara mosa på....så jag vill ju inte mitt på uppkörningen buffla mig fram där i mellan.

Men när vi stannade efter vi kommit tillbaka så frågade han mig vad jag tyckte om den där korsningen.....och med en stor potion rädsla så säger jag lite försynt..."ehh jo det blev lite fel där" :) (Visste ju inte om han ville se att jag drog på mer eller att jag lugnt och försiktigt stannade och lämnade alla företräde)

Men som tur var efter ett par sekunders pinsam tystnad så säger han, - "Du har ju hoj för tusan....du sitter ju med fördel i sådana situationer. Bara att köra ut och visa dig så ska du se att de visar hänsyn." :Bugar

Sen var det inget mer med det....han tackade för åkturen och jag fick kortet! :tummenupp

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Kan iofs tillägga att jag och polaren som körde upp samma dag som jag hade rätt mycket flax inför uppkörningen.

Mindre än en vecka innan uppkörningen så lägger en utav eleverna skolan hoj på en lektion ute på konbanan. :gnissla :confused:

Resultatet blir att bla. kopplingen pajar och vi får en stor klump i halsen dagen efter då vi fick höra vad som hänt. Visst de var väl inget mer än att fixa en ny kopplinge tänkte vi.....ehh nja såklart att de inte var så enkelt.

De delar som behövdes till hojen fanns inte att få tag på nånstans :huvet
Som tur var så hittade körskoleläraren delarna ute på Gotland så han åkte dit på direkten och som ett mirakel så fick han ihop hojen dagarna innan.

Den här sagan hade i alla fall ett lyckat slut :tummenupp

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Enda jag lyckades med som var lite smånervöst var att vid ett rödljus ute i nacksta så lyckades jag köra ifrån kontrollanten.

Ljuset blev gult och jag hade kunnat stanna men valde att inte göra det.
Radion sprakar till och kontrollantens röst säger "ja, då kan du svänga in till vägkanten och stanna då..."
Fy helvete hinner jag tänka, vad fan i helvete körde jag för...
svänger in och stannar, tittar i backspegeln och ser att kontrollanten fick stanna vid rödljuset.
någon minut senare sprakar radion igen och hon säger: jaha, då fortsätter vi.

Efter det trodde jag att det var kört så jag körde på utan att tänka så mycket.

tillbaka till körskolan och vilket jävla stenansikte den människan har :gnissla (kontrollanten, som för övrigt heter jasmine om några sundsvallare har råkat på henne)

Utan att höja blicken säger hon att jag är godkänd och kan skriva på papperet så hon kan äta lunch.

Tack du. :) :banana

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Red skrev:
Enda jag lyckades med som var lite smånervöst var att vid ett rödljus ute i nacksta så lyckades jag köra ifrån kontrollanten.

Ljuset blev gult och jag hade kunnat stanna men valde att inte göra det.
Radion sprakar till och kontrollantens röst säger "ja, då kan du svänga in till vägkanten och stanna då..."
Fy helvete hinner jag tänka, vad fan i helvete körde jag för...
svänger in och stannar, tittar i backspegeln och ser att kontrollanten fick stanna vid rödljuset.
någon minut senare sprakar radion igen och hon säger: jaha, då fortsätter vi.

Efter det trodde jag att det var kört så jag körde på utan att tänka så mycket.

tillbaka till körskolan och vilket jävla stenansikte den människan har :gnissla (kontrollanten, som för övrigt heter jasmine om några sundsvallare har råkat på henne)

Utan att höja blicken säger hon att jag är godkänd och kan skriva på papperet så hon kan äta lunch.

Tack du. :) :banana

Körde upp för lastbil med henne, tyckte hon va bra.

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
I framtiden igen...
Lyckades med å skrapa av en list på bussen jag körde upp i. En liten "betong-gris" flög på sidan på bussen, fick akut hjärnsläpp. Men tog det lugnt å körda ovanligt bra efter det. Kuggade den gången men fick massiv beröm av vv:snubben. Andra gången gick det bra dock.

