Uppkörning: Onsdag

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Klockan 08:15 onsdagen den 31/5 ska jag befinna mig på flygfältet vid Ängelholm för att påbörja min uppkörning. Två dagar kvar alltså och det börjar bli RIKTIGT svettigt nu, sömnproblem är ett faktum. Det som oroar mig mest är manöverbanan och främst krypkörningsbiten, detta har jag inte övat på så mycket och undrar hur fan jag ska klara det. Övade i två timmar igår och visst, jag klarade banan problemfritt och i rätt hastighet X-antal gånger, men jag körde den rätt så många gånger också. På onsdag måste jag sätta den på första försöket, något jag inte lyckats med hittills. :näsblod

Dessutom måste jag plugga in säkerhetskontrollen ordentligt (nåja, jag kan den rätt så bra, nästan utantill) och funktionsbeskrivningarna som man måste kunna :)va). Hua, hur ska detta gå ? Idag hinner jag kanske öva lite mer krypkörning, dock inte på en riktig bana utan på gatan mellan 4 koner och på tisdag blir det en fullständig repetion på provet, med säkerhetskontroll, funktionsbeskrivningar, manvöverbanan och trafikkörning. Jag får verkligen hoppas att allt klickar då för annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Någon annan som har känt en sådan här press (varit ute lite sent) inför ett prov ? Klarade ni er då ? :näsblod

EDIT;
Är det någon som vid en uppkörning har haft en ickefungerande startmotor, alltså varit tvungna att springa igång hojen, eller vet någon här om det är OK att köra upp med en hoj där startmotorn tydligen har gått sönder ? Tacksam för svar.
 
Last edited:

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
lorkan skrev:
2197113 Klockan 08:15 onsdagen den 31/5 ska jag befinna mig på flygfältet vid Ängelholm för att påbörja min uppkörning. Två dagar kvar alltså och det börjar bli RIKTIGT svettigt nu, sömnproblem är ett faktum. Det som oroar mig mest är manöverbanan och främst krypkörningsbiten, detta har jag inte övat på så mycket och undrar hur fan jag ska klara det. Övade i två timmar igår och visst, jag klarade banan problemfritt och i rätt hastighet X-antal gånger, men jag körde den rätt så många gånger också. På onsdag måste jag sätta den på första försöket, något jag inte lyckats med hittills. :näsblod

Dessutom måste jag plugga in säkerhetskontrollen ordentligt (nåja, jag kan den rätt så bra, nästan utantill) och funktionsbeskrivningarna som man måste kunna :)va). Hua, hur ska detta gå ? Idag hinner jag kanske öva lite mer krypkörning, dock inte på en riktig bana utan på gatan mellan 4 koner och på tisdag blir det en fullständig repetion på provet, med säkerhetskontroll, funktionsbeskrivningar, manvöverbanan och trafikkörning. Jag får verkligen hoppas att allt klickar då för annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Någon annan som har känt en sådan här press (varit ute lite sent) inför ett prov ? Klarade ni er då ? :näsblod

Som du kommer märka så är inte en uppkörning hälften så blodig som du just nu tror. Du kommer t.ex få flera försök på krypkörningen om du missar. Säkerhetskontrollen har nog ingen nu levande människa blivit underkänd på, osv. Om du känner dig hyfsat redo för uppkörning så kommer det gå bra.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
När jag körde upp åkte jag till manöverbanorna och "värmde upp" ett bra tag innan. Då slipper du klara det på första försöket.
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Vad menar du med fuktionsbeskrivningar??
Kanske bara är jag som är trög en Måndagmorgon.

:confused:
 

Kazta

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R6
Det löser sig, tog mitt kort förra sommaren. Ororde mig helt ionödan för krypkörningen. Satte ner foten men det va lugnt. Det är helhetsintrycket de tittar på, de letar inte efter minsta lilla grej att kugga dig på.
Lycka till!!
/Kazta
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
lorkan skrev:
2197113 På onsdag måste jag sätta den på första försöket, något jag inte lyckats med hittills. :näsblod

Om du inte ser ut som du sitter på hojen för första gången så får du säkerligen mer än ett försök om du gör något slarvfel. Jag körde den gamla konbanan i ösregn. när jag kom tillbaka till inspektören kollade han på klockan och sa:
- Ja, det där gick ju lite väl långsamt, varför inte ta å göra om det där och använda gasen den här gången?!

