Uppkörning på Sporthoj?

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Hej.
Tänkte kolla om ni har några bra råd inför uppkörning på motorcyckel har tänkt att göra det på min hojj utan körlektioner för jag vill ha körkortet så fort som möjligt körlektioner finns tidigast i september :S, ni kanske har några bra övningar att dela med er av.

Mvh Robin
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
kiisen skrev:
2358840 Hej.
Tänkte kolla om ni har några bra råd inför uppkörning på motorcyckel har tänkt att göra det på min hojj utan körlektioner för jag vill ha körkortet så fort som möjligt körlektioner finns tidigast i september :S, ni kanske har några bra övningar att dela med er av.

Mvh Robin
Mitt enda tips: Öva MYCKET!!
Så slipper du det extra stressmomentet att hantera hojen på uppkörningen utan kan koncentrera dig på trafikregler och med-(mot-)trafikanter.
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
kiisen skrev:
2358840 Hej.
Tänkte kolla om ni har några bra råd inför uppkörning på motorcyckel har tänkt att göra det på min hojj utan körlektioner för jag vill ha körkortet så fort som möjligt körlektioner finns tidigast i september :S, ni kanske har några bra övningar att dela med er av.

Mvh Robin


Mitt råd: Kör inte upp på sporhoj!

1: Det kommer bli jävligt svårt (omöjligt beroende på hoj) att klara krypkörningen pga svängradien.

2: Inspektören kommer kugga dej för minsta lilla om du är privatist, men ännu snabbare om du är privatist och kör sporthoj. Naturligtvis gör dom inget ingen skillnad på privatist och körskoleelev officiellt, men...

Vet att man vill ha kortet så fort som möjligt, tog mitt i våras, men följ ett råd, gå på körskola. Du får en så mycket bättre grund att stå på, speciellt vad gäller säkerhetstänkandet. Visst, det tar tid och kostar pengar, men tro mej, det är det värt i slutändan...


Edit: Ska du köra upp för mellan eller tungt? Om du ska köra för tungt får du inte köra en 600cc, måste vara minst 700cc...
 

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Glooie skrev:
2358953 Mitt råd: Kör inte upp på sporhoj!

1: Det kommer bli jävligt svårt (omöjligt beroende på hoj) att klara krypkörningen pga svängradien.

2: Inspektören kommer kugga dej för minsta lilla om du är privatist, men ännu snabbare om du är privatist och kör sporthoj. Naturligtvis gör dom inget ingen skillnad på privatist och körskoleelev officiellt, men...

Vet att man vill ha kortet så fort som möjligt, tog mitt i våras, men följ ett råd, gå på körskola. Du får en så mycket bättre grund att stå på, speciellt vad gäller säkerhetstänkandet. Visst, det tar tid och kostar pengar, men tro mej, det är det värt i slutändan...


Edit: Ska du köra upp för mellan eller tungt? Om du ska köra för tungt får du inte köra en 600cc, måste vara minst 700cc...

Ska köra upp på en Cbr 600 "mellan", ringde in och pratade med dem förut och de sa att det var extra lätt nuförtiden att köra upp med sporthoj de hade tydligen haft många som hade gjort det med R1:eek:r m.m. så tänkte att jag skulle prova har bokade tider på körskola men går ju prova innan och se vad det går tänkte jag.
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Själv planerar jag också o köra upp på min egna, klarar jag inte uppkörningen på min egen hoj, så känns det lite dumt o 'fuska' med hjälp av en lättare hoj. Det är ju trots allt den som jag planerar att köra med sen =)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag körde upp direkt som privatist, utan körlektioner på egen cykel (dock ej sporthoj). Det gick som smort. Körkortet var mitt för totalt 800:- :tummenupp

Den s.k. garagesvängen har väl tagits bort?

Ok, jag hade kort för lätt MC sedan innan.:tomten
 
Last edited:

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
kiisen skrev:
2358983 Ska köra upp på en Cbr 600 "mellan", ringde in och pratade med dem förut och de sa att det var extra lätt nuförtiden att köra upp med sporthoj de hade tydligen haft många som hade gjort det med R1:eek:r m.m. så tänkte att jag skulle prova har bokade tider på körskola men går ju prova innan och se vad det går tänkte jag.


??? Låter lite väl bra. Polaren kör en R1 -03, och jag kan säja att med den svängradien finns det inte en chans att han kommer runt konerna på krypkörningen, det går inte!
Förresten, vem prata du med? VV eller körskolan? Skulle nästan vilja tro att du blivit blåst när dom sagt att det ärr extra lätt med sporthoj, men, det är dina pengar och ditt beslut. Lycka till.
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
mb skrev:
2359003 Jag körde upp direkt som privatist, utan körlektioner på egen cykel (dock ej sporthoj). Det gick som smort. Körkortet var mitt för totalt 800:- :tummenupp

Den s.k. garagesvängen har väl tagits bort?

Ok, jag hade kort för lätt MC sedan innan.:tomten

Jo den e ju borta men det finns ju andra svängar istället som tex krypkörningen.. jag hade inte klarat det med min iaf..
 

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Glooie skrev:
2359008 ??? Låter lite väl bra. Polaren kör en R1 -03, och jag kan säja att med den svängradien finns det inte en chans att han kommer runt konerna på krypkörningen, det går inte!
Förresten, vem prata du med? VV eller körskolan? Skulle nästan vilja tro att du blivit blåst när dom sagt att det ärr extra lätt med sporthoj, men, det är dina pengar och ditt beslut. Lycka till.

