Uppkörningsteknik =)

andersson_zxr

Guest
tjenna har skaffat hojj och har uppkörning 20maj. hur ska ja öva med hojjen för att kunna manuvreran tillräckligt. skit svårt å köra överhuvutaget första gången måste jeu faen typ luta sig för att det ska hända nått :kocko ajja men hur blir serpentinkörningen och balansprovet med en kawa zxr 750 :4skrika
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Mycke svårare med en sport hoj än t ex en custom hoj.
Men det går bara att träna sig lite
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Clifton skrev:
Mycke svårare med en sport hoj än t ex en custom hoj

Lättare med custom? :va
Jag körrde den manöverbanan på 19 sekunder första gången, med en 125a, varavar inte över 8000 varv, dvs, 15 hk, så då lär det inte vara några problem för er...
 

andersson_zxr

Guest
tror garage vändningen blir kämpig!! va tror ni går det att klara?? :huvet
 

kina

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
ingen alls än....
andersson_zxr skrev:
tror garage vändningen blir kämpig!! va tror ni går det att klara?? :huvet

Men garagevändningen har dom väl inte kvar? Vad jag har hört så skulle den erättas av nåt annat?? :confused:
 

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Småland
Hoj
Suzuki
kina skrev:
Men garagevändningen har dom väl inte kvar? Vad jag har hört så skulle den erättas av nåt annat?? :confused:

Den är kvar... Vad jag har hört. Den kanske ska ersättas med något annat, men jag tror inte att det är gjort ännu. Typ nästa år eller nåt sånt.
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
spharv skrev:
Den är kvar... Vad jag har hört. Den kanske ska ersättas med något annat, men jag tror inte att det är gjort ännu. Typ nästa år eller nåt sånt.

Enligt trafik läraren jag hade så var det i sep 2005 som den ska försvinna och en annan övning ska tillkomma.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
andersson_zxr skrev:
tjenna har skaffat hojj och har uppkörning 20maj. hur ska ja öva med hojjen för att kunna manuvreran tillräckligt. skit svårt å köra överhuvutaget första gången måste jeu faen typ luta sig för att det ska hända nått :kocko ajja men hur blir serpentinkörningen och balansprovet med en kawa zxr 750 :4skrika

Sporthojar tycker jag är mycket klumpigare i låga hastigheter än tex en African Twin som ändå väger 230 kilo.
Manöverprovet + garagevändning är mycket lättare med en hoj som man sitter upprätt på. Typ hornet, fazer osv
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Som folk sagt tidigare:
Sporthojar är inte alls lämpliga att köra upp på.
* Du sitter framåtlutad med mycket vikt på armarna. Det gör att du inte kan balansera med röven som på hojar där du sitter upprätt.
* Sporthojar har oftast mycket effekt och börjar gärna tokvarva på lite gaspådrag, detta är snarast en nackdel vid garagevändningen och serpentinbanan. På en vanlig trafikskolehoj typ CB750 är motorerna ganska förlåtande så det är lättare att hålla en jämn hastighet.
* Sporthojar är har oftast högre markfrigång och högre tyngdpunkt än typ CB750. Detta gör det svårare att balansera.
* Sporthojar har oftast ganska stor vändradie. Detta är en nackdel vid garagevändningen eftersom den helt enkelt blir längre, du måste m.a.o. spendera längre tid i själva balansmomentet.

Ute på stadskörningen spelar hojvalet mindre roll, men många sporthojar har kass bakåtsikt i backspeglarna och det en stor nackdel. Egentligen finns det bara en fördel med sporthojar, och det är att kåpan tar bort vinddraget vid landsvägskörningen (110 km/h på en CB750 är inte kul).

Om du har möjlighet att låna eller hyra en "snäll" hoj (läs: upprätt körställning) till uppkörningen så tycker jag absolut att du skall göra det. Jag LOVAR dej att det är ca 1000 gånger enklare att lära sej garagevändning och slalombana med en CB750 än en sporthoj!!!
Jag försökte köra upp med en sporthoj första gången och det sket sej trots att jag tränat mycket. För brorsan hände samma sak.
När jag försökte igen med en CB750 gick det som en smäck.
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Wunder skrev:
Egentligen finns det bara en fördel med sporthojar, och det är att man slipper vinddraget vid landsvägskörningen (110 km/h på en CB750 är inte kul).

Plus att dom är riktigt snygga och man kan dra ifrån det mesta på vägen och detta bara på halvgas :fyllisar
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag menade förståss sporthoj under uppkörningen! Till vardags är sporthojar helt enkelt underbara...

burner skrev:
Plus att dom är riktigt snygga och man kan dra ifrån det mesta på vägen och detta bara på halvgas :fyllisar
 

andersson_zxr

Guest
har fått många svar om att det ska kunna gå,, så kör på min hojj å se om det räcker :)
 

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Ort
KRAMFORS
Hoj
Hojlös
Det är inga problem att köra upp på sporthoj. Det svåraste är garagevändningen, det tar ett litet tag innan man hittar balansen på just sin hoj, men det går.

Konbanan är absolut inga svårigheter med sporthoj, jag klarade den på under 20sec 3-4:e gången jag testade, på träning dvs, på uppkörningen gick det fint direkt.
 

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Taberg
Hoj
Gul
andersson_zxr skrev:
tjenna har skaffat hojj och har uppkörning 20maj. hur ska ja öva med hojjen för att kunna manuvreran tillräckligt. skit svårt å köra överhuvutaget första gången måste jeu faen typ luta sig för att det ska hända nått :kocko ajja men hur blir serpentinkörningen och balansprovet med en kawa zxr 750 :4skrika


:angel


Jag håller oxå på med kortet, skall köra upp 11/5 jag sitter i valet och kvalet om ja ska köra med min Fireblade istället för skolan CB750, ja har MYCKET bättre koll på garagevändningen med min, vad det gäller garagevändningen så är det ju hojjens vändradie + 20 cm, så det är inget mått som är satt som standard. det ja tycker e lite "otäckt" är bromsprovet i 90, det vill bli stoppis, tror inte inspektörerna gillar framhjulsåkning..... Fördelen som ja ser det med en CB750 är just vändradien på manöverbanan, just vid vändningen, annars så vet i f*n om ja inte åker Fireblade. Ninjan och Firebladen har ganska exakt samma vändradie. LYCKA TILL
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vi snackade med en uppkörningsman som vi känner, för några dagar sen. Han tyckte att med R6an går det skitlätt att köra upp. Så jag vet inte jag ;D Jag tycker då inte det är någe problem me garagevändning osv, det är bara det att det tar sån plats!
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Jag körde upp på min FZR1000 -91..garagevändningen var inga större problem. Bara man vänjer sig vid hojen så är det ju inte svårare än på någon annan. Du sparar ju pengar på att köra upp på din hoj också.:tummenupp
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top