UppkÖrnings Tabbar???

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Rasorblade skrev:
Blev kuggad för att jag inte använde fotbromsen!!! :kocko
Hur kunde han se det från bilen bakom... :confused:

Jag med!
Jag höll på gå i taket när han sa det, jag var helt säker på att allt gått fina laxen, dock fick jag kortet problemfritt redan veckan efter.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
Min enda tabbe va pinsamt dålig :(

Missade vänstersväng på landsväg. Visst den är där för att skydda oss men att kugga på något som man i verkliga livet aldrig har använt sig av (förutom enstaka tillfällen då det varit överjävligt) kändes jävligt pyrt. Speciellt då det va sista körningen på hösten och jag fick vänta 6 månader på att köra upp igen och då ta ytterligare några lektioner för att bli varm i kläderna

Situationen va en bil bakom oss på 90-väg med väldigt bred vägren och hur klar sikt som helst både framåt och bakåt. Hade bara en bil bakom mig förutom uppkörningssnubbens golf samt inga mötande.

Surt^2

/oXydex

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Lotta skrev:
Nisse kanske???
Rakad kille, halvkaxig!? :)

Nä, inte Nisse. Tror att det var Robban(inte heller så mycket hår) :) från Grönlunds.

Gillade alla killarna som man körde med där, sköna typer.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
capi skrev:
Nä, inte Nisse. Tror att det var Robban(inte heller så mycket hår) :) från Grönlunds.

Gillade alla killarna som man körde med där, sköna typer.

Jag kör på Grönlunds i Uppsala med Nisse från sthlm, han hade höger foten gipsad på min första lektion. :)

Söderman_cbr600

Lev nu, inte sen...
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
BMW F800GS, Montesa 250cc trial
hoppas verkligen att ja klarar detta. Riktigt intressant å läsa andras erfarenheter! Kör upp imorgon. Skapligt nervös nu :)

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
körde upp igår. körde om vid obevakat övergångställe på tvåfilig 50 väg.
när vi kom tillbaka till vägverket sa gubben att jag borde blivit av med körkortet för att jag giorde så men jag fick kortet endå. :Bugar

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
r matte skrev:
när vi kom tillbaka till vägverket sa gubben att jag borde blivit av med körkortet för att jag giorde så men jag fick kortet endå. :Bugar

haha grattis fan! :tummenupp :D

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Körde klockrent på min uppkörning. Jag och tre tjejer som körde den förmiddagen och vi hade en timme extra på oss direkt på morgonen att föröva manöverbana och garavändning m.m. Konstigt nog var jag kolugn och det var bara precis innan jag skulle köra, som en viss nervositet smög sig in (det var därför jag såg till att få köra först). Lite taffligt på garavändningen först, men gjorde om båda med längre ansats och det satt som gjutet. I trafiken var det en kontrollant under inlärning (för just mc) och hans mer rutinerade bisittare. De körde därför i bil bakom och tog mig med på alla möjliga turer under nästan 50 minuter. Allt flöt på bra och de hade inte en enda anmärkning när det var klart. :)

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
ja när man läser här så förstår man ju villken otrolig skillnad det är på olika uppkörnings gubbar har man tur får man en som godkänner en hur som helst vad fan man än gör

Söderman_cbr600

Lev nu, inte sen...
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
BMW F800GS, Montesa 250cc trial
Klarade oxå körningen idag. Så nu är det bara att ge sig ut å träna... Underbar känsla att kunna dra ut själv "utan handledare" :yoparty

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Starstriker skrev:
Tror nog att gubben hade en riktigt bra dag, troligen hade han fått till det med frugan kvällen innan. :)

Det är illa när man måste "få till det" med sin egna fru...

Last edited:

Marve

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Blade -07
Jag hade körkort för lätt mc, och hade säkert kört 2-3000 mil med lätt mc. Sedan övningskörde jag på min FZR1000, kanske 100 mil, med mycket träning på garagevändningen, för det var det enda jag kände mig osäker på i början, men tillslut gick övningarna riktigt bra.

Dags för uppkörning. Jag träffade en grining besiktningsman som inte ville ut, för det småregnade. Jag fick ut och testa garagevändningen och det gick bra åt bägge hållen. Han sa att jag skulle köra långsammare så det gjorde jag, helt ok. Han sa att jag skulle köra ännu långsammare, och jag gjorde det. Sista gången han upprepade orden, så var jag tvungen att sätta ner foten lite lätt, jag hade knappt någon fart alls. Då kuggade jag genast, och killen gick in i huset igen. Jaha, bara att beställa en ny tid. :(

Nästa uppkörning fick jag SAMMA besiktningsgubbe(jag trodde man skulle få en annan). Samma sak upprepade sig och jag kuggade igen. Jag trodde bes gubben var ute efter mig. Ny tid. :(

Tredje gången så var det en trevlig kille, alla test gick som föreående(nja, jag satte inte ner foten, men jag körde inte lika långsamt som den andra sa till mig att göra), men då var det helt ok. :tummenupp Han trodde att jag var född i sadeln. Snacka om att det råder delade meningar :kocko , om hur en uppkörning skall se ut.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
r matte skrev:

Det är sånna här inlägg som gör att man inte bryter ihop innan uppkörningen. :tummenupp

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
capi skrev:
Stannar hojen vid vägkanten, fäller ner sidostödet, börjar gå mot skylten......då händer DET. Jävligt bra, jag har inte fällt ner stödet ordentligt så 240Kg röd fara välter ÖVER 70Kg Capi....Nu jävlar är det fan kört. Satans helvetets jävla #"¤%¤#"#¤%!!!!! Är nu så fylld med adrenalin att hojen känns som papper att lyfta upp. Sliter bort övningsskyltsfan.
-
Min lärar hade nästan kvar de tårar av skratt han hade fällt när jag välte hojen! Det var tydligen bland det roligaste han hade sett!!!

Haha, skrattade så jag nästan grät när jag läste det här! :lol
Otroligt skönt o få läsa såna här historier o höra om vilka crazy prylar folk gör, o ändå klarar sig.
(Själv kuggade man på dålig bromsning i 90 :död har ny tid om en dryg vecka.)

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Jag körde i diket på uppkörningen.. och tack vare det fick jag kortet.
Var visst nån lastbil bakom som fick för sig att köra om oss, utan att byta fil. :3freak

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kommit till uppkörnigen med en icke startande hoj. Ledde den från parkeringen utanför området (ni som kört upp på Barkarby vet hur det ser ut) till rakan där de hade manövergården (ett antal hundra meter). Men kunde låna en ER5 och satte kortet trots diverse småmissar och att jag låg och pendla mellan 120 och 90 på motorväg (ingen aning om vad det va för hastighet där... vet fortfarande inte)

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Upplys en mindre vetande person: Varför ska man ha reg.bevis på hojen med sig till uppkörning? Eller det är ett annat reg. bevis??

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Av ren ilska för att ha missat uppkörningen på första försöket, (på grund av en felblinkning på en parkering) Så lämnade jag reggplåten hemma i 1,5 månader och körde i alla fall.

Då jag körde upp andra gången var det samma kille, han berömde mig för körningen och sa att det syntes att jag "övar" mycket sen sist :hihi

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!