Jag pratade med vägverket men det var nytt sa de. men vi får se hur det går :D
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
ewook skrev:
2359001 Själv planerar jag också o köra upp på min egna, klarar jag inte uppkörningen på min egen hoj, så känns det lite dumt o 'fuska' med hjälp av en lättare hoj. Det är ju trots allt den som jag planerar att köra med sen =)

Jo men tänker du krypköra slalom mellan koner med den?
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Hardrock Ragge skrev:
2359104 Jo men tänker du krypköra slalom mellan koner med den?

Japp, det är planerat så i alla fall. i värsta fall får jag väl göra som andra o kolla med körskolan om jag kan låna en handledare o hoj därifrån. Har redan prövat med vattenflaskor med åbäket, det är lite knepigare än med suzuki-varianterna jag lärde mig på, men det gick ganska väl.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
jag körde upp på en africatwin 750, fett lätt att styra o krypköra med. perfekt i svängar o sånt... dessutom körde jag ca 10 lektioner med den innan :)

som nån sa innan, lektioner är en bra grund, skittrist o pengar men fan det är värt att få grunden. lite vett oxå :)
 

NoFearGirl

Guest
Glooie skrev:
2358953 Mitt råd: Kör inte upp på sporhoj!



2: Inspektören kommer kugga dej för minsta lilla om du är privatist, men ännu snabbare om du är privatist och kör sporthoj. Naturligtvis gör dom inget ingen skillnad på privatist och körskoleelev officiellt, men...

Vet att man vill ha kortet så fort som möjligt, tog mitt i våras, men följ ett råd, gå på körskola. Du får en så mycket bättre grund att stå på, speciellt vad gäller säkerhetstänkandet. Visst, det tar tid och kostar pengar, men tro mej, det är det värt i slutändan...
Det där med privatister kuggas för minsta lilla är BARA SKITSNACK:fakta
Själv körde jag upp som privatist och fixade uppkörningen på en gång, fick till och med en till chans på den numera gamla garagesvängen.
Så vill du bli av med massa pengar på ofta helt onödiga lektioner så var så god att göra det. (Du måste iofs ha en bra person att köra privat med!)
 

Scrub

Guest
Det finns nån tok här på SH som grejjade krypkörning och manöverprov på en R1. (tror däremot att han kuggade i trafiken)

//Peter
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
Jag körde upp som privatist på min GPZ900 från 85. Dock med gamla uppkörningen som inkluderade garagevändningen. Jag tog 2 lektioner dagarna innan uppkörning och övade mycket själv, sen tog jag det direkt. Ingen skillnad som jag såg för privatister eller inte under uppkörningen.

Öva är nyckeln dock, sen är det bara att prova!
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
kiisen skrev:
2358840 Hej.
Tänkte kolla om ni har några bra råd inför uppkörning på motorcyckel har tänkt att göra det på min hojj utan körlektioner för jag vill ha körkortet så fort som möjligt körlektioner finns tidigast i september :S, ni kanske har några bra övningar att dela med er av.

Mvh Robin

Tjenare!
Jag körde upp med min CBR 600 i maj.
Inga problem alls. Hade kört ca 50mil innan med den. Körde upp privat utan körlektioner.

Hade iofs tagit både lätt mc och bil på körskola men om du tagit bil körkortet kan du reglerna!
Koncentrera dig på att lära köra hojjen så blir det nog inga problem!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag kan inte annat än undrande höja ögonbrynet åt de som säger att en uppkörning med nuvarande regler är lätt på en sporthoj. Jag skulle vilja påstå att krypkörningsbanorna är förbannat svåra med en sporthoj.

Men som de andra säger:
-öva jävligt mycket. Allför många kommer till uppkörning och vet ine ens hur banorna ska köras???
- gå ett par lektioner för manöverprovens skull. Det verkar finnas lokala varianter och bokens förklaringar är inte självklara.
 

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
AndersJohansson skrev:
2359253 Tjenare!
Jag körde upp med min CBR 600 i maj.
Inga problem alls. Hade kört ca 50mil innan med den. Körde upp privat utan körlektioner.

Hade iofs tagit både lätt mc och bil på körskola men om du tagit bil körkortet kan du reglerna!
Koncentrera dig på att lära köra hojjen så blir det nog inga problem!

Bilkörkort har jag och mc körs det för fullt nu (bor på landet så det går att tjuv träna lite : ) ).
 

Fat aleX

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Ort
På gatan..
Hoj
*******
Bara öva banorna tills dom sitter, tänk på placering och planering när du är ute i trafiken bara, så har du snart körkort!!
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
körde upp för mellan med min SV, knappast en renodlad sporthoj men långt ifrån de mer anpassade körskolehojarna. Precis som med mitt A1-kort körde jag endast privat, och klarade det på andra respektive första försöket. Enda problemt som kan uppstå när du kör med sporthoj är att svängradien är lite snäv på den lågfartsbana som inte består av 4 koner, det andra borde du klara med god marginal. Men som sagt öva, och var inte rädd för att leda cykeln några gånger genom svängen för att se hur du skall komma in för att klara det. Har dessutom hört lite rykten om att uppkörningsgubbarna ger lite dispans vid slutsträcket på den 4-konade banan för sporthojar, vilket även jag fick. :tummenupp

Lycka till och kom ihåg:

Nothing is impossible, and impossible is NOTHING!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top