Uppkörningsteknik =)

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Kobbe skrev:
Det de kollar på vid både garagevänding och konbanan är hur du hanterar hojen, så om du missar konbanan med en sekund eller är en cm utanför garagevändningen spelar ingen större roll om de ser att du kan hantera hojen.



Om man kör upp som privatist lär det ju spela roll? dom är ju så petiga då...
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Lindahl skrev:
Om man kör upp som privatist lär det ju spela roll? dom är ju så petiga då...

Men det vore ju dumt...
Man behöver inte vara bättre för att man gått i körskola. När jag körde upp för bil så kan jag inte minnas att det var någon som frågade om jag kört i körskola. Dom har ju knappast det på papperet.

Om man inte klarar proven enl dom så ska man väl inte ha kk även om man gått i körskola.
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Lindahl skrev:
Om man kör upp som privatist lär det ju spela roll? dom är ju så petiga då...

Ja de är säkert hårdare mot en privatist men faktum kvarstår att det är hur du hanterar hojen som spelar roll. Du kan alltså kugga även om du klarar konbanan på utsatt tid om det inte ser säkert ut.
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
vågen skrev:
Men det vore ju dumt...
Man behöver inte vara bättre för att man gått i körskola. När jag körde upp för bil så kan jag inte minnas att det var någon som frågade om jag kört i körskola. Dom har ju knappast det på papperet.

Om man inte klarar proven enl dom så ska man väl inte ha kk även om man gått i körskola.

Dom ser vëm som har beställt uppkörningen så dom behöver inte fråga.
 

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
DJM skrev:
UPP med blicken!! Titta mot horisonten och dit du ska inte ner i marken där du är!

EDIT: Du kan gärna ha lite mer gas..
Prova att luta dig lite utåt när du gör GV:n då kommer du inte att tippa så där som i film 2.


Håller med! Det var det bästa tipset jag fick på körskolan, ofta gör man fel och tittar framför hojjen på marken, vilken skillnad det blev när man tog steget ;) Lycka till!!! :tummenupp
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nåt jag tyckte gjorde det lättare var att alltid dra styret mot styrstoppet direkt jag börjar svänga. På film 2 vinglar du lite med styret för att kompensera, sånt ser besiktningsmannen också. Om du har styret i maxläget _hela tiden_ så tvingas du att justera med gas, koppling och broms. Det känns när man börjar ha koll för då kan man stanna helt och fortsätta utan problem. Nu behöver man inte köra så jävla sakta men de vill se att man kan samspela med reglagen.

MostWanted_NKPG skrev:
http://mange.no-ip.biz/jimmy/

där kan ni se bland de första garagevändningarna strecket och handsken e gränsen typ,, :lol :4skrika säjj va som måste bättras :yoparty
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Kobbe skrev:
Ja de är säkert hårdare mot en privatist men faktum kvarstår att det är hur du hanterar hojen som spelar roll. Du kan alltså kugga även om du klarar konbanan på utsatt tid om det inte ser säkert ut.


Jopp det är ju sant, sen ligger det ju mkt i uppkörningsgubben eller tjejen, vilket humör han/hon är på, osv osv..Hur mkt han missar och hur mkt han ser men framförallt vilket humör och hur snäll han är mot den som kör upp, alltså snäll menar jag, att han inte är så petig på allt...tror jag..
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
JO du ska åka sakta =). Men ser ut på filmen som det går fort. Men går säkert inte lika fort som det ser ut på filmen =).
 

Coola Ola

Guest
Nicke skrev:
Nåt jag tyckte gjorde det lättare var att alltid dra styret mot styrstoppet direkt jag börjar svänga. På film 2 vinglar du lite med styret för att kompensera, sånt ser besiktningsmannen också. Om du har styret i maxläget _hela tiden_ så tvingas du att justera med gas, koppling och broms. Det känns när man börjar ha koll för då kan man stanna helt och fortsätta utan problem. Nu behöver man inte köra så jävla sakta men de vill se att man kan samspela med reglagen.

Håller med. Tänk bara på att börja vrida styret mjukt o försiktigt, dvs inte bara vrida till hårt mot stoppet för då lär det bli svårt att behålla balans/kontroll. Kanske säger sig självt iofs.
 

