Uppkörning, vilken fot vid stopp?

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Jag sätter alltid högerfot när jag stannar.
Undantagsfall ska du alltid sätta ner vänsterfot i uppförsbacke och bromsa med bakbromsen istället för frambromsen... (när du står still alltså)

Är det en sne vägbana och/eller blåser väldigt mycket sätter jag ner båda fötterna såklart.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag fick för längesedan lära mig att man skall ha höger nere när man står still för att man inte skall ha växel i för att om någon kör på dig/knuffar till dig skall du inte riskera att tappa kontrollen över hojen och köra ut i korsningen. Det är vad jag fick lära mig.
Nu när du säger det så har jag ett svagt minne av att de ville att man skulle ha neutralen i och släppa ut kopplingen om stoppet antogs vara i mer än några sekunder.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som du sett hittills så är det mest en fråga om tycke och smak. Jag sätter alltid ner den foten som för tillfället känns bäst, ibland båda.
På min uppkörning var det inget alls som sades om att jag växlade mellan höger/vänster vid olika stopp, eller ens bytte fot under tiden jag stod stilla.

Det finns andra, mycket viktigare saker att oroa sig för än vilken fot man sätter ner när man blir tvungen att stanna. :)

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Förutom högerfot fick jag lära mig att också lägga i neutralläge vid rödljus eller längre stopp så att man kan sträcka ut både fötter och ben för bekvämlighetens skull. Samt att det skulle spara på kopplingen vilket jag dock tror är en myt.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Höger fot ska i vid stopp växla till vänster efter du stannat om du står i uppförsbacke! (Höger på fotbromsen)

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tog kortet i 2 år, jag VET att man får ha vilken fot som helst nere. Men jag föredrar att ha höger nere så man kan växla med vänster direkt. DOCK, så måste man ta upp foten/fötterna så fort man åker iväg, man får absolut INTE åka med fötterna nere i mer än vad som verkligen krävs. Det anmärker körskolorna på mycket.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Varför inte lägga i ettan när man bromsar in för rödljuset? Eller gillar dom inte att man håller in kopplingen å inte lägger ur växeln?:p
Tror inte du skulle gilla - eller ens orka - att hålla in kopplingen i flera minuter på en större hoj.

Höger alltså - annars är det väl skit samma vilket ben man sätter ner.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Ja på din tid hade ni väl tankväxel..:D
Japp! Å tändinställning på vänster handtag..:D

Eller Silverpilen :D

Höger enligt trafikskolan och den teoribok jag läste.
Har inget ändrats är inlägg som säger vänster fot baserat på rena tyckanden.
Nä påhängsmotor på cykel..
Tog körkortet rätt snabbt, kände körläraren rätt bra så jag behövde väl i ärlighetens namn inte läsa varenda sida i teoriboken kanske men krångligt för dig då om hojen tippar/lutar åt vänster..:rolleyes:

TS; Ner med en fot bara, skit i vilken!

Last edited:

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Teoriboken säger höger fot. Kapitel Inledande manövrering, avsnitt stannande Nr 4 "Sätt ner höger fot".:tummenupp

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Teoriboken säger höger fot. Kapitel Inledande manövrering, avsnitt stannande Nr 4 "Sätt ner höger fot".:tummenupp

Tack!
Som jag sade: det FINNS anvisningar, resten är tyckanden.

Sen om det spelar roll eller inte är en HELT annan debatt.

J Brandt

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
08 Aprillia Sxv 550
Tjena Bech =) När ska du komma å fota mig när jag åker omkring å busar då. Det va inte igår man hörde av dig. skrik till om du kommer ner till storstan å åker nåndag så ska vi dra en liten tur..

/ Bronka!

elles

Blådåre
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
.
Höger fot .. tappar du hojen trillar du från mötande trafik :p

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar