Uppkörning kuggad omgjort bana?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Självklart kommer det väl till pass men vilken självplågare sätter inte ner fötterna när det ska kryp köras eller har dom i beredskap?

Tycker det är alldelles för dyrt med kåpor för att våga krypköra i hastigheter om 3 km/h utan att fötterna redo för nedsättning.

Och ska jag leka cirkuskonstnär och köra serpentinbana i 4-7 km/h i det verkliga livet använder jag mig återigen av fötterna som hjälpmedel.

Satsa hellre på högfarts banor och öva upp förmågan att förstå riskerna i trafiken tycker jag.

Fan när jag körde upp gick jag o köpte mig en cbx750f från 82 bara för att krypkörningen med r-hojen var ett djävla gissel och trots 35 timmars tränande och 2 nedläggningar med den inte kunde sätta banan 3 av 5 på raken,

Men med en äcklig cbx från början på 80 talet behövdes det 2 timmar sedan satt jag 8 av 10 alla dagar i veckan.

Är jag en bättre pilot för det? Klarar fortfarande inte lågfarten med en r-cykel:tungan

Jag är en sådan självplågare som inte sätter ned fötterna, du håller inte upp hojen med fötterna, det gör du med gas o koppling.
Även vid rödljus så drar jag mig in i det längsta med att sätta ned foten.

Men det är så roligt när folk som inte klarar krypövningen kommer och klagar över att man inte använder det osv osv osv... och då gärna på ett forum för folk som har hojkort. :crash
 

mojja83

Guest
hojkort check.

Åker runt och gör snäva 360 piruetter i 3 km/h utan att använda foten nope känns mycket tryggare med ett ben ute.
Visst vill man plåga sig själv be my guest.
Snigla mig väldigt sakta framåt mot rödljus utan att sätta ner benet visst.

Ser inte ett tillfälle då man får användning av serpetinbanan i verkliga livet. Ska jag kryssa mellan väldigt tighta objekt så gör jag det ju så lätt och smidigt för mig själv.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Håller med. In med garagevändningen igen :yoparty

Håller med för den är juh skitenkel juh, behövs max 50cm bredd.
Fram i bra fart, stoppie, vrid runt hojjen med bakhjulet i luften, ner, stick tillbaka.
Har sett flertalet göra så på tuben, ser skitlätt ut... :tummenupp

EDIT: OM det nu är viktigt med lågfart. Då skulle en hel del hojjar vara förbjudna (för de flesta förare). Ex glidare, choppers, stor-tourers typ guldvingar osv. Jag vet att det finns duktiga förare som fixar det, men dom flesta gör det inte. Känns lite konstigt att klara lågfartsprov med en ER-6n tex och sedan åka hem och sätta sig på en chopper med två-å-en-halv-meter framgaffel som definitivt inte klarar det. Vad skulle då provet vara till för?
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Eller så tänker man till lite och inser att lågfartstestet handlar om att se hur du hanterar en hoj i den farten. Inte hurvida det är nödvändigt i trafiken eller ej.
Samma sak med med högfartsbanan, när har du nytta av att kunna köra slalom i 50 km/h tvärvända och sen tvärbromsa?
Hela uppkörningen är såklart viktig och väl avvägd.

Klarar man inte grunderna såsom lågfart, högfart och bromsning så får man inte heller chansen att visa sina färdigheter i trafiken.
 

mojja83

Guest
Eller så tänker man till lite och inser att lågfartstestet handlar om att se hur du hanterar en hoj i den farten. Inte hurvida det är nödvändigt i trafiken eller ej.
Samma sak med med högfartsbanan, när har du nytta av att kunna köra slalom i 50 km/h tvärvända och sen tvärbromsa?
Hela uppkörningen är såklart viktig och väl avvägd.


Grunderna är enkla att klara av.


Klarar man inte grunderna såsom lågfart, högfart och bromsning så får man inte heller chansen att visa sina färdigheter i trafiken.

Har man rätt cykel vågar jag påstå att 90% klarar lågfart högfart efter 10 timmars övning.

Problemet kommer för dom som vill köra upp med costum,rr choppers o.s.v. Då är banan bara ett stort skämt.

Jag körde upp på min cbx750f timmen efter satte jag mig på min rr hoj. Hade jag försökt köra upp på rr hojen hade det inte varit säkert om jag klarat banan!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
EDIT: OM det nu är viktigt med lågfart. Då skulle en hel del hojjar vara förbjudna (för de flesta förare). Ex glidare, choppers, stor-tourers typ guldvingar osv. Jag vet att det finns duktiga förare som fixar det, men dom flesta gör det inte. Känns lite konstigt att klara lågfartsprov med en ER-6n tex och sedan åka hem och sätta sig på en chopper med två-å-en-halv-meter framgaffel som definitivt inte klarar det. Vad skulle då provet vara till för?

Du har inte testat detta med stortourers eller goldwing va? :va

Däremot med chopper med lång gaffel, eller ja, det räcker med gaffelvinkeln för att det skall bli lite mer utmaning av det.