25 minuter senare hade jag mitt körkort trots att jag, som sagt, kört konbanan i morsans tempo första gången....
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
korvgubbe skrev:
2197178 Om du inte ser ut som du sitter på hojen för första gången så får du säkerligen mer än ett försök om du gör något slarvfel. Jag körde den gamla konbanan i ösregn. när jag kom tillbaka till inspektören kollade han på klockan och sa:
- Ja, det där gick ju lite väl långsamt, varför inte ta å göra om det där och använda gasen den här gången?!

25 minuter senare hade jag mitt körkort trots att jag, som sagt, kört konbanan i morsans tempo första gången....

haha det låter ju helt sjukt! en del vv-gubbar verkar vara lite skumma minst sagt :)

kör själv på torsdag och det verkar faktiskt som om att det inte är så jätteblodigt om man skulle råka nudda backen lite snabbt med foten.

lycka till med körkortet lorkan :banana
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Jag klantade mig på säkerhetskontrollen. Inte kugg men pinsamt.

Hävdade med bestämdhet att knappen för parkeringsljuset var.... varningsblinkers.

Det var inte varningsblinkers och VV killen såg minst sagt undrande ut. Jaja.. det löste sig ändå.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Sökerhetskontrollen är ingen fara.

Var så nervös och när jag skulle kontrollera bromsarna kollade jag allt UTOM att just nkipa till och se så hojen och trycka framåt. Och vv snubben frågade bara; "var det allt eller är det något litet till du glömt att kolla"! Haha, som sagt pinsamt men ingen fara, sen funka resten perfa, väntan mellan bana och trafiken var det värsta, körde ju 4 st från min skola, 2 tjejer och 2 killar. Kände att bara banan klaras av är det inga som helst problem, men att sitta och vänta på att 3 st ska köra i trafiken fick en att tänka över allt en gång till och ännu mer nervös blev man ju såklart. Men funka fint allt!!!

Ta det lugnt så fixar det sig och lycka till :tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
heke skrev:
2197437 Sökerhetskontrollen är ingen fara.

Var så nervös och när jag skulle kontrollera bromsarna kollade jag allt UTOM att just nkipa till och se så hojen och trycka framåt. Och vv snubben frågade bara; "var det allt eller är det något litet till du glömt att kolla"! Haha, som sagt pinsamt men ingen fara, sen funka resten perfa, väntan mellan bana och trafiken var det värsta, körde ju 4 st från min skola, 2 tjejer och 2 killar. Kände att bara banan klaras av är det inga som helst problem, men att sitta och vänta på att 3 st ska köra i trafiken fick en att tänka över allt en gång till och ännu mer nervös blev man ju såklart. Men funka fint allt!!!

Ta det lugnt så fixar det sig och lycka till :tummenupp

Uh, jag tänker precis likadant, bara jag klarar konbanan. Dock vet jag att jag måste koncentrera mig som f-n i trafiken, så att man inte gör något slarvfel som gör att man blir underkänd i det stora hela.. (eller får hjärnsläpp överhuvudtaget och kör mot rött el. liknande..)


Dessutom, försöker ni andra i tråden bara bättra mitt självförtroende ? :tungan Jag har svårt att tro att det låter som lätt som ni beskriver det, har hört ofta att det brukar vara ungefär 1/3 som kuggar på manöverbanorna..

EDIT;

Myten om regn vid uppkörning, någon som har erfarenhet ? VV-killarna är lite extra snälla om det regnar ? (Det ska nog regna på onsdag :D)
Och sist;
VAR ÄR ALLA NI SOM KUGGADE PÅ FÖRSTA UPPKÖRNINGEN ? Skriv gärna av er lite här då. :)
 
Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Mrnice80 skrev:
2197158 Vad menar du med fuktionsbeskrivningar??
Kanske bara är jag som är trög en Måndagmorgon.

:confused:

Man ska kunna beskriva till exempel hur man spänner kedjan el. hur en hydralisk broms fungerar.

KOLLA MIN EDIT, högst upp.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag kuggade första gången, men det var inte på konbanan. Ute i trafiken tyckte han att jag accelererade för dåligt ut på stora vägar.. vilket jag gjorde med flit. :3freak

Dom vill nog att man ska vara jävligt bestämda i sin körning och inte köra som kärringar (no offence girlies).
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
lorkan skrev:
2197979

EDIT;

Myten om regn vid uppkörning, någon som har erfarenhet ? VV-killarna är lite extra snälla om det regnar ? (Det ska nog regna på onsdag :D)
Och sist;
VAR ÄR ALLA NI SOM KUGGADE PÅ FÖRSTA UPPKÖRNINGEN ? Skriv gärna av er lite här då. :)