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
JKay skrev:
Upplys en mindre vetande person: Varför ska man ha reg.bevis på hojen med sig till uppkörning? Eller det är ett annat reg. bevis??

Jag gissar att det har att göra med att de skall kunna se så att MC:n har tillräckligt med effekt om man kör upp för tung MC, samt att den är klen nog för att vara en mellanklass MC om man kör upp för sådan.

Jag tror att jag hade världens lättaste uppkörning, jag körde upp på min egen MC och hade endast kört privat, inte en meter på bilskola. Jag övningskörde med farsan till plasten för slalombana och bromsprov. All slalom och bromsa gick klockrent, och eftersom jag var den enda privata uppkörningen av 4 där de andra tre hörde till en bilskola så fick jag köra först.

Körningen bestod i att köra rakaste vägen från platsen för slalom provet till vägverket där uppkörningssnubben skulle möta upp de övriga. Farsan fick åka bil med kontrollanten. En färd på ca 15 minuter landsväg varav 7-8 på grusväg. På grusvägen var jag lite nervös eftersom vi aldrig hade övningskört på grusväg. Jag körde inte alls i centrala stan (Tog kk i Skellefteå)

Farsan berättade sedan att Uppkörningskontrollanten hade surrat oavbrutet under färden tillbaka, han hade berättat sin livs historia och han var egentligen trafikpolis som blivit inkallad bara över semestern.

Enda spektakulära med min uppkörning var att jag totalt glömt att jag hade komradio i hjälmen och när han för förstagången sade åt mig att svänga höger höll jag på att skita ner mig.

Last edited:

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Sålt den....
Oj oj, jag hade flygplan i magen en vecka innan jag skulle köra upp.
Körde på körskola, på en TDM tror jag det var... trivdes inte alls med hojen vilket resulterade i att ju mer jag körde på den ju större blev vantrivseln med hojen.
(Hemma övningskörde jag på en Yamaha FJ 1200 som jag tyckte var mycket lättare att köra på.)
3 dagar innan uppkörningen så fick jag hjärnsläpp och ingenting funkade i garagevändningen... kalasarg på mig själv så åkte jag hem och grinade... FAN jag e värdelös.. får köpa mig en moppe istället osv..
Pratade lite senare med min morbror ( som jag övningskörde med) om dagens J*a körning och stammade fram att jag skiter i kortet.

Han fattade ingenting eftersom jag fixade allting galant på FJ:n så han mer eller mindre tvingade mig ut på en övningsrunda för att se om det verkligen var så illa... vilket det inte var :)

Så jag ringde till körskolan och krävde att få köra upp på egen cykel..

På den stora Dagen så tittade inspektörn på mig och undrade om jag verkligen skulle köra upp på den där stora cykeln?
Han hade haft en själv och började babbla på där om FJ:n ( fattade inget av det han sa)
Helt plötsligt så stannar han och tystnar....
SKA DU VERKLIGEN HA DE DÄR HANDSKARNA??????
- eeehhhee... ja.. (var typ ett par jätte tunna skinnridhandskar)
Då kan du springa tillbaka till stallet och leka med hästarna istället... för ... bla bla...

det slutade med att jag fick låna ett par handskar av en snäll kille med tok mycket handsvett...

Jag klarade mig trots handskarna och flygplanen i magen... :banana

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
okej...det är nu jag ska få alla glåpord efter mig :rolleyes:
jag har klarat samtliga uppkörningar :tummenupp
A1 -94
B -95
A -96
C -96
CE -96
DE -04

att jag klarade mitt DE är fortfarande ett mirakel..
gjorde ett gethopp över en järnvägsövergång i 60 knyck..
arga blickar blev det men jag klarade det iallafall :hihi