McJonne

Lär mig nytt varje dag
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Skurup (Skåne)
Hoj
R6
vågen skrev:
Men det vore ju dumt...
Man behöver inte vara bättre för att man gått i körskola. När jag körde upp för bil så kan jag inte minnas att det var någon som frågade om jag kört i körskola. Dom har ju knappast det på papperet.

Om man inte klarar proven enl dom så ska man väl inte ha kk även om man gått i körskola.



Precis som någon ovan sa.. Dem vet när man bokar om man bokar som privatist eller gått på körskola. Om man gått på körskola så vet uppkörninskontrollanten det, och då har han förmodligen lite överseende om man gör små felsteg, för körskolan skickar ju en till uppkörning först efter att man blivit godkänd i alla de moment man måste göra där! Därav är det möjligt att dem är lite petigare om man kör som privatist! Men inte är det omöjligt för det... Själv har jag tagit 4 körlektioner totalt, men har tagit A1, A-begr. och B, så det ska inte vara omöjligt för någon!


Och föresten, på den där filmen med garagesvängen. Har du fullt styrutslag där? Och satan vad det ser ut att gå fort!!



Mvh
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
japp mellan handsken och parkeringstrecket... kameran lurar att det går fort,,, hur mkt gas ska man ha?? va ska tomgången va på en mc?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har inte orkat läsa hela tråden.
tips:
1: i garagesvängen får man inte rulla igenom. Alltså, dragläge genom hela svängen är det enda som gäller. Och lite korrigeringsbroms. Inte broms hela tiden.

2: Manöverbanan. Luta hojen. sitt upprätt själv i serpentinen. I kurvan, luta mycket. Bromsa enbart bak innan svängen.

3: Dragläge i kurvan för att kunna ge gas som fan på vägen ut.
4: Bromsa hårt innan stoppet. Rulla förbi hindret.
5: När du kör på vägen. Bromsa alltid med både fram och bakbroms
6: bromsberedskap med alla fingrar på frambromsen i bostadsområden.
7: Mesa inte på kurviga vägar. Gena så mycket som går säkert.

Det var dom tipsen min körskolelärare gav mig innan uppkörningen.
Lycka till!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Förresten. Du vet hur dom mäter upp hur stor garagesväng du får va?
Det ser ju fint ut! Men det går för fort. Så mycket luras inte kameran. MER gas och mindre koppling!
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
MostWanted_NKPG skrev:
svänger runt med bågen ett halvt varv+20cm??? eller???

Nä. Först och främst så mäter dom upp den åt båda hållen och lägger strecket efter vilket håll den svänger sämst. Brukar vara åt höger. Sen flyttar dom ut strecket 10cm.

Man får köra in på första strecket, men ut måste det gå innanför.
Kolla mitt förra inlägg igen. La till en mening.

Snygg hoj förresten!
Edit: Glöm inte att du måste krypa hela vägen runt. I slutet drar du på lite. Och det e gränsfall på att du rullar för mycket. Mer gas!!!! Mindre koppling så du kör på dragläget mer.
 
Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
va ska ja ligga på för gas? ska man ha tomgången på 1000? sen köra mellan 2000~1500? :p tack förresten...
 

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
De är hårdare mot en privatister men det är hur du hanterar hojen som spelar roll. De ser på papprerna att du kör upp som privatist.

Du ska svänga runt med bågen ett halvt varv med fullt styrutslag sen har du extra 20cm - du måste hålla dig innanför markeringarna.

På filmen så ser det ut att gå VÄLDIGT FORT... du ska krypa..... dom e stenhårda på det...
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Lite OT fråga, men tänkte det var inte länt att starta en ny tråd för en fråga!.

Får man lov att göra garagesvängen utan handskar på uppkörningen, på nsrén klämmer man ju fingrarna när man ska göra garagesvängen med handskar.

Tacksam för svar!

Mvh Patrik
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
jag undrar mest över konbanan.. nån (orkar inte scrolla upp å kika) sa att man bara skulle använda bakbromsen vid vändningen, varför? Och vid undanmanövern antar jag att man tok-bromsar med fram och bak, sedan släpper upp helt och svänger sen runt hindret???
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top