Uppkörning, vilken fot vid stopp?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tror inte du skulle gilla - eller ens orka - att hålla in kopplingen i flera minuter på en större hoj.

Höger alltså - annars är det väl skit samma vilket ben man sätter ner.


Bor nog i för liten stad, har då aldrig stått flera minuter i ett rödljus, om det inte är utryckning eller nå sånt.

Äre normalt rödljus stopp äre ju ingen fara å hålla in kopplingen, men klart står man en längre tid föredrar nog de flesta att lägga ur växeln.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Jag sätter alltid ner vänster fot och håller in kopplingen. Gjorde så på uppkörning och det gick fint :)
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Snor tråden lite!

Har en fråga om lågfartsdelen.
Min körskolelärare hävdar att man får köra som de blå strecket på uppkörningen.
http://i51.tinypic.com/vopnpe.jpg
Alltså att man tar ut svängen som fan och att enda begränsningen är den röda linjen jag ritat in.

För isåfall förstår jag inte varför trafikverket skriver in att den där linjen i slutet ska vara 4m lång.
Jag uppfattar det som att man måste svänga runt på den där 4mX4m-rutan, rätt eller fel?
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Jag körde upp för drygt en månad sedan(med lyckat resultat).
Jag gjorde det i Tullinge, och det stämmer, det som sägs är att du måste svänga innan strecket som är uppritat enligt bilden du har. På bredden så fanns sade det inget om hur bred eller inte bred sväng du gör.

Jag körde i farsta trafikskola och enligt deras banor så var det dock markerat med 4 meters bredd. Vilket egentligen inte skulle behövts.

Snor tråden lite!

Har en fråga om lågfartsdelen.
Min körskolelärare hävdar att man får köra som de blå strecket på uppkörningen.
http://i51.tinypic.com/vopnpe.jpg
Alltså att man tar ut svängen som fan och att enda begränsningen är den röda linjen jag ritat in.

För isåfall förstår jag inte varför trafikverket skriver in att den där linjen i slutet ska vara 4m lång.
Jag uppfattar det som att man måste svänga runt på den där 4mX4m-rutan, rätt eller fel?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Vid ett stopp såsom rödljus eller stoppskylt skall bägge fötterna vara i backen. PunGcKt!
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.

Jag har lärt mig att man ska växla ner till ettan innan man stannar och tar ner foten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har lärt mig att man ska växla ner till ettan innan man stannar och tar ner foten.

Och om man använder motorbromsen hela vägen ner, och börjar sakta av i lagom tid så slipper man bromsa, förutom den sista lilla halvmetern eller något sånt. Om ens det. :)
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Jag smackar iaf ner vänsterfoten. Gör det vid alla stop av dessa simpla anledningar:

-Når inte ner med båda benen i backen utan att mosa "kronjuvelerna".
-Har mer styrka/balans om jag tippar lätt åt vänster.
-Vägen lutar ofta åt höger för att vatten ska avrinna vilket gör att vänster sida blir "kortare"

Rätt eller fel skiter jag i. Har gjort så på alla hojar jag ägt. Med största sannolikhet minst på en uppkörning med.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top