Uppkörning, vilken fot vid stopp?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Vid rödljus är det ingen fara att smyga långsamt framåt tills det blir grönt. Vid stopplikt (stoppskylt) däremot är det inte bra att göra så. :) Vid stoppplikt ska man ha minst en fot i backen och stå still.

Däremot finns det, mig veterligen, ingen stopplikt vid rödljus, bara ett förbud att köra så länge det är rött.

fan hjärnsläpp.. mena såklart stoppskylt,

jasså, gör det hela tiden :rolleyes:
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag brukar luta mig lite nonchalant med axeln mot rödljusstolpen.

På trafikskolan sade de däremot som till de flesta andra här att höger ska ned. Just på grund av att vänstern sköter växlingarna. Men det var mest för att det inte såg så snyggt ut att behöva byta sida om man kom på att man stannat utan att ha ettan i. Lättare att kontrollera detta med vänster fot uppe.
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Verkar som det finns alla varianter.. Jag fick lära mig att vänster fot skulle i backen. Fast det var ju några år sen iofs..:rolleyes:
Oavsett så är det redan sagt, du blir inte kuggad för det så snöa inte in på det. Då slutar det med att du tänker för mycket och ser osäker ut vid uppkörning.

Lycka till å väl mött!
 

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Någonstans där omkring
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
tog körkortet 1 juni i år och kan säga att dom var på som fan att man ska tvunget sätta ner högerfoten så kör på den! även om många vill sätta ner vänstern.. körläraren envisas med höger!
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om man precis ska dra en tjetting i tacket så är det bra att sätta ner båda fötterna, annars så brukar jag primärt använda mig av högern.

Vid helvetesrödlysen som aldrig slår om, neutralen och ner med båda fötterna så slipper man ju sitta och krampa med kopplingen också.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sen återigen för att de/denne tittar efter om du verkar "bekväm" i trafiken så kan du inte sitta o sparka på växelspaken i nervositet för att se om ettan verkligen är i om vänsterfoten är nere.

Men men som de flesta andra så skickar jag per automatik ned högerfoten vid rödljus, förmodligen för att det är enklast och att man blev lärd så på körskolan även om jag inte kommer ihåg vad de sa om just det. Kan kanske vara ett säkerhetstänk också = att man inte ska skicka/vingla ut benet mot trafiken.

Tänk på att hålla avstånd just för att du ska slippa behöva skicka ned foten alltför ofta, behärskar du krypkörning hyffsat så ser det städat ut (personlig åsikt) att ligga på sakta rull inför rödljus eller framförvarande bil vid kö. Något jag utövar varje dag.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har inget ändrats är inlägg som säger vänster fot baserat på rena tyckanden.

Till skillnad från höger fot då eller?
Har någon någonsin blivit kuggad för nedsättning av fel fot? Finns fotteknik på uppkörningsledarens kontrollkort?
 

Nibla

Buse
Gick med
24 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 750 k7
På min uppkörning i våras hade jag höger fot nere förutom när jag fick starta i backe. Jag tror inte kontrollanten bryr sig ärligt talat.

//MVH
 

Bikerchick

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
kawa z750 -10,urbansportedtion.
Det är väl bara att dra ner någon fot, bättre det än ingen. Tog mitt kort förra året, jag kommer inte ihåg att dom sa något om det. Huvudsaken man har någon fot nere, hehe

Ha det bra alla.
 

Kyssen GBG

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Nära havet
Hoj
BMW K 1300 S, BMW S1000RR
När du stannar oavsett vad det än gäller så ska höger fot ner och när det gäller stopp i uppförsbacke så är det tvärtom, då ska vänster fot ner och ettans växel ska vara i eftersom du använder fotbromsen för att inte rulla bakåt och kunna komma igång utan "kärringstopp eller kaninstart" :)
Svårare än så är det inte, hur du sen gör när du har kortet i handen är ju din ensak!
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag fick för längesedan lära mig att man skall ha höger nere när man står still för att man inte skall ha växel i för att om någon kör på dig/knuffar till dig skall du inte riskera att tappa kontrollen över hojen och köra ut i korsningen. Det är vad jag fick lära mig.
Rätt eller fel så stannar jag oftast med höger fot i men ibland använder jag vänster då jag kanske av ngn anledning skall använda händerna till annat än att hålla i styret.
då blir det ofta ganska muppigt när man skall iväg och skiftar vikt samtidigt som man lägger i växel.
 

Bikerchick

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
kawa z750 -10,urbansportedtion.
Sen återigen för att de/denne tittar efter om du verkar "bekväm" i trafiken så kan du inte sitta o sparka på växelspaken i nervositet för att se om ettan verkligen är i om vänsterfoten är nere.

Men men som de flesta andra så skickar jag per automatik ned högerfoten vid rödljus, förmodligen för att det är enklast och att man blev lärd så på körskolan även om jag inte kommer ihåg vad de sa om just det. Kan kanske vara ett säkerhetstänk också = att man inte ska skicka/vingla ut benet mot trafiken.

Tänk på att hålla avstånd just för att du ska slippa behöva skicka ned foten alltför ofta, behärskar du krypkörning hyffsat så ser det städat ut (personlig åsikt) att ligga på sakta rull inför rödljus eller framförvarande bil vid kö. Något jag utövar varje dag.

Det sista håller jag med om, brukar jag också göra :) Då tränar man även på att krypköra vilket är väldigt nyttigt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top