Jag kuggade första mest på grund av att jag var för nervös på lågfarten. Det han "skyllde" på var att jag avbröt en omkörning. Jag kom upp bakom en lastbil på tvåfilig/fyrfilig väg hur man nu vill se det och gick ut i vänster fil. När det där låg en 740 i exakt samma hastighet som lastbilen samt en bil i röven på gubben i volvon så gick jag tillbaka bakom lastbilen. Enl besiktningsmannen skulle jag där ha legat kvar bakom bilarna och dragit lastbilen i rödljuset 500 meter längre fram (som man förövrigt inte såg pga uppförsbacke.
Han sa att han blev glad när jag skulle köra om men att det inte var acceptabelt att göra som jag då gjorde. Se'n bromsade jag mest med frambromsen och det hjälpte till.

MAO: Kör inte som en fjant ;)
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Skratt ja tog mitt kort på en gång värmde upp på Cross banan innan.
tog alla konerna + u svängen mm killen från vv bara stirra dom andra fick börja om :tungan
Hörde lite ryckten att det ska va lite tempo när man kör på kon banan dvs en hoj efter dej så du får känna på trycket. Va å titta på ett par som körde upp för nogon vecka sen
o dom bara rasa hela tiden killan från vv bara skaka på skallen.
Men Lycka tilll me ditt kort :tummenupp
//Robin :)
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
lorkan skrev:
2197979 Uh, jag tänker precis likadant, bara jag klarar konbanan. Dock vet jag att jag måste koncentrera mig som f-n i trafiken, så att man inte gör något slarvfel som gör att man blir underkänd i det stora hela.. (eller får hjärnsläpp överhuvudtaget och kör mot rött el. liknande..)


Dessutom, försöker ni andra i tråden bara bättra mitt självförtroende ? :tungan Jag har svårt att tro att det låter som lätt som ni beskriver det, har hört ofta att det brukar vara ungefär 1/3 som kuggar på manöverbanorna..

EDIT;

Myten om regn vid uppkörning, någon som har erfarenhet ? VV-killarna är lite extra snälla om det regnar ? (Det ska nog regna på onsdag :D)
Och sist;
VAR ÄR ALLA NI SOM KUGGADE PÅ FÖRSTA UPPKÖRNINGEN ? Skriv gärna av er lite här då. :)
Varför det? jag kuggade första gången och fy fan vad det sög! det ska förtryckas in i hjärnan långt bak och stanna där ;)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Kommer att gå fin fint. Jag kuggade på min första uppkörning men kom inte ens ut i trafiken. Se bara till att ta det lugnt och ta ett djupt andetag och ta EN SAK I SÄNDER!! Klarar du krypkörningen, bra! Andas ut och ta nästa steg osv.. Man kan inte göra mer än sitt bästa och även om man klarat allt hur bra som helst tidigare så kan man kugga och tro mig, det är inte hela världen (även om det kändes riktigt surt).

Lycka till på onsdag :tummenupp
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Andra gången var det inga problem på manövertesterna, då satt allt som en smäck på första försöket. (Precis som det gjorde innan första uppkörningen, fram till säkerhetskontrollen nå'nstans)
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Kuggade första gången då jag körde upp på NSRen var skitnervös och det var det som förstörde alltm, satte ned foten flera gånger. Det gick verkligen inte att köra som man skulle. Trots att jag kunde banan perfekt dagen innan.

Körde upp en månad senare igen. Hade inte övat särskilt mycket mer på banan men då var jag inte lika nervös och då gick det fint.

Att kugga är inte hela världen och uppkörningen är inte så farlig.
Ta det bara lugnt så fixar det sig.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
På första uppkörningen flöt båda manöver proverna på som om man inte gjort annat i hela sitt liv och när man efter en lång väntan äntligen fick komma ut i trafiken så var man skitnöjd med dagens början. Gled runt som fisken i vattnet i det fina vädret och allt gick som det skulle, tyckte jag. Kom in efter vad jag först tänkte var en felfri trafikrunda men fick beskedet att jag kört för nära en lastbil på motorvägen (använde 1,5 sekunders reglen istället för 3 sekunders :) ) samt hållit 60 på en liten sträcka av en 50 väg (tyckte ändå att jag varit toknoga med gränserna). Detta räckte för att kugg mig. Det är visserligen rätt att jag körde för nära men det var bara en gång och då tycker jag att det kunde räckt med ett påpekande.
Men, men, andra gången flöt allt på lika bra samt att jag höll hastigheter och avstånd så då blev det kort :tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top