Uppkörning, vilken fot vid stopp?

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Hallåj gott folk!..
För 1,5 månad sedan fick jag något ryck och bestämde mig för att ta mc-körkort. En dröm man haft sedan 13-14 års ålder, moppetiden var en av dom bästa tiderna helt klart ;). Så jag köpte en Triumph Street Triple 675 -2010

Hur som helst så köpte jag en hoj, lyckades få en snabb tid för risk1 samtidigt som jag fick lämpan strax där efter och då gjorde jag risk2 följt av teoriprov en vecka senare och nu nästa vecka blir det uppkörning..

Har väl bara en simpel fråga. Finns det något "facit" över vilken fot man skall sätta ner när man ex stannar vid ett rödlyse? Har för mig att det här höger fot men hur noga är de där egentligen?
Snacka om att skriva en bok för en enkel fråga haha.

Tack på förhand!
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
I vissa lägen kan det vara bra att hålla på bakbromsen, och i andra att växla, tveksamt att det spelar roll.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den som känns bäst?

Min körskolärare sa att jag skulle sätta ner den foten som var på den sida åt det håll jag skulle svänga för att då blev starten lättare, men ärligt talat gör det ingen större skillnad när man startat från stillastående en handfull gånger, tycker jag iaf.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Höger. Naturligt då man har vänstern sedan på växeln för att åka iväg. Frågan är dock, vad säger dom om man tar båda fötterna ner, det gör jag då och då.
 

skagge

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
T-backar
Hoj
Fet jävla bobber.
Vad jag förstått är det höger fot i backen så man snabbt kan lägga i växel med vänstern.

Fast själv sätter jag nog oftare ner höger fot vid rödljus mm.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Okej rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag lärde mig att sätta ner samma fot som det hållet jag skulle svänga åt för att luta åt rätt håll när jag kör iväg. Kan det stämma? Hur som så kuggar du inte genom att ta "fel". Men ta inte båda, det ser lite n00bigt ut ;-)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska väl inte ha någon betydelse? Man nyper ju in koppling och frambroms ändå, alternativt lägger i friläge.

Däremot sätter jag i regel ned höger fot eftersom jag vill kunna lägga i växel och växla snabbt när det väl blir grönt med den vänstra foten.
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
blåser det kraftigt kan det vara bra med båda i marken;)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Höger. Naturligt då man har vänstern sedan på växeln för att åka iväg. Frågan är dock, vad säger dom om man tar båda fötterna ner, det gör jag då och då.

Ärligt talat så hinner inte ens jag med mina tokkorta växlar igenom ettan innan jag har foten på pinnen och redo att växla från stopp när jag haft vänsterfoten i marken.

Ska man rejsa kanske det spelar roll iofs.
 

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.


Varför inte lägga i ettan när man bromsar in för rödljuset? Eller gillar dom inte att man håller in kopplingen å inte lägger ur växeln?:p

Själv äre nog höger fot nere som gäller. Just för å va säker att jag har ettan när jag åker iväg, så pinsamt med motorstopp...:död:död
 

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.

Lite den teorin brottas jag med just nu men ville bara ha den bekräftad. Men samtidigt så vill man ju använda fotbromsen i mindre hastigheter, blir ju lätt att man nyper till lite för hårt på frambromsen ibland och då ser det ju väldigt noobigt ut så att säga :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Höger sa körläraren till min tjej när hon tog kort för några år sen.
 

jetson

Guest
Höger, lägg i ettan - du ska alltid vara redo för ett rödljusrace!
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
jag hade båda benen nere på uppkörningen, vart inget konstigt med det. lämna hojen i 1an när du stannar och om det är plant så behöver man ju inte broms. annars kan bakbroms vara bra om det är brant.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
ja som alla andra fick oxå höra högerfot på körskolan men inte av anledning att snabbt lägga i växel utan att man inte vill stoppa ner foten på samma sida som trafiken:)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top