Uppkörningsteknik =)

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
JA DU..... JAG KÖRDE UPP FÖR 3 dagar sen.
Klarade uppkörningen. Jag har en Kawa zx600...men körde upp på en cb750f.

1. JA Garagesvängen kommer att försvinna 2005 MEN kommer att ersättas av krypkörning - en speciell bana det blir ej lättare säger dom.

2. Du måste kunna garage svängen åt båda hållen. Visst är det svårare att göra garagesvängen med en sporthoj. men det är bra att kunna.
DET ÄR BARA ATT ÖVA! ( Det sa dom till mig)

3. Säkerhetskontroll

4. Konbana under 20 sek

5. Broms (50-70-90)

6. Körning i trafik

Vill du veta mer av en som har kört upp nyligen på en tung mc så hör av dig.
nikita-b@spray.se
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
andersson_zxr skrev:
tror garage vändningen blir kämpig!! va tror ni går det att klara?? :huvet


Jag körde upp med en yamaha r6 det gick ganska bra... det är bara att träöna så går det att köra up med vilken hoj som helst!!..
visst har hojen stor betydelse! men i slutändan beror det alltid på föraren...
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Jag körde upp på en zxr, nötte garagevändningen i 2 dar kanske och lite serpentinbana. Hade iofs en coach också, skaffa en sån, rekomenderas :tummenupp
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
tjenna grabbar (å tjejer;) faen tror att det börjar sitta har övat 2h nu,, å det går frammåt iaf,,, wiiieee
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
hehe, härligt.
Jag ska också köra upp snart, övar så mycket jag kan. Hur sakta måste man köra på garagevändningen? Ibland får man lite fel balans och måste höja farten en gnutta.. måste man praktiskt taget stå stilla?
Hur petiga är dom på bromsprovet? Jag låser gärna bakhjulet lite ibland... Sen har man ju vant sig med att bromsa med två fingrar och bromsar man med alla så låser man ju framhjulet ibland :hihi
 

McJonne

Lär mig nytt varje dag
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Skurup (Skåne)
Hoj
R6
Körde upp i Måndags. Visserligen A begränsad, men men. Jäkligt skönt att ha det avklarat! Hade A1 innan.

Vad jag ville säga är att garagesvängen är nog varken lättare eller svårare med någon speciell hoj. Har man väl lärt sig den, så efter lite vana så sitter den nog på vilken hoj som helst!

Och på uppkörningen; Det där med 20sek på serpentinbanan är inte så jävla noga. Du ska klara det "runt" 20 sekunder. Det viktiga är att ha kontroll över cykeln! Själv tyckte jag 90 bomsningen skulle bli värst, iom regnet, men det var nog ganska bra. Uppkörningskillen måste ju ha överseende med vädret, så det var inte samma "tvång" på kort bromssträcka.


Lycka till!

Mvh
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag skulle fixa kraschpuckar direkt om jag tränat med en egen kåphoj. Jag la inte ner när jag tränade men det var med trafikskolans hoj så det hade jag inte brytt mig om ändå.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Bara du får kläm på samspelet mellan kopplingen och gasen, så skall nog garagevändningen ordna sig. Är cykeln på väg att tippa så är det bara att snabbt släppa upp kopplingen en aning, så rätar den upp sig.
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
OlleR6 skrev:
Vi snackade med en uppkörningsman som vi känner, för några dagar sen. Han tyckte att med R6an går det skitlätt att köra upp. Så jag vet inte jag ;D Jag tycker då inte det är någe problem me garagevändning osv, det är bara det att det tar sån plats!

jao det börjar lösa sig för mig med garagevändningen på min r6a också.. dock lite tråkigt att jag inte får köra upp på den för tung...
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
De har som nån skrev en bit upp med träning att göra. Jag körde upp på Daytonan o de funka tokbra....sen e de ju mycket möjligt att de e varit lättare med nån annan hoj, fast de e väl bara att ge sig f*n på att de ska gå o sen träna på övningarna tills de sitter! Lycka till :tummenupp
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Ser ut o va jävligt stor hmm. Tycker du kan åka rätt fort igenom den.
Kanske blir lurad av videon
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Det dom går mest på är om du verkar ha kontroll på hojen, så om du klarar garagevändinge men inte har kontroll på den så blir du underkänd. Meen nu ska du inte bli förskräckt, jag tog konbanan på 21 sekunder och det var inga problem.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
clifton: hmm? fort? jaja åker väldigt sakta,, ska man inte det???

Kobbe: hur menar du? ja klart ja ska ha kontroll på den bara övat 2h där...
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
MostWanted_NKPG skrev:
clifton: hmm? fort? jaja åker väldigt sakta,, ska man inte det???

Kobbe: hur menar du? ja klart ja ska ha kontroll på den bara övat 2h där...

Det de kollar på vid både garagevänding och konbanan är hur du hanterar hojen, så om du missar konbanan med en sekund eller är en cm utanför garagevändningen spelar ingen större roll om de ser att du kan hantera hojen.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
MostWanted_NKPG skrev:
clifton: hmm? fort? jaja åker väldigt sakta,, ska man inte det???

Kobbe: hur menar du? ja klart ja ska ha kontroll på den bara övat 2h där...


UPP med blicken!! Titta mot horisonten och dit du ska inte ner i marken där du är!

EDIT: Du kan gärna ha lite mer gas..
Prova att luta dig lite utåt när du gör GV:n då kommer du inte att tippa så där som i film 2.
 
Last edited:
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top