EDIT: kom psis på..dagen jag körde upp för A -96 försov jag mig :yoparty
tokkörde rakt ut till övningsplatsen för konbana o sånt skit..
justdet...det snöade..blötsnö iofs men dock SNÖ...i skåne....tror fan det var i oktober elr ngt..
15 minuter landsvägskörning sen kortet i hand :yoparty

Last edited:
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Kommer ihåg min uppkörning för lätthoj,
och av någon anledning så är man alltid så nervös att man
klantar sig mest hela tiden.... Första gången
råkade jag trycka för hårt på bakbromsen när jag kom tillbaka
i serpentinen och skulle göra undanmanövern så jag fick bakhjulssladd.
Jag fick dock hojjen förbi konerna utan att röra dom, men det hjälpte inte det var bara att komma tillbaka igen. Nästa gång var det inga problem dock.

Nu för lite sedan så uppgraderade jag mitt gammla lätta kort till ett tungt,
och fick köra den nya uppkörningen. I och med att jag inte kört på rätt
många år så tog jag rätt många lektioner i raskt tempo på körskolan för
att få in den rätta känslan i banorna. Och allt satt perfekt (nästan i alla fall :) ).
Sedan samma dag som uppkörningen så kommer nervositeten, inte för
körningen utan för att bli nervös :fatta! jag visste ju att jag kunde allt och att
uppkörningen inte skulle vara något problem om jag bara inte blev nervös,
så jag blev nervös av tanken på att bli nervös :rofl
Och på uppvärmningen så börjar det pissregna så det ligger 1mm regn över
hela området, och allt börjar strula, jag välter koner, sätter ner fötter i krypkörningen osv inget sitter....

Men sen när uppkörningen börjar så tänker jag att det är mitt körkort eller
körskolehojjen, och gissa vad jag ville ha.
Så jag eldade koppling för kung och fosterland i krypkörningen,
och kastade ner den i banan bara för att låsa framhjulet i 50 stoppen i slutet
vilket i o för sig löste sig då jag bara släppte och greppade igen.
Inspektören sa bara kallt att det syntes att jag kört hoj tidigare för de
flesta lägger den när man gör så, och jag svarade att det var lite dåligt grepp idag..... Fick göra om bromsningen lite lungare och allt annat gick bra
eftersom nervositeten släppte när jag tappade greppet :)

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
När jag körde upp så var det en gäng från Grönlunds trafikskola som precis hade klarat alla manöverprov, så de var på väg tillbaka ut från flygplatsområdet (Barkaby). Då inträffar det, två av de elever som just hade klarat sig smäller duktigt med varandra utan att deras bevakare såg det. Frågan är om de klarade provet, eller om de ens kunde fortsätta köra (de såg ut att ha jävligt ont). Jag klarade mig i alla fall och fick som första uppgift att skjutsa en annan snubbe som hade bommat tillbaka till trafikskolan. Han var måttligt road kan jag säga.

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
acura skrev:
När jag skulle uppgradera mitt A1 till A så blev jag kuggad. De andra som var med klarade sig fast de typ inte visste vad som är fram och bak på en motorcykel. Hans motivering var den att jag bromsade för dåligt. Fattade ingenting och va skitförbannad. Min körskolelärare va lika arg han för uppkörningsnissen var tydligen sådan att han kunde kugga folk lite som han kände för beronde på vilket humör han var på. Han är för övrig känd som "militären" bland körskolorna.

Troligtvis den liraren jag fick !! Kuggade mig för en fot i krypkörningen :mad: Allt annat var ok !! Hur grinig blev man inte då !!!!

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
.......Sitter i godan ro på uppkörningen ute i "jakan" och helt
plötsligt kommer det en jättehund (Grand Danois) från höger upp ur
diket med världens fart, höll på att klippa honom med framhjulet,
men lappen fick jag för "snygg undanmanöver" i verklig situation *s*/M

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
En god vän till mig körde på en älg på sin uppkörning, med bil visserligen, men ändå. Han fick dock kortet. :tummenupp

/I

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...