Men om man säger så här, när vi har våra avrostningar där vi sätter upp enkla krypövningar som passar alla hojar samt inbromsningsövningar så är det ändå för svårt... finns de som bromsar omkull sig när de kör rakt fram i 70km/h och skall stanna till stillastående, inte något jag skulle klassa som avancerade övningar direkt.
 

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Götet
Hoj
2010 street Triple
äää Skit i kortet.. Bara brasssaaaa helvete :yoparty:yoparty:yoparty


Jo jag funderar på att sno en hoj, köra oförsäkrat, utan kort och utan skydd. kommer snuten är det ju bara att gassa ifrån honom. Fan va pengar man lägger ut på ett kk helt i onödan. bättre lägga de på nått viktigt som ny slipon bla.:kulspruta:kulspruta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du har inte testat detta med stortourers eller goldwing va? :va

Jo, faktiskt med en stor BMW men inte en vinge.
Kunde ha fixat det med en del träning, men det var bra mycket enklare med min Transvalp. :fakta
Skulle tro att 95% av alla där ute med sådana skulle underkännas.
Undrar hur många som skulle fixa det med den hoj de har registrerad på sig? :va
30-40% nånting?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jo, faktiskt med en stor BMW men inte en vinge.
Kunde ha fixat det med en del träning, men det var bra mycket enklare med min Transvalp. :fakta
Skulle tro att 95% av alla där ute med sådana skulle underkännas.
Undrar hur många som skulle fixa det med den hoj de har registrerad på sig? :va
30-40% nånting?

Jag tror inte 30% av de med mc-kort kort klarar det ens med en enkel körskolehoj som BMW F650 :smasha
Jag har sett hur folk som kört avrostning inte ens varit i närheten av att klara det. :D
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Min kör lärare sa att lågfartsprovet var till för att provledarn ska få se ditt samspel mellan koppling, gas och att du kan bemästra dessa saker när du samtidigt lägger fokusen på balansen.

Dock kan jag väl säga att jag använder mig inte mycket utav det idag. Det är vell om det blir rött och man "kryper" fram istället för att sätta ner fötterna :)
 

kalsvad

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2012
Ort
Kolsva
Hoj
zx10r-08 cbr tjejhundra för bana -01
Jo jag funderar på att sno en hoj, köra oförsäkrat, utan kort och utan skydd. kommer snuten är det ju bara att gassa ifrån honom. Fan va pengar man lägger ut på ett kk helt i onödan. bättre lägga de på nått viktigt som ny slipon bla.:kulspruta:kulspruta

Ge inte upp nu när du lagt ut en massa deg...bara att bita i suräpplet och ta nya tag.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Du har inte testat detta med stortourers eller goldwing va? :va

Däremot med chopper med lång gaffel, eller ja, det räcker med gaffelvinkeln för att det skall bli lite mer utmaning av det.

Men om man säger så här, när vi har våra avrostningar där vi sätter upp enkla krypövningar som passar alla hojar samt inbromsningsövningar så är det ändå för svårt... finns de som bromsar omkull sig när de kör rakt fram i 70km/h och skall stanna till stillastående, inte något jag skulle klassa som avancerade övningar direkt.

Var på avrostning i Bromma för ett par år sedan, hur bra som helst. Höjde nivån på körningen rejält efter det. Otroligt användbart dessutom här i Stockholm när man prånglar sig igenom köerna. Annars är ju högfartsbanan också användbar, appliceras dagligen på Tranebergsbron. Inbromsningsövningarna på avrostningen är däremot inte så jättespännande med ABS... bara att bromsa ju... skitenkelt ;)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
I mitt fall visade killen hur den skulle köras och han körde först. Så man såg att det var fysiskt möjligt ;)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
om banan varit fel så borde väl körskole-elevernas lärare protesterat ?



jag provade lågfartsbanorna för något år sedan med min R6:a (00:a) när jag skulle hjälpa 3 polare ta sina kort.

har för mig att det fanns en ännu kortare lågfart då med.

vändradien på hojen var iallafall större än det givna måttet för vändningen längst ner, så det blev svårt...
Men en CB600 NA var det däremot en skön dans på rosor !!

Du har övat banorna mycket va, och säkerställt för dig själv att dem är rätt uppställda ?

Jag hade inte kört upp på en gixxer 1000 !

men på en nakenhoj däremot !
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har man rätt cykel vågar jag påstå att 90% klarar lågfart högfart efter 10 timmars övning.

Problemet kommer för dom som vill köra upp med costum,rr choppers o.s.v. Då är banan bara ett stort skämt.

Jag körde upp på min cbx750f timmen efter satte jag mig på min rr hoj. Hade jag försökt köra upp på rr hojen hade det inte varit säkert om jag klarat banan!

Ja en tvättäkta chopper eller en rr-hoj lär ju vara svår att rodda runt så klart, men det är man väl ändå medveten om när man kör upp?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top